Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 okt 2007 08:47

Met een 'vertrouwelijke' correspondentie aan alle gemeenteleden, wordt het positieve effect, wat ongetwijfeld de bedoeling zal zijn, niet of nauwelijks bereikt, en leidt indirect tot polarisatie.

Wie iets in vertrouwen aan een ander vertelt, mag achteraf al geweldig blij zijn als daarvan niets uitlekt. Laat staan als je een brief schrijft aan meer dan 300 leden.

Daarnaast (en ik heb die vraag al eerder gesteld) als je van mening bent dat je brief zeer waardevol en bijbelgetrouw is, waarom zou je er dan moeite mee hebben dat ook anderen daar kennis van nemen. Als JijDaar echt gevaarlijk is voor het zieleheil van mensen, dan moet je dat van de daken schreeuwen en niet alleen voor je eigen groepje willen bewaren.

De brief heeft trouwens zeker een positief effect gehad, lees ik. Er zijn donderdag meer jongeren en ouderen uit Terwolde dan voorheen naar de jongerenavond gekomen en ze hebben moeten constateren dat er voluit Bijbels gesproken werd. Oftewel, zo hoort het: uitspraken van je eigen opzieners tegen het licht van Gods Woord houden om te zien of ze op waarheid berusten. In de praktijk blijkt dus de brief een grote leugen te zijn. En als deze 'opzieners' werkelijk zo zijn als in 1 Tim. 3 wordt gevraagd, dan zullen ze op z'n minst hun verontschuldiging aanbieden aan JijDaar. Maar op grond van de inhoud van de brief verwacht ik eerder het tegenovergestelde. Ik proef in deze geen letter liefde tot de dienst van de Heere, maar hooguit een liefde tot traditie, kerkmuren, kerkleer en heerszucht. Of, zoals evangelist Matthé Schreur zegt: Dat is het verschil tussen relatie enerzijds en religie anderzijds.
Laatst gewijzigd door Omega op 06 okt 2007 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 okt 2007 10:26

Omega schreef: En als deze 'opzieners' werkelijk zo zijn als in 1 Tim. 3 wordt gevraagd, dan zullen ze op z'n minst hun verontschuldiging aanbieden aan JijDaar. Maar op grond van de inhoud van de brief verwacht ik eerder het tegenovergestelde. Ik proef in deze geen letter liefde tot de dienst van de Heere, maar hooguit een liefde tot traditie, kerkmuren, kerkleer en heerszucht. Of, zoals evangelist Matthé Schreur zegt: Dat is het verschil tussen religie en relatie.

Is het niet beter om eerst eens met de kerkenraad proberen in gesprek te komen en de zaak binnen 4 muren te bespreken dan nu het woord "verontschuldiging" op tafel te leggen. Ik las ergens dat Koos de Jong dat ook vroeg om terughoudendheid van degenen die dit raakt om te zorgen dat er eens rond de tafel gezeten kan worden. Daar bereik je veel meer mee met die houding.

En als de gesprekken goed zouden mogen zijn, dan vind je elkaar en hoeft het woord verontschuldiging niet eens meer te klinken. (Ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel :wink: )

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 okt 2007 20:45

Die jongerenavonden zijn een zegen. kerkenraden en ouders moeten blij zijn dat de mogelijkheid er is en bidden voor die avonden! hoe vaak horen we niet dat God via de 'middelijke wegen' (gebed, prediking, bijbellezen) werkt?
die avonden zijn een middel waardoor jongeren tot waar geloof in Jezus Christus de Zaligmaker kunnen komen!
Waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn......
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 okt 2007 13:00

Ik begrijp de ophef niet zo. Als de GG Terwolde vindt dat de jongerenavonden jijdaar eenzijdig zijn dan is dat hun goed recht (en plicht!) om hun leden daarvoor te waarschuwen. D.m.v. een brief lijkt me heel wat netter en persoonlijker dan via een stuk in de kerkbode. Dus hulde! Ik bespeur in die brief ook wel degelijk liefde en bewogenheid. Dat refo-nieuws en weet ik veel wie gelijk de hele boel op internet dondert is ver beneden de maat.

Wel kan ik me zo'n beetje indenken hoe dat gaat. Kerkenraadsleden die weinig flexibel zijn, niet echt opgewassen tegen de vele vragen van (hoog)opgeleide jongeren. Een gesprek van kerkenraasleden met hun gemeenteleden zit er waarschijnlijk niet in vrees ik. Alles wat anders is wordt namelijk wel erg snel aan de satan toegeschreven (als een engel des lichts etc. etc.).

De GG is onstaan uit 'bedroefden om der bijeenkomst wil'. Ze stonden een bevindelijke prediking voor waarin de gangen die God met Zijn volk houdt worden verklaard (lees maar eens een preek van JW Kersten). Dat probeert de GerGem nog steeds. De leer van jijdaar is dan wel degelijk anders (niet fout, dat hoor je mij niet zeggen - wel eenzijdig). Ik heb zelf heel wat lezingen van jijdaar beluisterd en (afhankelijk van de spreker) ben ik soms bang dat jongeren wel wat wordt aangepraat. Mede vanwege heel de sfeer en een soort druk die erachter zit. De GG mag dan 1 bekeringsweg leren, de stichting jijdaar ook lijkt het wel.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

André

Berichtdoor André » 08 okt 2007 13:09

De GG mag dan 1 bekeringsweg leren, de stichting jijdaar ook lijkt het wel.
Ook een heel Bijbelse aanvulling m.i.
Zo kom je samen bij dankbaarheid uit toch?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 okt 2007 21:35

Calvin schreef:Ik begrijp de ophef niet zo. Als de GG Terwolde vindt dat de jongerenavonden jijdaar eenzijdig zijn dan is dat hun goed recht (en plicht!) om hun leden daarvoor te waarschuwen. D.m.v. een brief lijkt me heel wat netter en persoonlijker dan via een stuk in de kerkbode. Dus hulde! Ik bespeur in die brief ook wel degelijk liefde en bewogenheid. Dat refo-nieuws en weet ik veel wie gelijk de hele boel op internet dondert is ver beneden de maat.

Wel kan ik me zo'n beetje indenken hoe dat gaat. Kerkenraadsleden die weinig flexibel zijn, niet echt opgewassen tegen de vele vragen van (hoog)opgeleide jongeren. Een gesprek van kerkenraasleden met hun gemeenteleden zit er waarschijnlijk niet in vrees ik. Alles wat anders is wordt namelijk wel erg snel aan de satan toegeschreven (als een engel des lichts etc. etc.).

De GG is onstaan uit 'bedroefden om der bijeenkomst wil'. Ze stonden een bevindelijke prediking voor waarin de gangen die God met Zijn volk houdt worden verklaard (lees maar eens een preek van JW Kersten). Dat probeert de GerGem nog steeds. De leer van jijdaar is dan wel degelijk anders (niet fout, dat hoor je mij niet zeggen - wel eenzijdig). Ik heb zelf heel wat lezingen van jijdaar beluisterd en (afhankelijk van de spreker) ben ik soms bang dat jongeren wel wat wordt aangepraat. Mede vanwege heel de sfeer en een soort druk die erachter zit. De GG mag dan 1 bekeringsweg leren, de stichting jijdaar ook lijkt het wel.
De LEER van Jijdaar... alsof het daar een KERK is. Het is ook geen preek wat je daar krijgt maar een bezinnend moment.

Als een dominee uit de GG op een bepaalde avond rond een bepaald thema een lezing houdt, dacht je dan dat daar ook 'de wegen die God met Zijn gunstgenoten gaat' bespreekt?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 20 dec 2007 23:12

Op de avonden die ik bezocht heb en waar dominees van de GG spreken,(en ook predikanten uit andere kerkverbanden)
spreken ze vaak wel degelijk over de gangen die God met zijn volk houd.
Dat ligt natuurlijk ook net aan het onderwerp wat die avond besproken word! Dus indd komt het genoemde onderwep niet altijd (uitgebreid) aan de orde!
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2007 11:25

Precies, het is geen kerkdienst zoals die kennen, wel een plaats waar christenen samenkomen. Of je het verhaal van de voorganger nou een preek noemt of niet is niet zo belangrijk, God wel net zo er door werken als door een preek. Het idee dat het een surrogaat zou zijn van een preek is eigenlijk een vorm van God in een hokje/vakje, namelij die van kerkverbanden, zetten en zijn macht toch een beetje tot die plaatsen willen beperken.

Hoe is het inmiddels met dei jongerendiensten? Worden ze minder bezocht of meer en hebben kerkenraden dit dreigement overgenomen of er meer mee gedaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 dec 2007 11:29

De laatste keer was het weer enorm druk. Het aamtal bezoekers zit al zeker een half jaar op de 1000 per avond. Dus het lijkt er eerder op: hoe harder de kerkenraad nee roept, hoe nieuwsgieriger de jongeren worden. Daarbij blijven de meesten vaak ook komen als ze eenmaal geweest zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2007 11:41

Hm ja, dat heb ik in de jeugdkerken-tijd ook zo gezien. :) Net zoals mensen niet zullen stoppen met eten als je het ze zou verbieden, zo werkt dat ook met geestelijk voedsel :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2007 20:38

Ik had laatst gelezen dat er een jeugdkerk was - ik dacht in Zwolle - die ermee gestopt was, omdat er nauwelijks meer belangstelling voor was. Het jeugdkerkfenomeen loopt momenteel dacht niet meer zo.
Dat is denk ik toch een verschil met de Jij-daar-avonden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2007 21:12

Dat klopt, ben medewerker bij GODfashion in Zwolle geweest. In de hoogtijdagen kwamen door meer dan 2000 mensen op af, uit heel Nederland. Dat was vooral omdat GODfashion als een van de eerste en de grootste jeugdkerk veel mediaaandacht kreeg.

Wat wel vermeld moet worden is dat deze jeugdkerken al veel langer bestonden. En GODfashion heeft nooit als doel gehad om te blijven bestaan.Als ik kijk naar de afgelopen jaren is er een hoop veranderd en is er meer andacht en ruimte voor jongeren gekomen binnen de kerken. Als GODfashion daarom minder bezoekers heeft gekregen (op het eind waren het er nog maar 300 ofzo) is dat niet erg.

Ik hoop dat er in kerken waaruit de bezoekers van de Jijdaar / SRA enzo komen ook zo veranderen dat niemand meer de behoefte voelt om naar dit soort avonden te gaan :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 dec 2007 23:51

Ze hopen bij jijdaar ook dat de gemeentes ind e behoeften van de jongeren willen gaan voorzien. Blijkbaar voorziet jijdaar nu heel erg in en het zou fijn zijn als dat niet meer nodig zou wezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2007 08:13

Precies. Maar als je dan de reactie (naar aanleiding waarvan dit topic is geopend) leest is het de vraag of dat ook al zo snel gaat gebeuren. Ik hoop het maar heb zo mijn twijfels.

Overigens denk ik dat naast die functie het wel goed is als jongeren ook buiten de eigen kerk om elkaar ontmoeten, omdat het allereerst leerzaam is en daarnaast ook goed voor de eenheid, het leren over eigen kerkverband heen te kijken enzo.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 dec 2007 11:48

Ze bestaan al 12 en half jaar, aankomend seizoen.

Toen ik er 3 jaar terug daar voor het eerst kwam, waren er 450 bezoekers per avond. Ze hebben de avonden nu uitgebreid naar Apeldoorn en zingkring. Dan nog komen er nu op een jongerenavond in Doorn 1000 jongeren. Lijkt mij een enorme groei in zo'n tijdsbestek.

Ik denk daarom dat je gelijk gaat krijgen Marnix. Ze zullen nog wel even blijven bestaan voor de kerken wakker gaan worden ;)

Terug naar “Archief”