Terwijl ze elke dag naar de kapel gaan enz enz en toch zijn ze ontzettend bang en angstig voor de dood
Dat komt omdat katholieken officieël geen zekerheid over hun redding kunnen hebben, gereformeerden onderscheiding zich daarin van de katholieken, maar helaas is dat stukje nog wel eens wat ondergesneeuwd.
Ik heb meer eerbied voor een persoon die twijfelt als aan iemand die altijd het geloof bezit.
Ja, máár (het zal ook niet

) Het is niet verkeerd als een gelovige veel minder twijfeld, echter het is vaak een onderdeel van je geloof. Wat mij opvalt bij evangelischen/charismatische christenen is dat 'twijfel' gelijkgesteld wordt aan 'ongeloof'. Ik kan wel mee komen in je opmerking. Iemand die geloofd, maar ook wel eens twijfeld (en toch blijft geloven, vastklampend aan God) heeft naar mijn overtuiging meer van God geleerd dan iemand die altijd geloofd. Allister McGrath heeft een mooi boekje daarover geschreven 'Ik Twijfel', daar komen die vragen terug. Een gedachte in mijn hoofd is dan vaak..
Ik twijfel, maar straks als God dat weer heeft weggenomen aanschouw ik Hem nog schitterender.
Het zaligmakende geloof werkt door de zintuig van het gevoel en niet door ratio. Het is te vergelijken met huilen en lachen. Huilen en lachen kom uit het gevoel op weliswaar niet zonder verhandeling. Zo is het ook met het zaligmakend geloof dat kun je niet pakken net zo min als je kunt huilen op commando.
Als het moet, kan ik huilen op commando, een kwestie van met je ratio zo hard mogelijk willen, en zie je huilt. De menselijke emotie is te verdraaien. Het geloof kan ook werken door de ratio, je hebt Pascal hier geciteerd. Die man heeft toch echt wat rationele dingen hoor, bijvoorbeeld het uitdenken dat het gewoon tactischer is om in God te geloven. Daarnaast is bijvoorbeeld theologie bedrijven iets wat erg rationeel is, we bedenken allemaal mooie dingen op basis van de Bijbel, we besluiten dat God Drie-Enig is (ik geloof dat ook) maar het kan best zijn, dat God zoveel groter is dan ons Drie-Eenheidsdogma'tje, en dat Hij bij wijze van spreken grinnikt omdat wij Hem op onze simpele manier proberen te beschrijven en 'begrijpbaar' voor ons te maken.
Net als een klein kind de werkelijkheid heel simpel kan zien. Als er twee mensen ruzie maken heeft een kind daar vast een oplossing voor. Voor de ruzie want dat ziet dat kind. De achterliggende oorzaak veel minder vaak. Zo is het ook met mensen, geloof & ratio. Ratio is heel belangrijk en ik geloof dat God dit zeker gebruikt om mensen tot zich te roepen, het geloofd overstijgd dat wel, maar ratio kan denk ik toch brengen tot God.
Ik begrijp wel wat die persoon bedoeld. Als je het gevoel verkeerd gaat gebruiken wordt gevoel zeer onbetrouwbaar. Een verkeert gebruik van gevoel is bijvoorbeeld als iemand een beslissing moet nemen en weet niet welke beslissing. Hij gaat dan op zijn gevoel af en neemt vervolgens de verkeerde beslissing.
En als hij op basis van rationele overwegingen, zorgvuldig uitgekiend de verkeerde beslissing neemt, was dat dan ook een verkeerd gebruik van de ratio? Ik geloof niet zo in dat onderscheid. Persoonlijk ga ik meer op gevoel dan op ratio af in het maken van keuzes, en het gaat wel eens fout, maar niet meer fout dan mensen die alles perfect uitkienen met hun gedachten.
ijn gevoel was informatiebron en dat is een verkeerd gebruik van gevoel. Je kunt het dan vergelijken met huilen. Eerst gaat de persoon huilen (nergens om, wat sowieso niet bestaat) dus zijn gevoel treed in werking en dan komt de betekenis waarom hij ging huilen. Iedereen begrijpt de zotheid hiervan alleen gebruikt hij deze zotheid wel om tot een juist keuze te komen in een beslissing.
Je hebt huilen een stukje terug gekoppeld aan emoties, er moet van buitenaf of van binnenuit komen voordat een mens volgens jou kan huilen. Het is nu dus de vraag wat eerst komt, je wordt huilerig en daarna komt je gevoel? Of was er al een gevoel wat jij niet wist waardoor jij begint te huilen, en soms dan weet waarom je begint met huilen?
Toch heeft de refo-culuur een onderscheid gemaakt op grond van de Bijbel dat een historisch-geloof onderscheiden is van het zaligmakend geloof. Een historisch geloof is verstandelijk en kan je leren
En dus botweg geen geloof. Ik vind het een slechte zaak dat 'de refocultuur' dat tot geloof heeft gebombardeerd, het voelt als een soort 'het is niet goed-genoeg-geloof, maar het is beter als niets' (en dan heb je ook nog van die mooie bekommerden).
zaligmakend geloof wordt verkregen en is niet te pakken of toe te eigenen maar wordt uit genade verkregen.
Toch zijn er boekskens verschenen over 'de toe-eigening van het geloof'

, laat het duidelijk zijn. Het geloof wordt verkregen, doordat de mens het aanpakt het wordt toegeëigend omdat God het aanbied aan jou, jij het door de Geest aanneemd, het geloof wordt niet door God door jou strot gedrukt.
Het punt is het evenwicht denk ik tussen geloof/gevoel, maar ook tussen geloofsopvoeding/geloofsbeoefening. Een jong kind wat geloofd in de Heere God doet dat vaak omdat ouders dat hebben aangeleerd, het teert eigenlijk op de overtuigingen van vader en moeder, net als een kind in de baarmoeder of wat net geboren is. Zonder vader en moeder overleefd het niet. Dat laat het belang zien van de religieuze baarmoeder van het gezin. Daarin ontstaat het leven voor de Heere, maar op een dag moet het kind toch zelf keuzes gaan maken, ook in zijn of haar geloof.
Ga je belijden dat God jou Middelaar is, door belijdenis van je geloof af te leggen? Kun je dat en wil je dat? Is wat jij ziet als geloven wel het geloven wat God bedoeld? Een soort van gewoonte, net als het een gewoonte is om naar school te gaan (na een aantal jaar moet je toch zelf een keuze gaan maken wat voor opleiding je gaat doen, jij kiest niet je basisschool). Die baarmoeder is van levensbelang, zonder die baarmoeder is er geen enkel leven. In het echte leven niet, in het geloof ook niet. Echter is het wel zo eerlijk om te zeggen, dat een kind van 18 ook niet leeft als het nooit zou eten. Het is meer dan 'geboren' worden, het is ook 'doorgaan'.
Dan met de kanttekening dat deze dingen allemaal aangeleerd kunnen worden, en het geloof niet. Wel de dingen die daar omheen gebeuren, de Bijbel, de kerk etcetra, het geloof echter niet. Het geloof is meer dan het na-apen van je ouders, want met na-apen kom je niet bij God.