Vrouwelijke Intuïtie.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 aug 2007 21:12

Ik ben nogal mannelijk denk ik, ik ga veel op mijn verstand af, zelden op mijn gevoel. Daarom was de SPH een crime voor mij, omdat ik over mijn gevoel moest praten. Ik heb iig ontdekt dat ik gewoon minder snel iets voel dan veel andere vrouwen, dus die vrouwelijke intuitie ontbreekt bij mij ;)
Maar op mijn verstand af gaan gaat vaak ook prima. Maar men zegt dat dat verstand vaak ook geleid wordt door onderliggende gevoelens. Maargoed, daar zal ik me in de toekomst eens in verdiepen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 05 aug 2007 00:00

Ik geloof niet echt dat intuïtie een betrouwbaar instinct is.

Heb ook regelmatig iets wat op intuïti lijkt maar laat me er niet door leiden. Het heeft in mijn geval, vaak iets met de kinderen of mijn man te maken. Dat ik bijv. weet dat Marco een snoepje pakt in de keuken en ik in de kamer ben. Hij zegt dan ook wel eens: u weet altijd alles.

Of als de telefoon gaat weet ik vaak dat het mijn moeder is, zonder nummerherkenning.

Ik heb niet echt voorbeelden om veel duidelijk te maken. Die intuïtie zie ik als iets dat erbij is in het leven maar hecht er niet te veel waarde aan.

Heb je iets aan zo'n vage redenering?

Volgens mij is het ook vaak je ervaringen die je al hebt opgedaan in het leven. Bijv. gister zag ik een hele mooie en aantrekkelijke man. Maar op de een of andere manier voelde ik gelijk al: "foute man" Waarom? ik weet het niet. Later vond ik hem ook beetje "eng" doen, net of hij me wilde versieren terwijl ik daar liep met mijn kind (en man op enige afstand).
ja, dat is mijn mening dan he.....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 aug 2007 11:44

*heeft veel aan stukje van Phox, een man 8) )

Waar het vaak om gaat dat je vaak zo'n 'gevoel' hebt van, nee, dit is niet okay....dan ga je tegen je gevoel in omdat je het een kans wil geven en keer op keer merk je later...Had ik maar geluisterd!
Vandaar dat ik er eens meer van weten wil!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 aug 2007 12:00

'Je moet niet sneller dan je gevoel gaan' zei mw eens tegen mij. Ik moest juist mijn gevoel de ruimte geven, denk dat dat ook hierin zo is.
Durf naar je gevoel te luisteren en er op af te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 05 aug 2007 16:10

Ik herken me wel in wat Gerdien zegt. Achteraf zie ik best vaak dat mijn gevoel het juiste tegen me zei; ik denk ook dat het me wel voor kwaad behoedt heeft. Maar meestal vertrouw ik er niet blindelings op - ik heb ergens ook nog hersenen, alhoewel ik nogal naief ben ingesteld ;)

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 05 aug 2007 16:15

Interessant topic... Goede reactie van phox.

Kort geleden ben ik ook nogal direct geconfronteerd met een persoon die ik intuïtief negatief had ingeschat (met een gedetailleerde beschrijving van wat ik negatief vond, dus niet zomaar roepen: "ik mag hem niet"). Later blijkt dat helemaal te kloppen, terwijl ik die persoon slechts een ochtend had meegemaakt. Helaas, want ik had liever géén gelijk gehad. Dat bepaalde mij er bij dat intuïtie heel krachtig kan zijn, en dat je zulke dingen dus wel kunt aanvoelen.

Maar aan de andere kant is het ook héél irritant als mensen het alleen maar hebben over "ik voelde die klik gewoon niet" of "ja, ik voelde me er gewoon niet goed bij" en dat dan het einde van alle tegenspraak is.
De toekomst is de dageraad van het verleden...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 aug 2007 16:17

Vind ik wel een sterke Gerdien....en inderdaad, je kreeg je hersens niet voor noppes!
Het is dus een combinatie!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 aug 2007 21:43

alleen om het in een goed balans te houden is wel is pittig ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 12 aug 2007 19:22

Ik kan wel van mezelf zeggen dat ik situaties en mensen snel aanvoel. Vaak probeer ik dit een beetje te negeren (in negatieve situaties) omdat je jezelf voorhoud dat je toch altijd moet proberen het beste van iemand in te zien. Achteraf blijk ik toch wel vaak gelijk te hebben.

