Gaan al die mensen dan gewoon verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 03 aug 2007 09:05

benieuwd
jouw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 aug 2007 09:17

tja, Jantjes zou een spellingscontrole moeten gebruiken. Ik vind het schandelijk dat hij anderen oproept om zich vooral geen zorgen te maken over je medemens. Zo heeft Jezus het toch niet geleerd.

We leven nu echter nog in het tijdperk dat wordt beheerst door het kwaad, Satan is de god van deze tijd. Gelukkig mogen we uitkijken naar de tijd dat het zelfs niet meer nodig is dat Jezus koning is, omdat dan alle vijanden zijn verslagen. Zelfs de dood zal overwonnen worden. Daar mogen we ons aan vasthouden als we verdrietig zijn om de sterfelijke toestand van onszelf en van onze medemens.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 aug 2007 09:21

reform schreef:Ik zou het nog simpeler willen stellen. Jezus is het mooiste cadeau wat ons ooit is gegeven. Daar hoeven we niet op te wachten. Elk moment kunnen we dat cadeau aannemen. Dan blijft het Gods werk, want zonder Gods zoon is er geen cadeau. De 2e stap is of wij het cadeau willen aannemen ja dan nee.
Ik wil het nog eens goed uitwerken ;)

Gods Zoon is het cadeau ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 03 aug 2007 09:31

Jantjes schreef:Denkertje21 schreef:
Het ráákt me keer op keer als ik die grote massa's zie die niet dat selecte geloof cq wereldvisie hebben wat hier op Refoweb wordt gepreekt door o.a. Jantjes...
Maar hoe kán me dat nou toch koud laten. Om even de tale Kanaäns te gebruiken: dit maakt toch iedereen met innerlijke ontferming bewogen!
Ik kán er niks aan doen en je zou zo graag wat willen doen...
Ik kan mij goed voorstellen dat dergelijke gedachten in je op komen, is bij mij ook wel het geval.
Toch zie je dan dingen verkeerd denk ik. Je zou dan willen dat alle mensen het zelfde zouden geloven als jij en dat is onmogelijk volgens mij.
Stel, jij loopt daar in die koopgoot van Rotterdam op zondag middag en je zegt tegen die mensen een enkel woord en die mensen komen tot geloof. Ze draaien zich om en lopen achter Denkertje21 aan naar de kerk. De koopgoot is leeg en verlaten, het wordt druk in de kerk waar Denkertje21 zit.

Een vraag aan Denkertje21: is dergelijke gedachten die ik formuleer (stel natuurlijk dat het mogelijk zou zijn) in Bijbels perspectief aan te wijzen uit één van de geschiedenissen?

Ik ben benieuwt naar jou antwoord.

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar het verlangen dat anderen ook bekeerd worden, is geheel volgens de Bijbel en is ook een kenmerk van een christen. Dus dat iemand niet onbewogen kan blijven bij het aanzien van het ongeloof van zoveel mensen, lijkt me een gezonde zaak.

Hand. 26:28 En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
29 En Paulus zeide: Ik wenste wel van God, dat, en bijna en geheellijk, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, zodanigen wierden, gelijk als ik ben, uitgenomen deze banden.

2 Kor. 5:11 Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof, en zijn Gode openbaar geworden; doch ik hoop ook in uw gewetens geopenbaard te zijn.
Ef. 6:15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 aug 2007 11:58

Jantjes schreef: Toch zie je dan dingen verkeerd denk ik. Je zou dan willen dat alle mensen het zelfde zouden geloven als jij en dat is onmogelijk volgens mij.


NIETS is onmogelijk bij God!

Jantjes schreef: Stel, jij loopt daar in die koopgoot van Rotterdam op zondag middag en je zegt tegen die mensen een enkel woord en die mensen komen tot geloof. Ze draaien zich om en lopen achter Denkertje21 aan naar de kerk. De koopgoot is leeg en verlaten, het wordt druk in de kerk waar Denkertje21 zit.


Wooooh, wat zou dat mooi zijn he! Hij wil immers dat Zijn huis vol wordt? Ze volgenden Jezus wel en zaten op de oevers van het meer. aarom zitten ze dan niet bij ons in de kerk. Zijn we dan toch niet het licht der wereld en het zout der aarde? Misschien veel; meer het zuur uit de augurkenpot?

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 aug 2007 13:19

Lalage schreef:Je moet je niet richten op je zonden, maar op Jezus. Als je alleen maar naar je zonden kijkt, word je depri. Als je naar Jezus kijkt, word je blij.


Waarom heb ik Jezus nodig als ik mijn zonden niet zie?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 aug 2007 13:43

Wullimpie schreef:
Lalage schreef:Je moet je niet richten op je zonden, maar op Jezus. Als je alleen maar naar je zonden kijkt, word je depri. Als je naar Jezus kijkt, word je blij.


Waarom heb ik Jezus nodig als ik mijn zonden niet zie?

Je hebt Jezus nodig om van je zonden af te komen, maar als je dan bij Jezus bent, moet je niet meer depri doen over je zonden. Als je naar Jezus kijkt, dan hoef je niet meer naar je zonden te kijken, omdat die dan weg zijn. Iemand zei het zo: je bent al verlost van je zonden, maar je lichaam loopt een beetje achter, want je lichaam is nog niet vernieuwd. Dus het lijkt of je nog zondig bent.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 aug 2007 18:44

Denkertje21 schreef:
Zijn we dan toch niet het licht der wereld en het zout der aarde?

Ik denk niet dat wij meer het licht en het zout der aarde zijn.
Als christenen nog met de Schrift bezig zijn is het een enorm theologische gekrakeel waar smaak nog geur aan zit en zeker niet om jaloers om te worden. Ik denk dat christenen zich meer druk maken om vakantie en weet ik wat meer, materialisme zeker ook en geen tijd voor God zoals dit stukje http://www.refdag.nl/artikel/1311170/&b ... dquo;.html

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 03 aug 2007 18:49

Jantjes schreef:Ik denk dat christenen zich meer druk maken om vakantie en weet ik wat meer, materialisme zeker ook

Is vakantie volgens de Schrift verboden dan? Is het soms zondig? En waarom zou je op vakantie/tijdens de vakantie opeens geen christen meer zijn, je niet meer met de Here Gods en de Here Jezus verbonden voelen en je niet meer tot Hen richten? Christen-zijn is geen jas die je naar believen aan en uit kunt trekken, Jantje S! Het is een overtuiging, een levensbeschou-wing, een manier van leven! En dat zal het blijven, ongeacht of je thuis bent of in een ver, vreemd land.

Een vakantie kan trouwens een behoorlijke verademing zijn voor je maatschappelijke leven, maar zeker ook voor je geloofs-leven. En het kan zeer zeker ook een tijd van bezinning vormen.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 aug 2007 19:15

Kijk, dat is nou je richten op zonden, wat Jantjes doet. Daar schiet je dus niets mee op. Het is prima om je te realiseren dat je dingen verkeerd doet, maar om daar alleen maar ach en wee over te roepen en eigenlijk stiekem een ander te oordelen (want dat is toch wat je doet, ook al heb je het over 'we') dat lijkt me totaal niet opbouwend.

Ik ben niet voor een welvaartsgeloof, maar denk wel dat je mag genieten van wat God je geeft. Tijdens vakantie en werk, als je nieuwe dingen mag kopen waar je voor hebt gespaard of als je bij de tweedehandswinkel een leuk meubeltje op de kop tikt, dank God voor alles.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 15 sep 2007 22:03

Denkertje,

Wat te denken van de uitspraak van Christus die zegt;

Niet allen die Here Here zeggen, zullen in het Hemels Koninkrijk binnen gaan. Ik zal tegen hen zeggen, Ik heb u niet gekend.

Hoe dan nu...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 sep 2007 22:04

biblebook schreef:Denkertje,

Wat te denken van de uitspraak van Christus die zegt;

Niet allen die Here Here zeggen, zullen in het Hemels Koninkrijk binnen gaan. Ik zal tegen hen zeggen, Ik heb u niet gekend.

Hoe dan nu...

Dan gaat het er eerst om dat we weten wat het hemels koninkrijk precies is.

Jaël
Mineur
Mineur
Berichten: 127
Lid geworden op: 15 mar 2007 11:51
Locatie: ergens

Berichtdoor Jaël » 24 sep 2007 16:32

biblebook schreef:Denkertje,

Wat te denken van de uitspraak van Christus die zegt;

Niet allen die Here Here zeggen, zullen in het Hemels Koninkrijk binnen gaan. Ik zal tegen hen zeggen, Ik heb u niet gekend.

Hoe dan nu...


Ik ga er vanuit dat je hier mattheüs 7: 21 meebedoelt.
Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doe den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

Dit staat in het gedeelte wat gaat over de boom en zijn vruchten. Dat betekent m.i. dat je een Christen kent uit de vruchten, niet uit zijn praatjes. Mijn interpretatie van deze tekst is dan ook, dat je nog zoveel kunt praten over God, en kunt bidden, maar als je er niets van meent, en Gods wil niet doet, heeft het totaal geen nut.

Gods wil is God liefhebben boven alles en de naaste als je zelf? ik denk dat dat hier in de context wel past. maar heb geen bijbelverklaring bij de hand, dus dit is puur mijn interpretatie. Als het anders is lees ik het hier wel, ga ik dan vanuit.

Patrijzenhof
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2006 15:28

Berichtdoor Patrijzenhof » 01 okt 2007 18:15

Het is de trieste werkelijkheid: wie niet kiest voor Het Leven, kiest voor de eeuwige dood. Nu moet je natuurlijk niet beginnen met die boodschap, maar vertel en getuig over je Redder. Hij heeft hen ook op het oog, Hij heeft ze lief en wacht op ze... Dat is de fantastische boodschap die we mogen en moeten uitdragen. Uiteraard kan je die heldere boodschap wel eens aanvliegen, maar breng ze voor Gods troon, die sombere gedachten.. en bid voor de wereld om je heen en ga in gesprek!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 18 nov 2007 13:19

Nou ik heb vandaag een hele andere visie gehoord.

Vandaag ging de preek over Matheus 25:31 t/m 46

31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon24) Zijner heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden,25) en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten,26) maar de bokken tot Zijn linker hand.
34 Alsdan zal de Koning27) zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders!28) beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is29) van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht;30) Ik was in de gevangenis31), en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij32) dat Mij gedaan.
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten,33) in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen34) bereid is.
42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt,35) zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn;36) maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.


Hierin is volken vertaald van een grieks woord dat min of meer staat voor heidenen. Volgens dit stuk uit Mattheus is het dus niet onmogelijk om als niet gelovige niet naar de hemel te gaan.

Ook haalde de dominee het verhaal van Sint Maarten aan, waarin Martinus van Tours de helft van zijn mantel aan een arme bedelaar gaf. Die nacht in een droom zag hij Jezus, met de halve mantel van de bedelaar. Een engel zei tegen Jezus: wat moet u met die oude mantel; waarop Jezus antwoordde: Die heb ik van mijn dienaar Martinus gekregen.

Laten we dus niet met z'n alleen iedereen veroordelen, maar elkaar helpen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten