Moderator: Moderafo's
essieee schreef:hijwel schreef:essieee schreef:Het geloof is een stellig weten en vast vertrouwen(H>C>)
ha ha, hier moet ik ff om lachen. In 1 van de ander topics zeg je dat onderzoek steeds weer nodig is. Jezelf onderzoeken ook al denk je dat je gelooft.
En nu zeg je dat geloof een stellig weten en een vast vertrouwen is.
Als je het dan zo zeker weet dan hoef je toch jezelf niet meer te onderzoeken?
Als je een vast vertrouwen heb hoef je toch niet meer te twijvelen?
Ik moet bij mezelf nagaan, heb ik een waar geloof. want geloven en geloven zijn twee verschillende zaken.
Als we alles eromheen nu eens vergeten en puur naar het geloof op zichzelf kijken, wat is het dan?
Wat is het doel ervan?
Was het er in het paradijs al?
Zal het in de hemel zijn?
Is het geloof hetzelfde als wedergeboorte?
essieee schreef:hijwel schreef:M@rije schreef:Lees eens het boekje 'wat is geloven' van ds. Hegger. Dat is duidelijk en erg mooi...
Mooi he! supper ik denk dat ik hem nog maar een keer opnieuw ga lezen!
lees eens, onbekeerd wat doe je ermee?van ds vreugdenhil.
het vertrouwen een vrucht van geloof? Ikversta die tale kanaans niet goed, dus ik hoop dat hij wat anders bedoelt. Lees je overigens ook dat van Brakel de gelovige zichzelf laat overgeven aan Christus? Hij schrijft volgens mij dat je je dus zelf bekeerd en dat Christus je dan zalig maakt. Zo eindelijk een oudvader op mij hand.Klaas schreef:"Geloven is niet alleen een toestemmen van de waarheden van het Evangelie, maar een vertrouwen des harten op God door Christus; zich Hem toe te vertrouwen."
"Door het vertrouwen verstaan we niet de verzekering, het vertrouwen, dat ieder voor zich heeft, dat hij deel heeft aan Christus en al zijn beloften, of de vrede en stilte der ziel; want dat is een vrucht van het geloof, die in de één meer en in de ander minder is; maar wij verstaan door vertrouwen de uitgaande daad van het hart, waardoor men zich overgevende aan Christus en Hem aannemende, ziel en lichaam Hem toevertrouwt, opdat Hij ze zalig make."
"Dus hebben wij getoond, dat de eigenlijke formele daad van het geloof niet bestaat in een toestemming van de evangelische waarheden, maar in een vertrouwen van het hart op Christus, om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd en tot de zaligheid gebracht te worden."
W. a Brakel
Joris schreef:het vertrouwen een vrucht van geloof? Ikversta die tale kanaans niet goed, dus ik hoop dat hij wat anders bedoelt.
Joris schreef:Lees je overigens ook dat van Brakel de gelovige zichzelf laat overgeven aan Christus? Hij schrijft volgens mij dat je je dus zelf bekeerd en dat Christus je dan zalig maakt. Zo eindelijk een oudvader op mij hand.
soms snap ik echt niets van jou klaas, maar dat heb je me al een keer uitgelegd hoe dat zit
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten