Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 29 nov 2003 18:51

Nou dat vind ik wel een hele magere definitie.

kan je die wat beter uitleggen. Waarom zou een mens dan God nodig hebben?

Groeten JacobH

joris

Berichtdoor joris » 30 nov 2003 13:59

ik vind het een goede omschrijving hoor. Ellendekennis is gewoon de kennis van je ellende. Net als zelfkennis de kennis is van je zelf. Dus je weet wat je zou kunnen zijn, je weethoe het geworden is en praise Him, je weet ook hoe je het weer oppeil kunt brengen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 nov 2003 14:00

Boely schreef:
hijwel schreef:En dat je niet eerst aan een aantal voorwaarden moet voldoen, voordat je aan het werk mag gaan met zijn opdracht: Geloof, en je zult zalig worden.
aan het werk mag gaan...

Sorry had dit nog niet gelezen maar zal er even op in gaan. Ik wil dus ook ff ingaaan op een vorige vraag die ik nog zag staan. over jac. 4
Wat ik bedoel met aan het werk gaan is het volgende.

God vraagt aan ons: kiest heden wie gij dienen zult. God vraagt van ons geloof. Wat kunnen wij hiermee? moeten we stil gaan zitten afwachten. Of moeten we er aan gaan "werken". Als ik een opdracht krijg van iemand dan ga ik daar niet bij neerzitten, als iemand zegt kom maar naar mij toe dan kom ik naar jou toe dan blijf ik niet staan.
Als God zegt tegen mij: nader tot mij, dan zal ik tot u naderen. Dit heb ik gehoord toen heb ik geprobeert de eerste stap te zetten naar God, niet omdat ik dat wel kan maar opdat God dat van mij vroeg en vraagt. Hij wou dat ik als een kind gehoorzaam aan zijn oproep, ik heb de stap gezet maar niet omdat ik dat kon maar omdat God me die kracht gaf om tot hem te naderen. Dit niet omdat ik het waard ben om tot hem te naderen, maar op grond van Zijn belofte, en op grond van Jezus die gestorven is aan het kruis voor zondaren. God wil dat wij tot Hem naderen.

Dus niks uit mij maar alles uit Hem. Hij wil dat jij en ik kom tot Hem, anders had Hij het nooit gezegt tegen ons.

God schenk ons niet het geloof OMDAT we geloven, maar OPDAT wij zouden geloven. God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"

Mischien zitten we bij 1 punt de knoop, en dat is het willen. Maar daarvoor ga ik ff naar het andere topic
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 nov 2003 16:27

Waarom zou een mens dan God nodig hebben?
Omdat je dan weet dat je het alleen niet bolwerkt, niet zozeer alleen wat je zaligheid betreft, maar ook in dit leven.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 dec 2003 08:46

Boely schreef:
kootje schreef:Inderdaad een geweldig goed voorbeeld Klaas!

Ik wil je voorbeeld nog verder uitwerken. Mag iedereen van het dorp nou naar de hulpverleners om hulp? Ja toch? Zij zijn gekomen om te helpen. De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen echter niet komen.

Nou de geestelijke parallel: God is gekomen om zondaren te redden. Hij heeft Zich ten dienste van het HELE menselijke geslacht opgeofferd. Elke zondaar mag Hem aannemen, in Hem geloven.
De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen Hem echter niet aannemen, niet in Hem geloven.
Het gaat er mij om dat iedereen een recht van toegang heeft.

Nonsens, niet op de bijbel gegrond!

Ben heel benieuwd wat hier voor onbijbels in zit.
Zie bijvoorbeeld 1 Joh. 2:2, Ez. 33:11, 2 Petr. 3:9, Jes. 45:22, Joh. 3: 14-21

Als God nodigt, hebben wij toch een toegangsrecht?

Groet,
Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 dec 2003 10:29

Boely:
Klaas, ik denk dat we over een heleboel dingen hetzelfde denken.

Als je dat denkt op basis van de door mij geciteerde personen, dan kon je het nog wel eens mis hebben. Het feit dat ik deze mensen citeer wil niet zeggen dat ik het ook met ze eens ben. Het ging me erom dat je geen remonstrant behoeft te zijn om op te roepen tot het aannemen van Christus.

Boely:
Alleen denk ik dat we eerst overtuigd moeten zijn van onze zonden, van onze ellende en van het oordeel wat ons wacht als we zo door leven. Ik wil wel zeggen dat de een zijn zonde meer voelt dan de ander, maar we moeten het wel inzien, anders hebben we God niet nodig!

Ik haalde de citaten uit een boek uit redelijk behoudende kring. De cshrijver van het boek geeft deze (en nog wat andere) citaten om aan te geven hoe nodigend de prediking van deze erkende theologen is. Na het geven van deze citaten zegt hij dat wij er vaak moeite mee hebben om het evangelie zo onomwonden te brengen. We hebben de neiging om de schrijvers steeds in de rede te vallen: 'maar dat kunnen we toch niet' of 'hoe zit het dan met?' In feite is dat precies wat jij doet. Je ontkracht de nodiging en de opdracht die uitgaat van het evenagelie door op elke slak zout te leggen. Slakken gaan daaraan dood. Het evangelie ook.

JacobH:
ik ben het weer niet eens dat alleen iemand die zegt bekeerd te zijn een mening mag hebben. Zo kunnen mensen die zeggen dat ze bekeerd zijn de meest grote kolder gaan verzinnen. Dit is een duidelijk dogmatisch punt en ik denk dat iedereen die zich in dogmatiek heeft verdiept hier over kan meepraten. Gaat het duidelijk naar beleving toe dan lijkt me enige voorzichtigheid gepast.

Natuurlijk mag een onbekeerd persoon een mening hebben. Het gaat me echter wat ver als onbekeerde mensen anderen gaan vertellen hoe ze moeten geloven. Ik vertel hier dat de manier waarop ik tot geloof gekomen ben niet conform Boely's richtlijnen is. Als hij dan continu zegt dat de door mij voorgestelde weg niet de juiste is dan lijkt de vraag naar zijn eigen geloof me legitiem. Het is een heel verschil of zulke kritiek komt van een insider of van een buitenstaander. Vergelijk het met het opvoeden van kinderen. Als iemand zonder kinderen mij gaat vertellen dat ik m'n kinderen niet goed opvoedt dan vind ik dat zo'n persoon weinig recht van spreken heeft. De beste stuurlui staan aan wal...

Boely:
het geloof wordt in ons gewerkt, en als we het geloof ontvangen dan krijgen we toegang tot de liefde van God. (...) Ja, en nu ga je ervan maken dat geloof niet een werk van God is maar dat we dat zelf kunnen.

Ja ja, het geloof is een gave van God. Die riedel kennen we onderhand. De vraag is echter of dat alles is wat er te zeggen is. Allereerst citeer je het betreffende vers maar voor de helft, waarmee je volgens mij de betekenis van het vers niet juist weergeeft maar daarnaast negeer je alle oproepen tot actie van onze kant. God werkt het geloof in ons. Dat is helemaal waar. De vraag is echter hoe dat gaat. Als ik jouw visie zo bekijk dan lijkt me dat iets wat volledig buiten ons om gaat. Geloof is bij jou altijd 'het geloof' alsof het een ding is. Geloof als werkwoord, als iets wat je zelf moet doen, kom ik bij jou niet tegen. En dat terwijl de bijbel er vol mee staat. Hoe zit het daarmee?

En hoe zinvol is het nu om telkens te zeggen dat we niet uit onszelf kunnen geloven? Op het moment dat de prediking tot ons komt dan komt God toch met Woord en Geest? Waar staat in de bijbel dat we geen gehoor zouden kunnen geven aan die oproep? Dat is volgens mij een grote ketterij. Als de oproep komt dan stelt de bijbel dat we gehoor moeten geven aan die oproep. Dat is de bijbelse lijn.

Je bent ooit een discussie begonnen over de vraag 'Wat is geloof'. Volgens mij heb je daar nog steeds niet gezegd wat geloven volgens jou is. Ook ben je niet ingegaan op wat ik daar gezegd heb. Jammer.

Boely:
Ds. Eskine zegt in zijn boek: Hoe werkt het Woord, in de hand van de Geest de bekering?

Antwoord: Het woord openbaart de heiligheid van de goddelijk natuur en wet, waaraan wij gelijkvormig behoren te zijn. Het woord opebaart ook de noodzakelijkheid van de vereniging met Christus en de toerekening van Zijn gerechtigheid, als de grond voor de ware heiligheid. 1 Kor. 1:30, ook de onvermijdelijke ondergang van allen, die in hun Goddeloosheid voortlevven. Ps. 68:22; dit alles drukt de Heilige Geest krachtdadig in het geweten van de zondaar, waarop deze met zichzelf bekend gemaakt zijnde op de heup klopt. Jer. 31:19

En wat moeten we vervolgens volgens Erskine doen? Lees de citaten hierboven nog maar eens door...

@mic:
Eigenlijk heb ik de indruk dat iedereen het nu wel redelijk met elkaar eens is,

Ik ben het nog lang niet eens met de manier waarop de eenvoudige bijbelse boodschap hier misvormd wordt. :mrgreen:

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 01 dec 2003 11:46

Ik heb gisteren een preek gehoord... Van een ger. gem. dominee.

Samengevat:
Wij doen er echt alles aan om te ontkennen dat God van ons vraagt dat wij Christus moeten aannemen als onze verlosser.

De linker kant vind dat je zonder Christus kunt leven.
De rechter kant vind dat je Christus niet kunt aannemen.
Beiden zitten fout.

De bijbehorende tekst:
Kor. 2:
6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem: 7 Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging. 8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus.

Ik kon wel janken in de kerk, zo blij was ik met die preek.

W.A. Driessen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor W.A. Driessen » 01 dec 2003 13:30

Jezelf bekeren?

Het is en blijft een tweestrijd! God gebied van ons dat bij ons bekeren, terwijl aan de andere kant de bekering volledig een gave van God is.

God heeft via Paulus aan ons geschreven:

"werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; Want het is God die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen".
filippensen 2: 12b & 13

We moeten niet lijdelijk afwachten tot God ons bekeerd, maar we moeten ook beseffen dat aan onze zaligheid geen enkele verdienste zit.
In deze tekst in de Filippensenbrief, staat dat zelfs onze wil om God te zoeken, genade en een gave van God is.
Ik heb wel eens gehoord van een oude man die zei: "Het is enkel genade om behouden te worden, als ik ook maar een zucht aan mijn zaligheid moest bijdragen, dan was het al verloren".

We moeten naar die enge poort van onze zaligheid toe, zoals die in de Bijbel en in Bunyan's christenreis wordt beschreven. We moeten echter aan de andere kant blijven beseffen, dat die poort slechts door God en op Zijn tijd geopend kan worden.

"Klopt, en IK zal u opendoen.
"Klopt, en Ik zal u opendoen.
"Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden".
Rom. 12:4&5

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 01 dec 2003 20:28

hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"

Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik kan het ook in geen enkele oudvader terug vinden, en bovendien ook niet in de Bijbel, dit is een hartstikke onbijbelse stelling. Kun je het bewijzen aan de hand van de Bijbel?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 01 dec 2003 20:29

kootje schreef:
Boely schreef:
kootje schreef:Inderdaad een geweldig goed voorbeeld Klaas!

Ik wil je voorbeeld nog verder uitwerken. Mag iedereen van het dorp nou naar de hulpverleners om hulp? Ja toch? Zij zijn gekomen om te helpen. De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen echter niet komen.

Nou de geestelijke parallel: God is gekomen om zondaren te redden. Hij heeft Zich ten dienste van het HELE menselijke geslacht opgeofferd. Elke zondaar mag Hem aannemen, in Hem geloven.
De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen Hem echter niet aannemen, niet in Hem geloven.
Het gaat er mij om dat iedereen een recht van toegang heeft.

Nonsens, niet op de bijbel gegrond!

Ben heel benieuwd wat hier voor onbijbels in zit.
Zie bijvoorbeeld 1 Joh. 2:2, Ez. 33:11, 2 Petr. 3:9, Jes. 45:22, Joh. 3: 14-21

Als God nodigt, hebben wij toch een toegangsrecht?

Groet,
Ko

God is niet gestorven voor alle mensen, maar alleen voor het volk dat Hij van Zijn Vader gekregen heeft!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 01 dec 2003 20:32

W.A. Driessen schreef:Jezelf bekeren?

Het is en blijft een tweestrijd! God gebied van ons dat bij ons bekeren, terwijl aan de andere kant de bekering volledig een gave van God is.

God heeft via Paulus aan ons geschreven:

"werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; Want het is God die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen".
filippensen 2: 12b & 13

We moeten niet lijdelijk afwachten tot God ons bekeerd, maar we moeten ook beseffen dat aan onze zaligheid geen enkele verdienste zit.
In deze tekst in de Filippensenbrief, staat dat zelfs onze wil om God te zoeken, genade en een gave van God is.
Ik heb wel eens gehoord van een oude man die zei: "Het is enkel genade om behouden te worden, als ik ook maar een zucht aan mijn zaligheid moest bijdragen, dan was het al verloren".

We moeten naar die enge poort van onze zaligheid toe, zoals die in de Bijbel en in Bunyan's christenreis wordt beschreven. We moeten echter aan de andere kant blijven beseffen, dat die poort slechts door God en op Zijn tijd geopend kan worden.

"Klopt, en IK zal u opendoen.
"Klopt, en Ik zal u opendoen.

Helemaal mee eens!

joris

Berichtdoor joris » 01 dec 2003 20:35

als ik later oudvader ben,.........

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 dec 2003 20:36

Boely schreef:
hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"

Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik kan het ook in geen enkele oudvader terug vinden, en bovendien ook niet in de Bijbel, dit is een hartstikke onbijbelse stelling. Kun je het bewijzen aan de hand van de Bijbel?

I tim 2:
Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;

Ezechiel 33:
10 Daarom, gij mensenkind! zeg tot het huis Israels: Gijlieden spreekt aldus, zeggende: Dewijl onze overtredingen en onze zonden op ons zijn, en wij in dezelve versmachten, hoe zouden wij dan leven?
11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?

Dit voldoende bewijs boely? Overigens ken ik eigenlijk ben ik nog niet veel oudvaders tegengekomen waarbij ik het niet teruggevonden heb. Bij spurgeon iig wel.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 01 dec 2003 21:15

@mic schreef:
Boely schreef:

I tim 2:
Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;

Ezechiel 33:
10 Daarom, gij mensenkind! zeg tot het huis Israels: Gijlieden spreekt aldus, zeggende: Dewijl onze overtredingen en onze zonden op ons zijn, en wij in dezelve versmachten, hoe zouden wij dan leven?
11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?

Dit voldoende bewijs boely? Overigens ken ik eigenlijk ben ik nog niet veel oudvaders tegengekomen waarbij ik het niet teruggevonden heb. Bij spurgeon iig wel.

Ik haal alleen de kantekeningen van de Staten vertaling maar aan op de teksten die jij noemt:

Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.

Dit woord alle wordt hier ook gebruikt voor allerlei, gelijk blijkt uit {#1Ti 2:2}, waarvan {#1Ti 2:4} een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, {#Ps 115:3 Ro 9:19 Efe 1:11}. En dit wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, daar de Schrift getuigt, dat dit is een voorrecht van Gods volk. Zie {#Ps 147:19,20 Mt 11:25 Joh 6:45 Efe 2:12}, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen; dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, {#Ro 9:16,23}, en {#Ro 10:20}, en {#Ro 11:35,36}; en doorgaans elders.

12) voor allen, [zijnde]

Namelijk die in Hem geloven. Zie {#Mt 20:28 Joh 10:15 Ro 3:25}.

19) waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

Alsof God zeide: Hoe blijft gij zo dwaas, dat gij uw eigen verderf u op den hals haalt door uwe onbekeerlijkheid? Zo gij zo wilt voortgaan, kan u toch niets anders overkomen dan dat gij in uwe verkeerdheid moet sterven en bederven. Bedenkt dit toch eens terdege, tot uw eigen best.

Zeg toch niet te gauw wat, je moet niet oppervlakkig naar de woorden in de Bijbel kijken, en dan maar aannemen wat er staat. Nee je moet kijken wat de wil en menig is van de Geest God!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 01 dec 2003 21:16

joris schreef:als ik later oudvader ben,.........

Nou wat een onzin... moeilijk he, inhoudelijk reageren.... Dit is gewoon spam in de discussie!

Terug naar “Archief”