die overdreven hoeden altijd!! ik doe t gewoon met mn pet

Moderator: Moderafo's
jaccootje85 schreef:Vraag
We hadden een discussie over de vraag of je tijdens de kerkdienst een hoofddeksel moet dragen. We kwamen er niet uit, de één dacht zus en de ander weer zo.
Antwoord
Mag ik ook een vraag stellen? Hebben jullie tijdens de discussie in de Bijbel gezocht? Ik hoop van wel, want dat is het beste kompas bij al je vragen. Laat de Bijbel het eerste zijn waar je antwoorden zoekt. En laat het Woord van de Heere ook het laatste woord hebben. Dat is de veiligste weg (Ps. 119:35, 133). Zonder de Bijbel blijf je hangen in „ik vind” en „ik denk zo.”
Dat klopt
Waarom moeten vrouwen en meisjes tijdens de kerkdienst een hoofddeksel op? In 1 Korinthe 11:1-16 vind je een eenvoudig antwoord. De man is het hoofd van de vrouw. Hij heeft dus gezag over de vrouw.
Gezag over de vrouw?? Waar haalt u dat vandaan?
Gezag = ge·zag (het ~)
1 door anderen aanvaarde macht
2 de overheid
3 geestelijk overwicht => autoriteit
Nu wil de Heere dat dit tijdens de samenkomsten van de gemeente te zien is. Waar staat dat dan??? niet in het genoemde gedeelte volgens mij...
Hier wordt gesproken over de wil van de engelen zie vers 10
(het betreffende gedeelte)
11:1 . Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus.
11:2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik [die] u overgegeven heb.
11:3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
11:4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende [iets] op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
11:5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof [haar] het haar afgesneden ware.
11:6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
11:7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
11:8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
11:9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
11:10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
11:11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.
11:12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen [zijn] uit God.
11:13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
11:14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
11:15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
11:16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
Hoe? Door een hoofddeksel voor de vrouw. Niet een hoofddeksel staat er maar een macht, volgende vraag: Wat is een macht? een hoofdoek niet dan? en waarvan zijn dan de meeste hoeden gemaakt![]()
De man mag niet mét een hoofddeksel de kerkdienst bijwonen, de vrouw niet zonder. Als een vrouw dat toch doet, weigert ze het teken van onderdanigheid te dragen.
Sorry, maar meneer waar staat er dat een man niet met een hoofddeksel de eredienst mag bijwonen? Er staat hier als hij tot god spreekt, tijdens het bidden dus. Of als hij leert, preken naar mijn mening. Hier wordt niet gesproken over de toehoorders naar mijn mening, zie vers 4. U baseert u alleen op vers 7 wat dit betreft dit zou betekenen dat deze verzen elkaar voor een gedeelte tegenspreken. Wat mij erg stug lijkt. Als wij ze samen nemen klopt het gedeelte wel. Namelijk als wij vers 7 lezen als terugslaand op vers 4.
Dat is net zo erg als wanneer ze haar haar afknipt. Want ook het lange haar is door de Heere als een teken van onderdanigheid gegeven.
(Waar staat dit? Of is dit uw mening? U wilt de Bijbel laten spreken en deze erbij leggen mag ik dan misschien weten waar dit staat, zodat ik het ook overeind kan houden als men er mij op aanvalt want met die en die zegt het kom je niet ver...... (sarcasme)
Daarom mag een man zijn haar niet lang laten groeien, terwijl het voor een vrouw juist een sieraad is, bijna het mooiste sieraad dat je dragen kunt.
Het mooiste is, voor man en vrouw, de vreze des Heeren (1 Petr. 3:3-5).
We letten nog even op het begin en het einde van ons Bijbelgedeelte. Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus, zo schrijft Paulus in het eerste vers. Anders gezegd: het dragen van een hoofddeksel en lang haar zijn niet maar onbetekenende puntjes. Ook dit heeft te maken met de navolging van Christus.
Hmm sorry maar u hoort toch ook te weten dat de Bijbel niet is geschreven in hoofdstukken... Dus dat dit vers ook gemakkelijk kan terugslaan op het vorige hoofdstuk. Immers als we dan enkele verzen terug lezen zien wij de volgende tekst staan:
Efez. 10:32 Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods.
En hierna volgt dan de genoemde tekst dat wij ook navolgers moeten zijn van Christus. Die geen aanstoot gaf... of tog wel,
Mt 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Een vrouw dient een macht op haar hoofd te dragen tijdens het leren en/of bidden tot/over de HEERE. Alleen dit is voor de engelen en niet in de eerste plek voor de HEERE zelf.
„Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonte niet, noch de Gemeenten Gods”, zo sluit Paulus af in vers 16. Paulus voelt aan dat niet iedereen zijn antwoord zal accepteren. Sommigen zullen komen met „ja, maar.” Nee, zegt Paulus, daar ga ik verder niet op in. In Gods Kerk is het niet de gewoonte om almaar te discussiëren. Daar komt het aan op onderwerping aan het Woord van de Heere. Als er door genade liefde in het hart mag zijn, gunnen we de Heere die gehoorzaamheid.
Klopt het is niet de gewoonte maar staat er ook niet in de Bijbel:
1Joh. 4:1 . Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
(Dus kijk of zij vanuit het woord spreken, no offence, maar sommige stukken die u antwoord zijn uw mening en niet gegrond op bijbelteksten/ gedeelten)
Joh. 5:38 En Zijn woord hebt gij niet in u blijvende; want gij gelooft Dien niet, Dien Hij gezonden heeft.
Joh. 5:39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
Joh. 5:40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Joh. 5:47 Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?
Nog één vraagje misschien. Wat voor hoed moet ik kopen? Laat ik het samenvatten in één woord: een eenvoudige. Dan zit je op een veilig spoor.
Want????
Ds. J. M. D. de Heer, Middelburg
Hoe denken jullie hierover?
Naar mijn mening schort er wat aan de onderbouwing van gedeelten, verder ben ik het wel met de strekking eens
Wat vinden jullie van dit artikel?
Zie hierboven
En wat vinden jullie van de uitspraken van ds De Heer?
Deze ds. zou ik aanraden om het beter te onderbouwen als ik dit namelijk zo zeg in richting van onkerkelijke vrienden dan lachen ze me direct uit. Omdat gedeelten geen grond hebben in de Bijbel, die zij in discussie met mij ok als letterlijk nemen.
Cicero schreef:Het is nuttig om het commentaar van Calvijn te lezen over het onderwerp lang haar/kort haar. Hij wijst erop dat Paulus hier van zijn cultuur uitgaat, en niet van de 'natuur', zoals Paulus beweert. Immers, de Griekse mannen droegen enkele eeuwen eerder wel lang haar!
Sabra schreef:Omdat Jezus ook een gereformeerd kapsel had, dat betekent in ieder geval dat zijn haar niet over zijn boordje viel.
MissF schreef: Er staat heel simpel: de vrouw moet met bedekt hoofd bidden, de man zonder bedekt hoofd.
Vreselijk als de betreffende dominee bidden alleen vergelijkt met kerkdiensten. Ik hoop toch dat we vaker bidden.
En als we nou allemaal ons hoofd eens gaan bedekken als we bidden. Dan volgende we de tekst na.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten