Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 16 jun 2007 22:55

Waarom zou je geen kritiek op een kerk mogen leveren? Jezus leverde alleen maar kritiek op de 'kerk' van die tijd (ik maak geen vergelijking met de gg en de kerk in de tijd van Jezus).
Als je kritiek levert, doe dat dan op grond van de Bijbel.

Wat me heel erg opvalt in deze discussie is dat de leiding en veel hoogstaande broeders bepalen wat mensen moeten doen. Waarom?
Tegenwoordig zijn we toch mondig genoeg om hier tegenin te gaan?
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jun 2007 11:15

medina schreef: De Gergem is verstrikt geraakt in een technisch/taalkundig doolhof.

Een kerkgenootschap dat zó het zicht op wie Jezus is belemmert hoort er niet te zijn. Net zo min als de farizeeën in de ogen van Jezus grond van bestaan hadden. Dat is niet onchristelijk, het is hooguit eerlijk. Sorry.

Kom gerust is op een zondag naar mij toe. Vanochtend een preek gehad in de GerGem die enkel en alleen ging over het werk van Jezus, over het werk van de Heilige Geest. Daar was niets wat het zicht op Jezus belemmerde.

Ik zie ook dingen die ik graag anders zou zien in deze kerk, maar je mag geen kerk de grond in boren waar de prediking om Jezus gaat en waar God zelf aan het werk is, want dan boor je Gods werk de grond in.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jun 2007 11:35

Als je kritiek levert, doe dat dan op grond van de Bijbel.
Begin maar, zou ik zeggen, maar hou in je achterhoofd dat Jezus écht zijn gebedsmantel aanhad en zijn baard liet staan.

Wat me heel erg opvalt in deze discussie is dat de leiding en veel hoogstaande broeders bepalen wat mensen moeten doen. Waarom?
Omdat zij de gekozen oudsten van de gemeenten zijn, en op basis van Schrift en Belijdenis een aantal dingen 'bepalen', daarmee wil ik niet zeggen dat ik het spontaan eens ben met die oudsten, maar het is wel het 'waarom'.

Tegenwoordig zijn we toch mondig genoeg om hier tegenin te gaan?
Ja, alleen of dat altijd móet is punt twee. De kerk is geen gezelligheidsclubje waar iedereen het naar zijn zin hoef te hebben (kerk is dan nu wel even de zondagse eredienst).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 17 jun 2007 17:54

Waarom worden deze broeders dan gekozen?
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2007 18:24

Jantje schreef:Bestraffing brengt wel tot vernedering maar als het alleen tot bestraffing blijft dan zegt: Jeremia 5:3 O HEERE! zien Uw ogen niet naar waarheid? Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben geen pijn gevoeld; Gij hebt hen verteerd, maar zij hebben geweigerd de tucht aan te nemen; zij hebben hun aangezichten harder gemaakt dan een steenrots, zij hebben geweigerd zich te bekeren.
Het moed toch echt bij ‘vernedering’ komen.
Quote:
En verder weet eenieder die gelooft in Christus dat hij/zij zondig is.

Wel verstandelijk maar niet bij ondervinding.

Ik denk dat we fundamenteel met elkaar verschillen over wat God in ons leven wil doen.
Hij zet ons op onze voeten en zegt ons, dat we de wereld in mogen gaan, als mensen die door Hem gezegend zijn.
Weten dat je zondig bent is niet alleen maar verstandelijk. Het is niet iets oppervlakkigs... zo van: "leef er maar op los" en geloof in Christus. Zo werken dingen niet. Maar ik leef niet uit de gedachte dat ik door en door slecht ben, maar dat ik mag weten dat ik Gods kind ben en, zoals ik begon: Hij mij op mijn voeten heeft gezet, waardoor ik mag gaan, met de zegen van God...

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 18 jun 2007 06:15

Jantjes schreef:Riska schreef:
Het probleem is alleen dat vaak alleen maar wordt stilgestaan bij die vernedering van de mens.

Dat klop gedeeltelijk, maar het woord ‘alleen’ is niet waar.
Ook in de GerGem wordt weldegelijk bij het verlossende werk van Christus stil gestaan en verkondigd maar niet buiten ‘vernedering’ om. Onder vernedering verstaat de GerGem dit: Mt 23:12 En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.
Verstaan we wel hetzelfde onder jezelf vernederen?
Ik kan het op verschillende manieren uitleggen: Ik moet de put in getrapt worden waar sommige dominees in 'mijn' kerkgenootschap alle moeite voor doen OF Christus moet groeien en ik moet kleiner worden. Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij.

