Moderator: Moderafo's
GKN'er schreef:Dricus schreef:Omdat aardse zaken belangrijker zijn dan 'geestelijke'?
Rare bewering. Nederland ging toen gebukt onder een afschuwelijke dictatuur, waarin broeders en zusters elkaar hadden moeten steunen i.p.v. elkaar te bestrijden.
Flappie schreef:GKN'er schreef:Dricus schreef:Omdat aardse zaken belangrijker zijn dan 'geestelijke'?
Rare bewering. Nederland ging toen gebukt onder een afschuwelijke dictatuur, waarin broeders en zusters elkaar hadden moeten steunen i.p.v. elkaar te bestrijden.
Bovendien werden er in die tijd heel wat medemensen uitgemoord in bepaalde kampen, in 1944 was daar voldoende weet van. Maar goed, men had er liever nog een kerk bij. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen gegronde reden wás, dat kan best zo zijn geweest. Alleen het tijdstip was en is erg wrang.
Yotam schreef:dit is met name voor gkn'ers en gkv'ers of andere geinteresseerden...
in 1944 kwam de synode van de GKN tot de uitspraak dat prof. K. Schilder en Greijdanus werden afgezet uit hun ambt van predikant.
dit betekende een scheuring die de Gereformeerde kerken (onderhoudende art.31) (later: 'vrijgemaakt') deed ontstaan.
wie had er gelijk, of wie had er het meeste gelijk?
Flappie schreef:GKN'er schreef:Dricus schreef:Omdat aardse zaken belangrijker zijn dan 'geestelijke'?
Bovendien werden er in die tijd heel wat medemensen uitgemoord in bepaalde kampen, in 1944 was daar voldoende weet van. Maar goed, men had er liever nog een kerk bij. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen gegronde reden wás, dat kan best zo zijn geweest. Alleen het tijdstip was en is erg wrang.
ik herinner me dat daar cynisch is op geantwoord door kerkleden:'de theologen; zij logen voort' bedoeld is dan dat de theologen die ruimer gaan zijn gaan denken, daarmee ook zijn gaan afwijken van Gods Woord en de belijdenis.GKN'er schreef:GKN - GKV: wie heeft er gelijk? Bij de (synodaal-)gereformeerden lijkt er totaal geen interesse meer te bestaan voor het 'claimen' van het eigen gelijk tijdens de synodes in de oorlogsjaren. Daar hebben de synode van Amsterdam (1967) en de totstandkoming van de PKN wel voor gezorgd. Over de beleving van de vrijgemaakten rondom de Vrijmaking heb ik uiteraard minder zicht, maar gezien de ontwikkelingen in de GKV zijn daar twee flanken te onderscheiden: vrijgemaakten van de oude stempel (Reformanda, Nieuwe Vrijgemaakte Kerken) en vrijgemaakten die langzaamaan over de muren van de eigen mini-zuil heen kijken (en dus waarschijnlijk met minder pretenties dan eerstgenoemde groep naar de Vrijmaking zullen kijken).
Zowel de (synodaal-)gereformeerden, als de vrijgemaakten hebben niet echt handig gemanoeuvreerd. Dat men het voor elkaar heeft gekregen tijdens een wereldoorlog te scheuren, verdient absoluut geen schoonheidsprijs. De synode (dus 'de GKN') had moeten wachten met het doen van een uitspraak in een leergeschil dat de GKN al sinds haar oprichting in 1892 in haar greep hield (toegespitst op het vraagstuk van de 'veronderstelde wedergeboorte'). Maar de Schilderianen (dus 'de GKV') hadden de zaak niet op de spits moeten drijven. Schilder stond bekend als een koppige polemist. Met iets meer toegeeflijkheid van beide kanten hadden de Gereformeerde Kerken m.i. niet hoeven scheuren, terwijl men het gereformeerde erfgoed binnen de GKN had kunnen bewaren.
