Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 09:56

Rufi schreef:
jas schreef:Ok, een steen in de vijver dan. Het zo door velen geminachte en verguisde, ordinaire psalmboek, waarvan men de meeste voorspelen niet eens goed kan spelen, terwijl men er toch zo op afgeeft: Worp.
Dat is goede kerkmuziek.


Niet mijn smaak. Ik houd het op de Goudimel-stijl.

Over smaak valt niet te twisten. Ik zeg ook niet dat er niets mooiers is dan Worp, ik zeg alleen dat het goed is.
Trouwens, Goudimel vind ik na een tijdje ook behoorlijk saai. Het zal wel kenmerkend zijn voor deze tijd dat iedereen daar zo gek van is. Het is wel mooi, en ook goed, maar op den duur verveelt het.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 29 jun 2005 09:59

jas schreef:Dit argument herken ik dus echt niet. Want dan zou ik het idd geen goede kerkmuziek noemen.

Dat komt omdat je de ritmische Worp-Stam hebt bekeken, naar nu blijkt. Als je de echte, oorspronkelijke Worp zou hebben doorgespeeld, zou je mijn conclusie delen.
jas schreef:Ik doelde op de ritmische variant. Voor de aardigheid heb ik alle 150 voorspelen gister zitten spelen. Ik ben enkele zeer verrassende tegengekomen, ook wat saaie, maar wel is, vind ik, de melodie van de psalm overal goed uit te halen.

Dat laatste is dus aan Stam te danken, niet aan Worp. En 't zou me niks verwonderen als de voorspelen die jij verrassend noemt ook het opschrift GS droegen. Geen Stijl? Nee, George Stam :lol:
jas schreef:Een geheel andere componist is Ch. H. Rinck. Ook deze vind ik erg verrassende koraalbewerkingen hebben. Doet me aan Reger denken, maar wat subtieler.

Nounou, is dat niet teveel eer voor Rinck? Net als bij Worp gaat het ook bij Rinck om burgerlijke, brave muziek die geen vlieg kwaad doet - maar waar ik ook niet koud of warm van word.
Maar alla, best bruikbaar en functioneel, maybe... :wink:
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 10:03

SDG schreef:
Nounou, is dat niet teveel eer voor Rinck? Net als bij Worp gaat het ook bij Rinck om burgerlijke, brave muziek die geen vlieg kwaad doet - maar waar ik ook niet koud of warm van word.

:?: :?: :?: Hoe kom je daarbij??? Hebben we het over dezelfde?
Rink uit 1770-1846?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Rufi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 353
Lid geworden op: 11 aug 2004 20:54

Berichtdoor Rufi » 29 jun 2005 10:06

jas schreef:
Trouwens, Goudimel vind ik na een tijdje ook behoorlijk saai. Het zal wel kenmerkend zijn voor deze tijd dat iedereen daar zo gek van is.


Is dat zo? Daar heb ik nog niks van gemerkt.
jas schreef: Het is wel mooi, en ook goed, maar op den duur verveelt het.

Als je in de stijl van Goudimel speelt, blijf je in de stijl uit de tijd van de psalmen. Ik dacht dat jij dat ook belangrijk vond.

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 29 jun 2005 10:10

jas schreef:
SDG schreef:
Nounou, is dat niet teveel eer voor Rinck? Net als bij Worp gaat het ook bij Rinck om burgerlijke, brave muziek die geen vlieg kwaad doet - maar waar ik ook niet koud of warm van word.

:?: :?: :?: Hoe kom je daarbij??? Hebben we het over dezelfde?
Rink uit 1770-1846?

Zekers, Johann Christian Heinrich Rinck, beroemd om z'n Flöten-Konzert, maar ook componist van vele, vele koraalvariaties. Muziek de prima klinkt op een dorpsorgel uit de eerste helft van de 19e eeuw. Maar om nou te zeggen "tjongejonge, wat boeiend!"?

neuh....
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 10:11

SDG schreef:Dat laatste is dus aan Stam te danken, niet aan Worp. En 't zou me niks verwonderen als de voorspelen die jij verrassend noemt ook het opschrift GS droegen. Geen Stijl? Nee, George Stam :lol:

Sommige wel ja. Maar bijv. ps. 8, 81,89 100 en 105 vind ik best aardig.
En het was idd te wensen dat sommigen die voorspelen gebruikten i.p.v. het hopeloos geïmproviseer wat men doet.
Maar ik ben het met je eens, dat Stam een treetje hoger is qua niveau.
En natuurlijk mogen we Adriaan Schuurman niet vergeten. Kijk dat begint er op te lijken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 10:16

SDG schreef:
jas schreef:
SDG schreef:
Nounou, is dat niet teveel eer voor Rinck? Net als bij Worp gaat het ook bij Rinck om burgerlijke, brave muziek die geen vlieg kwaad doet - maar waar ik ook niet koud of warm van word.

:?: :?: :?: Hoe kom je daarbij??? Hebben we het over dezelfde?
Rink uit 1770-1846?

Zekers, Johann Christian Heinrich Rinck, beroemd om z'n Flöten-Konzert, maar ook componist van vele, vele koraalvariaties. Muziek de prima klinkt op een dorpsorgel uit de eerste helft van de 19e eeuw. Maar om nou te zeggen "tjongejonge, wat boeiend!"?

neuh....

Boeiend, nee. Maar hij heeft wel erg mooie harmonisaties. Ik vergeleek hem met Reger, maar ik hou niet van Reger. Veel te pompeus. Daarom sprak Rinck me wel aan, met eenvoudiger, goedklinkende zettingen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Hannes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 jan 2005 11:49
Locatie: Regio Rotterdam

Berichtdoor Hannes » 29 jun 2005 11:12

Jas, ik heb net dit hele topic doorgelezen en ben eigenlijk benieuwd naar een muziekbestandje met volgens jou goed begeleide gemeentezang. Kun je daar een link van plaatsen?
Kijk mee met de verbouwing van mijn huis: www.huisharry.mijnalbum.nl (wachtwoord: huisharry)

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 11:32

Hannes schreef:Jas, ik heb net dit hele topic doorgelezen en ben eigenlijk benieuwd naar een muziekbestandje met volgens jou goed begeleide gemeentezang. Kun je daar een link van plaatsen?

Ik zou niet weten waar ik dat moet vinden op het net.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Josephus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:40
Locatie: Randstad

Berichtdoor Josephus » 17 nov 2006 19:01

Ik ga als eerste daad meteen een vrij oude koe uit de sloot halen, door in dit (interessante) topic te reageren. Voorzover me dat niet in dank afgenomen wordt, denk ik het goed te maken door hieronder wat materiaal aan te reiken waar om gevraagd werd, namelijk goed begeleide gemeentezang:

1) Isoritmisch:
http://www.orgelmakerijsteendam.nl/mp3/ ... salm75.wma

2) Ritmisch: http://www.dicksanderman.nl/mambo/downl ... oad-4.html
Na stilte komt muziek het dichtst bij het verwoorden van het onuitsprekelijke (Aldous Huxley)

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 18 nov 2006 12:45

Zingen we met ons hart of met ons gevoel?

hoe kun je als je denkt onbekeerd te zijn psalm 75:1 zingen als je Hem niet kent? kun je dan met je hart zingen? Als je Hem niet kent dan zing je volgens mij verstandelijk mee. en of dat nu ritmisch of gedragen is. sticht dat?
het maakt niet uit hoe we zingen. het maakt ook niet uit wat we zingen. het maakt wel uit waarom we zingen. is het blij is ons hart? zijn we dankbaar dat we verlossing hebben door Zijn bloed?

niemand van de mensen hoeft uit te maken wat wel en niet goed is. als het uit je hart is, als het uit dankbaarheid is weet je wel wat je wel en niet moet zingen. dat komt vanzelf wel goed.

persoonlijk vindt ik het allemaal flauwekul. de een vindt dit niet stichten en een ander dat weer niet. dat heb je ervan als mensen de maat gaan nemen van anderen. dat geeft vaak onenigheid en twist.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Josephus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:40
Locatie: Randstad

Berichtdoor Josephus » 18 nov 2006 19:18

@madel: Ik geloof dat ik de kern van je reactie wel begrijp.

Op zich heb je een punt wanneer je zegt dat eigenlijk iedereen die een psalm of gezang zingt tijdens de eredienst dat met zijn of haar hart moet doen. Toch zou ik niet durven stellen dat ongelovigen eigenlijk niet mee kunnen zingen.
Zingen is namelijk niet alleen maar uitademen (de mens die God looft, smeekt, bidt etc.), maar ook inademen (God die door het lied tot ons spreekt). Ook door te zingen komt het Woord tot ons! Willem Barnard heeft ooit gezegd: "we zingen niet omdat we zijn, maar we zijn omdat we zingen"! Ook degene die (nog) geen geloof heeft, moet dus meezingen, omdat dit het middel kan zijn waardoor God tot hem/haar wil spreken!

Overigens meen ik uit je reactie op te maken dat je suggereert "als het met het hart gebeurt, is de rest niet zo belangrijk". Met name op het gebied van de kerkmuziek, kun je mijns inziens met een dergelijke instelling behoorlijke brokken maken. En onder "kerkmuziek" schaar ik dan ook maar even de bijdrage van de organist in de orthodox-gereformeerde eredienst. Ik heb meer dan eens ambtsdragers gesproken die het eigenlijk wel voldoende vonden als de organist met het hart speelde, ook al was hij technisch en muzikaal eigenlijk niet geschikt voor zijn taak.
We hebben het wel over de eredienst! Misschien kunnen we alle vereisten die God stelde aan de oudtestamentische tempeldienst niet één op één doortrekken naar onze eredienst, maar feit blijft dat degene die geëerd moet worden nog steeds de Allerhoogste is! Dan is eigenlijk het allerbeste nog niet goed genoeg! Ik weet ook wel dat dit in de praktijk soms moeilijk in te vullen is, maar toch blijf ik van mening dat men zich niet kan verschuilen achter de opmerking dat "het met het hart gebeurt". Ik heb ooit eens de volgende uitspraak gelezen (ik ben even kwijt van wie hij is): "geloof zonder vakwerk is een huis zonder fundament". En zo is het ook, wat mij betreft.
Na stilte komt muziek het dichtst bij het verwoorden van het onuitsprekelijke (Aldous Huxley)

Patrijzenhof
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2006 15:28

Berichtdoor Patrijzenhof » 01 okt 2007 19:11

Het is niet belangrijk! Draag gerust een rok, lang haar en zwarte broeken, het zijn allemaal uiterlijkheden!!! Heb je Here lief en vertel in de kerk de hele waarheid, niet de halve! Ik bedoel: hamer niet alleen op de zondigheid van de mens, vertel er ook bij dat Jezus voor ons is gestorven en uitriep: Vader, waarom heeft u Mij verlaten? Zodat wij nooit meer door Hem verlaten zouden worden... Zoveel liefde, daar wordt je stil van. Of je nou hele noten zingt, lang haar draagt en een hoed...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2007 17:02

Waarom hangen mensen dan zo krampachtig aan hun manier van zingen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 okt 2007 17:07

Gewoonte......traditie.......bang als dit verandert ze op een hellend vlak komen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten