Yotam schreef:de kerk is NIET onzichtbaar. levende mensen met een lichaam kunnen immers niet VERGADEREN zonder zich te laten zien. zichtbaar dus, maar óók onzichtbaar (tegelijk) omdat zij niet te overzien is, er is al een deel in de hemel en er is een deel dat nog (weder)geboren moet worden. maar het gaat dan over 1 en dezelfde kerk. niet 2 gescheiden kerken.
dus volgens jou is een verband dat zich KERKverband noemt die naam niet waard. u past anders uw begrip KERK aan. het begrip bekijken we alleen vanuit Bijbel en belijdenis, dus als ik zeg KERK, dan heb ik het over de KERK uit de Schrift en belijdenis (zonder eerst te verzinnen hoeveel er dan kunnen zijn).
dus ik lees: 1 ware kerk. en ik zie op aarde hier verbanden die zich KERK noemen. dan mogen zij dan ALLEEN doen als ze KERK zijn. anders noemen ze zich ten onrechte KERK (er zijn vele secten die zich ten onrechte kerk noemen, NGB). u begint dus bij de leer en concludeert dan: er zit iets goed fout in NL.
Dat bedoel ik met onzichtbaar, dat ze niet te overzien is. Maar dat dat over 1 kerkverband per land gaat is onzin. Net zoals jij stelt dat die gelovigen wereldwijd gezien in meerdere kerkverbanden zitten, zo geloof ik dat dat landelijk ook zo is. En jij zult vanuit de Bijbel moeten bewijzen dat dit niet zo is, want jij zegt van kerken: Jullie zijn nepkerken, de mijne is de enige echte.
het is slechts een kwestie van de belijdenis IN PRAKTIJK brengen. uw belijdenis heeft eigenlijk geen zin, want je belijd 1 kerk, maar die openbaart zich niet of in 1200 kerkverbanden, onderzoeken welke de ware is, KAN NIET want het gaat niet over een kerkverband, maar over het (mystieke) lichaam v. Christus. dus te onderzoeken valt er niet. ja, u bent snel uit de crisis door de belijdenis niet in praktijk te (kunnen) brengen, ik zit er midden in door dat wel te proberen.
1 kerk staat er in mijn belijdenis, en vele secten, onderzoeken welke de ware is.
ik zie veel kerken, dat kan niet volgens mijn belijdenis, er zijn dus vele secten aldus mijn belijdenis, onderzoek dan welke de ware is (ik trek dit even NIET door naar de PRAKTIJK, want daar ben ik zelf nog niet uit en we moeten het met elkaar eerst over de LEER eens zijn, DAARNA wil ik naar de praktijk gaan kijken, de leer komt bij het geloof altijd EERST).
waarom noemen die verbanden zich KERK? omdat ze het volgens jou niet zijn?
Omdat Kerk veel breder is dan "kerkverband". Alleen door menselijke dwaasheid is dat begrip door sommigen versmald tot kerkverband. De Kerk is wat van de Heer is. Waar Hij het Hoofd van is. En als jij dat slechts tot een selectieve groep gelovigen wil terugbrengen, die naast dat ze Christus als Heer en Verlosser erkennen, ook nog lid moeten zijn van een bepaald kerkverband, doe je tekort aan zijn genade.
wij moeten niet alleen lid zijn van een bep. kerkverband, maar wij moeten heilig leven, heel Gods wet houden, gelukkig hebben wij een verlosser die onze zonden wil vergeven. maar dat neemt niet weg dat wij gehoorzaam moeten zijn! bovendien, je geeft geen antwoord op mijn vraag:
waarom noemen die verbanden zich KERK? omdat ze het volgens jou niet zijn?
Omdat Kerk veel breder is dan "kerkverband". Alleen door menselijke dwaasheid is dat begrip door sommigen versmald tot kerkverband. De Kerk is wat van de Heer is
dat is geen antwoord, of het moet betekenen: de kerkverbanden claimen die naam ten onrechte.
Daarmee geef ik aan dat je artikel 29 niet op een kerkverband in zijn algemeenheid kan toepassen en vervolgens het hele kerkverband als valse of ware kerk bestempelen. Want binnen kerkverbanden zijn er verschillen en kunnen er gemeenten zijn waar God op 1 staat en gemeenten waar Hij dat niet staat. Je kan dan nooit over een landelijk kerkverband zeggen: Ware kerk of geen ware kerk. Dat moet je per plaatselijke gemeente bekijken.
nee, want we hebben de zgn. hoofdsom der religie, dat is de basis van elke gemeente, verschillen? oke, maar dan binnen de grenzen.
als er gemeenten zijn waar God op 1 staat, dan moet dat zich ook uiten in gehoorzaamheid, dus als de kerk zich vals betoont (ngb) dan moet die gemeente buiten dat verband treden om zó de eenheid der kerk te 'conserveren'.
je zegt dat je een kerkverband niet vals of waar kunt noemen, volgens jou is een kerkverband dus ook geen KERK, want een kerk is waar of vals.
1 kerk uit het hele menselijke geslacht. als het over kerkmuren heen gaat, dan MOETEN die kerkmuren afgebroken worden. de KERK mag niet verdeeld zijn.
Juist. Helemaal mee eens. Dat moet ook gebeuren. Maar zolang er mensen roepen dat al die andere kerken nep zijn enzo, gebeurt dat niet. Welcome to reality. Je verhaal is zoals het zou moeten zijn, en ik wou dat het was zoals je schreef. Maar zo is het niet. De kerk is verscheurd, verdeeld door eeuwenlange kerkgeschiedenis vol ruzies, scheuringen, groepjes die toch bleven en later zich alsnog af hebben gescheiden etc. En dan is het totaal zinloos, arrogant en ongepast dat mensen hun kerkverband als enige ware kerk uitroepen. De hand die tegen de voet zegt: Ik heb je niet nodig... en vervolgens van zichzelf: Ik, hand, ben het lichaam van Christus en de voet niet.
je punt is m.i. duidelijk. maar de MANIER is anders.
kijk de belijdenis zegt:
In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil1. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen2. ZÓ wordt de eenheid van de kerk bewaard; men onderwerpt zich aan haar onderwijzing en tucht3, buigt de hals onder het juk van Jezus Christus4 en dient de opbouw van de broeders5 overeenkomstig de gaven die God aan allen verleend heeft, als leden van eenzelfde lichaam6.
Om dit alles des te beter te kunnen onderhouden, is het volgens Gods Woord de roeping van alle gelovigen zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen7, en zich bij deze vergadering te voegen8
Het zijn allebei gereformeerde interpretaties maar dat zegt idd nog niet alles.
nee, het is of het een, of het ander. er zijn toch ook geen 24 meningen over de doop die allemaal rooms zijn? nee, dan is er slechts 1 rooms, en de anderen niet.
nee, mijn vraag was niet (in eerste instantie): wel of niet gereformeerd? maar: voor of tegen de belijdenis. u stelt namelijk dat de belijdenis feilbaar is, oke: voor of tegen de belijdenis (art.27-29)
Voor, maar wel met oog voor veranderingen die in de loop van de tijd hebben plaatsgevonden en met de kanttekening dat we de belijdenis altijd weer moeten toetsen aan de Bijbel, omdat die onfeilbaar is waar de belijdenis door mensen gemaakt is en dus fouten verkeerde interpretaties kan bevatten.
oke, blijven toetsen: maar dan wel aan de Schrift en niet aan de (veronderstelde) REALITEIT
Ik volg de belijdenis niet blind en al helemaal niet menselijke interpretaties daarvan want daar zijn er zoveel van. Ik heb al 100 verschillende geluiden gehoord waarbij men zegt: Dat staat in de belijdenis dus als je gereformeerd bent doe je dat. Ik onderzoek dus vanuit de Bijbel wat juist is en wat niet. En jou enig-waar-kerkverband-dogma is dat niet. Het zou zo moeten zijn, maar zo is het niet, dus kan je niet spreken van 1 ware zichtbare kerk, vanwege de interne verdeeldheid onder Gods kinderen.
die interne verdeeldheid was er OOK toen de belijdenis opgesteld werd, er waren immers nog gelovigen onder het paapse juk, bij de dopersen en bij vele anderen. TOCH beleed men: 1 ware kerk.
de belijdenis zegt: zo word de eenheid behouden: voeg je bij de ware kerk. niet: schakel de belijdenis (tijdelijk) uit, word van confessioneel (tijdelijk) onconfessioneel.
dus, TOEN was er 1 kerk en dus TOEN kon je dat stellen. ok, dat sluit in dat het TOEN ook zo bedoeld is als ik nu voorsta. dat sluit ook in dat de belijdenis voor u NU NIET ACTUEEL is, en dus feitelijk nutteloos.
Je manier van redeneren is bijzonder vreemd. Allereerst omdat je op basis van het stellen dat er op 1 punt iets veranderd is, aangeeft dat dan voor mij de hele belijdenis nutteloos zou zijn.
alles hangt samen, en bijna alles hangt af van de eerste zin van art 27.
Daarnaast omdat je voorbij gaat aan het feit dat je dingen naar deze tijd kan vertalen. Geschiedenis is toch ook niet nutteloos omdat het niet meer actueel is? Iets wat niet actueel is is zeker niet nutteloos. Het oude verbond is toch ook niet nutteloos, iets waar we niet over moeten lezen, ons niet in moeten verdiepen, omdat er inmiddels zaken veranderd zijn?
er is geen reden om aan te nemen dat de belijdenis 'vertaald' moet worden, vind u dat er wel reden is, vertaal hem dan en maak van '1 ware kerk' 1 ware kerk in de hemel ofzo, maak de belijdenis zo dat die de uwe is, je snapt dan je dan (m.i.) geen grefo meer bent. voor mij is de belijdenis actueel, altijd, alleen jij doet (m.i.) net alsof de belijdenis dat neit meer is.
Toen was er 1 gereformeerde kerk en nu zijn er een heleboel. Omdat mensen er een zootje van hebben gemaakt. Maar zou God dan zeggen: Ze moeten allemaal lid worden van de hervormde kerk of de vrijgemaakte kerk of de christelijk gereformeerde kerk of de nieuwe vrijgemaakten? God roept op tot eenheid. Waarom? Omdat in al die kerkverbanden er kinderen van Hem zitten. Omdat er verdeeldheid is in de kerk, het lichaam van Christus. Dat is iets heel anders dan dat je het artikel over de kerk op een chauvinistische manier gaat toepassen (wij zijn het, en buiten ons is er geen heil)
buiten ons is er geen heil ga ik op een ander topic bespreken, ik open die vandaag nog.
trouwens, op 'jouw' manier KAN er niet eens eenheid komen om de manier die de belijdenis aanwijst:
In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil1. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen2. Zo wordt de eenheid van de kerk bewaard; [...]Om dit alles des te beter te kunnen onderhouden, is het volgens Gods Woord de roeping van alle gelovigen zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen7, en zich bij deze vergadering te voegen8als er geen ware kerk is, dan kan je je er ook niet bij voegen, dus kan er ook geen eenheid komen! is er wel 1 ware kerk, dán kan je je er bij voegen. anders niet. een nieuw conflict met de confessie.
ik leg de NGB uit zoals ik denk dat het moet, ik lees dus iets over de kerk, en denk er niet aan dat er 1400 distincties bij KERK zijn te bedenken, ik probeer 'clean' te lezen. 1 ware kerk, ok dat geloof ik. niet: 1 ware kerk, maar de praktijk zus of zo.
nee, ik probeer(!) de confessie te lezen zonder vooroordelen.
En ondertussen is het niet clean, want dat jij bij het horen van het woord "kerk" aan een instituut, een verband denkt is het gevolg van de hedendaagse gereformeerde cultuur (en niet die van 400 jaar terug). Iedereen probeert het clean te lezen maar aan beinvloeding ontkom je niet. Wat je doet komt du niet overeen met je intentie, dat die intentie goed is, daar twijfel ik niet aan.
we zullen niet aan intenties twijfelen, anders waren we niet met elkaar in gesprek.
ik lees dan wel clean: als er staat kerk, en een verband noemt zich kerk, dan wil dat verband dus kerk heten. hoe 'clean' kan het?
u geeft mijn mening niet correct weer, en bombardeerd mijn geloof tot 'theorie'. ik GELOOF dat, ik weet dat de praktijk mij (ogenschijnlijk) tegenspreekt.
De Bijbel spreekt je tegen. Het heil is niet verkrijgbaar door lid te izjn van een kerk verband of door in Hem te geloven en daarbij ook lid te zijn van dat kerkverband. Het heil is voor ieder die Christus als verlosser en hoofd heeft.
eens, maar het gaat nu niet over het heil (daar komt 's avonds een topic over) maar het gaat over gehoorzaamheid: eenheid. het heil is niet DOOR lid te zijn. maar DÁÁR is het heil, de kerk is de uitdrager van het heil.
Dan lees je niet goed....
nee, dit ging over eerdere posts, maar ik zie dat u reeds meer over de leer gaat praten en minder over de praktijk (we snappen allebei dat ik in de knel kom met de praktijk, maar het is geen handigheidje, de leer komt altijd vóór de praktijk het is immers geloof)