Herman Bavinck kan, samen met Abraham Kuyper, de grondlegger van (de Vereniging tot) de Gereformeerde Kerken in Nederland genoemd worden. In 1892 besloten het overgrote deel van de Christelijke Gereformeerde Kerk en de Nederduitsch Gereformeerde Kerk (dolerende) samen als één kerkgenootschap verder te gaan.
Bavinck heeft op theologisch gebied veel betekend. Zijn leer is, in combinatie met die van Kuyper, van grote invloed geweest op de Gereformeerde Kerken in Nederland. Waar Kuyper tot 1886 nog tot de Nederlandse Hervormde Kerk behoorde, stond Bavinck in de traditie van de Afscheiding. Tot 1892 was hij dus lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk. Nu heeft de CGK zich altijd scherp tegen de GKN afgezet, juist in de beginperiode van de GKN. Maar de leer van de GKN is in hoge mate op de denkbeelden van de (Christelijk-Afgescheiden) Bavinck gestoeld.
Nu is mijn vraag hoe die afwijzende houding van de CGK te verklaren is. Bavinck behield zijn ideeën van vóór 1892, maar deze werden met die van Kuyper daarna tot één sluitend systeem gemaakt. Veel van wat er in de CGK werd geleerd, hoorde men na 1892 dus ook in de GKN (en ook nog in de CGK!).
Mijn vraag is kortom: hoe stond de Christelijke Gereformeerde Kerk na 1892 tegenover Herman Bavinck, die vóór de totstandkoming van de GKN als één van de invloedrijkste CGK-ideologen gold?