genezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 19 nov 2003 18:29

als je wat meer wil horen of lezen over genezing moet je eens hier naar toe gaan, dit is echt heel boeiend en ik kan mij er helemaal in vinden. het zijn lezingen van W.J. ouweneel. http://home.planet.nl/~sleij005/vergadering/index.html

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 19 nov 2003 23:48

Sjofar en Invincible:
Misschien hebben jullie ook wel gelijk. Ik vind het iets heel moeilijks, want ik geloof wel in de genezende kracht van God, maar in onze kerk wordt daar nooit over gepraat. Ik vind het daarom moeilijk om zoiets 'handen en voeten' te geven, zodat ik er concreet mee om kan gaan.

En wat als iemand geneest, maar een paar dagen later weer ziek is of nog zieker?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 20 nov 2003 01:33

bloempie19 schreef:Sjofar en Invincible:
Misschien hebben jullie ook wel gelijk. Ik vind het iets heel moeilijks, want ik geloof wel in de genezende kracht van God, maar in onze kerk wordt daar nooit over gepraat.

Het is ook een moeilijk onderwerp, vooral omdat er een heleboel verloren wijsheden zijn op dit gebied, bijvoorbeeld de handoplegging. En vanaf onze kansels hoef je het niet te verwachten Afbeelding dus gewoon zelf op onderzoek uit gaan. De link van Marcel zal je allicht op weg helpen, Ouweneel heeft ook mij een eind op weg geholpen.

bloempie19 schreef:En wat als iemand geneest, maar een paar dagen later weer ziek is of nog zieker?

Ik wist persoonlijk niet eens dat je na genezing weer ziek kon worden met dezelfde ziekte, maar Ouweneel geeft in onderstaand radiogesprek een best interessant antwoord, en wel na 8:18 minuten Afbeelding (Een interview met hem over zijn nieuwe boek: 'geneest de zieken'.

Radiogesprek met W.Ouweneel

Mocht je geen geluid op je compu hebben zitten, laat maar effe weten.
..

Gebruikersavatar
Sjofar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 nov 2003 13:50
Locatie: Drechtsteden
Contacteer:

Berichtdoor Sjofar » 20 nov 2003 09:39

bloempie19 schreef:Sjofar en Invincible:
Misschien hebben jullie ook wel gelijk. Ik vind het iets heel moeilijks, want ik geloof wel in de genezende kracht van God, maar in onze kerk wordt daar nooit over gepraat. Ik vind het daarom moeilijk om zoiets 'handen en voeten' te geven, zodat ik er concreet mee om kan gaan.


Jesaja 53:5 zegt: Maar Hij is om onze overtredingen verwond , om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Vanuit die positie en belofte moet wij dus bidden. De ziekte wegsturen in Jezus Naam. Niet afwachten of de Heere het wel wil of niet, maar handelen in de Naam van Jezus. Jouw genezing is immers al geworden. Het heeft al plaatsgevonden.
In onze gemeente zijn wij het gebied van de genezing ingestapt sinds enige tijd en zien al wonderlijke dingen gebeuren zoals genezing van iemand met whiplash, genezing van dyslectie, genezing van longemphyseem. Maar ook genzing van beschadigde emoties of bevrijding van verslaving of iemand die in haar jeugd geleden heeft onder incest, maar nu weer verder kan. Bij Hem zijn alle dingen mogelijk! Maar er zijn er ook die nog niet genezen zijn en in de liefde van God blijven we doorbidden en nemen onze positie in. Geef nooit op. Mensen die (nog) niet genezen zijn, blijven voor de Here en voor ons waardevol en hebben onze steun en gebeden blijvend nodig.

bloempie19 schreef:En wat als iemand geneest, maar een paar dagen later weer ziek is of nog zieker.

"en door Zijn striemen is ons genezing geworden" Ons en mijn probleem is dat wij nu teveel kijken naar onze ervaringen. Als iemand niet geneest dan zal God het wel niet willen, is een gedachte van veel mensen. Maar ik geloof dat het altijd Gods wil is dat mensen genezen van welke ziekte dan ook. Wij moeten echter altijd terug gaan naar het Woord van God, want ons is genezing geworden. De genezing van ons heeft dus al plaats gevonden, ook al aanschouwen wij het niet met onze natuurlijke ogen. En dan is het gewoon zaak om te volharden in gebed en : Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt. (2 Corinthians 13:5) Wees er zeker van dat Jezus in je woont.

Verder valt er over dit gebied nog heel veel te schrijven. Dit is nog verre van een volledig beeld. Ik heb het niet zo op theologie, maar vooral op dit gebied, waarin Gods Geest zo ruimhartig wil werken is geen enkele theologie te schrijven. Dan stop je God in een doosje. Ga terug naar het Woord van God. Een aanrader is het boek van Ouweneel (heb ikzelf nog niet gelezen) en van Derek Prince "zegen of vloek". Heb ik wel gelezen en is zeer duidelijk.
Laatst gewijzigd door Sjofar op 20 nov 2003 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 20 nov 2003 12:51

Hi Sjofar Afbeelding

Sjofar schreef:Als iemand niet geneest dan zal God het wel niet willen.

Waarom/wanneer zou G.d het niet willen dat mensen genezen?
..

Gebruikersavatar
Sjofar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 nov 2003 13:50
Locatie: Drechtsteden
Contacteer:

Berichtdoor Sjofar » 20 nov 2003 12:56

Invincible schreef:Hi Sjofar Afbeelding

Sjofar schreef:Als iemand niet geneest dan zal God het wel niet willen.

Waarom/wanneer zou G.d het niet willen dat mensen genezen?


Nooit! Ik wilde een gedachte neerzetten van vele christenen die zo over God denken. Ik heb het inmiddels aangevuld in mijn posting.
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2003 12:59

Omdat als je geneest je in dit leven blijft.... Maar God kan vinden dat we hier op aarde genoeg hebben gedaan en Hij ons graag naar een mooiere plek wil brengen.

Vraagje: Waarom wil God dat mensen doodgaan? Hij had geen dood en ziekte gewild. Maar ondanks Jezus redding gaan we toch nog dood, door ziekte of door ouderdom. Waarom kunnen hier op aarde niet eeuwig leven? Tja.... ziekte en dood zijn het gevolg van de zonde, en de zonde en de dood regeren nog steeds hier op aarde. Ze zullen pas voorgoed verdwenen zijn op de nieuwe aarde.

Dit neemt niet weg dat we hier in Jezus naam zieken kunnen genezen. Daar geloof ik absoluut in. Maar bidt dan net als Jezus deed in Getsemana: Uw wil geschiede. Als God vindt dat het tijd is voor iemand om te gaan, accepteer dat dan. En als God iemand wil genezing tot versterking van zijn/haar geloof en dat van mensen om hem/haar heen is dat ook fantastisch. Maar hecht niet teveel waarde aan dit leven. Probeer niet koste wat het kost te genezen.... dan besef je denk ik niet goed hoeveel mooier de nieuwe aarde wordt. Als je sterft genees je pas echt van dood en ziekte.

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 20 nov 2003 14:45

Eerst een antwoord aan Tom, hij schreef :

Het is dus wel degelijk God die mensen kan genezen, echter wel naar Zijn wil, en dat wordt nogal eens vergeten in "charismatische kringen".

Tom, misschien beseffen "charismatische kringen"beter dat God niets liever "wil" dan genezen.
-------------------------------------------------------------------------------------
En voor bloempje:

bloempie19 schreef:Ik geloof zeker dat God deze dingen doen kan en doet! Alleen één ding vind ik moeilijk, n.l.: De handoplegging. Er worden mensen genezen door handoplegging. Maar ik geloof persoonlijk (misschien niet bijbels) meer in de kracht van het gebed. Want met handoplegging dwing je eigenlijk God om de duivel uit te drijven, je gebiedt de duivel ook weg te gaan 'in de Naam van Jezus'.
Als je bidt, dan vraag je of God iemand wil genezen, maar dan kun je ook bidden: "Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde".


Bloempje, ook tegen jou wil ik zeggen : Weet je wel wat handoplegging inhoudt ? Ik denk het niet, anders zou je niet zeggen : Ik geloof meer in de kracht van het gebed.
Wat denk je dat er bij handoplegging gedaan wordt? GEBEDEN!

En handoplegging is zuiver bijbels. Dat dominees het niet meer doen is een gemis.

Als we Jezus willen volgen, zullen we ook zijn handelingen moeten volgen, en als je die nagaat, zul je zien dat Jezus altijd de ziekte GEBOOD uit te gaan en nooit tegen zijn Vader zei : Maar uw wil geschiede hoor.
Omdat Hij wist dat God het wou.

Wees eens eerlijk, dat er altijd bij gezegd wordt, maar uw wil geschiede, is alleen een slag om je arm voor als de zieke niet geneest, dan was het Gods wil niet. MAAR GOD WIL HET! Het is alleen ons ongeloof.

Snap je nou wat het betekent : Als je geloof hebt als een mosterdzaadje, kun je bergen verzetten ? Of zeg je daar ook achter : Alleen als U het wil.
Maar dat zei Jezus er niet bij.

Staat er niet in Efeze 1 ...en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons die geloven......?
En in Jac 1 ; Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende................want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van den Here zal ontvangen, innerlijk verdeeld als hij is.

En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan, want de bijbel is zo rijk aan antwoorden.
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 20 nov 2003 16:07

Invincible, dank je wel voor het radiogesprek, maar jammer is Windows Media Player er net mee gekapt, dus kan ik het niet afspelen.

Wina, je hebt gelijk wat betreft: Uw wil geschiedde. Ik weet wel dat God het wil, maar dat de genezing inderdaad ook afhangt van het geloof.
Petrus kon ook op het water lopen, maar toen hij 1 seconde zijn geloof verloor, zakte hij gelijk in de golven.
En toch moeten we niet teveel waarde hechten aan het leven hier op aarde.
We kunnen iedereen wel genezen of uit de doden opwekken, maar dan krijgen we hier op aarde wel een overschot aan mensen. :wink:


Jesaja 53:5 zegt: Maar Hij is om onze overtredingen verwond , om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.


Deze tekst is volgens mij niet op ziekten van toepassing, want in de SV staat bij de uitleg het volgende:
Maar Hij is om onze overtredingen verwond , om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld:
Uitleg SV: de straf van onze vrede; dat is, Hij werd gestraft opdat wij door Hem volkomen vrede krijgen zouden bij God, die met ons ontevreden was vanwege onze zonden. Versta hierbij: en de kastijding is op Hem blijven liggen totdat Hij volkomenlijk voor ons betaald had.

de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden:
Uitleg SV: Zodat wij van zonde en straf bevrijd zijn.

Het gaat in deze tekst dus om de vergeving van zonden, niet om het genezen van ziekten.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 20 nov 2003 16:33

[
Wina, je hebt gelijk wat betreft: Uw wil geschiedde. Ik weet wel dat God het wil, maar dat de genezing inderdaad ook afhangt van het geloof.
Petrus kon ook op het water lopen, maar toen hij 1 seconde zijn geloof verloor, zakte hij gelijk in de golven.
En toch moeten we niet teveel waarde hechten aan het leven hier op aarde.
We kunnen iedereen wel genezen of uit de doden opwekken, maar dan krijgen we hier op aarde wel een overschot aan mensen. :wink:
--------------------------------------------------------------------------------
Heb jij er wel eens aan gedacht dat je ook zonder ziek te zijn dood kan gaan, gewoon oud en der dagen zat, dat zag je in de bijbel vaak.
( en zo komt er ook geen overbevolking)
----------------------------------------------------------------------------------

Jesaja 53:5 zegt: Maar Hij is om onze overtredingen verwond , om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.


Deze tekst is volgens mij niet op ziekten van toepassing, want in de SV staat bij de uitleg het volgende:
Maar Hij is om onze overtredingen verwond , om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld:
Uitleg SV: de straf van onze vrede; dat is, Hij werd gestraft opdat wij door Hem volkomen vrede krijgen zouden bij God, die met ons ontevreden was vanwege onze zonden. Versta hierbij: en de kastijding is op Hem blijven liggen totdat Hij volkomenlijk voor ons betaald had.

de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden:
Uitleg SV: Zodat wij van zonde en straf bevrijd zijn.

