Ken jij iemand die in een sekte terecht gekomen is?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Andrea
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Ken jij iemand die in een sekte terecht gekomen is?

Berichtdoor Andrea » 21 nov 2003 18:28

Je hebt tegenwoordig een aantal 'christelijke' sektes. Ze zijn gevaarlijk en trekken mensen bij de waarheid vandaan!
Ken jij iemand die bij een sekte hoort, of die er juist uitgekomen is?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Die mensen zijn vaak zo onbereikbaar, voor familie en vrienden maar ook voor God. Natuurlijk kan God mensen bereiken maar ze sluiten zich zo af voor het evangelie en door die barriere heenbreken lijkt zo moeilijk!
God houdt van je zoals je bent, maar Hij houdt teveel van je om je te laten zoals je bent.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 24 nov 2003 12:10

Volgens mij bestaan christelijke sektes al veel en veel langer dan vandaag. Ik ken heel in de verte wel iemand die ooit in een sekte heeft gezeten zoals jij die waarschijnlijk bedoelt. Ik weet niet precies hoe diegene de tijd in die sekte heeft doorgebracht, wel weet ik dat zij toen ze uit de sekte stapte, haar complete sociale leven kwijt was. Ze had familie en vrienden afgezworen, en moest dus haar hele netwerk opnieuw opbouwen. Ook heeft zij sinds ze een jaar of 12 geleden uit die sekte ging, last van allerlei zenuwtrekkingen.

Maar meer weet ik er ook niet van.
Laatst gewijzigd door Pim op 24 nov 2003 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 24 nov 2003 14:11

Ik ken iemand die bij de Luctor gemeente zit die mij ook erg sectarisch aandoen. deze persoon is compleet godsdienst waanzinnig en bij deze persoon deugd ook buiten zijn kerk totaal niets en niemand. gevaarlijk

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 24 nov 2003 18:18

ik ken ze niet persoonlijk.. maar ik weet wel mensen die bij de efraïmsekte (of hoe die ook maar heet) zaten.. die geloofden dat ze opgenomen zouden worden... ze hebben alles verkocht en zijn vertrokken en niemand heeft ze ooit weer gezien

André

Re: Ken jij iemand die in een sekte terecht gekomen is?

Berichtdoor André » 24 nov 2003 23:00

Andrea schreef:Je hebt tegenwoordig een aantal 'christelijke' sektes. Ze zijn gevaarlijk en trekken mensen bij de waarheid vandaan!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Die mensen zijn vaak zo onbereikbaar, voor familie en vrienden maar ook voor God. Natuurlijk kan God mensen bereiken maar ze sluiten zich zo af voor het evangelie en door die barriere heenbreken lijkt zo moeilijk!

Ja ik heb een oom en tante die niet meer bereikbaar zijn,
Naar hun zeggen is familie niet meer van belang, daar hoef je geen kontakten mee te onderhouden want die mensen zijn dood.
Sneu heh (vooral voor hun)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 nov 2003 15:40

Ik wil niemand beledigen, maar ik vind Jehovasgetuigen ook een sekte. Ik ken iemand die eruit is gestapt, of eigenlijk 2 mensen, en die zijn nu dus ook echt verstoten door al hun familie en vroegere vrienden (broeders en zusters). Ook heb ik een tijdje met Jehovasvrouwen contact gehad, en ze waren echt lief, maar toch op een bepaalde manier opdringerig, en dan ga je bv 1 jaar met ze om en dan laten ze je ineens vallen als ze merken dat je echt niet bij die club wilt...... en ze zijn er van overtuigd dat alleen de leer van het Wachttorengenootschap de enige waarheid is. Een hoop dingen van hun vind ik ook wel goed, maar ze willen je echt claimen, en met name kinderen. Daar hou ik dus niet van, en volgens mij is dit een beetje een maatschappelijk geaccepteerde sekte.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 25 nov 2003 15:48

Mariamagdalena schreef:Ik wil niemand beledigen, maar ik vind Jehovasgetuigen ook een sekte. Ik ken iemand die eruit is gestapt, of eigenlijk 2 mensen, en die zijn nu dus ook echt verstoten door al hun familie en vroegere vrienden (broeders en zusters). Ook heb ik een tijdje met Jehovasvrouwen contact gehad, en ze waren echt lief, maar toch op een bepaalde manier opdringerig, en dan ga je bv 1 jaar met ze om en dan laten ze je ineens vallen als ze merken dat je echt niet bij die club wilt...... en ze zijn er van overtuigd dat alleen de leer van het Wachttorengenootschap de enige waarheid is. Een hoop dingen van hun vind ik ook wel goed, maar ze willen je echt claimen, en met name kinderen. Daar hou ik dus niet van, en volgens mij is dit een beetje een maatschappelijk geaccepteerde sekte.

nee, daar ben ik het niet mee eens. ik ken ook Jehova's, en die hebben gewoon contact met de rest van de wereld. ze verstoten ook niemand. ik blijf erbij dat ik het aparte mensen vind (niet die kennissen, maar de mensen die bij me aan de deur komen). maar ik vind het geen sekte.

en verder ken ik geen mensen uit een sekte, gelukkig maar

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 nov 2003 19:44

Ja, ik ken iemand die in een sekte heeft gezeten. M'n zus. 17 jaar lang. En ook zij heeft haar familie moeten afzweren.
Gelukkig is ze eruit na jarenlang gebed van de hele familie en, G.d zij dank, heeft Hij ons geleerd hoe wij als familie haar weer in de familiekring konden binnenhalen.
Ze heeft veel meegemaakt, al verteld ze er weinig over. Het moet allemaal noch bezinken, denk ik.
Het was wel een 'bekende' sekte, is verschillende keren op de t.v. geweest. De 'gemeente G.ds', met dhr V. als leider. Hij is opgepakt en heeft t.b.s. gekregen. Veel van zijn volgelingen zitten met de psychische schade.
Ds. B. Krol heeft er een boekje over geschreven.
Gelukkig heeft m'n zusje haar geloof niet verloren, G.d heeft haar vastgehouden. Aan Hem de eer!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 nov 2003 09:31

Een oude JV leider bij ons uit de kerk is nu leider van een sekte. :( En nog een andere jongen uit onze kerk is lid geworden van een sekte. Echt heel verdrietig.

the_mask
Verkenner
Verkenner

Re: Ken jij iemand die in een sekte terecht gekomen is?

Berichtdoor the_mask » 26 nov 2003 13:45

Andrea schreef:Je hebt tegenwoordig een aantal 'christelijke' sektes. Ze zijn gevaarlijk en trekken mensen bij de waarheid vandaan!

ja hoor, ik heb in een sektekerk gezeten. De mensen in die kerk volgen blindelings de dominee. Je mag geen kritiek leveren anders wordt je de kerk uitgezet. De dominee heeft zelfs geld dat bestemd was voor een goed doel.. in zijn eigen zak gestoken.. zijn vrouw vraagt aan de ouderlingen of haar man wat meer geld zou mogen krijgen....

al dat soort dingen... en dan snap ik niet dat de mensen dan nog zo blind zijn :shock: manipulatie..
O taste and see that the LORD is good: blessed is the man that trusteth in him. Psalm 34:8

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 26 nov 2003 17:56

Wanneer is een gemeente een sekte en geen 'gewone' gemeente meer? Bij de 'Gemeente Gods' was het vrij duidelijk, wat ik er op TV van gezien heb. Maar ik vind het nogal eng om gemeentes zomaar tot sekte te bestempelen (mijn eigen gemeente wordt door sommige buitenkerkelijken ook als een 'sekte' bestempeld, simpelweg omdat buitenstaanders niet begrijpen wat erbinnen gebeurt, omdat ze God en Zijn gaven niet kennen).

Ik heb ooit bij Godsdienst vier vereisten moeten leren, waaraan een gemeente moet voldoen, en dat het een sekte is zodra er aan een van die vier eisen niet voldaan wordt. Ik ben alleen even vergeten welke dat waren. Weet iemand van jullie ze?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Andrea
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Andrea » 27 nov 2003 16:22

Dank je wel voor jullie reactie.
Ik ken zelf een aantal mensen die in een sekte zitten en ze zijn zo onbereikbaar. Al het gebed, het lijkt soms uitzichtloos. Maar er is hoop en God kan wonderen doen! Het is belangrijk om voor die mensen te blijven bidden en ze een nieuwe hoop geven.
Wat ik moeilijk vind is om met hem in gesprek te gaan. Hij wil er niets van weten en kan het alleen maar over zijn eigen ding hebben. Plezier mag hij ook niet meer hebben dus iets leuks doen zit er ook niet in. Ergens iets eten al helmaal niet want dat is luxe, dus zonde. Hij leeft zo bekrompen, maar met goede werken komt hij er niet. Ik hoop dat hij Jezus zal leren kennen als zijn verlosser!
God houdt van je zoals je bent, maar Hij houdt teveel van je om je te laten zoals je bent.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 aug 2004 16:45

Cathy schreef:Ja, ik ken iemand die in een sekte heeft gezeten. M'n zus. 17 jaar lang. En ook zij heeft haar familie moeten afzweren.
Gelukkig is ze eruit na jarenlang gebed van de hele familie en, G.d zij dank, heeft Hij ons geleerd hoe wij als familie haar weer in de familiekring konden binnenhalen.
Ze heeft veel meegemaakt, al verteld ze er weinig over. Het moet allemaal noch bezinken, denk ik.
Het was wel een 'bekende' sekte, is verschillende keren op de t.v. geweest. De 'gemeente G.ds', met dhr V. als leider. Hij is opgepakt en heeft t.b.s. gekregen. Veel van zijn volgelingen zitten met de psychische schade.
Ds. B. Krol heeft er een boekje over geschreven.
Gelukkig heeft m'n zusje haar geloof niet verloren, G.d heeft haar vastgehouden. Aan Hem de eer!

Het was even zoeken naar deze/dit (?) topic, maar ik wilde nog even kwijt dat vorige week mijn jongste broer is getrouwd.
En voor het eerst, sinds 18 jaar, waren we als familie compleet bij elkaar!!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 aug 2004 17:18

Gelukkig maar, want het is oh zo gevaarlijk! Zij moet wel een heel sterk karakter hebben dat het haar gelukt is!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 aug 2004 14:15

TheEdge schreef:Wanneer is een gemeente een sekte en geen 'gewone' gemeente meer? Bij de 'Gemeente Gods' was het vrij duidelijk, wat ik er op TV van gezien heb. Maar ik vind het nogal eng om gemeentes zomaar tot sekte te bestempelen (mijn eigen gemeente wordt door sommige buitenkerkelijken ook als een 'sekte' bestempeld, simpelweg omdat buitenstaanders niet begrijpen wat erbinnen gebeurt, omdat ze God en Zijn gaven niet kennen).

Ik heb ooit bij Godsdienst vier vereisten moeten leren, waaraan een gemeente moet voldoen, en dat het een sekte is zodra er aan een van die vier eisen niet voldaan wordt. Ik ben alleen even vergeten welke dat waren. Weet iemand van jullie ze?

Je vindt alle kenmerken van een sekte op: http://www.b-org.demon.nl/scn/nl/divers ... erken.html
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”