Het onderscheiden van de ware en de valse kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Het onderscheiden van de ware en de valse kerk

Berichtdoor Boekenlezer » 11 aug 2007 14:58

Over de ware en de valse kerk doet de Nederlandse Geloofsbelijdenis aan het einde van artikel 29 deze uitspraak:
"Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden."

(lichtelijk = gemakkelijk)

Nou moet mij van het hart dat ik dat wel eens helemaal niet zo als gemakkelijk heb ervaren. Ja, dat ik grote verwarring voelde, juist over het leerstuk van de kerk. Dat ik eigenlijk wel kon zeggen: ik vind geen leerstuk verwarrender, dan het leerstuk van de kerk.
Maar vanmorgen kwamen mij wat heldere gedachten hierover te binnen.

Zegt de NGB hier dat iedereen het makkelijk vindt om de ware en de valse kerk te onderscheiden? En dat er dientengevolge grote consensus over bestaat onder de mensen? Gemakkelijk op ons eigen subjectieve niveau?
Ik denk het niet. Ik denk dat de NGB wat anders zegt. Het heeft ongetwijfeld te maken met de kerkvisie. Luther zei: "Waar het Woord is, daar is de kerk." Terwijl Rome zei: "Waar de kerk is, daar is het Woord."
In het laatste geval denkt men vanuit het instituut, en neemt men in feite de menselijke religiositeit als uitgangspunt. (Van beneden naar boven.)
Maar de kerk wordt niet gekend vanuit onze natuur, maar vanuit het geloof. Met het geloof kijkt men met heel andere ogen. (En dat gaat weer niet zonder het kennen van onze doodstaat in de zonde.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het onderscheiden van de ware en de valse kerk

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2007 09:25

Boekenlezer schreef:Over de ware en de valse kerk doet de Nederlandse Geloofsbelijdenis aan het einde van artikel 29 deze uitspraak:
"Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden."

(lichtelijk = gemakkelijk)

Nou moet mij van het hart dat ik dat wel eens helemaal niet zo als gemakkelijk heb ervaren. Ja, dat ik grote verwarring voelde, juist over het leerstuk van de kerk. Dat ik eigenlijk wel kon zeggen: ik vind geen leerstuk verwarrender, dan het leerstuk van de kerk.
Maar vanmorgen kwamen mij wat heldere gedachten hierover te binnen.

Zegt de NGB hier dat iedereen het makkelijk vindt om de ware en de valse kerk te onderscheiden? En dat er dientengevolge grote consensus over bestaat onder de mensen? Gemakkelijk op ons eigen subjectieve niveau?
Ik denk het niet. Ik denk dat de NGB wat anders zegt. Het heeft ongetwijfeld te maken met de kerkvisie. Luther zei: "Waar het Woord is, daar is de kerk." Terwijl Rome zei: "Waar de kerk is, daar is het Woord."
In het laatste geval denkt men vanuit het instituut, en neemt men in feite de menselijke religiositeit als uitgangspunt. (Van beneden naar boven.)
Maar de kerk wordt niet gekend vanuit onze natuur, maar vanuit het geloof. Met het geloof kijkt men met heel andere ogen. (En dat gaat weer niet zonder het kennen van onze doodstaat in de zonde.)

Helemaal mee eens... ik denk echter dat je ook niet uit het oog moet verliezen dat het in de tijd van de NBG inderdaad een stuk helderder was. Toen had je de gereformeerde kerk die bij de reformatie was ontstaan... daar binnen had je dan de remonstranten en de contra-remonstranten en verder wat groeperingen die er wel hele rare trekjes op nahielden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 aug 2007 10:37

Wel grappig dat zo'n artikel in de NGB door zoveel verschillende kerken ondersteund wordt ;)
pobody's nerfect

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 13 aug 2007 11:14

Boekenlezer schreef:Het heeft ongetwijfeld te maken met de kerkvisie. Luther zei: "Waar het Woord is, daar is de kerk." Terwijl Rome zei: "Waar de kerk is, daar is het Woord."

Nou ja, ik begrijp dat jullie het zo zien, maar wij dus niet, dat heeft te maken met onze Kerkvisie, we zien de Kerk niet als instituut, maar als het Lichaam van Christus. In onze ogen is dus menselijke religiositeit niet het uitgangspunt.

Overigens gebruiken wij het 'Woord' toch meestal als aanduiding van Christus, en zo bezien zijn allebei de uitspraken van toepassing, we kunnen geen dichotomie aanbrengen tussen Christus en de Kerk. Als je het 'Woord' echter primair als de Bijbel ziet, dan bied dat juist de meeste kans voor een menselijke religiositeit, inderdaad van beneden naar boven. Als je alleen de Bijbel hebt, en geen scheidsrechter die grenzen aangeeft binnen welke context de Bijbel moet worden gelezen, dan ga je al gauw je eigen lezing als waarheid verheffen. Ik weet van mezelf ook dat ik uit eigen beweging sommige Bijbelstukken liever anders uit zou leggen dan de Kerk, maar ik heb mezelf daar nu eenmaal aan verbonden, om dat ik geloof dat de H. Geest de Kerk behoedt voor (doctrinaire) dwaling, dat is dus van boven naar beneden.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 aug 2007 19:33

Boekenlezer schreef:Nou moet mij van het hart dat ik dat wel eens helemaal niet zo als gemakkelijk heb ervaren.

Je moet het gewoon omdraaien. Als het niet gemakkelijk te onderscheiden is, is de kerk niet vals. Oftewel : zolang er over een kerk op refoweb kan worden gediscussieerd, is het een ware kerk.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 14 aug 2007 19:38

Maja de Bij schreef:
Boekenlezer schreef:Nou moet mij van het hart dat ik dat wel eens helemaal niet zo als gemakkelijk heb ervaren.

Je moet het gewoon omdraaien. Als het niet gemakkelijk te onderscheiden is, is de kerk niet vals. Oftewel : zolang er over een kerk op refoweb kan worden gediscussieerd, is het een ware kerk.

hadden we niet 12 artikelen des geloofs, met als laatste de kerk. 1 heilige algemene,niet 1000. kun je zeggen dat er meer ware kerken zijn, dan horen die in 1 instituut. 1 ware kerk, dat zegt de belijdenis, dat is norm.
of u bent niet gereformeerd.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 aug 2007 09:15

9. Ik geloof één heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;

Die ene kerk is de gemeenschap der heiligen, niet 1 bepaald kerkgenootschap, zo staat het ook in de 12 artikelen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2007 09:41

Yotam schreef:
Maja de Bij schreef:

hadden we niet 12 artikelen des geloofs, met als laatste de kerk. 1 heilige algemene,niet 1000. kun je zeggen dat er meer ware kerken zijn, dan horen die in 1 instituut. 1 ware kerk, dat zegt de belijdenis, dat is norm.
of u bent niet gereformeerd.

Het probleem is dat je "kerk" leest als "instituut cq. kerkverband".

Terwijl van oosprong het woord deze betekenis niet had. De kerk was de gemeenschap der heiligen, kortom, alle kinderen van Christus. En in de tijd dat de apostolische geloofsbelijdenis werd geschreven had je gewoon de kerk en geen 1000 kerkverbanden. Het woord kerk heeft door onze kerkcultuur met al die scheuringen en zo een andere betekenis gekregen en wordt nu vaak gekoppeld aan kerkverband/instituut... vandaar dat mensen ten onrecht dingen als "enige ware kerk" en "een heilige algemene cristelijke kerk" soms nog lezen als enige ware kerkverband en een heilig algemeen christelijk kerkverband. Maar dit is in de tijd zo ontstaan, het woord Kerk komt oospronkelijk van Kurois --> Kuriakos en dat betekent: Van de Heer. Dat heeft dan nog helemaal niets met kerkverbanden te maken.

Kortom, wat jij beweert dat hier in de belijdenis staat klopt van geen kant, je leest woorden van eeuwen terug met een bril van deze tijd, gekleurd door onze kerkgeschiedenis... daardoor is je uitleg van wat er zou staan ook gekleurd... en helemaal niet juist. En je wordt zelfs arrogant als je vervolgens, van jou verdraaide uitleg zegt: En als je het niet met me eens bent, ben je niet gereformeerd. Sowieso zouden de meesten dat dan niet zijn, voglens jou theorie is er namelijk maar 1 ware kerk en zou "gereformeerd" ook tot 1 kerkverband herleid kunnen worden, de rest zou wel denken het te zijn maar ten onrechte.

Verder lees je het artikel ook eenzijdig. Je focust op de woordjes EEN en KERK. Maar er staat ook nog: ALGEMENE. Of in de oorspronkelijke vertaling: Katholieke Kerk. (καθολικην ἑκκλησίαν in het Grieks, Ecclesiam catholicam in het Latijn). "Katholiek" is een woord dat uit het Grieks komt (καθολικός-ή-όν ---> katholikos) en betekent: Wereldwijd, universeel. Kortom, juist het tegenovergestelde van wat jij doet, dingen in hokjes en vakjes opdelen, staat er in de geloofsbelijdenis dat we geloven in een universele, wereldwijde kerk.... een kerk dus die zich dus juist niet in een kerkverband onderscheidt.

Iets beter in de geschiedenis en de ontwikkeling van kerk, cultuur, taal etc. verdiepen voor je met dit soort foutieve info komt. Niet zomaar roepen: Kijk dit staat er dus zo is het. Dan kom je ook niet met dit soort verkeerde conclusies (zoals: Heej er staat kerk dus het gaat over een kerkverband)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 aug 2007 10:00

De Bijbel zegt heel duidelijk, en dat is de toets van waar of onwaar evangelie, uitgaande van het Woord van God, als men niet Gods Wet en het getuigenis van Jezus vasthoudt en daarna wil leven, is er geen dageraad (geen nieuw licht te onderscheiden, wat God graag wil geven).

Jes.8:20
Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.

Dat is de toets.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 17 aug 2007 19:23

Het probleem is dat je "kerk" leest als "instituut cq. kerkverband".
ik denk dat het jouw probleem, en het probleem van zovelen is, dat je zodra je het woord kerk ziet de vlucht uit het concrete neemt.
men gaat dan stuntelen met begrippen als 'zichtbare en onzichtbare kerk' die overigens van Calvijn zijn. maar men verkracht de betekenis van die begrippen omdat men Calvijn niet, of niet nauwkeurig leest.
als ik over kerk lees, dan is dat ook kerk, dus niet iets wat we niet kunnen zien, maar iets dat bestaat, zichtbaar. in de belijdenis word gesproken over 'vergaderen' m.i. kan alleen een zichtbaar iets zijn (tenzij er vervolging is)
een onzichtbare kerk, of Kerk zo u wilt, die vergaderd, dat gaat niet. ik neem het woord zoals het er staat, en u gaat daar achter zetten: ja, maar: dat was toen, kerk moet je zo niet opvatten dat moet je vergeestelijken.
God eist gehoorzaamheid, ook op kerkelijk gebied. als de belijdenis over ware en valse kerk spreekt, en dat er 1 ware kerk is, en u zegt, er is er niet maar 1, want.... dan spreekt u ongeacht uw argument de belijdenis tegen, ook al heeft de belijdenis het fout en u gelijk. u spreekt tegen, dat mag als het gegrond is op het Woord. maar feit is dat u op dat moment de gereformeerde belijdenis tegenspreekt en dat die belijdenis de uwe NIET is. u kunt 'uw' kerk dan gereformeerde gemeenten/chr. geref. etc noemen. maar feitelijk is zij dan NIET gereformeerd omdat zij de belijdenis tegenspreekt. arrogant? nee, realistisch.
maar ik stel wel gereformeerd te zijn. de belijdenis moet dan de mijne zijn, of ik ben niet gereformeerd.

Terwijl van oosprong het woord deze betekenis niet had.
o

De kerk was de gemeenschap der heiligen, kortom, alle kinderen van Christus. En in de tijd dat de apostolische geloofsbelijdenis werd geschreven had je gewoon de kerk en geen 1000 kerkverbanden. Het woord kerk heeft door onze kerkcultuur met al die scheuringen en zo een andere betekenis gekregen en wordt nu vaak gekoppeld aan kerkverband/instituut... vandaar dat mensen ten onrecht dingen als "enige ware kerk" en "een heilige algemene cristelijke kerk" soms nog lezen als enige ware kerkverband en een heilig algemeen christelijk kerkverband. Maar dit is in de tijd zo ontstaan, het woord Kerk komt oospronkelijk van Kurois --> Kuriakos en dat betekent: Van de Heer. Dat heeft dan nog helemaal niets met kerkverbanden te maken.
dat heeft juist met kerkverbanden te maken. waar vergaderen mensen? in de kerk(verbanden). dus volgens de geref. belijdenis is dat de kerk. dan rest ons uit te zoeken welke van die kerkverbanden de ware kerk is, en welke valse kerken, sectes. ook al word daar NOG het Woord recht verkondigd.

