Wat is het geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boely
Mineur
Mineur

Wat is het geloof?

Berichtdoor Boely » 22 nov 2003 18:57

Mensen, ik volg het forum al een tijdje, en ik wordt overspoeld met de gedachtje: Je moet geloven... Maar wat is geloof nu eigenlijk. Als we alles eromheen nu eens vergeten en puur naar het geloof op zichzelf kijken, wat is het dan? Wat is het doel ervan? Was het er in het paradijs al? Zal het in de hemel zijn? Is het geloof hetzelfde als wedergeboortje????

joris

Re: Wat is het geloof?

Berichtdoor joris » 22 nov 2003 22:39

Boely schreef:Mensen, ik volg het forum al een tijdje, en ik wordt overspoeld met de gedachtje: Je moet geloven... Maar wat is geloof nu eigenlijk. Als we alles eromheen nu eens vergeten en puur naar het geloof op zichzelf kijken, wat is het dan? Wat is het doel ervan? Was het er in het paradijs al? Zal het in de hemel zijn? Is het geloof hetzelfde als wedergeboortje????
Ik zopu nog dieper gaan, boely: wat is het doel van ons leven op aarde? Ik denk dat een antwoord dan staat in efeze 2:10: we zijn eht werk van GOd, hij heeft ons geschapen in Christus Jezus om het goede werk te doen dat hij heeft voorbereid. God heeft ons geschapen voor een paradijs, maar nog steeds zijn we bedoelt om Gods wil te doen. En dan is het gave, dat we juist dAt mogen doen wat Jezus voor ons al heeft voorbereid!We hoeven alleen nog maar in te koppen!
Kijk ook maar in fillippi 2:13: werk aan uw heil in diep ontzag voor God, want hij is het die in u werkzaam is en u in staat stelt te willen en te doen wat in overeenstemming is met zijn plan.
Het doel is gewoon: Gods wil doen! Zijnkoninkrijk laten komen! Zijn wil laten geschieden.
Het geloof is niet zomaar iets. HEt is een kracht! Ik gedenk u in mijn gebeden en smeek de God van onze Heer Jezus Christus d e Vader aan wie alle eer toekomt, u de geest van wijsheid en inzicht te geven, zodat u hem echt leert kennen. En ik vraag hem uw hart te verlicthen. Dan zult u inzien wat u mag verwacten nu hij u geroepen heeft en zult u begrijpen hoerijk en groots de erfenis is die Hij zal verdelen onder wie hem toebehoren, en hoe allesovertreffend zijn macht is in ons die geloven. Die macht is dezelfde sterkte kracht die hij heeft ontplooid in Christus: Hem heeft hij opgewekt uiit de dood en (zovoort)....efeze 1:17 e.v
Geloof als ene mosterdzaadje, dat gaat niet over de kleinheid van het geloof. maar het gaat over de kracht van een menselijk geloof. En je kunt bergen verzetten. Niet onze bergen,maar Gods bergen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 12:56

Het geloof is een stellig weten en vast vertrouwen(H>C>)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 nov 2003 13:40

essieee schreef:Het geloof is een stellig weten en vast vertrouwen(H>C>)

ha ha, hier moet ik ff om lachen. In 1 van de ander topics zeg je dat onderzoek steeds weer nodig is. Jezelf onderzoeken ook al denk je dat je gelooft.
En nu zeg je dat geloof een stellig weten en een vast vertrouwen is.
Als je het dan zo zeker weet dan hoef je toch jezelf niet meer te onderzoeken?
Als je een vast vertrouwen heb hoef je toch niet meer te twijvelen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Erick
Verkenner
Verkenner

Re: Wat is het geloof?

Berichtdoor Erick » 23 nov 2003 20:27

Boely schreef:Mensen, ik volg het forum al een tijdje, en ik wordt overspoeld met de gedachtje: Je moet geloven... Maar wat is geloof nu eigenlijk. Als we alles eromheen nu eens vergeten en puur naar het geloof op zichzelf kijken, wat is het dan? Wat is het doel ervan? Was het er in het paradijs al? Zal het in de hemel zijn? Is het geloof hetzelfde als wedergeboortje????

He Boely,

Veel dicussies gaan over wat wij nou van geloof vinden, daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom wat de Bijbel, en dus God zegt over geloof.
De Bijbel geeft woordelijk antwoord op jouw vraag:
Wat is geloof nu eigenlijk?
"Het geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet." (Hebreën 11:1)
Geloof is niet het zelfde als wedergeboorte, we worden door het geloof wedergeboren. En hoe komen we aan geloof? Ook daar geeft de Bijbel duidelijk antwoord op:
"De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie." (Markus 1:15)
Het doel van geloof is deze:
"Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden" (Handelingen 3:19)

Ik hoop dat je met deze antwoorden wat verder geholpen bent.
Degene die je het meest de waarheid zegt, is je beste vriend

joris

Berichtdoor joris » 23 nov 2003 23:30

best een praktisch antwoord zeg. niet dus. Dat laatste, het doel van het geloof, daar geloof ik niets van. HEtgaat niet om ons behoud. HEt gaat erom dat God weer groot gemaakt wordt!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2003 09:05

Joris:
HEtgaat niet om ons behoud. HEt gaat erom dat God weer groot gemaakt wordt!

God wordt groot gemaakt door ons behoud.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Erick
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erick » 24 nov 2003 09:46

Klaas schreef:Joris:

Klaas

Hier wil ik me helemaal bij aan sluiten.
"Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil." (1 Johannes 2:12)
Degene die je het meest de waarheid zegt, is je beste vriend

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 nov 2003 09:57

Erick schreef:
Klaas schreef:Joris:

Klaas

Hier wil ik me helemaal bij aan sluiten.
"Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil." (1 Johannes 2:12)

Ik begrijp Joris wel.

In de eerste plaats bekeerd God mensen tot zijn eer. Maar ook dat hij geen lust heeft in de dood van de goddelozen maar daarin dat zij zich bekeren.

en en dus.

groeten

JacobH

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 nov 2003 10:14

Ik begrijp Joris wel.

In de eerste plaats bekeerd God mensen tot zijn eer. Maar ook dat hij geen lust heeft in de dood van de goddelozen maar daarin dat zij zich bekeren.

en en dus.
Er zit een opgaande lijn in.

Iemand die zich bekeert om niet verloren te gaan -> iemand die zich bekeert om God te eren -> iemand die zich bekeert omdat het goede goed is: :arrow: God wordt geeerd

Nooit zou ik durven stellen dat God mensen bekeerd om Zichzelf te eren. God heeft dat niet nodig, verder denk ik dat de gedachte alleen al in conflict zou zijn met Zijn natuur.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2003 10:30

God is de God die zondaren redt. Dat is Zijn natuur en daarom is ook daarin Zijn eer gelegen. Volgens mij sluit het één het ander niet uit.

Ons geloven heeft volgens mij, hoe je het ook wendt of keert, met redding, met behoud te maken. Daarin openbaart God wie Hij is en daarin zien wij dan ook dat Hij het waard is om geëerd te worden. Ik kom steeds meer tot de conclusie dat we die zaken niet zomaar kunnen en moeten scheiden.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 nov 2003 10:42

Nooit zou ik durven stellen dat God mensen bekeerd om Zichzelf te eren. God heeft dat niet nodig, verder denk ik dat de gedachte alleen al in conflict zou zijn met Zijn natuur.
ik zie het meer als een 'onvermijdelijkheid' (het woord deugt eigenlijk niet, maar goed), omdat God alleen het goede doet (het goede Zelf is), wordt Hij geeerd in alles wat Hij doet. Maar mij is altijd het beeld geschetst van een god die de mens alleen redt om zijn eigen glorie te vergroten, daar geloof ik dus niet in.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 24 nov 2003 11:12

Lees eens het boekje 'wat is geloven' van ds. Hegger. Dat is duidelijk en erg mooi...
Engaged @ 07-01-2005

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:27

hijwel schreef:
essieee schreef:Het geloof is een stellig weten en vast vertrouwen(H>C>)

ha ha, hier moet ik ff om lachen. In 1 van de ander topics zeg je dat onderzoek steeds weer nodig is. Jezelf onderzoeken ook al denk je dat je gelooft.
En nu zeg je dat geloof een stellig weten en een vast vertrouwen is.
Als je het dan zo zeker weet dan hoef je toch jezelf niet meer te onderzoeken?
Als je een vast vertrouwen heb hoef je toch niet meer te twijvelen?

Ik moet bij mezelf nagaan, heb ik een waar geloof. want geloven en geloven zijn twee verschillende zaken.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 24 nov 2003 17:39

Mensen. Geloof... wat is het precies, is het een gevoel, is het een middel... is het nodig... laten we alles wat niet over geloof gaat in een ander topic openen!

Terug naar “Archief”