Trek geen juk aan met een ongelovige?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Trek geen juk aan met een ongelovige?

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2007 19:52

Trek geen juk aan met de ongelovige...
In een ander topic ontstond de duscussie over relaties tussen moslims en christenen.
En moslim mág dat niet eens...
Hoever ga jij?
Wat wordt er echt bedoeld? Is dat alleen voor relaties, of ook voor zakenpartners, voor vriendschappen?

Kan het echt zoveel kwaad?

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 20 jul 2007 20:08

Wat word er bedoeld met deze zin?

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelleke 1991 » 20 jul 2007 20:32

Pff, moeilijk! ik denk dat het absoluut niet verkeerd is om een vriendschap te hebben met een ongelovige! ik bedoel, Jezus ging zelf toch ook om met de 'mensen van de wereld'? denk aan tollenaars, prostituees.. je kan juist een voorbeeld zijn in zulke gevallen! en ik merk zelf ook dat je van ongelovigen heel veel kunt leren, omdat ze er heel anders tegenaan kijken!
maar wat verkering enz. betreft, weet ik het niet zo goed. paulus zegt wel in een brief aan een gemeente dat je niet mag scheiden alleen omdat je man/vrouw niet gelovig is. maar hij zegt wel, dat je geen ongelijk juk mag maken, dus misschien is het wel beter dat je verkering enzo uit de weg gaat als dat kan? maar dat lijkt me wel moeilijk!
One Way, Jesus, You're the Only One that I could live for

zahra
Sergeant
Sergeant

Re: Trek geen juk aan met een ongelovige?

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 20:39

Denkertje21 schreef:Trek geen juk aan met de ongelovige...
In een ander topic ontstond de duscussie over relaties tussen moslims en christenen.
En moslim mág dat niet eens...
Hoever ga jij?
Wat wordt er echt bedoeld? Is dat alleen voor relaties, of ook voor zakenpartners, voor vriendschappen?

Kan het echt zoveel kwaad?

een moslim man mag trouwen met een Jodin of Christelijke vrouw

alleen de vrouwen moeten met een moslimman trouwen..ik zelf heb daar geen problemen mee
.

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 20 jul 2007 20:42

Ik heb zelf zat ongelovige vrienden.... Zolang zij mijn geloof niet bespotten is er geen probleem.

Nelleke 1991
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelleke 1991 » 20 jul 2007 20:43

Waarom mogen moslima's dan niet met iemand van een andere godsdienst trouwen en moslimmannen wel? het klinkt een beetje oneerlijk! (niet discriminerend bedoeld verder)
One Way, Jesus, You're the Only One that I could live for

Anno Niem
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anno Niem » 20 jul 2007 20:45

Waarom mogen mannen wel met een niet-moslim trouwen en vrouwen niet?

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 20 jul 2007 20:48

Omdat een man de Religieuze vizie voorgeeft aan zijn kinderen, de Man is degene die de leiderschap van het gezin opzich neemt.

Je mag het van mij discriminatie vinden, maar dat schaad mij niet.

Volgens Westers-Humantaire wetten is de quraan 1 en al disrminatie, de bijbel ook maar die hebben verlichtere interpretatie's denkwijze's.

Dat vind ik echt niet erg :). Ik weet de waarheid gelukkig.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 20:54

Ilias schreef:Omdat een man de Religieuze vizie voorgeeft aan zijn kinderen, de Man is degene die de leiderschap van het gezin opzich neemt.

Je mag het van mij discriminatie vinden, maar dat schaad mij niet.

Volgens Westers-Humantaire wetten is de quraan 1 en al disrminatie, de bijbel ook maar die hebben verlichtere interpretatie's denkwijze's.

Dat vind ik echt niet erg :). Ik weet de waarheid gelukkig.

Ja precies...vanouds is de man altijd de leiding van het gezin geweest..de man werkte de vrouw zorgde voor de kinderen
zo was en is dat bij Christenen ook zo..de man werkt..de vrouw zorgt voor de kinderen..of ze werkt wel maar partime als er kinderen zijn
Ook in veel Christelijke gezinnen is het de man die het gebed voorgaat voor en na het eten..en is het de man die voorleest uit de Bijbel
en zo geld dat ook voor predikanten en dominee's in veel kerken mogen vrouwen dit niet doen

vrouwen en mannen zijn even belangrijk..alleen verschillend..daar is niks discriminatie aan
mannen zijn ook meestal sterker als vrouwen..dit vond ik toen ik klein was heel oneerlijk :lol: maar vrouwen hebben weer hele andere plus punten
.

gokker
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Trek geen juk aan met een ongelovige?

Berichtdoor gokker » 20 jul 2007 21:09

Ik kan goed begrijpen dat sommige mensen dit vinden, omdat ze zoveel voorbeelden zien dat het gewoon fout gaat. Denk hierbij aan scheidingen, discussies rondt de opvoeding (immers wat hou je hen voor?) enz.

Zelf heb ik er niks op tegen om met een onchristelijke of anders gelovende een relatie op te bouwen. Echter dan zal wel een van ons zijn mening moeten veranderen, en naar mijn idee ligt dat bij haar. Niet omdat ik de wijsheid in pacht heb maar omdat ik naar mijn idee geen andere oplossing is; ik wil geen huwelijk lang gezeur erover hebben.
Kortom dan hoop ik vrijgezel te blijven.

Zakenpartners en vriendschappen hierin betrekken vindt ik de grootste kolder die er bestaat.
Maar dan gelijk een wedervraag: hoe wil jij een onderneming dan draaiend houden zonder andersgelovigen als arbeidskrachten en als opdrachtgever? Naar mijn idee is dit onmogelijk zonder de hulp van boven.

Het kan dus veel kwaad doen maar niet per definitie, er zijn ook genoeg mensen waarbij het goed gaat.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jul 2007 22:29

Even voor de duidelijkheid. Iedereen is vanuit de koran gezien een Moslim het zij wel of nog niet bekeerd. Een Ongelovige is iemand die de Koran heeft aangenomen en heeft verworpen. Een geloofsafvallige dus.

De 'meeste' Moslims leren van uit de Koran, dat geloofsafvalligen gedood moeten worden. Het zelfde geldt voor wie de Koran beledigd of de Profeet.

Als iemand dit in zijn achterhoofd houdt, is het een goede basis om met een Moslim over geloofszaken te praten.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jul 2007 23:02

het is maar net hoe je het bekijkt.
Sommige vinden dat met mijn relatie al, anderen vinden het pas als er echt 2 totaal verschillende geloven samen verder willen.

Denk dat iedereen daar zijn of haar eigen weg in moet vinden
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 20 jul 2007 23:07

Harm-J schreef:Even voor de duidelijkheid. Iedereen is vanuit de koran gezien een Moslim het zij wel of nog niet bekeerd. Een Ongelovige is iemand die de Koran heeft aangenomen en heeft verworpen. Een geloofsafvallige dus.

De 'meeste' Moslims leren van uit de Koran, dat geloofsafvalligen gedood moeten worden. Het zelfde geldt voor wie de Koran beledigd of de Profeet.

Als iemand dit in zijn achterhoofd houdt, is het een goede basis om met een Moslim over geloofszaken te praten.

Fout mijn beste,

Iedereen word geboren Als moslim, maar in het leven keert zij zich tegen het Monotheisme van God, dan ben je geen moslim meer, daarom is de juiste benaming voor een tot moslim bekeerde eigenlijk "Herkeerde".

Een ongelovige is iemand die het Monotheisme van God verwerpt, de Tawheed (Tawheed is ook basis van Islam).

En de zaak over Murtafs (afvallige) zijn nog meerdere fundamenten die erbij komen kijken, daar hebben we Islamitische rechtbank voor, een Murtad was in de tijd van de profeet(saw) meestal een spion en politieke verader die informatie doorlekte naar Quraish onder andere.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 jul 2007 23:22

Beste Ilias,

Ik heb sommige dingen wat verkort opgeschreven, misschien is het beter of hier: "Islam & Christendom, hoe moeten we met elkaar omgaan? verder te gaan?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 21 jul 2007 00:42

Als mijn vrienden hier zich dat gebod zouden aantrekken zou voor mij (en voor hen ook, neem ik aan) toch een zeer waardevolle vriendschap verloren gaan.

Terug naar “Archief”