Liegen als psychische ziekte?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

freek

Liegen als psychische ziekte?

Berichtdoor freek » 06 sep 2007 14:49

Bovenstaande vraag op grond van ervaring met bepaalde personen. Kan liegen een soort psychische afwijking zijn. Dat men niet liegt met een bepaald doel, maar 'gewoon' vanwege de 'kronkel' in het hoofd. Graag jullie reacties, en eventuele links op het internet.

Bij voorbaat dank!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 sep 2007 16:12

Het kan gebeuren dat mensen in bepaalde tijden van hun leven veel hebben moeten overleven om in moeilijke psychische tijden te kunnen overleven. Ze hebben een soort overlevingssysteem ontwikkeld waardoor ze het konden vol houden. Het kan dan ook weer enorm moeilijk zijn om dat te gaan doorbreken en er mee te stoppen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 06 sep 2007 19:03

Ik ken iemand die dat heeft, van kinds af aan. Hij vertelt de vreemdste verhalen die rammelen aan alle kanten. En als je hem op niet kloppende zaken wijst, verblikt of verbloost hij er niet onder en maakt hij daar weer een verhaal van. Ik ben lang met hem bevriend geweest, maar op den duur reageerde ik er niet meer op, maar toen werden de verhalen steeds gekker.

Het ging gewoon om dingen die hij naar eigen zeggen meemaakte. Het één nog bizarder dan de ander. Hij vertelde bijvoorbeeld dat hij 2x gezakt was voor z'n rijbewijs omdat er de 1e keer een schietpartij voor z'n lesauto plaatsvond. De tweede keer had hij een aanrijding met een politieauto.. dergelijke dingen. Terwijl ik onlangs hoorde dat hij nog bezig was met lessen en nog nooit afgereden heeft.

Hij is er diverse keren op aangesproken, en heeft dat ik weet 1x z'n excuses aangeboden. Als argument gaf hij toen dat hij er bij wilde horen. In zijn geval ben ik van mening dat het echt een psychische afwijking is. Ik heb er wel eens een wetenschappelijk stuk over gelezen en herkende hem sterk in het opgegeven profiel. Helaas ben ik vergeten hoe het heette.

Dit zijn even kort mijn ervaringen met zoiets. :wink:
Auf Wiedersehen!

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 06 sep 2007 19:20

Hoi freek,

wellicht is onderstaande link interessant voor je. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen pathologisch liegen, dat is bewust de waarheid verdraaien en confabulatie (herinneringsvervalsing) waarbij de persoon in kwestie zich van geen kwaad bewust is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Liegen
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

freek

Berichtdoor freek » 06 sep 2007 22:52

T. Lindeman schreef:Ik ken iemand die dat heeft, van kinds af aan. Hij vertelt de vreemdste verhalen die rammelen aan alle kanten. En als je hem op niet kloppende zaken wijst, verblikt of verbloost hij er niet onder en maakt hij daar weer een verhaal van. Ik ben lang met hem bevriend geweest, maar op den duur reageerde ik er niet meer op, maar toen werden de verhalen steeds gekker.

Het ging gewoon om dingen die hij naar eigen zeggen meemaakte. Het één nog bizarder dan de ander. Hij vertelde bijvoorbeeld dat hij 2x gezakt was voor z'n rijbewijs omdat er de 1e keer een schietpartij voor z'n lesauto plaatsvond. De tweede keer had hij een aanrijding met een politieauto.. dergelijke dingen. Terwijl ik onlangs hoorde dat hij nog bezig was met lessen en nog nooit afgereden heeft.

Hij is er diverse keren op aangesproken, en heeft dat ik weet 1x z'n excuses aangeboden. Als argument gaf hij toen dat hij er bij wilde horen. In zijn geval ben ik van mening dat het echt een psychische afwijking is. Ik heb er wel eens een wetenschappelijk stuk over gelezen en herkende hem sterk in het opgegeven profiel. Helaas ben ik vergeten hoe het heette.

Dit zijn even kort mijn ervaringen met zoiets. :wink:

Ik heb dus dergelijke ervanringen ook. Kan heel pijnlijke gevolgen hebben. Vandaar dat ik min of meer geinteresseerd ben in dit 'fenomeen'.

@Lana: Bedankt voor je link!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 sep 2007 23:03

oa. bij borderline kan het zijn dat diegene met borderline veel liegt (niet bij iedereen).

( en laat nu niemand zeggen dat het niet waar is, want ik heb er meer ervaring mee dan mij lief is)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 sep 2007 23:29

mw schreef:oa. bij borderline kan het zijn dat diegene met borderline veel liegt (niet bij iedereen).

( en laat nu niemand zeggen dat het niet waar is, want ik heb er meer ervaring mee dan mij lief is)
Ik ken er daar ook 1 van. (ken dus, niet ben :wink: ) Helaas.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 sep 2007 12:27

Het kan ook zo zijn, bv bij mensen met een vorm van austisme, dat ze in hun hoofd die dingen écht beleefd hebben, wat voor hen dan werkelijkheid lijkt. Het kan ook zijn dat ze denken dat ze dingen uit films of games zelf meegemaakt hebben. Dus moeite met fantasie en werkelijkheid scheiden. Als je hen ermee confronteerd kan het zijn dat ze doorkrijgen dat het niet helemaal klopt, maar het kan ook zijn dat ze zich van geen kwaad bewust zijn.

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 07 sep 2007 19:50

Het hoort bij verschillende persoonlijkheidsstoornissen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 sep 2007 22:48

Maar lang niet iedereen die liegt heeft een psychiatrische ziekte.
Ik zie het in eerste instantie als iemands geweten die of niet genoeg gevormd is, of afgestompt is. Daarna pas naar een eventuele psychiatrische ziekte.
Maar het komt zeker voor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 sep 2007 12:49

Ik zal je zeggen dat ik 10 uur gelopen heb
Ik zal je zeggen dat ik woon op een zeilboot
Dan zal ik zeggen dat ik neergestoken ben
toen ik een jaar of twaalf was
Het is nooit gebeurd maar dat is geen bezwaar
het is evengoed een soort van waar
Je hoort me zingen
Laat ik gaan
In alle talen van mijn tong

In de auto van de week
zag ik een wolk die op arafat leek
Ik zal je zeggen dat ik van je houd
Als je niet kijkt gaat de klok soms achteruit
Hee, das grappig zeg
Het lijkt wel of je huilt
Je hoort me zingen
Laat ik gaan
In alle talen van mijn tong

Ik ken iemand uit mijn nabijheid die volgens mij een soort van bordeline heeft. Ze liegt de hele tijd door het vertellen van sterke verhalen die ook nog eens bijzonder beschadigend kunnen zijn voor bepaalde personen. Wanneer je met haar leugens mee gaat, dan ben je super en kom je (in iedergeval niet openlijk) niet in haar verhalen voor, maar zodra je haar uitmaakt voor leugenaar, dan moet ze niets meer van je hebben en probeerd ze je zoveel mogelijk te beschadigen en dat is best lastig wanneer het je moeder betreft. Ben heel benieuwd of dit beestje een naampje heeft, want het heeft mijn leven behoorlijk beschadigd.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 18 sep 2007 20:45

MissF schreef:Maar lang niet iedereen die liegt heeft een psychiatrische ziekte.
Ik zie het in eerste instantie als iemands geweten die of niet genoeg gevormd is, of afgestompt is. Daarna pas naar een eventuele psychiatrische ziekte.

Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht! Hoe weet jij of het geweten van iemand niet goed ontwikkeld is of afgestompt als iemand liegt? Het kan ook zijn dat iemand vanuit angst liegt, iemand niet vertrouwt en daarom de waarheid niet durft te zeggen.
En wie liegt er nooit?
Ik lieg ook weleens over hoe het met me gaat bijvoorbeeld. Als iemand daarnaar vraagt en ik ken die persoon niet goed genoeg of ik heb geen zin in de waarheid naar die persoon toe, dan zeg ik ook weleens (als ik me rot voel) dat het wel goed gaat...
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Esther87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther87 » 20 jan 2008 20:04

mystery schreef:
MissF schreef:Maar lang niet iedereen die liegt heeft een psychiatrische ziekte.

Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht! Hoe weet jij of het geweten van iemand niet goed ontwikkeld is of afgestompt als iemand liegt? Het kan ook zijn dat iemand vanuit angst liegt, iemand niet vertrouwt en daarom de waarheid niet durft te zeggen.
En wie liegt er nooit?
Ik lieg ook weleens over hoe het met me gaat bijvoorbeeld. Als iemand daarnaar vraagt en ik ken die persoon niet goed genoeg of ik heb geen zin in de waarheid naar die persoon toe, dan zeg ik ook weleens (als ik me rot voel) dat het wel goed gaat...

HMHM, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben zelf opgenomen vanwege EEN psychische ziekte en ik kan het ook beamen dat ik vaak vanuit mijn ziekte lieg. Niet dat ik dat zelf wel, maar ik zeg het dan altijd zo: In mij zijn 2 personen. Esther en Ziekte. Ziekte zegt soms wel eens denken die Esther niet wil zeggen...

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 05 feb 2008 20:13

Ik heb me voor mijn studie verdiept in pseudologica phantastica. Dit is een ziekte waarbij de persoon dingen verzint en ze voor waar houdt. Het leven van die persoon hangt van leugens aan elkaar.
Verschil tussen pseudologica phantastica en een pathologische leugenaar is dat de eerste gelooft dat zijn leugen werkelijkheid is, terwijl de tweede weet dat het leugens zijn en dus het verschil weet tussen fantasie en werkelijkheid.
De moeilijkheid bij iemand met pseudologica phantastica is, dat het vaak pas heel laat wordt ontdekt. De persoon is er namelijk zo van overtuigd dat het waar is wat hij zegt, dat hij zijn omgeving er ook in laat geloven.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 feb 2008 22:09

Als mensen aan je vragen hoe het met je gaat, kun je er rustig vanuit gaan dat het een retorische vraag is, tenzij je recentelijk iets ernstigs o.i.d. hebt meegemaakt. Let maar eens op hoe veel mensen reageren als je daadwerkelijk op die vraag ingaat; Nog net geen rollende ogen op de manier van; ''Ik zit vind het helemaal niet interessant hoe het met je gaat, kunnen we het over iets anders hebben?''

Ik ben ook een aantal jaren omgegaan met een meisje die behoorlijk kon liegen of hetgeen jij vertelde, behoorlijk aangedikt of verdraaid tegen anderen vertelde. Na een tijdje prik je er dwars doorheen en als ik er iets van zei bleef ze hoog bij laag volhouden dat ze de waarheid vertelde. Dan reageerde ik gewoon niet meer, of zei cybisch; ''Natuurlijk liefje, helemaal gelijk.'' Uiteindelijk bleek dat ze een contactstoornis had. Dat klonk wat onwaarschijnlijk omdat ik niemand kende die zoveel 'vrienden en kennissen' had als zij. Het probleem was; Ze kon geen contacten onderhouden. Het ging geheid een keer mis. Toch ben ik jaren best intensief met haar omgegaan. Gewoon nuchter blijven, dan is het best te doen. Verder hebben we namelijk heel veel lol gehad samen. Totdat ze trouwde en kids kreeg enzo. Sindsdien is het contact verwaterd.

Terug naar “Archief”