Wat meestal wel werkt is om na te gaan wat je voelt bij iemand of bij een situatie en even wat afstand te bewaren als je gevoel daarbij toch niet helemaal bevalt. (Dat zou ik dus ook wat vaker moeten doen i.p.v. het gevoel negeren)

Mmm, ik besef dat het wat vaag klinkt allemaal maar misschien herken je het wel of heb je er iets aan :wink: .

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 aug 2007 00:26

Je verwoord precies wat ik ervaar!!

Thanks!!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 aug 2007 11:24

ik ga heel veen op mn gevoel af. In mn werk, in mn toekomstplanning enzo. Toen ik de vacature zag wist ik gewoon dat ik daarop moest reageren. Nu begin ik over een paar weken daar. Het was gewoon zo.

Verder in mn werk gebruik ik heel veel mn gevoel, en laat ik beslissingen daardoor leiden.

Intuïtie...uhm. Ik heb wel een paar keer gehad dat als ik een jongen tegenkwam en die begon over beter leren kennen enzo dat mn gevoel zei: nee. En later bleek dat dan ook juist te zijn.

Ik ben verder net als MissF: niet over gevoel praten. Vreselijk vind ik dat. Niet zeuren over gevoel, gewoon doorgaan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 aug 2007 11:40

Ik zie dit onderwerp nu pas en heb het geheel eens doorgelezen.

Ik heb het gevoel dat "voorgevoel" en "intuïtie" door elkaar gehaald worden. Je voelt soms dingen aan dat ze staan te gebeuren. Mijn dochter heeft dat heel sterk: ze "weet" soms dat iets wel of niet doorgaat. Zo had jaren geleden haar school een reisje naar Frankrijk gepland. Ze zei aldoor: "ik ga niet mee" en kon dat verder niet verklaren. De dag voordat de school weg zou gaan, werd ze halsoverkop opgenomen in het WKZ en lag daar toen vier weken.

Intuïtie is iets anders. Zoals Essiee aangaf: je ontmoet iemand en "iets" in je zegt je dat het niet goed is. Je kunt dat niet beredeneren, maar meestal komt het uit. Mijn dochter noemt dat: 'goed' of 'niet-goed' voelen van dingen. Ze neemt dat serieus, want ze heeft geleerd dat die intuïtie (bijna) altijd klopt.

Zelf heb ik die intuïtie ook, maar dan altijd naar personen...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 21 aug 2007 20:37

@ Riska, ik ben even benieuwd naar die intuitie van jouw. Heb je dat alleen bij mensen die je in real kent of ook via chat of dit forum oid?

Dit vraag ik omdat het toch vaak voorkomt dat mensen zich via het WWW anders voor doen dan ze zijn.

Zie je het dan aan de ogen, het gedrag als het alleen in real voor komt?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Riska

Berichtdoor Riska » 21 aug 2007 20:55

*Annet* schreef:@ Riska, ik ben even benieuwd naar die intuitie van jouw. Heb je dat alleen bij mensen die je in real kent of ook via chat of dit forum oid?

Dit vraag ik omdat het toch vaak voorkomt dat mensen zich via het WWW anders voor doen dan ze zijn.

Zie je het dan aan de ogen, het gedrag als het alleen in real voor komt?

Ik heb het in 90% over een persoonlijke ontmoeting. En daarnaast lees ik soms tussen de regels door bij iemand bv. hier op het refo-forum. Ik kan daar niet verder iets over zeggen, omdat het om specifieke zaken gaat.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 24 aug 2007 20:49

Ik ben man dus mij is niet om mijn mening gevraagd :|
Toch hebben ook mannen zoiets als intuitie (alhoewel vanwege een rationelere inslag dit bij mannen minder sterk ontwikkeld is).

Enig tijd geleden heb ik de pop-wetenschappelijke uitslag van een onderzoek naar intuitie gelezen. Intuitie is geen onverklaard bovennatuurlijk verschijnsel, maar een conclusie die het brein trekt zonder daar in het denkproces een verklaring voor te geven.

In het geval van slechte mensen kan intuitie heel handig zijn. Door er te vaak of altijd op af te gaan ga je op enig moment flink de mist in.

Terug naar “Archief”