Ik ken iemand die dat heeft, van kinds af aan. Hij vertelt de vreemdste verhalen die rammelen aan alle kanten. En als je hem op niet kloppende zaken wijst, verblikt of verbloost hij er niet onder en maakt hij daar weer een verhaal van. Ik ben lang met hem bevriend geweest, maar op den duur reageerde ik er niet meer op, maar toen werden de verhalen steeds gekker.
Het ging gewoon om dingen die hij naar eigen zeggen meemaakte. Het één nog bizarder dan de ander. Hij vertelde bijvoorbeeld dat hij 2x gezakt was voor z'n rijbewijs omdat er de 1e keer een schietpartij voor z'n lesauto plaatsvond. De tweede keer had hij een aanrijding met een politieauto.. dergelijke dingen. Terwijl ik onlangs hoorde dat hij nog bezig was met lessen en nog nooit afgereden heeft.
Hij is er diverse keren op aangesproken, en heeft dat ik weet 1x z'n excuses aangeboden. Als argument gaf hij toen dat hij er bij wilde horen. In zijn geval ben ik van mening dat het echt een psychische afwijking is. Ik heb er wel eens een wetenschappelijk stuk over gelezen en herkende hem sterk in het opgegeven profiel. Helaas ben ik vergeten hoe het heette.
Dit zijn even kort mijn ervaringen met zoiets.