Het is goed om te weten wie je bent: een zondaar, die niets kan, niets wil.. Als je dat weet, drijft het je naar Christus! Gerdien, schitterende uitspraak haalde je aanAls we in Christus ingelijfd zijn, is het de bedoeling dat we ons leven gaan heiligen (gebeurt waarschijnlijk met vallen en opstaan). We gaan steeds meer op Hem lijken. Is het dan goed om alleen maar zo slecht van jezelf te blijven denken, omdat Christus dan groter zou worden?
Christus heeft me juist van dat slechte denken juist afgeholpen! :)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 18 jun 2007 09:49

Uitspraak van onze dominee gisteren die bij mij is blijven hangen (beetje weergegeven in mijn eigen woorden, ben niet zo goed in exact onthouden :wink: ):

Zoek je zaligheid niet in je bevinding, of in een wettisch leven, maar in het aanroepen van de Naam des Heeren

N.a.v. Hand. 2:21

Daar kunnen onze gemeenten een hoop van leren!!! (En ik ook :oops: )

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jun 2007 10:02

Mariekje88 schreef:
Jantjes schreef:Riska schreef:
Het probleem is alleen dat vaak alleen maar wordt stilgestaan bij die vernedering van de mens.

Dat klop gedeeltelijk, maar het woord ‘alleen’ is niet waar.
Ook in de GerGem wordt weldegelijk bij het verlossende werk van Christus stil gestaan en verkondigd maar niet buiten ‘vernedering’ om. Onder vernedering verstaat de GerGem dit: Mt 23:12 En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.
Verstaan we wel hetzelfde onder jezelf vernederen?
Ik kan het op verschillende manieren uitleggen: Ik moet de put in getrapt worden waar sommige dominees in 'mijn' kerkgenootschap alle moeite voor doen OF Christus moet groeien en ik moet kleiner worden. Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij.

Het is goed om te weten wie je bent: een zondaar, die niets kan, niets wil.. Als je dat weet, drijft het je naar Christus! Gerdien, schitterende uitspraak haalde je aanAls we in Christus ingelijfd zijn, is het de bedoeling dat we ons leven gaan heiligen (gebeurt waarschijnlijk met vallen en opstaan). We gaan steeds meer op Hem lijken. Is het dan goed om alleen maar zo slecht van jezelf te blijven denken, omdat Christus dan groter zou worden?
Christus heeft me juist van dat slechte denken juist afgeholpen! :)

Die komt uit een lezing van de jongerenavond ;)
Verder kan ik alleen maar amen zeggen op jou posting
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jun 2007 18:57

Riska schreef:
Jantje schreef:Bestraffing brengt wel tot vernedering maar als het alleen tot bestraffing blijft dan zegt: Jeremia 5:3 O HEERE! zien Uw ogen niet naar waarheid? Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben geen pijn gevoeld; Gij hebt hen verteerd, maar zij hebben geweigerd de tucht aan te nemen; zij hebben hun aangezichten harder gemaakt dan een steenrots, zij hebben geweigerd zich te bekeren.
Het moed toch echt bij ‘vernedering’ komen.
Quote:
En verder weet eenieder die gelooft in Christus dat hij/zij zondig is.

Wel verstandelijk maar niet bij ondervinding.

Ik denk dat we fundamenteel met elkaar verschillen over wat God in ons leven wil doen.
Hij zet ons op onze voeten en zegt ons, dat we de wereld in mogen gaan, als mensen die door Hem gezegend zijn.
Weten dat je zondig bent is niet alleen maar verstandelijk. Het is niet iets oppervlakkigs... zo van: "leef er maar op los" en geloof in Christus. Zo werken dingen niet. Maar ik leef niet uit de gedachte dat ik door en door slecht ben, maar dat ik mag weten dat ik Gods kind ben en, zoals ik begon: Hij mij op mijn voeten heeft gezet, waardoor ik mag gaan, met de zegen van God...
Fundamenteel verschillen wij niet.
Er zijn trappen in het genade leven.
Jij staat momenteel op een andere treden van die trap als ik.
Dat geeft niet. Het is niet vernederen of uit hoogmoed c.q. beledigend bedoeld wat ik nu ga zeggen.
Als jij eenmaal verder mag komen zal je krijgen in te zien dat het volmaakte leven zoals jij het voorstelt en zei: ‘hij zet ons op onze voeten’ niet waar is op deze aarden.
Natuurlijk maakt Zijn Geest ons levend in Christus en verlost ons van de straf.
Als je dat bij ondervinding krijgt te zien en beleven is dat een grote en onvoorstelbare blijdschap. Maar weet je Riska daar blijft het niet bij. Bij wedergeboorte wordt een mens een twee mens. Zijn oude natuur komt zeer zeker weer boven en verleid ons tot zonden waarbij Gods Geest ons wederom zal aanklagen in geweten waarbij wij zullen zeggen en vragen: En leid ons niet in verzoeking (Namelijk des satans, der wereld en van ons vlees, om ons te brengen tot zondigen, of tot kwaad), maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid.
Als deze cyclus plaats vind in je leven zal je bemerken dat een mens door en door slecht is en dat het alleen genade is en puur van Zijn kant vandaan komt.

Dat ‘verlos ons van de boze’ is eigelijk vragen of wij van deze aarde weggenomen mogen worden en in Zijn Koninkrijk opgenomen mogen worden om nimmermeer last te hebben van ‘de boze’ want dan pas zijn wij ‘op onze voeten’ waarvan wij maar een klein beginsel hier op aarde mogen ontvangen.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 18 jun 2007 19:36

@Jantjes

hmmm. Wij worden niet op onze voeten gezet?

Ezechiel 1: 28-2: 2. God zet Ezechiel weer op zijn voeten.
Ezechiel 3: 23-24

Hier gebeurd het wel heel lettelijk. Maar voor mij is de strekking duidelijk, we mogen voor God staan, niet vernederd, maar gewoon als wie we zijn.

Wat doet God met mensen die zich voor hem vernederen? Hij verhoogt ze. Dus vernederd op de grond blijven liggen zit er niet in.

Komt voor mij nog bij dat je woorden misschien niet vernederend of uit hoogmoed bedoeld zijn, maar zo komen ze zeker wel op mij over en het is niet eens tegen mij gericht.

Doet me denken aan sommige mensen uit mijn kring die zeiden: 'Ach ooit kom jij wel zover.' Waar ze overigens iets anders mee bedoelden dan jij hier.

Ik vraag me af waar je het vandaan haalt dat er trappen in het genade leven zijn. En als je er toch aan vast wil houden, sta stil bij jezelf, misschien staat Riska wel op een hogere trede dan jij.....
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jun 2007 19:42

Die trappen zijn voor mij ook nieuw??

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 18 jun 2007 19:54

pol schreef:Die trappen zijn voor mij ook nieuw??

Dat is nou die beroemde (in mijn ogen on-Bijbelse) "standenleer" van de GG. En dat Jantjes zichzelf ook nog eens op een hogere "trede" plaatst dan anderen...tja, daar gaan mijn wenkbrauwen diep van fronsen.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 18 jun 2007 20:01

...Maar er is als het goed is wel groei in je geloofsleven na je wedergeboorte, je wordt nu eenmaal niet als volwassene geboren. Dus dat de één 'verder is gevorderd' in zijn geloofsleven is volgens mij heel logisch en ook Bijbels. Al vind ik 'standen' en 'trappen' nu ook niet helemaal de juiste bewoordingen, en volgens mij is het zeker niet de bedoeling je t.o.v. anderen hoger te plaatsen, wij kunnen immers niet in het hart van de ander kijken en weten dus ook niets (of hooguit zeer beperkt) iets over het geloofsleven van de ander.

Maar dus even samengevat: onbijbels is de standenleer dus niet, alleen een wat ongelukkige benaming...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jun 2007 20:09

Petra777 schreef:Ik vraag me af waar je het vandaan haalt dat er trappen in het genade leven zijn.
Een kind wordt toch niet volwassen geboren.
Zo is het ook in de wedergeboorte.
Ik (en velen uit de orthodoxe kringen met mij) noemen dat trappen in het genade leven.
De volgende teksten wordt het vergeleken met melk.

1Co 3:2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.

Heb 5:13 Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind.

1Pe 2:2 En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen;

Zie ook het leven van de discipelen.
Wat een duidelijk voorbeeld.
Die leerde ook niet alles in een dag.
Maar in trappen c.q. fase.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 18 jun 2007 20:13

Volwassen worden is denk ik iets anders dan een trap beklimmen.

Bovendien, door die woorden te gebruiken ga je boven je medechristenen staan.

Wat versta jij eigenlijk onder leven uit genade? En hoever ben je daarin?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Terug naar “Archief”