Het gaat in deze tekst dus om de vergeving van zonden, niet om het genezen van ziekten.[/quote]
---------------------------------------------------------------------------
Hoe verklaar je dan vers 4 ?
Nochtans, onze ziekten heeft Hij op zich genomen, en onze smarten gedragen.........
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2003 18:30

Ik denk dat Hij daarmee wil aangeven dat Hij ook mens geweest is en ook pijn, verdriet enz meegemaakt heeft. Of wij genezen worden ligt helemaal in Zijn hand. Hij heeft ons levenstraject al uitgestippeld. Dit houd niet in dat we niet om genezing mogen bidden want dat zeker wel!

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 20 nov 2003 18:32

wina schreef:Eerst een antwoord aan Tom, hij schreef :

Het is dus wel degelijk God die mensen kan genezen, echter wel naar Zijn wil, en dat wordt nogal eens vergeten in "charismatische kringen".

Tom, misschien beseffen "charismatische kringen"beter dat God niets liever "wil" dan genezen.
-------------------------------------------------------------------------------------


Ik kom zelf ook van oorsprong uit een charismatische gemeente :)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het niet een eenzijdige benadering moet zijn of mensen altijd genezen. Bovendien kun je je ook afvragen of er altijd sprake moet zijn van lichamelijke genezing, het kan ook net zo goed geestelijke genezing zijn die de gelovige ontvangt van God.

Het gevaar bestaat dat mensen gaan denken dat God iedereen lichamelijk geneest, en er hierdoor twijfel in hun geloofsleven ontstaat als het niet gebeurt. Maar God is toch veel groter?

Snap je een beetje wat ik bedoel?

Groeten,
Tom

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 20 nov 2003 20:22

Tom,
Ik kom ook van een evang. gemeente, en ik moet zeggen dat ik óók wel zie dat bij sommige gemeentes de genezing voorop staat i.p.v. bekering.
Ik ben blij dat wij een voorganger hebben die daar nauw op let.

Er komt trouwens veel meer kijken bij genezen worden, er staat in Jac.5 niet voor niets bij en belijdt daarom elkander je zonden.En dat het gebed van een "rechtvaardige" veel vermag.

Daarentegen wordt er in de gevestigde kerken te kort aandacht aan besteed.

Ik las deze week een mooie stelling :
Bij ongelovigen volgt bekering op genezing.
Bij gelovigen volgt genezing na bekering. ( doordenkertje)
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2003 22:23

wina schreef:Tom,
Ik kom ook van een evang. gemeente, en ik moet zeggen dat ik óók wel zie dat bij sommige gemeentes de genezing voorop staat i.p.v. bekering.
Ik ben blij dat wij een voorganger hebben die daar nauw op let.

Er komt trouwens veel meer kijken bij genezen worden, er staat in Jac.5 niet voor niets bij en belijdt daarom elkander je zonden.En dat het gebed van een "rechtvaardige" veel vermag.

Daarentegen wordt er in de gevestigde kerken te kort aandacht aan besteed.

Ik las deze week een mooie stelling :
Bij ongelovigen volgt bekering op genezing.
Bij gelovigen volgt genezing na bekering. ( doordenkertje)


Dus bij een ongelovige zou altijd na genezing(of vaak) een bekering volgen. Was dat maar zo!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 nov 2003 22:23

wina schreef:Tom,
Ik kom ook van een evang. gemeente, en ik moet zeggen dat ik óók wel zie dat bij sommige gemeentes de genezing voorop staat i.p.v. bekering.
Ik ben blij dat wij een voorganger hebben die daar nauw op let.

Er komt trouwens veel meer kijken bij genezen worden, er staat in Jac.5 niet voor niets bij en belijdt daarom elkander je zonden.En dat het gebed van een "rechtvaardige" veel vermag.

Daarentegen wordt er in de gevestigde kerken te kort aandacht aan besteed.

Ik las deze week een mooie stelling :
Bij ongelovigen volgt bekering op genezing.
Bij gelovigen volgt genezing na bekering. ( doordenkertje)


Dus bij een ongelovige zou altijd na genezing(of vaak) een bekering volgen. Was dat maar zo!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten