blij met jullie kerkorganist(en)?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

blij met jullie kerkorganist(en)?

Berichtdoor tanteoranje » 18 nov 2003 14:33

:lol: Laat het eens weten (of was het al eerder aan de orde?): genieten jullie 's zondags steeds weer van de samenzang, mede omdat de organist er zoveel in weet te leggen? En op welke manier wordt er in jullie gemeente een organist gekozen?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 nov 2003 14:40

ben erg blij met de organisten in onze kerk. zijn professionals dus altijd goed

ben ook erg blij met 1 van de organisten bij mijn vriend in de kerk. hij kan er erg goed gevoel in leggen en is gewoon llievvv

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 nov 2003 14:48

nou wij hebben 2 organisten en de enen speelt echt super mooi en goed, maar de ander is echt een drama, maakt de meest onmogelijk fouten, het is echt geen gehoor als hij achter het orgel zit.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2003 14:57

Die van ons is niet echt goed en ook niet echt slecht. Begeleidt gewoon de samenzang en that's it. Eigenlijk zou een organist in zijn spel de stemming van de prediking moeten verwerken, dat lijkt me wel gaaf: een heuse orgelvirtuoos die elke week iets nieuws speelt!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 15:17

Aragorn schreef:Die van ons is niet echt goed en ook niet echt slecht. Begeleidt gewoon de samenzang en that's it. Eigenlijk zou een organist in zijn spel de stemming van de prediking moeten verwerken, dat lijkt me wel gaaf: een heuse orgelvirtuoos die elke week iets nieuws speelt!

Ooit was er Bach...

Nu zou dat trouwens nooit meer kunnen. Het zou ongehoord zijn!
In Amerika gebeurt het trouwens wel in van die negrokerken, maar dat zijn vaak alleen losse akkoorden om de woorden van de dominee kracht bij te zetten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 nov 2003 15:36

Wij hebben een band, mag je daar ook van genieten, nou dat doe ik in ieder geval vaak wel!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 nov 2003 15:48

Aragorn schreef:Die van ons is niet echt goed en ook niet echt slecht. Begeleidt gewoon de samenzang en that's it. Eigenlijk zou een organist in zijn spel de stemming van de prediking moeten verwerken, dat lijkt me wel gaaf: een heuse orgelvirtuoos die elke week iets nieuws speelt!

dat deed een ex-organist bij ons in de kerk ook, maar hij werd er wel op gewezen dat het echt niet kon. (hij speeld nl. ook gewone gezangen tussendoor,). Ik heb er echt van genoten toen die organist speelde. DIe kon je nog eens ontroeren en blij maken met zijn orgelspel.

Ooit hadden wij een doordeweekse dienst. Ging over Israel. Ds. W. Haricnk preekte toen. Ik kan de preek niet echt zo goed meer herrineren maar wat ik wel heel mooi vond was dit:

Na de dienst stond ik te wachten op m'n pa. De kerkdeuren stonden nog open en de organist speelde nog wat na en ik hoorde de volgende klanken: "Eens was ik een vreemdeling....."... Er stonden nog meer kerkmensen buiten te luisteren. Dat vond ik nog eens genieten van.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 nov 2003 15:51

Kunnen wij het beter dan?

Als er altijd zoveel kritiek is op de organisten merken ze dat heus wel. En zitten ze gespannen achter het orgel. En als je gespannen achter het orgel zit is de kans op fouten maken wel een stukje groter.

Ik luister niet eens meer naar die fouten. Of naar de manier waarop gespeeld word.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 nov 2003 16:22

Ik houd niet zo van orgel, dus ben bij voorbaad niet optimistisch Afbeelding
..

Kansloos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kansloos » 18 nov 2003 16:26

hallo, zoals ik al gezegt hebt ben ik een fan van martin mans. is een goede organist. onze organist in Hypolitushoef kan echt heeeel goet spelen.
Ik ben van Van den Hoven Vrijgemaakt, mijn ex-leraar heeft ook een site: www.keesvandenhoven.tk

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 nov 2003 16:30

Ach...

In de 1ne kerk wordt alleen maar niet-ritmisch en zeeer traag stukjes uit Worp gespeeld. De organisten laten zien hoe goed ze dat wel niet kunnen door zo veel mogelijk van orgelregisters te veranderen.

In de andere kerk wordt zoveel mogelijk moeilijk gedaan. 1 organist speeld zo modern mogelijk, dat de halve kerk met de oren dicht zit omdat het allemaal zo dissonant klinkt. 1 organist kickt op de hoge riedeltjes uit een paar stukjes van Bach. Ook daar wordt je gek van. En de laatste organist doet gewoon wat hij moet doen en dat is gewoon (sfeervol) begeleiden. Uiteindelijk vind ik dat toch het mooist.

En M. Mans is populair, maar dat is ook het enige. Zijn techniek stelt niet bijsterveel voor.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 18 nov 2003 16:57

Ja, ik ben heel blij met de band in de kerk. :D
Door de wisselende samenstelling, soms per nummer of ''blokje'' nummers kan de muziek worden aangepast aan de tekst. Dus niet met een rotvaart door nummers heen drummen waarbij het juist de bedoeling is dat je heel goed op de tekst let enzo. :!: Ja, ik ben wel blij.

BJ
Moderator

Re: blij met jullie kerkorganist(en)?

Berichtdoor BJ » 18 nov 2003 16:59

tanteoranje schreef::lol: Laat het eens weten (of was het al eerder aan de orde?): genieten jullie 's zondags steeds weer van de samenzang, mede omdat de organist er zoveel in weet te leggen? En op welke manier wordt er in jullie gemeente een organist gekozen?

Ik kan mijn eigen vader natuurlijk moeilijk afvallen ;-) Maar het niveau is prima hoor van beide organisten. Alleen moeten ze niet altijd lange voorspelen gebruiken ;-) En kiezen van een organist, het lijkt wel of ze voor het oprapen liggen. Wij hebben 2 organisten en nog een mevrouw die af en toe speelt. Maar alle organisten zijn al de 50 gepasseert en er zijn echt geen nieuwe jonge.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: blij met jullie kerkorganist(en)?

Berichtdoor trijntjejohanna » 18 nov 2003 17:03

BJ schreef:
tanteoranje schreef::lol: Laat het eens weten (of was het al eerder aan de orde?): genieten jullie 's zondags steeds weer van de samenzang, mede omdat de organist er zoveel in weet te leggen? En op welke manier wordt er in jullie gemeente een organist gekozen?

Ik kan mijn eigen vader natuurlijk moeilijk afvallen ;-) Maar het niveau is prima hoor van beide organisten. Alleen moeten ze niet altijd lange voorspelen gebruiken ;-) En kiezen van een organist, het lijkt wel of ze voor het oprapen liggen. Wij hebben 2 organisten en nog een mevrouw die af en toe speelt. Maar alle organisten zijn al de 50 gepasseert en er zijn echt geen nieuwe jonge.

bij ons is mijn broer organist.. een vriend van mijn broer... een man van om en nabij de 25? en nog een vrouw van 45 ofzo en een man van 67 die al 50 jaar organist is!! en ik ben best tevreden hoor.. de een doet het wat beter als de ander.. maar ach verschil is er altijd

dus bij ons nog wel jonkies :mrgreen: :P

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 nov 2003 17:26

De leeftijd van onze organisten is volgens mij:

17 jaar tot (ff een gokje hoor) 47?

Terug naar “Archief”