PKN en beleid van synode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 08 aug 2007 19:15

Maja de Bij schreef:
Yotam schreef:het enige wat ik dan zeg is: de PKN is m.i. niet de ware kerk waarover mijn Gereformeerde belijdenis spreekt.

Hoe zit het dan bijvoorbeeld met al die mensen die in die kerk een persoonlijke relatie met de Heere hebben? Die moeten dan wel een valse gerustheid bezitten.

Let wel dat het er in het gereformeerd belijden nooit om gaat dat wij de waarheid hebben, maar dat de Waarheid ons heeft. Dat is de goede volgorde. Wie dat doorleeft zal niet gauw een ander afschrijven, maar zich verwonderen dat de Heere ook hem of haar niet heeft afgeschreven.
ik schrijf géén mensen af, ik beoordeel een kerkverband.
ik beweer niet dat mensen in een bep. kerkverband niet zalig kunnen worden. er zijn ook dwalende schapen die nog steeds schapen zijn.
Lot zat in sodom, daar hoorde hij niet. maar God zegt niet: jij zit in sodom, jammer voor je, nu kun je geen kind van Mij meer zijn.
nee, God vergeeft ons om Christus wil als wij daarom bidden.
maar zonde is zonde. God oordeelt, niet ik. ik oordeel niet over het binnenste van de ziel, ik oordeel over iets tastbaars, historie, leer, wat voor ogen is. waar ik over KAN oordelen. ja zelfs moet.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 08 aug 2007 19:22

GKN'er schreef:
Yotam schreef:wilt u gereformeerd zijn hoort u m.i. niet thuis in de PKN. ik wil niemand mijn mening opleggen, laat dat duidelijk zijn. maar ik heb meer begrip voor een vrijzinnige die vrijzinnig wil zijn en die er vervolgens naar doet ook, dan voor een gereformeerde die zich gereformeerd noemt maar het vervolgens niet is.

1. Het zijn opmerkingen als deze die bij mij steeds weer in het verkeerde keelgat schieten. Ik kan net zo goed stoppen met op jou te reageren, Yotam. Kennelijk zijn mijn vorige opmerkingen niet goed bij jou aangekomen.
2. Leden van gereformeerde kerken binnen de PKN noemen zichzelf ook gereformeerden (goh, hoe zou dat nou toch komen?). Zouden zij dan niet gereformeerd zijn, alleen om het simpele feit dat zij lid zijn van de PKN? Hou toch op, zeg!
zullen we deze discussie voortzetten op een ander topic, dit gaat nl. over: wat is gereformeerd, niet over het beleid van de PKN.

Yotam schreef:ik wil gereformeerd zijn

Dat wil ik ook. Maar dat ik misschien op een iets andere manier gereformeerd ben (i.c. lid van een andere Kerk) dan jij (terwijl wij individueel gezien zeer goed meer overeenkomsten dan verschillen kunnen hebben), wil niet zeggen dat ík niet gereformeerd zou zijn.

ik nodig u nogmaals uit een topic te starten over '44.

Yotam schreef:de PKN claimt niet gereformeerd te zijn en wil dat ook helemaal niet, ze is volkskerk. ok, maar als u gereformeerd wilt zijn dat weet u dat u daar niet de ruimte voor krijgt.

Lees de kerkorde van de PKN er dan nog maar eens goed op na, vriend.[/quote]heb ik reeds gedaan, en ik zie dat er geen ruimte is voor Gereformeerde tucht.
bovendien heeft de PKN de haar eigen synodebesluit van 1618 veranderd door een andere tegenovergestelde kerkorde in te voeren dan ze sinds 1618 had.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 08 aug 2007 19:35

Yotam schreef:zullen we deze discussie voortzetten op een ander topic, dit gaat nl. over: wat is gereformeerd, niet over het beleid van de PKN.

Heel graag! Ik ben nog lang niet met jou uitgesproken namelijk.

Yotam schreef:ik nodig u nogmaals uit een topic te starten over '44.

Akkoord, start maar op!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 aug 2007 19:43

Yotam schreef:ik schrijf géén mensen af, ik beoordeel een kerkverband.
ik beweer niet dat mensen in een bep. kerkverband niet zalig kunnen worden. er zijn ook dwalende schapen die nog steeds schapen zijn.

Je verdraait m'n woorden een beetje. Ik zeg dat als er in een kerk mensen gevonden worden die oprecht geloven -een persoonlijke relatie met de Heere hebben- dan is het duidelijk dat deze kerk door de Heere nog niet is afgeschreven, want de Geest werkt er nog.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 08 aug 2007 21:19

leclerc schreef:Yotam, vertel mij eens hoe de tucht word toegepast binne de GKV en CGK?
Nooit heb ik daar iets van gehoord, maar wel wordt door gergemmers en gkv-ers dit voor de voeten van de PKN gegooid. De gergemmers hebben nog enigszins recht van spreken, die tuchtzaken halen zelfs de media. Maar bij de GKV heb ik nog nooit van toepassing van de tucht gehoord.
overigens is de tucht niet zaligmakend.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 aug 2007 07:35

Maja de Bij schreef:
Yotam schreef:ik schrijf géén mensen af, ik beoordeel een kerkverband.

Je verdraait m'n woorden een beetje. Ik zeg dat als er in een kerk mensen gevonden worden die oprecht geloven -een persoonlijke relatie met de Heere hebben- dan is het duidelijk dat deze kerk door de Heere nog niet is afgeschreven, want de Geest werkt er nog.

Daar komt nog eens bij dat de gelovigen de kerk vormen. ;)
Je zit niet in de kerk, je bent als het goed is samen de kerk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 09 aug 2007 09:53

Zo zou het moeten zijn ja, alleen soms vraag ik me af of dat ook daadwerkelijk zo is. Gezien de regelgeving en soms dictatoriale neiging van de kerkeraad.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Riska

Berichtdoor Riska » 09 aug 2007 09:58

The Engineer schreef:

Zo zou het moeten zijn ja, alleen soms vraag ik me af of dat ook daadwerkelijk zo is. Gezien de regelgeving en soms dictatoriale neiging van de kerkeraad.

Dat hangt af van het kerkgenootschap. In de PKN, zoals ik die beleef (vanuit de voormalige GKN) worden kerkenraadsleden door de gemeente teruggefloten als ze dingen regelen die niet gedragen worden door de gemeente. Wij kennen dan ook bv. 'het gemeenteberaad', waarin grote beslissingen van de kerkenraad altijd getoetst moeten worden...

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 09 aug 2007 20:32

ik had uw opmerking wel gelezen maar heb hem per ongeluk niet meegenomen in mn reactie... :oops:
leclerc schreef:
leclerc schreef:Yotam, vertel mij eens hoe de tucht word toegepast binne de GKV en CGK?
Nooit heb ik daar iets van gehoord, maar wel wordt door gergemmers en gkv-ers dit voor de voeten van de PKN gegooid. De gergemmers hebben nog enigszins recht van spreken, die tuchtzaken halen zelfs de media. Maar bij de GKV heb ik nog nooit van toepassing van de tucht gehoord.
overigens is de tucht niet zaligmakend.
tucht is een tere zaak, laten we dat voorop stellen. er zijn verschillende soorten van tucht. de bekendste is dat de kerkeraad gemeenteleden tuchtigt, dit komt pas in de allerlaatste fase van de tucht openbaar in de gemeente. de media heeft daar weinig mee te maken, tenzij het een belangrijke zaak is die niet maar incidenteel is. omgekeerd werkt het ook, de gemeente moet niet achter de kerkenraad aanhobbelen, de gemeente moet ook op de kerkenraad letten. broederlijk en zusterlijk op elkaar toezien. dit gaat vaker fout dan goed door onze zonden... dit geld trouwens niet alleen voor kerkenraad en gemeente maar voor heel het kerkverband, het is nl een verBAND geen independentisme dus. die andere kerkleden zijn ook je broeders.
dan is er nog de zgn leertucht. dit gaat dan vooral de kerkenraden, classes, particuliere en generale synodes maar ook om het 'gewone' kerkvolk. de kerkelijke vergaderingen zien toe op de leer van de kerk om zo te strijden tegen dwaling en vrijzinnigheid. deze leertucht is zo belangrijk. als ze ontbreekt word de kerk al gauw prooi van dwaling en DEformatie, de kerk heeft dan weer REformatie nodig. net als Israel dat steeds weer dwaalde, en reformatie nodig had.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 09 aug 2007 22:23

Maar wat is nu concreet een tuchtmaatregel en hoe wordt die gehandhaafd binnen de GKV?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Terug naar “Archief”