Prenatale Diagnostiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Prenatale Diagnostiek

Berichtdoor M@rije » 20 nov 2003 09:54

Ik weet niet goed waar ik deze vraag moet plaatsen, vandaar dat ik m hier maar ''dump''.
Hoe denken jullie over prenatale diagnostiek? Is het geoorloofd dit te doen, als de ouders bijv. besluiten het kindje weg te doen als het iets mankeert?
In de VS worden kosten voor een gehandicapt kind niet vergoed, wanneer de ouders van tevoren al wisten dat het kind gehandicapt zou zijn...wat vinden jullie van deze snel ontwikkelende economische motieven in de gezondheidszorg?
En moeten we dit systeem ook in NL invoeren, net zoals in de VS?
Dat zijn een heleboel vragen..ma goed..doe je best! :mrgreen:
Engaged @ 07-01-2005

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Prenatale Diagnostiek

Berichtdoor JopieK » 20 nov 2003 10:02

M@rije schreef:kosten voor een gehandicapt kind niet vergoed

Elk kind brengt zijn/haar kosten met zich mee. Leven is leven of het nu gehandicapped is of niet. En trouwens ook gezonde baby's en zelfs gezonde volwassenen kunnen eenvoudig een (lichamelijke of verstandelijke) handicap krijgen.
Selectief bezig gaan met leven is gewoon fout, krijg je van die Nazi-praktijken.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 nov 2003 10:16

En wat doe je dan als iemand een test vraagt, en het kind weg wil halen als het een afwijking heeft? Je werkt misschien niet in de zorg, maar zou je eraan meewerken? Ik werk nl. wel in de zorg, en vind dit soort dingen echt moeilijk.
Engaged @ 07-01-2005

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 nov 2003 11:56

Je kunt toch altijd zeggen dat je om principiële redenen niet wil meewerken aan zoiets? Of is er geen bescherming voor mensen die om bepaalde overtuigingen niet willen meewerken aan bepaalde handelingen?

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 20 nov 2003 13:19

M@rije schreef:En wat doe je dan als iemand een test vraagt, en het kind weg wil halen als het een afwijking heeft? Je werkt misschien niet in de zorg, maar zou je eraan meewerken? Ik werk nl. wel in de zorg, en vind dit soort dingen echt moeilijk.

Erbij vermelden dat een test maar relatief is en dat een kind zonder afwijking ook de kans heeft deze als nog te krijgen en dat daarnaast een kind met een afwijking misschien wel eens een beter leven zou kunnen hebben dan een willekeurig kind zonder afwijking? Ik denk dat je juist in zo'n geval aan pastoraat kan en moet doen!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 nov 2003 15:44

Sabra, je HOEFT idd niet mee te werken. Maar de praktijk is dat je ,als je een pro-life standpunt inneemt, je aanzienlijk minder kan hebt om aangenomen te worden...het levert natuurlijk minder rendement voor hun...
Engaged @ 07-01-2005

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 20 nov 2003 15:47

Is het geen idee om een forum voor Ethiek op te richten? Of sluit dat teveel aan bij Religie?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 nov 2003 15:48

Puik plan...! :mrgreen:
Engaged @ 07-01-2005

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 nov 2003 13:16

Ik ben helemaal tegen prenataal onderzoek. Elk leven is van God gegeven!Of het nou gezond is of dat het lichamelijk gehandicapt is of iets dergelijk. God is de gever en nemer van het leven!

André

Re: Prenatale Diagnostiek

Berichtdoor André » 23 nov 2003 18:07

M@rije schreef:Ik weet niet goed waar ik deze vraag moet plaatsen, vandaar dat ik m hier maar ''dump''.
Hoe denken jullie over prenatale diagnostiek? Is het geoorloofd dit te doen, als de ouders bijv. besluiten het kindje weg te doen als het iets mankeert?
In de VS worden kosten voor een gehandicapt kind niet vergoed, wanneer de ouders van tevoren al wisten dat het kind gehandicapt zou zijn...wat vinden jullie van deze snel ontwikkelende economische motieven in de gezondheidszorg?
En moeten we dit systeem ook in NL invoeren, net zoals in de VS?
Dat zijn een heleboel vragen..ma goed..doe je best! :mrgreen:

Is het misschien ook een plan om de vragen 1 voor 1 te stellen?
Dit word denk ik een lastige "klus"

Erick
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erick » 23 nov 2003 19:38

M@rije schreef:Sabra, je HOEFT idd niet mee te werken. Maar de praktijk is dat je ,als je een pro-life standpunt inneemt, je aanzienlijk minder kan hebt om aangenomen te worden...het levert natuurlijk minder rendement voor hun...

Waarom werk je in de zorg?!?! :|
Degene die je het meest de waarheid zegt, is je beste vriend

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 nov 2003 21:07

wat een vraag...
Engaged @ 07-01-2005

Erick
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erick » 24 nov 2003 09:26

M@rije schreef:wat een vraag...

Het is inderdaad een moelijke kwestie, maar als christen kun je volgens mij alleen maar een pro-life standpunt innemen. Als je als christen in de zorg werkt, dan kun je volgens mij het laten weghalen van een kindje wat wat mankeerd niet ondersteunen. Elk leven is van God gegeven. Vandaar mijn vraag.
Degene die je het meest de waarheid zegt, is je beste vriend

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 nov 2003 09:34

M@rije schreef:Sabra, je HOEFT idd niet mee te werken. Maar de praktijk is dat je ,als je een pro-life standpunt inneemt, je aanzienlijk minder kan hebt om aangenomen te worden...het levert natuurlijk minder rendement voor hun...

daar kies je voor. Ik ga ook werken in de zorg en loop nu ook stage in de zorg (nu in een verpleeghuis) waar je ook bepaalde dingen tegenkomt wat niet overeenkomt met je geloof. En als je daarom niet wordt aangenomen (wat tegenwoordig weinig voorkomt) vindt ik het een beetje vreeemd om dan wel mee te gaan met dingen waar je eigenlijk niet achter staat.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:28

Helemaal mee eens. Vecht voor je eigen principes die gebaseerd zijn op Gopds Woord, zeker op je werk ook.

Terug naar “Archief”