Moderator: Moderafo's
Melodious Tonk schreef:met wat voor muziek?
Jos Mondriaan schreef:Melodious Tonk schreef:met wat voor muziek?
Vaak zeer bekende (klassieke) muziek die op een erbarmelijke wijze bewerkt is door de uitvoerenden. Voorbeeld: het Ave Verum van Mozart uit gevoerd met een piano begeleiding van muzikale regendruppels en toonladders. Met die regendruppelds en toonladders op de piano werd bijna standaard elk nummer verkracht. Maar dat was niet het enige. De verschillende nummers werden met een brei aan akkoorden en toonladders door orgel en piano aan elkaar gebreid, bovendien lijkt het Holland Boys Choir in koorklank achteruit te hollen, de koorklank was over het algemeen rauw, toegeknepen en geen geheel. Voeg daarbij dramatische improvisaties op orgel(het briesend peerd en de slag bij Waterloo) en piano (weer toonladders)het naar believenen bepaald niet smaakvol veranderen van muziekstukken en een openings woord dat vanwege een beroerde geluidsinstallatie maar tot halverwege de kerk verstaanbaar was en je hebt een avondje uit om van te janken.
Wie schertst dan ook mijn verbazing wanneer ik in Terdege lees dat de jubileumconcerten een groot succes zijn geworden! Voor mijn gevoel is dat pure veinzerij, voor de organisatoren en veel luisteraars blijkbaar niet.
Over smaak valt niet te twisten, word wel gezegd, maar je hebt wel goede en slechte smaak.
Okee Jos! Gooi 't er lekker uit! :
On topic: je beschrijft een voorbeeld van pure kitsch. In mijn optiek is kitsch een van de ergste soorten 'fout' omdat het zich als 'goed' presenteert, en de mensen opzadelt met een tweederangs esthetiek. Lees ook prof. Rookmaaker over 'de waarheid doen' als kunstenaar en hoor hem tegen kitsch tekeer gaan... leugenachtige kunst.Jammer.
Enne... over smaak valt wél te twisten! ZIJ hebben geen smaak, en WIJ lekker wel! Puh!![]()
(Voelt goed hè, lid van de vereniging van mensen met goede smaak)
Tot slot: een werkelijk adembenemd muziekstuk met wél 'regendruppels' erin is het 8e preludium uit het 1e Wohltemperierte Klavier van JS Bach. Luister!
Jos Mondriaan schreef:Melodious Tonk schreef:met wat voor muziek?
Vaak zeer bekende (klassieke) muziek die op een erbarmelijke wijze bewerkt is door de uitvoerenden. Voorbeeld: het Ave Verum van Mozart uit gevoerd met een piano begeleiding van muzikale regendruppels en toonladders. Met die regendruppelds en toonladders op de piano werd bijna standaard elk nummer verkracht. Maar dat was niet het enige. De verschillende nummers werden met een brei aan akkoorden en toonladders door orgel en piano aan elkaar gebreid, bovendien lijkt het Holland Boys Choir in koorklank achteruit te hollen, de koorklank was over het algemeen rauw, toegeknepen en geen geheel. Voeg daarbij dramatische improvisaties op orgel(het briesend peerd en de slag bij Waterloo) en piano (weer toonladders)het naar believenen bepaald niet smaakvol veranderen van muziekstukken en een openings woord dat vanwege een beroerde geluidsinstallatie maar tot halverwege de kerk verstaanbaar was en je hebt een avondje uit om van te janken.
Wie schertst dan ook mijn verbazing wanneer ik in Terdege lees dat de jubileumconcerten een groot succes zijn geworden! Voor mijn gevoel is dat pure veinzerij, voor de organisatoren en veel luisteraars blijkbaar niet.
Over smaak valt niet te twisten, word wel gezegd, maar je hebt wel goede en slechte smaak.
jvdk schreef:Mensen
we moeten oppassen met muziek afkraken.Natuurlijk zijn sommige stylen fout, maar psalmen kunnen ook fout zijn!! Het ligt eraan hoe je er naar luistert!! Psalmen opzig zijn niet fout, maar als je er in 'opgaat' of je luistert er naar terwijl je met dingen bezig ben waardoor je niet kan luisteren naar de betekenis e.d.![]()
Kaw schreef:Ik ben er ook geweest en ik moet zeggen dat je gelijk hebt. De kwaliteit wordt verkocht voor een beter commerciele uitbuiting van de goede naam van het koor.
Martin Mans speelde inderdaad hondsberoert. Bijv. dat stukje "Morning has broken."! Met 1 vinger een beetje globaal de melodie meespelen, terwijl de piano toonladders riedelt. Het was echt een zielige vertoning.
Het enige wat mij onder de indruk bracht was de diepere aard van een aantal stukken en dat lukte alleen als ik de uitvoering vergat en op ging in de bedoeling van de componist.
Unknown schreef:[ Die muziek van Wagner is niet zo rooskleurig en RK-getinte muziek is ook niet goed.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten