Ook ik ben een gescheiden ouder (inmiddels sinds 7 maanden weer getrouwd). Ik zal proberen kort iets op te schrijven van mijn ervaringen rondom een scheiding.
3 jaar geleden ben ik gescheiden van mijn toenmalige man. Dit doe je niet van de 1 op de andere dag, maar het liep al maanden niet goed meer en ik had een vermoeden dat er een andere vrouw in het spel was.
Maar goed....je blijft knokken. Ik wilde relatietherapie, maar als beide partijen niet samen die therapie willen heeft het geen zin. Mijn exman wilde niet (voor mij toen nog onbekend waarom niet) dus de therapie ging niet door.
De scheiding hebben we wel doorgezet. (ik was bijna zeker van het feit dat er een ander was, maar hij gaf niet toe). Na de definitieve scheiding heeft het nog een half jaar geduurd eer hij toegaf dat er inderdaad al een jaar een ander was...
Van de scheiding op zich heb ik daarom absoluut geen spijt.
Het nadeel was wel dat er ook een kind is. Een zoontje van (toen) nét 3. Ook dat weeg je mee in je overwegingen. Ik had zoiets van, je kan beter scheiden en alleen een kind opvoeden dan bij elkaar blijven voor het kind met alle problemen van dien, voornamelijk ook binnen je relatie.
Achteraf, nu 3 jaar verder, denk ik dat mijn zoontje zijn leeftijd "mee" heeft gehad. Hij heeft nooit gevraagd waar zijn vader ineens was gebleven. (m'n zoontje zag hem al niet vaak, want hij werkte veel).
Je merkte echt niets aan hem, alleen als hij van mij weleens een standje kreeg, dan was het: Ik wil naar papa toe... Tja...dat doet op dat moment wel behoorlijk zeer. Hij heeft dat een paar keer gedaan, daarna niet meer. Ook op school doet hij het goed. Hij kan goed meekomen en heeft absoluut geen afwijkend gedrag ten opzichte van andere leeftijdsgenootjes.
Nu nog steeds vind hij het een hele normale situatie. Hij is nu 6 en begint wel meer te vragen. Maar dat is dan meer omdat hij dan een woord gehoord heeft. Echt zo van...Mam, jij bent ook gescheiden toch? Nou, daar ga je dan gewoon op in, of, Mam, nu heb ik eigenlijk 2 vaders hé? Hij vindt dat (nu) echt gewoon leuk! Zijn vader heeft een relatie (wat met mijn zoontje ook goed klikt) en ik ben sinds december 2006 ook weer getrouwd. En wij met z'n drietjes hebben het ook ontzettend goed. Mijn zoontje is gek op mijn man en dat is wederzijds. We proberen heel open naar mijn zoontje te zijn. Als hij iets vraagt over de scheiding (wat zelden gebeurt) krijgt hij daarop een eerlijk antwoord. We gaan echter niet zelf hele verhalen aandragen. Dat is me afgeraden door een maatschappelijk werkster. Op het moment dat een kind naar iets vraagt is het met 'iets' bezig. Dan moet je antwoorden, maar niet verder het hele verhaal er aan breien, want daar is hij dan nog niet aan toe.
Mijn ex en ik hebben een omgangsregeling getroffen en mijn zoontje gaat elke 2 weken een weekend naar zijn vader. Ook in de vakanties gaat hij daar regelmatig heen. Hij vindt dit helemaal geweldig en wij doen ook heel enthousiast.
Ik heb nog steeds (mail)contact met mijn ex en dat gaat dan natuurlijk over onze zoon. Dat contact is goed en dat willen we graag zo houden omdat dat beter is voor de ontwikkeling van ons kind.
We hebben dit ook bij de scheiding afgesproken. We zijn eigenlijk om het zo maar eens te zeggen "in goede harmonie" uit elkaar gegaan.
Mensen kunnen hiervan denken wat ze willen. Sommige begrijpen dat niet en zeggen dan dat je ook "in goede harmonie" bij elkaar had kunnen blijven, maar dat is gewoon onzin geklets. Daar wordt het kind de dupe van en dat is wel het laatste wat ik wil.
Het is toch nog een heel verhaal geworden....