Nou dat vind ik wel een hele magere definitie.
kan je die wat beter uitleggen. Waarom zou een mens dan God nodig hebben?
Groeten JacobH
Moderator: Moderafo's
Boely schreef:aan het werk mag gaan...hijwel schreef:En dat je niet eerst aan een aantal voorwaarden moet voldoen, voordat je aan het werk mag gaan met zijn opdracht: Geloof, en je zult zalig worden.
Boely schreef:kootje schreef:Inderdaad een geweldig goed voorbeeld Klaas!
Ik wil je voorbeeld nog verder uitwerken. Mag iedereen van het dorp nou naar de hulpverleners om hulp? Ja toch? Zij zijn gekomen om te helpen. De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen echter niet komen.
Nou de geestelijke parallel: God is gekomen om zondaren te redden. Hij heeft Zich ten dienste van het HELE menselijke geslacht opgeofferd. Elke zondaar mag Hem aannemen, in Hem geloven.
De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen Hem echter niet aannemen, niet in Hem geloven.
Het gaat er mij om dat iedereen een recht van toegang heeft.
Nonsens, niet op de bijbel gegrond!
Klaas, ik denk dat we over een heleboel dingen hetzelfde denken.
Alleen denk ik dat we eerst overtuigd moeten zijn van onze zonden, van onze ellende en van het oordeel wat ons wacht als we zo door leven. Ik wil wel zeggen dat de een zijn zonde meer voelt dan de ander, maar we moeten het wel inzien, anders hebben we God niet nodig!
ik ben het weer niet eens dat alleen iemand die zegt bekeerd te zijn een mening mag hebben. Zo kunnen mensen die zeggen dat ze bekeerd zijn de meest grote kolder gaan verzinnen. Dit is een duidelijk dogmatisch punt en ik denk dat iedereen die zich in dogmatiek heeft verdiept hier over kan meepraten. Gaat het duidelijk naar beleving toe dan lijkt me enige voorzichtigheid gepast.
het geloof wordt in ons gewerkt, en als we het geloof ontvangen dan krijgen we toegang tot de liefde van God. (...) Ja, en nu ga je ervan maken dat geloof niet een werk van God is maar dat we dat zelf kunnen.
Ds. Eskine zegt in zijn boek: Hoe werkt het Woord, in de hand van de Geest de bekering?
Antwoord: Het woord openbaart de heiligheid van de goddelijk natuur en wet, waaraan wij gelijkvormig behoren te zijn. Het woord opebaart ook de noodzakelijkheid van de vereniging met Christus en de toerekening van Zijn gerechtigheid, als de grond voor de ware heiligheid. 1 Kor. 1:30, ook de onvermijdelijke ondergang van allen, die in hun Goddeloosheid voortlevven. Ps. 68:22; dit alles drukt de Heilige Geest krachtdadig in het geweten van de zondaar, waarop deze met zichzelf bekend gemaakt zijnde op de heup klopt. Jer. 31:19
Eigenlijk heb ik de indruk dat iedereen het nu wel redelijk met elkaar eens is,
hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"
kootje schreef:Boely schreef:kootje schreef:Inderdaad een geweldig goed voorbeeld Klaas!
Ik wil je voorbeeld nog verder uitwerken. Mag iedereen van het dorp nou naar de hulpverleners om hulp? Ja toch? Zij zijn gekomen om te helpen. De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen echter niet komen.
Nou de geestelijke parallel: God is gekomen om zondaren te redden. Hij heeft Zich ten dienste van het HELE menselijke geslacht opgeofferd. Elke zondaar mag Hem aannemen, in Hem geloven.
De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen Hem echter niet aannemen, niet in Hem geloven.
Het gaat er mij om dat iedereen een recht van toegang heeft.
Nonsens, niet op de bijbel gegrond!
Ben heel benieuwd wat hier voor onbijbels in zit.
Zie bijvoorbeeld 1 Joh. 2:2, Ez. 33:11, 2 Petr. 3:9, Jes. 45:22, Joh. 3: 14-21
Als God nodigt, hebben wij toch een toegangsrecht?
Groet,
Ko
W.A. Driessen schreef:Jezelf bekeren?
Het is en blijft een tweestrijd! God gebied van ons dat bij ons bekeren, terwijl aan de andere kant de bekering volledig een gave van God is.
God heeft via Paulus aan ons geschreven:
"werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; Want het is God die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen".
filippensen 2: 12b & 13
We moeten niet lijdelijk afwachten tot God ons bekeerd, maar we moeten ook beseffen dat aan onze zaligheid geen enkele verdienste zit.
In deze tekst in de Filippensenbrief, staat dat zelfs onze wil om God te zoeken, genade en een gave van God is.
Ik heb wel eens gehoord van een oude man die zei: "Het is enkel genade om behouden te worden, als ik ook maar een zucht aan mijn zaligheid moest bijdragen, dan was het al verloren".
We moeten naar die enge poort van onze zaligheid toe, zoals die in de Bijbel en in Bunyan's christenreis wordt beschreven. We moeten echter aan de andere kant blijven beseffen, dat die poort slechts door God en op Zijn tijd geopend kan worden.
"Klopt, en IK zal u opendoen.
"Klopt, en Ik zal u opendoen.
Boely schreef:hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"
Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik kan het ook in geen enkele oudvader terug vinden, en bovendien ook niet in de Bijbel, dit is een hartstikke onbijbelse stelling. Kun je het bewijzen aan de hand van de Bijbel?
@mic schreef:Boely schreef:hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"
Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik kan het ook in geen enkele oudvader terug vinden, en bovendien ook niet in de Bijbel, dit is een hartstikke onbijbelse stelling. Kun je het bewijzen aan de hand van de Bijbel?
I tim 2:
Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;
2 Voor koningen, en allen, die in hoogheid zijn; opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
Ezechiel 33:
10 Daarom, gij mensenkind! zeg tot het huis Israels: Gijlieden spreekt aldus, zeggende: Dewijl onze overtredingen en onze zonden op ons zijn, en wij in dezelve versmachten, hoe zouden wij dan leven?
11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
Dit voldoende bewijs boely? Overigens ken ik eigenlijk ben ik nog niet veel oudvaders tegengekomen waarbij ik het niet teruggevonden heb. Bij spurgeon iig wel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten