Scheiding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2007 10:36

ly schreef:
Marnix schreef:Die kans dat het bij jou later ook fout gaat is niet groter dan bij mensen met niet gescheiden ouders. Het gaat om een stukje vertrouwen en dat kost bij jou waarschijnlijk wat meer tijd. Een keer ruzie of een meningsverschil is niet erg. Bedenk dan gewoon hoevele jullie van elkaar houden en dat dat veel sterker is.

Even wat relativering van een nuchter iemand...

Je heb wel gelijk en soms heb ik periodes dat ik er ook wel zo over denk, maar vaak ga ik er toch weer over na zitten denken en dan ben ik er echt bang voor. Ik denk dat het gewoon een proces is waar ik doorheen moet met goede en slechte tijden. En gelukkig zijn er menden om me heen die mij daarbij helpen, maar moeilijk blijft het

Absoluut. Veel sterkte!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ly
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ly » 14 sep 2007 20:14

[quote="Marnix"

Absoluut. Veel sterkte![/quote]

Thank's
Je bent nog gen mislukkeling als je valt, wel als je blijft liggen!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 21 sep 2007 22:14

Sterkte Ly. Het is idd erg herkenbaar.
Je hebt idd niet echt een lekker voorbeeld.

Ik had afgelopen dinsdag college over echtscheiding.
En het had meer impact op me dan ik had verwacht :|
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

ly
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ly » 26 sep 2007 14:31

Funlover schreef:Sterkte Ly. Het is idd erg herkenbaar.
Je hebt idd niet echt een lekker voorbeeld.

Ik had afgelopen dinsdag college over echtscheiding.
En het had meer impact op me dan ik had verwacht :|

Het blijft elke keer terugkomen en moeilijk. Ik heb ook weleens dat scheiding behandeld word binnen mijn opleiding en het blijft aangrijpend.
Je bent nog gen mislukkeling als je valt, wel als je blijft liggen!

cocosno
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cocosno » 26 sep 2007 23:30

Dit stukje vond ik op een ander forum.... het geeft me steun in het verwerken van mijn scheiding.....

Misschien is dit stukje verhelderend, dat ik anoniem kreeg van iemand toen ik net gescheiden was........geschreven door een reformatorische predikant...

Echtscheiding is bijbels verantwoord wanneer de bedoeling van het huwelijk zodanig word vernietigd dat er van een huwelijk geen sprake meer is. Is er dan volgens de Bijbel een mogelijkheid om te scheiden? Als alle mogelijkheden zijn benut, alle wegen al zijn gegaan om tot een verbetering van de relatie te komen. Als de liefhebbende partij er alles aan heeft gedaan, wat maar in zijn of haar mogelijkheden lag, en het helpt allemaal niet, want dan? Als er meer en meer een ondraaglijke situatie ontstaat? Wanneer er lichamelijk of psychisch zoveel kwelling ontstaat dat er van een huwelijk geen sprake meer is...........Moeten echtgenoten dan bij elkaar blijven, of is er dan een mogelijkheid om van elkaar te scheiden? Wanneer we Gods bedoeling met het huwelijk bezien, dan moeten we zeggen: Het huwelijk is niet bedoeld om een levenslange kwelling te vormen. God heeft niet bedoeld dat het huwelijk een voorportaal van de hel zal zijn. Het strijdt met Gods bedoeling met de inzetting van het huwelijk om zo getrouwd te zijn. En daarom is het geen overtreding van Gods inzetting om in zulke ondraaglijk moeilijke omstandigheden te scheiden..En wanneer die ondraaglijk is , kan ik ook niet zeggen. Maar wanneer dit zo is, dan is scheiden geen grotere zonden dan bij elkaar blijven. Hoeveel het een blijk van bijzondere genade van God is, wanneer de onschuldige partij mag verdragen, mag dulden, mag blijven liefhebben, mag blijven bidden, op God mag blijven hopen.
Ik zeg dus niet: Dan moet u maar scheiden. Maar ik zeg op grond van Gods bedoeling met het huwelijk: Dan moet u niet ten koste van alles getrouwd blijven. Dan bent u niet verplicht bij uw manvrouw te blijven wonen.
We concluderen dus dat echtscheiding Bijbels verantwoord is, wanneer de bedoeling van het huwelijk, zodanig word vernietigd dat er van een huwelijk geen sprake meer is. Nu vraagt u terecht, maar Jezus geeft toch maar één wettige reden tot echtscheiding, namelijk de hoererij. De vraag is echter of dit zo bedoeld is zoals op het eerste gezicht lijkt. We moeten bedenken dat de Heere Jezus geen redevoering of uiteenzettingen over het huwelijk geeft, maar alleen een antwoord geeft op de vraag of het een mens geoorloofd is zijn vrouw te verlaten om allerlei oorzaak. Om een willekeurige en belachelijke kleine en onbeduidende reden. En dan zegt Hij nee, alleen wanneer er sprake is van hoererij. Dan is namelijk het huwelijk verbroken, en dan is er geen sprake meer van een huwelijk en dan is echtscheiding dus niet verboden. En dan is een nieuw huwelijk ook niet verboden. Als er echter in een huwelijk sprake is van louter haat en vijandschap, onverdraagzaamheid en pesterijen...........is de huwelijksgemeenschap dan geen onkuisheid? Het is nog maar de vraag of he woord van de Heere Jezus niet een wijdere strekking heeft dan wij (zonder diep nagedacht te hebben) meteen denken te begrijpen. Hebben wij wel goed nagedacht?
Deze overweging doet niets af van de zekere en vaste overtuiging dat het huwelijk voor het leven bedoeld is. Maar net zo goed als Gods bedoeling met het huwelijk geen scheiding in hield, en voor het hele leven was bedoeld, was het ook zijn bedoeling dat het huwelijk een liefdesvereniging zou zijn. En als dat er in geen enkel opzicht meer is, maar als in plaats daarvan het bij elkaar blijven alleen maar aanleiding is om de wortel van de doodslag te ontwikkelen, te doen groeien, namelijk de haat (zoals antw 105 106 107 van de Catechismus ons vanuit de bijbel leren) dan strijdt het getrouwd blijven net zoveel of nog meer tegen de instelling van het huwelijk(en tegen de Insteller van het huwelijk) als het uiteen gaan, het scheiden.

(Stukje van ds. Pieters in om Sionswil)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 dec 2007 21:06

Om niet nog een nieuw topic te openen over echtscheiding wil ik hier iets posten over iets dat mij bezig houd.

Een tijdje geleden was ik bij iemand die mij vertelde dat ze helemaal niet gelukkig was in haar huwelijk. In de ongeveer anderhalf uur dat ik bij haar was heeft ze echt tot 5 keer toe gehuild. Niet een traan die over haar wangen gleed maar echt snikkend. Haar man sms te veel met vrouwen via internet. Ze kwam erachter dat hij dat deed doordat de telefoonrekening erg hoog was en ze achterhaalde hoe het kwam. Dit gebeurde 1 maand, 2 maanden later weer en na een tijdje voor de derde keer. Hij beloofde beterschap maar zei ook dat dit kwam doordat hij aandacht te kort kwam. Ze vroeg zich af wanneer ze hem aandacht kon geven omdat hij altijd aan het werk is, is hij niet aan het werk dan is hij met zijn hobby bezig waardoor hij veel van huis is. Komt hij half bezopen thuis wil hij zijn gerief bij haar halen waar zij dan uiteraard geen behoefte aan heeft.

Hij wil niet met haar praten, doet ze iets wat hem niet aan staat zwijgt hij gerust het hele weekend tegen haar. Ze zorgt min of meer alleen voor de kinderen. Ook als wij er een keer waren, de kinderen kwamen tot 3 keer toe uit bed, hij zei niets. Tot zei hem ongeveer smeekte of hij een keer naar boven wilde gaan. De jongste gaat binnenkort naar school, nu verwacht hij (en zijn familie) dat ze een opleiding gaat doen of werken waar ze helemaal geen behoefte aan heeft. Ze heeft aan haar huishouden en kinderen genoeg te doen. Nu verwijt hij haar dat ze lui is omdat ze daar geen zin in heeft. Ze weet niet wat voor opleiding te moeten gaan doen en waarom. Ze ziet het als haar taak om er voor de kinderen te zijn. Zijn zussen zijn allemaal van die geweldigers met een massa kinderen, huisdieren en daarbij nog een baan in de avonduren. Zij voelt zich te kort schieten.

Ze is al meerdere keren weggegaan, naar haar ouders maar kwam dan na een dag of paar dagen weer terug. Hij had dan een enorme zwijnenstal van het huis gemaakt.

Is het nu de bedoeling dat ze zo nog jaaaaaaaarenlang door blijven sukkelen? Ik vind dit zo zielig. Ze zijn nog zo jong maar hij wil niet praten, zij moet naar hem luisteren. Ze heeft voorgesteld om in therapie te gaan maar dat wil hij niet. Ik/wij weten het niet en hebben het erg met haar te doen.

André

Berichtdoor André » 17 dec 2007 21:51

Dus je zou eigenlijk de conclusie kunnen trekken dat hij niet meer van haar houdt. Als dat wel zo zou zijn dan had hij iig een begin gemaakt met de therapie gesprekken die zijn vrouw voorstelde.
En dan zou er iig duidelijkheid komen waarom hij niet meer van haar houdt, om maar een begin te noemen....
Ik denk dat je in dit geval ook geestelijk mishandeling als een laatste keus voor echtscheiding mag 'hanteren'
Wsl is het ook geen optie om aan deze vrouw te vragen of ze er ook samen met haar man voor bid, gezien het feit dat ze ook zo niet met elkaar (kunnen) praten?
Triest verhaal dit hoor Annet

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 dec 2007 21:59

Pff, wat naar, Annet, zoiets! Heel vervelend.
Wat Andre zegt is wel waar idd, geestelijke mishandeling is denk ik ook een reden. Maargoed, waar ligt de grens van geestelijke mishandeling?
Lichamelijke mishandeling is veel beter concreet te maken denk ik.

Lastige situatie!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 dec 2007 22:41

als je word doodgezwegen en/of wordt verweten dat je lui bent (terwijl ze een gruwelijke poets is) dat dat toch wel geestelijke mishandeling is. Ze had een angststoornis maar dat was goed onder controle, ze was bijna van de medicijnen af. Nu zit ze weer op een hoge dosering. Zegt genoeg, lijkt me.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 dec 2007 22:43

klopt annet, ik vind dat ook onder psychische mishandeling vallen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 17 dec 2007 22:50

*Annet* schreef:als je word doodgezwegen en/of wordt verweten dat je lui bent (terwijl ze een gruwelijke poets is) dat dat toch wel geestelijke mishandeling is. Ze had een angststoornis maar dat was goed onder controle, ze was bijna van de medicijnen af. Nu zit ze weer op een hoge dosering. Zegt genoeg, lijkt me.
Mij ook, angst komt o.a. voort uit stress. En dat heeft ze 'voldoende' als ik je verhaal lees.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 dec 2007 22:50

Psychische mishandeling maar ook overspel.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 18 dec 2007 09:50

Bah, wat kunnen mensen elkaar toch verschrikkelijk verdrietig maken :(

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 jan 2008 14:38

Nou inderdaad Acire !! Ik moet er toch niet aan denken om geestelijk/lichamelijk mishandeld te worden in een huwelijk ! Vroeger al veel te vaak meegemaakt.... :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 06 jan 2008 15:56

Ik moet er ook niet aan denken. Tjoh wat erg gewoon!

Terug naar “Archief”