Doordat de GKN ná de Vrijmaking als kerkverband (dan heb ik het dus niet over individuele kerkleden) enorm is veranderd, lijkt het nu vanuit een neo-calvinistisch perspectief alsof de GKV het gelijk aan haar kant heeft. De GKV is volgens dit beeld dan de 'hoeder van de Waarheid' tegenover een 'dwalende synodale Kerk die steeds meer van de Schrift is afgestapt'. Toch moet gewaakt worden voor het vanuit het heden becommentariëren van de gebeurtenissen rond 1944. Juist dóór de Vrijmaking is de GKN richting het midden opgeschoven.
Tot ± de vroege jaren zeventig was de GKN het grootste kerkgenootschap van de gereformeerde gezindte (7 op 10 gereformeerden was (en is) GKN-lid). Zo werd dat in die tijd (ook door de reformatorischen) ervaren. Naast de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland (RKK) en de Nederlandse Hervormde Kerk (NHK) stonden de gereformeerde denominaties, met de GKN voorop. Langzaam maar zeker zijn de Gereformeerde Kerken in Nederland echter naar eerstgenoemde twee 'middenkerken' (RKK en NHK) opgeschoven, met als hoogtepunt het samengaan met de NHK en de Evangelisch-Lutherse Kerk (ELK) in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Dat ligt niet zozeer aan veranderde opvattingen bij de kerkgangers, maar meer aan ruimte voor nieuwe theologische inzichten bij invloedrijke gereformeerde Godgeleerden (lees o.a. De theologen gingen voorop van Lindeboom).
in 26 was dr geelkerken door de synode onwettig uit zijn ambt gezet, maar daarmee zette zij wel dwaalleer uit de kerken (m.i.) (doel heiligt de middelen?? m.i. niet) hier maakte de synode een kerkrechtelijke fout die ze in 44 heeft herhaald.De Vrijmaking heeft daar mijns inziens een grote rol in gespeeld. Door twee kerkscheuringen in korte tijd - naast 1944 hadden zich in 1926 ter linkerzijde van de GKN al de Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband afgesplitst - werd men steeds huiveriger voor het toepassen van de kerkelijke tucht, waardoor ook aan kerkleden meer ruimte werd gegeven het gereformeerde belijden (of ruimer gezegd: het christelijk belijden) persoonlijker in te kleuren (het gaat hier nu niet over de vermeende 'vrijzinnigheid' van de GKN, een visie die ik overigens niet onderschrijf).
ik steun uw stoute stelling, alleen wijs er wel op dat er een voortgaande verwijdering was tussen de neocalvinisten van KS en de 'anderen' van HH kuyper. in de GKN is na 44 een soort van taboe gekomen op neocalvinisme en KS. helaas, omdat schilder naast zijn kerkelijke werken ook een heleboel andere geschriften heeft die zeker in de lijn van Calvijn staan en onder andere strijden tegen barthsianisme: christus en cultuur, kerktaal en leven (erg actueel voor kerken waar men gewoon is de 'tale kanaans' te spreken!!), geen duimbreed (tegen de NSB) en nog veel meer. zo is vanzelf een gat ontstaan in de GKN dat eigenlijk nooit meer is opgevuld (hoogstens een poging van berkouwer) zo zijn de GKV en GKN uiteengegroeit.M.a.w.: de Vrijmaking is - paradoxaal - in hoge mate debet aan de veranderingen in de GKN. Ik wil zelfs een stapje verder gaan en een 'stoute' uitspraak doen: als de Vrijmaking niet had plaatsgevonden, was de GKN hoogstwaarschijnlijk nog immer een bolwerk van rechtzinnigheid geweest. Zonder Vrijmaking zou er immers veel minder noodzaak tot heroriëntatie t.o.v. de overige gereformeerde kerken zijn geweest.
uw stuk is erg objectief wat ik waardeer, en het is een basis voor een goede discussie. maar het enige wat vermeden is, is het verhaal van hoe de afzetting tot stand is gekomen. voor de rest stem ik met uw verhaal in.Dus wie heeft er 'schuld'? Oordeelt u op basis van bovenstaande vooral zelf...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten