Wat is het geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:43

neu, vond het aardig on-topic!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 nov 2003 18:39

essieee schreef:
hijwel schreef:
essieee schreef:Het geloof is een stellig weten en vast vertrouwen(H>C>)

ha ha, hier moet ik ff om lachen. In 1 van de ander topics zeg je dat onderzoek steeds weer nodig is. Jezelf onderzoeken ook al denk je dat je gelooft.
En nu zeg je dat geloof een stellig weten en een vast vertrouwen is.
Als je het dan zo zeker weet dan hoef je toch jezelf niet meer te onderzoeken?
Als je een vast vertrouwen heb hoef je toch niet meer te twijvelen?

Ik moet bij mezelf nagaan, heb ik een waar geloof. want geloven en geloven zijn twee verschillende zaken.

pff ehh.. hier moet ik heel hard bij nadenken :mrgreen:

Ik zie het zo, geloof is een vast vertrouwen en een stellig weten maar zolang wij op deze aarde zijn is ons geloof nog niet volmaakt dus zullen het niet altijd even stellig weten en hebben niet altijd zo'n vast vertouwen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 nov 2003 18:46

M@rije schreef:Lees eens het boekje 'wat is geloven' van ds. Hegger. Dat is duidelijk en erg mooi...

Mooi he! supper ik denk dat ik hem nog maar een keer opnieuw ga lezen!

Erick
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erick » 24 nov 2003 19:19

[/quote]Nooit zou ik durven stellen dat God mensen bekeerd om Zichzelf te eren. God heeft dat niet nodig, verder denk ik dat de gedachte alleen al in conflict zou zijn met Zijn natuur.[/quote]

Volgens mij passeer je nu de Bijbel, God zegt héél duidelijk dat
Hij zondige mensen bekeerd tot Zijn eer!!
Degene die je het meest de waarheid zegt, is je beste vriend

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2003 20:20

Boely:
Als we alles eromheen nu eens vergeten en puur naar het geloof op zichzelf kijken, wat is het dan?

Geloven heeft m.i. vooral te maken met vertrouwen. Geloven zie ik als 'je vertrouwen stellen op'. Volgens mij zit ik dan ook erg dicht bij de HC. Alleen dat 'zeker weten' dat daar gebruikt wordt vind ik wat minder ongelukkig, net als het woord bewijs dat in Hebreën gebruikt wordt. In onze tijd hebben die termen een nogal wetenschappelijk bijklank; alsof je het geloof of het bestaan van God zou kunnen bewijzen. Ik spreek zelf liever van een diepe overtuiging.

Het valt me op dat je de ene keer over 'geloof' spreekt en de andere keer over 'het geloof'. Als ik 'het geloof' hoor dan moet ik toch altijd aan een ding, een iets denken. Zeker in combinatie met het idee dat God ons het geloof geeft. Ik denk dat je goed in het oog moet houden dat wanneer je het over geloven hebt in de vorm van een zelfstandig naamwoord (wat overigens volkomen bijbels is) je je altijd moet realiseren dat het eigenlijk om een werkwoord gaat. Als we stellen dat we gered worden door het geloof in Jezus Christus dan kun je dat dus ook verbuigen tot: we worden gered door te geloven in Jezus Christus. Ook hier is de parallel met vertrouwen weer zichtbaar. Vertrouwen kaan ook zowel een zelfstandignaamwoord zijn als een werkwoord. In beide gevallen gaat het echter over hetzelfde. Dat in tegenstelling tot b.v. het woord genade. We worden gered door genade, maar dat kun je niet weergeven door een werkwoord.

Boely:
Wat is het doel ervan?

Daarover zou je ontzettend veel kunnen zeggen en veel van de dingen die je kunt noemen zijn allemaal waar. Ik denk dat geloven altijd te maken heeft met onze redding. Het geloof is het door God gegeven middel om ons te redden. Door onze redding wordt God geëerd, wordt Zijn Naam geheiligd en komt Zijn Koninkrijk. Dat is denk ik wel de kern.

Boely:
Was het er in het paradijs al?

Ik denk het wel. Toen de slang Eva vertelde over de vruchten waarvan ze niet moch eten zaaide hij twijfel. Eva geloofde God niet meer (het zou allemaal wel meevallen) en at van de boom. De 1e zonde is dan ook de eerste daad van ongeloof.

Boely:
Zal het in de hemel zijn?

Ik denk dat dan het geloof overgegaan is in zien. God levert dan, bij wijze van spreken, het onweerlegbare bewijs.

Boely:
Is het geloof hetzelfde als wedergeboorte?

Nee. Maar we moeten die twee ook niet uit elkaar trekken alsof je al een tijd kunt geloven zonder wedergeboren te zijn. Als je oprecht gelooft dat Jezus Christus je redder en Heer is dan ben je wedergeboren.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 22:30

hijwel schreef:
M@rije schreef:Lees eens het boekje 'wat is geloven' van ds. Hegger. Dat is duidelijk en erg mooi...

lees eens, onbekeerd wat doe je ermee?van ds vreugdenhil.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 nov 2003 00:11

essieee schreef:
hijwel schreef:

lees eens, onbekeerd wat doe je ermee?van ds vreugdenhil.

eerlijk gezegt spreek te titel me niet aan :roll: Maar mischien is het ook wel weer mooi om te lezen omdat je je steeds weer opnieuw moet bekeren. Ik zal wel eens ff kijken of ie in de kast staat bij ons.
Ik heb wel: bekering ook voor jou? van ds. vreugdenhil

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 nov 2003 10:34

ik heb wel bekering ook voor jou? van ds. vreugdenhil
uitstekend boek, ik heb em ook staan. " Alles uit genade " van Spurgeon is ook een uitstekend boek.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 dec 2003 22:22

"Geloven is niet alleen een toestemmen van de waarheden van het Evangelie, maar een vertrouwen des harten op God door Christus; zich Hem toe te vertrouwen."

"Door het vertrouwen verstaan we niet de verzekering, het vertrouwen, dat ieder voor zich heeft, dat hij deel heeft aan Christus en al zijn beloften, of de vrede en stilte der ziel; want dat is een vrucht van het geloof, die in de één meer en in de ander minder is; maar wij verstaan door vertrouwen de uitgaande daad van het hart, waardoor men zich overgevende aan Christus en Hem aannemende, ziel en lichaam Hem toevertrouwt, opdat Hij ze zalig make."

"Dus hebben wij getoond, dat de eigenlijke formele daad van het geloof niet bestaat in een toestemming van de evangelische waarheden, maar in een vertrouwen van het hart op Christus, om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd en tot de zaligheid gebracht te worden."

W. a Brakel

joris

Berichtdoor joris » 07 dec 2003 17:57

Klaas schreef:"Geloven is niet alleen een toestemmen van de waarheden van het Evangelie, maar een vertrouwen des harten op God door Christus; zich Hem toe te vertrouwen."

"Door het vertrouwen verstaan we niet de verzekering, het vertrouwen, dat ieder voor zich heeft, dat hij deel heeft aan Christus en al zijn beloften, of de vrede en stilte der ziel; want dat is een vrucht van het geloof, die in de één meer en in de ander minder is; maar wij verstaan door vertrouwen de uitgaande daad van het hart, waardoor men zich overgevende aan Christus en Hem aannemende, ziel en lichaam Hem toevertrouwt, opdat Hij ze zalig make."

"Dus hebben wij getoond, dat de eigenlijke formele daad van het geloof niet bestaat in een toestemming van de evangelische waarheden, maar in een vertrouwen van het hart op Christus, om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd en tot de zaligheid gebracht te worden."

W. a Brakel
het vertrouwen een vrucht van geloof? Ikversta die tale kanaans niet goed, dus ik hoop dat hij wat anders bedoelt. Lees je overigens ook dat van Brakel de gelovige zichzelf laat overgeven aan Christus? Hij schrijft volgens mij dat je je dus zelf bekeerd en dat Christus je dan zalig maakt. Zo eindelijk een oudvader op mij hand.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 dec 2003 20:04

Joris schreef:het vertrouwen een vrucht van geloof? Ikversta die tale kanaans niet goed, dus ik hoop dat hij wat anders bedoelt.

Hij bedoelt dat het vertrouwen, de verzekering van het feit dat God je zonden daadwerkelijkvergeven heeft en dat je dus deel hebt aan Christus een vrucht van het geloof is. Je moet dus niet vooraf uitzoeken of dat zo is; het is iets wat je achteraf ervaart.

Joris schreef:Lees je overigens ook dat van Brakel de gelovige zichzelf laat overgeven aan Christus? Hij schrijft volgens mij dat je je dus zelf bekeerd en dat Christus je dan zalig maakt. Zo eindelijk een oudvader op mij hand.

Jouw formulering zal niet helemaal de zijne zijn, maar ik geloof dat we wat dit betreft A Brakel aan 'onze' zijde hebben. Dat was dan ook de reden dat ik hem aanhaalde. En waarschijnlijk de reden dat het hier nu zo stil is... ;-)

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 07 dec 2003 20:07

oke dan kan ik het wel met hem eens zijn geloof ik.

(soms snap ik echt niets van jou klaas, maar dat heb je me al een keer uitgelegd hoe dat zit :oops: )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 dec 2003 20:22

soms snap ik echt niets van jou klaas, maar dat heb je me al een keer uitgelegd hoe dat zit

Die uitleg sloeg niet op deze discussie. Ik geef hier gewoon 100% mijn eigen mening net zoals in de andere topics over dit onderwerp. Ik heb eigenlijk ook het idee dat we wat dat betreft behoorlijk op 1 lijn zitten.

Ik begrijp nu dat jij dat wat anders ziet. Eerlijk gezegd begrijp ik dat niet goed. Lees je dan wel goed wat ik schrijf? Ik betoog continu dat geloven niet iets is wat je overkomt maar dat het iets is dat je moet doen....

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 07 dec 2003 21:39

ikzal wat beter opletten int vervolg.

Terug naar “Archief”