je leest woorden van eeuwen terug met een bril van deze tijd, gekleurd door onze kerkgeschiedenis... daardoor is je uitleg van wat er zou staan ook gekleurd... en helemaal niet juist.
ik lees die woorden zoals ze er staan, met de bril van de kerkgeschiedenis, ook die van de jonge kerk. als de kerk belijd (NIET constateert) dat er 1 kerk is, en ik ben het met die belijdenis eens, dan heb ik uit te zoeken welke dat dan is. u wilt de belijdenis als min of meer tijdgebonden beschouwen. u vergeet dat het een belijdenis is, en geen vastelling van de voor hen toen zichtbare feiten. dus geen empirisch iets, maar geloof. dat is nu het mooie van de geref. belijdenis. geloof, niet verstand of constatering.
En je wordt zelfs arrogant als je vervolgens, van jou verdraaide uitleg zegt: En als je het niet met me eens bent, ben je niet gereformeerd.
ik zei niet: wie het mij niet eens is, is niet gereformeerd.
ik noemde een aantal feiten en trok een conclusie, ik stelde niet mijn mening voorop.
Sowieso zouden de meesten dat dan niet zijn, voglens jou theorie is er namelijk maar 1 ware kerk en zou "gereformeerd" ook tot 1 kerkverband herleid kunnen worden, de rest zou wel denken het te zijn maar ten onrechte.
volgens 'mijn' geloof, en niet theorie, heeft Christus maar 1 lichaam dat niet verscheurd is. en nee, ik geloof niet dat er geen gelovigen in andere kerken zijn.

Verder lees je het artikel ook eenzijdig. Je focust op de woordjes EEN en KERK. Maar er staat ook nog: ALGEMENE. Of in de oorspronkelijke vertaling: Katholieke Kerk. (êáèïëéêçí ἑêêëçóßáí in het Grieks, Ecclesiam catholicam in het Latijn). "Katholiek" is een woord dat uit het Grieks komt (êáèïëéêüò-Þ-üí ---> katholikos) en betekent: Wereldwijd, universeel. Kortom, juist het tegenovergestelde van wat jij doet, dingen in hokjes en vakjes opdelen, staat er in de geloofsbelijdenis dat we geloven in een universele, wereldwijde kerk.... een kerk dus die zich dus juist niet in een kerkverband onderscheidt.
zodra iets universeel is, kan het geen kerkverband zijn? en waar haalt u dat vandaan? empirisch toevallig?

Iets beter in de geschiedenis en de ontwikkeling van kerk, cultuur, taal etc. verdiepen voor je met dit soort foutieve info komt.
mijn info was mijn belijdenis des geloofs.

Niet zomaar roepen: Kijk dit staat er dus zo is het. Dan kom je ook niet met dit soort verkeerde conclusies (zoals: Heej er staat kerk dus het gaat over een kerkverband)
hey er staat kerk, en volgens marnix is gereformeerde kerk geen kerk. dat is duidelijk, en ik kan uw standpunt respecteren, als het maar niet gereformeerd noemt. want het is niet te rijmen met de gereformeerde belijdenis...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 aug 2007 20:37

'k Heb wel eens een artikel in Terdege gelezen, waarin dr. M.J. Arntzen aan het woord was. Hij zag een verschil in opvatting over de kerk tussen Calvijn en K. Schilder. Calvijn leerde de onzichtbare kerk, maar K. Schilder wilde daarvan niet weten, zo zei hij. Zelf voelde hij meer voor Calvijn in dezen.

Het bepalen welke kerk de ware kerk is, als het er maar één zou kunnen zijn, is overigens een best wel ingewikkeld gebeuren, en het lijkt mij ook een nogal hachelijke onderneming. Zo zou men bijvoorbeeld door verschil van mening op verschillende gemeenschappen uit kunnen komen. ('k Heb het zelf ook wel eens geprobeerd, en ik kwam toen toevallig bij de HHK uit. Maar ja, dat was toen ik er zelf eens mee ging 'experimenteren'.)
Overigens zijn er ook bijbelteksten waarop die visie - al dan niet terecht - gebaseerd is. (Dat heb ik wel eens horen noemen.) Welke zijn dat eigenlijk?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 18 aug 2007 20:44

Boekenlezer schreef:'k Heb wel eens een artikel in Terdege gelezen, waarin dr. M.J. Arntzen aan het woord was. Hij zag een verschil in opvatting over de kerk tussen Calvijn en K. Schilder. Calvijn leerde de onzichtbare kerk, maar K. Schilder wilde daarvan niet weten, zo zei hij. Zelf voelde hij meer voor Calvijn in dezen.
ik heb wel eens een artikel van schilder gelezen die over 'onzichtbare kerk' sprak. hij zei het niet eens te zijn met het begrip omdat het niet meer betekend wat het betekende. Calvijn: zichtbare kerk: kerk die je nu kunt zien, mensen gaan naar de kerk, we zien de geref. kerk. dat is duidelijk zichtbaar. maar we zien niet de kerk die al in de hemel is (triumferende kerk) en ook niet de mensen die vervolgd worden en dus niet openbaar kunnen samenkomen maar dat wel doen en dus kerk zijn, maar voor mij onzichtbaar. zo spreekt calvijn.
maar men leest slechts woorden en gaat daar zelf een betekenis aan geven dus word het: zichtbare kerk: de instituten. onzichtbaar: de gelovigen.
maar zo spreekt Calvijn niet en Schilder ook niet. Schilder en Calvijn spreken hetzelfde alleen mensen beroepen zich op begrippen van Calvijn, alleen geven er een eigen betekenis aan die NIET bij de belijdenis past.

Het bepalen welke kerk de ware kerk is, als het er maar één zou kunnen zijn, is overigens een best wel ingewikkeld gebeuren, en het lijkt mij ook een nogal hachelijke onderneming. Zo zou men bijvoorbeeld door verschil van mening op verschillende gemeenschappen uit kunnen komen. ('k Heb het zelf ook wel eens geprobeerd, en ik kwam toen toevallig bij de HHK uit. Maar ja, dat was toen ik er zelf eens mee ging 'experimenteren'.)
het is bijna onmogelijk om dat nu te 'expirementeren.je kan het beste bij het begin van de nieuwtestamentische kerk beginnen. en dan de historie doorlopen. voor velen komt het dan op 1834 en 1886 en 1892 aan: NHK of afgescheiden, gereformeerd of christelijk gereformeerd. je kan dan de apostoliciteit van de kerk nagaan en dan word duidelijk wat de belijdenis bedoeld met dat de ware en valse kerk makkelijk van elkaar zijn te onderscheiden.

Overigens zijn er ook bijbelteksten waarop die visie - al dan niet terecht - gebaseerd is. (Dat heb ik wel eens horen noemen.) Welke zijn dat eigenlijk?
ja, die zijn er wel, maar je moet bedenken dat het leerstuk van de kerk pas bij scheuringen gaat spelen zo lezen in hand 19:8,9:
8 En Paulus ging naar de synagoge en trad drie maanden lang vrijmoedig op, om hen door besprekingen te overtuigen aangaande het Koninkrijk Gods. 9 Maar toen sommigen verhard en ongehoorzaam bleven en ten aanhoren van de menigte kwaad bleven spreken van de weg, maakte hij zich van hen los en zonderde zijn discipelen af, terwijl hij dagelijks besprekingen hield in de gehoorzaal van Tyrannus.
en er zijn wel meer teksten over afscheiden, maar daar zou ik dan nog goed naar moeten zoeken...
de kerk is Christus lichaam, en dat kan niet verscheurd zijn. christus gebonden aan 1 instituut? nee, 1 instituut aan christus gebonden. bij de belijdenis staan ook nog wat tekstplaatsen. vaak word de kerk en christus vergeleken met een huwelijk. trouw en ontrouw.
mensen willen de NT kerk nogal eens met de OT kerk vergelijken, men lette dan op het feit dat staat en kerk in het OT 1 zijn en het verbond met Israel alleen.

Terug naar “Archief”