Predikant worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 26 sep 2007 06:36

Raido schreef:
Yotam schreef:
essieee schreef:Wat is je relatie met de HEERE?

ik wil niet vervelend zijn, maar als je dominee wilt worden lijkt het me LOGISCH dat je HERE wilt dienen.
Zo logisch is dat in deze tijd niet hoor...
voor refowebbers toch wel? hoe kun je er anders over praten...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 26 sep 2007 06:38

Lalage schreef:Niet elke christen is grefo...
Leiden is niet echt grefo om eerlijk te zijn...
maar idd, je kan bijv. ook aan de VU studeren...
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 sep 2007 08:54

Yotam schreef:
Lalage schreef:Niet elke christen is grefo...
Leiden is niet echt grefo om eerlijk te zijn...
maar idd, je kan bijv. ook aan de VU studeren...

Ik doelde meer op evangelische en pinksterstromingen. Daarnaast heb je nog mensen die wel overal en nergens spreken, maar daarnaast een 'gewone' baan hebben om hun brood te verdienen. Het grote voordeel daarvan is dat je altijd mag zeggen wat je denkt en niet vast zit aan de leer van een bepaalde kerk. Paulus was ook tentenmaker.

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 08 okt 2007 07:10

Lalage schreef:
Yotam schreef:
Lalage schreef:Niet elke christen is grefo...
Leiden is niet echt grefo om eerlijk te zijn...
maar idd, je kan bijv. ook aan de VU studeren...

Ik doelde meer op evangelische en pinksterstromingen. Daarnaast heb je nog mensen die wel overal en nergens spreken, maar daarnaast een 'gewone' baan hebben om hun brood te verdienen. Het grote voordeel daarvan is dat je altijd mag zeggen wat je denkt en niet vast zit aan de leer van een bepaalde kerk. Paulus was ook tentenmaker.

maar "Een preek heeft geen waarheden te brengen, doch de waarheid." dus je mag nooit als je voorgaat zeggen wat je zélf denkt, anders mis je ook de bedoeling van een kerkdienst.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Re: Predikant worden

Berichtdoor Calvin » 08 okt 2007 12:07

Odyseus schreef:Ik liep deze week ineens met het idee, dat ik misschien wel predikant zou willen worden.


Blijf dan maar kok zou ik willen adviseren. :shock:

Voor PKN/GVK/CGK/ HHK moet je eerst een universitaire studie doorlopen. Voor de afscheiden gemeenten zoals OGG/GG/GGiN geldt dat niet. Maar ik kan je verzekeren dat je met zo'n verhaal niet eens een attest van de kerkenraad krijgt.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Predikant worden

Berichtdoor Cahier » 08 okt 2007 12:53

Calvin schreef:Voor .../GVK/CGK/... moet je eerst een universitaire studie doorlopen. Voor de afscheiden gemeenten zoals OGG/GG/GGiN geldt dat niet.


Je vergeet Artikel 8 van de Dordtsche Kerkenordening.

Men sal gheen School-meesters, Handwercksluyden ofte andere die niet ghestudeert en hebben, tot het Predick-ambt toelaten, ten zy datmen versekert is van hare singuliere gaven, Godsalicheyt, ootmoedicheyt, zedicheyt, goet verstandt ende discretie, mitsgaders gaven van welsprekentheydt. Soo wanneer dan soodanighe persoonen sich tot den dienst presenteren, sal de Classis de selve (indient de Synodus goet vint) eerst examineren, ende na datse de selve int examen bevint, haer een tijt langh laten int prive proponeren, ende dan voorts met hen handelen, als sy oordeelen sal stichtelijck te wesen.

GK(v)-versie:
De classis zal alleen hen beroepbaar stellen die een universitaire theologische opleiding hebben ontvangen, tenzij overtuigend blijkt dat iemand ook zonder deze opleiding bekwaam is om in het ambt van predikant de dienen. Bij het onderzoek of deze bekwaamheid aanwezig is, zullen de regelingen van de generale synode worden toegepast.

CGK-versie:
Wie geen universitaire theologische opleiding heeft ontvangen, kan niet worden toegelaten tot de dienst des Woords en der sacramenten, tenzij de kerken overtuigd zijn van zijn bijzondere gaven van godsvrucht, nederigheid, ingetogenheid, gezond verstand, onderscheidingsvermogen en welsprekendheid. Wanneer zulk een persoon staat naar de dienst des Woords, zal de classis, na toestemming van de particuliere synode, eerst een voorlopig onderzoek instellen en naar gelang van de uitslag hem een tijdlang in enkele gemeenten van de classis laten voorgaan tot nadere beoordeling van zijn gaven en voorts naar bevind van zaken met hem handelen naar de regeling, door de generale synode vastgesteld.

GG-versie:
Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd zij van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteeren, zal de classis hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren, en naardat zij hen in het examen bevindt, hen een tijdlang laten in 't privé proponeren, en dan voorts met hen handelen, zoals zij oordelen zal stichtelijk te wezen.
Laatst gewijzigd door Cahier op 08 okt 2007 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 okt 2007 13:14

Ik zag overigens dat de vraagsteller evangelisch is. kHeb geen flauw idee hoe het daar werkt eigenlijk!? Maar dat zal hij zelf toch weten neem ik aan?
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
japio
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 okt 2006 17:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor japio » 08 okt 2007 21:36

Lalage schreef:
Yotam schreef:
Lalage schreef:Niet elke christen is grefo...
Leiden is niet echt grefo om eerlijk te zijn...
maar idd, je kan bijv. ook aan de VU studeren...

Ik doelde meer op evangelische en pinksterstromingen. Daarnaast heb je nog mensen die wel overal en nergens spreken, maar daarnaast een 'gewone' baan hebben om hun brood te verdienen. Het grote voordeel daarvan is dat je altijd mag zeggen wat je denkt en niet vast zit aan de leer van een bepaalde kerk. Paulus was ook tentenmaker.

Tentenmaker was in die tijd een benaming (heb ik mij laten vertellen) voor iemand die het Evangelie bracht.
Edit: Net even wat verklaringen nagekeken, en het lijkt er toch verdacht veel op dat het 'heb ik mij laten vertellen' niet echt betrouwbaar is...Paulus heeft inderdaad door handenarbeid voor zijn levensonderhoud gezorgd.

Daarnaast mis ik in deze hele discussie het woord 'roeping'.
Wil God jou op de kansel hebben, of wil je het uit jezelf...
Dit is niet iets wat totaal te scheiden is maar wat je je eerst wel eens heel sterk mag afvragen, bij voorkeur in het gebed. Wil God dat jij Zijn Bruid aan de gemeente voorhoudt, of wil jij graag met die Bruid lopen pronken....

Verder ben ik het met Essieeeee eens dat je bekeerd moet zijn en dat moet weten, je moet een levende relatie met de Heere hebben. En zo vanzelfsprekend lijkt me dat idd ook niet....

Dus: ga je eigen geloofsleven na....en om het nou met Paulus te zeggen: 'Heere wat wilt gij dat ik doen zal'.

En GKN-er....de CGK heeft ook een 'curatorium' ;-)
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 okt 2007 22:47

En volgens mij de PKN, HHK en GKV ook, je moet altijd nog goedgekeurd worden ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 okt 2007 07:33

Dat klopt, als je PKN-predikant wilt worden krijg je ook gesprekken met een commissie die beoordeelt of je geschikt bent.

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 okt 2007 07:46

japio schreef:Daarnaast mis ik in deze hele discussie het woord 'roeping'.
Wil God jou op de kansel hebben, of wil je het uit jezelf...


Precies! En omdat het opeens door z'n gedachte schoot om misschien predikant te worden heb ik gezegd: blijf alsjeblieft kok!
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 09 okt 2007 17:09

Blijkbaar voélt hij zich geroepen om dominee te worden. Wat versta je dan onder een roeping? Een visioen waarbij God tot je spreekt, en als je wakker wordt er een briefje onder je kussen ligt?

Natuurlijk moet er sprake van een roeping zijn, maar wat is een roeping? Niet dat een willekeurig schepsel die het leuk vindt om dominee te worden, dominee kan worden, maar kan God die behoefte niet in je hart leggen?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 okt 2007 22:53

Calvin schreef:
japio schreef:Daarnaast mis ik in deze hele discussie het woord 'roeping'.
Wil God jou op de kansel hebben, of wil je het uit jezelf...


Precies! En omdat het opeens door z'n gedachte schoot om misschien predikant te worden heb ik gezegd: blijf alsjeblieft kok!
Deels, deels denk ik.. Zonder roeping wordt het een janboel alleen heb ik wel eens mijn bedenksels mij beschrijvingen van predikanten die een roeping hebben. Vooral in Oude Paden (Smullen soms :P)..

Over mensen die in de boomgaard tussen de appels teneer storten omdat ze geroepen worden en inzichzelf niets kunnen etcetra..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 10 okt 2007 07:18

Calvin schreef:
japio schreef:Daarnaast mis ik in deze hele discussie het woord 'roeping'.
Wil God jou op de kansel hebben, of wil je het uit jezelf...


Precies! En omdat het opeens door z'n gedachte schoot om misschien predikant te worden heb ik gezegd: blijf alsjeblieft kok!
ik zou niet zeggen: blijf kok, dat ga ik voor jou niet bepalen. ik zou zeggen: is het jouw roeping om dienaar te zijn in God's gemeente? ga dan, met God's zegen. was het zomaar een moment zoals je ook wel eens denkt, ik word agent, of rechter? of is het een verlangen, dat blijft?
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar

Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 10 okt 2007 09:14

Bedenk ook dat predikant zijn een zwarte taak is omdat je zwaarder geoordeeld zult worden!
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten

cron