Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 11 jun 2007 18:49

Tja, wat is losbandigheid he ;)

Nee ik bedoel idd met vrijheid dat je jezelf mag zijn in je geloof.
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 11 jun 2007 20:19

Sabra schreef:Ik vind dat het grootste probleem van de refocultuur. Men heeft het geloof beperkt tot het naleven van regels die het uiterlijk van het leven van mensen bepalen.

Is dat niet wat te kort door de bocht?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jun 2007 21:17

Petra777 schreef:
Sabra schreef:Ik vind dat het grootste probleem van de refocultuur. Men heeft het geloof beperkt tot het naleven van regels die het uiterlijk van het leven van mensen bepalen.

dat denk ik niet.
Als jij je neit aan hun regels houdt over uiterlijk e.d. dan weigeren ze je van het Avondmaal. De Tafel waar Jezus ons zelf voor uitnodigt.
Je plaatst je als kerk op een voetstuk boven Jezus als je gaat beslissen, dat Hij mensen die niet naar hun maatstaven leven, Hij niet aan Zijn Avondmaal kan roepen.

het gaat dus wel degelijk over dat zij God in hun hokje stoppen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2007 07:13

Is zo, maar als je stelt dat men het geloof heeft beperkt tot alleen die uiterlijkheden is dat wel te kort door de bocht. Wel is het volgens mij zo dat die uiterlijkheden voor een deel van de kerkleden en voor een wat groter deel van de kerleiding, een te belangrijke rol spelen. Dat is wel wat anders dan het geloof beperken tot uiterlijkheden. Het gaat om veel meer dan alleen uiterlijke zaken, alleen nemen bovengenoemde mensen die een aardige stem hebben in de GerGem, dat eigenlijk vooral serieus als je je vervolgens ook aan die uiterlijke regels houdt.

Gelukkig geldt dat niet voor iedereen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 12 jun 2007 07:36

Dat bedoelde ik.
De mensen uit de GerGem die ik ken, nemen het gelooof juist heel serieus, al spelen uiterlijkheden daarbij wel een rol.

Maar ik denk dat je mensen te kort doet als het alleen om het uiterlijkheden zou gaan. Dan zou je er net zo goed een hobbyclub met dresscode van kunnen maken.

Zie je niets van het geloof in Jezus terug in je gemeente?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jun 2007 09:17

Petra777 schreef:

Nee, omdat er zoveel aandacht is voor tal van uiterlijkheden en bijzaken. Wie zich niet conformeert aan bepaalde regels is bovendien gelijk een outcast.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 12 jun 2007 09:22

Sabra schreef:
Petra777 schreef:

Nee, omdat er zoveel aandacht is voor tal van uiterlijkheden en bijzaken. Wie zich niet conformeert aan bepaalde regels is bovendien gelijk een outcast.

Maar goed als er het verlangen is om aan het Heilig Avondmaal aan te gaan, in de gemeente waar je je bevind, dan zal het niet zo'n probleem zijn om je aan die regels aan te passen, want wat voor avondmaalganger ben je als je bewust tegen de heilige huisjes gaat schoppen omdat je zo graag eruit ziet zoals je zelf wil, ik bedoel je wilt toch mag ik aan nemen niet gedragen als de een of andere recalcitrante puber, maar als een gelovend en belijdend lid van Gods kerk, dus ik zie het probleem niet zo.
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jun 2007 09:25

Marnix schreef:Is zo, maar als je stelt dat men het geloof heeft beperkt tot alleen die uiterlijkheden is dat wel te kort door de bocht.

Ik verbaas mij over deze uitspraak. In de reformatorische kring was het tot voor kort gemeengoed om af te geven op Joden, omdat deze door het houden van de wet, zoals Paulus beschrijft, trachten het eeuwige leven te behalen. Het is vreemd te moeten constateren dat men precies is, waar men zo op af heeft gegeven of nog steeds doet.

alleen nemen bovengenoemde mensen die een aardige stem hebben in de GerGem, dat eigenlijk vooral serieus als je je vervolgens ook aan die uiterlijke regels houdt.

Als je niet in je zwarte pak en met een begrafenisgezich in de kerk zit, word je nauwelijk serieus genomen. De kerk, waar jij lid van schijnt te zijn, is in mijn ogen een sekte.

- Het woord van de leiders mag niet in twijfel worden getrokken.
- Indien dit wel gebeurd, dan volgt uitsluiting.
- Het leven van de leden worden in sterke mate bepaalde door wat enkelen bepalen.
- Tal van uiterlijkheden en niet essentiële zaken worden verabsoluteerd en tot voorwaarden verheven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2007 11:15

SimonT schreef:
Sabra schreef:
Petra777 schreef:Is dat niet wat te kort door de bocht?

Maar goed als er het verlangen is om aan het Heilig Avondmaal aan te gaan, in de gemeente waar je je bevind, dan zal het niet zo'n probleem zijn om je aan die regels aan te passen, want wat voor avondmaalganger ben je als je bewust tegen de heilige huisjes gaat schoppen omdat je zo graag eruit ziet zoals je zelf wil, ik bedoel je wilt toch mag ik aan nemen niet gedragen als de een of andere recalcitrante puber, maar als een gelovend en belijdend lid van Gods kerk, dus ik zie het probleem niet zo.

Dus ik ben een recalcitrante puber??? Bedankt. Ik heb nooit ergens tegen aangeschopt mij zovveel mogelijk aangepast.
Ik wil ook aan het Avondmaal maar omdat ik in mijn eigen huisje dingen doe die zij anders zien, mag ik er neit meer aan gaan. Waar gaat het dan nog om?
Om je eigen regeltjes of om wat voor werk God doet?
Gaat het dan om wat de kerkenraad vind of gaat het om de roepstem van God die van het Avondmaal uit gaat?

Ik heb mijn getuigenis gegeven maar zij vinden mijn prive zaken belangrijker dan mijn getuigenis.

Dit is zeer serieus bedoeld: ik hoop dat God het ze vergeeft dat zij voor Hem beslissen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2007 11:15

Petra777 schreef:Dat bedoelde ik.
De mensen uit de GerGem die ik ken, nemen het gelooof juist heel serieus, al spelen uiterlijkheden daarbij wel een rol.

Maar ik denk dat je mensen te kort doet als het alleen om het uiterlijkheden zou gaan. Dan zou je er net zo goed een hobbyclub met dresscode van kunnen maken.

Zie je niets van het geloof in Jezus terug in je gemeente?

Jawel. Alleen worden er nog wel eens verkeerde prioriteiten gesteld. Het geloof in Jezus zie je niet vooral terug in serieus met de leer bezig zijn. je ziet het in het leven van mensen. Liefde voor elkaar en voor God. Maar als iemand dan niet aan het avondmaal mag omdat ze tv kijkt bijvoorbeeld, zie ik daarin niet de liefde van Christus terug. Een ander voorbeeld is dat ik in de Jaarcijfers van de GerGem zag dat er 1 buitenkerkelijk iemand zich bij de GerGem voegde in het afgelopen jaar. Ik heb daar nog geen verontrustende reakties op gehoord, terwijl dat het wel degelijk is. Wat straalt men uit in de wereld? Wat gebeurt er aan evangelisatie? Of mijdt men de wereld teveel en wordt het licht zodoende onder een korenmaat gezet?

Sbara schreef:Als je niet in je zwarte pak en met een begrafenisgezich in de kerk zit, word je nauwelijk serieus genomen. De kerk, waar jij lid van schijnt te zijn, is in mijn ogen een sekte.

- Het woord van de leiders mag niet in twijfel worden getrokken.
- Indien dit wel gebeurd, dan volgt uitsluiting.
- Het leven van de leden worden in sterke mate bepaalde door wat enkelen bepalen.
- Tal van uiterlijkheden en niet essentiële zaken worden verabsoluteerd en tot voorwaarden verheven.

Ik plaats bij veel dingen die gebeuren wel kritische noten. Alleen dat het alleen maar om uiterlijkheden zou gaan, dat vind ik wat te kort door de bocht. Het gaat om veel meer maar de nadruk op uiterlijkheden, vaak met oordelen erbij als je niet het zo doet als men gewend is, drukt inderdaad wel een zware stempel op het geheel. Overigens ben ik geen lid van de Gereformeerde Gemeenten (hoezo schijn ik daar lid van te zijn? Omdat ik een nuancering op de kritiek aanbreng?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2007 11:17

Het gaat niet alleen om de uiterlijkheden, maar die zijn wel belangrijker dan je getuigenis!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 12 jun 2007 11:22

Gerdien B. schreef:
SimonT schreef:
Sabra schreef:
Petra777 schreef:Is dat niet wat te kort door de bocht?

Dus ik ben een recalcitrante puber??? Bedankt. Ik heb nooit ergens tegen aangeschopt mij zovveel mogelijk aangepast.
Ik wil ook aan het Avondmaal maar omdat ik in mijn eigen huisje dingen doe die zij anders zien, mag ik er neit meer aan gaan. Waar gaat het dan nog om?
Om je eigen regeltjes of om wat voor werk God doet?
Gaat het dan om wat de kerkenraad vind of gaat het om de roepstem van God die van het Avondmaal uit gaat?

Ik heb mijn getuigenis gegeven maar zij vinden mijn prive zaken belangrijker dan mijn getuigenis.

Dit is zeer serieus bedoeld: ik hoop dat God het ze vergeeft dat zij voor Hem beslissen.

Uiteraard is dat niet persoonlijk bedoeld, maar als je kerkt in een gemeente waar de regels zo nu eenmaal zijn, zoek dan niet de strijd, maar wees de mindere(en de wijste) en ga ergens anders kerken...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2007 11:27

Dat is de weg van de minste weerstand.
Het is gewoon niet goed dat kerkregels boven Gods daden gaan. Dan kan ik wel weglopen, maar wie gaat ze dan vertellen dat dit zeer onbijbels is?
Wie gaat daar dan duidelijk maken dat jezus dit nooit heeft gevraagd bij het instellen van het Avondmaal?
Dus ik moet dan maar weggaan om het mezelf makkelijk te maken zonder mijn broeders en zusters te waarschuwen?

nee, ik verwacht niet dat ik de kerk kan veranderen, maar God wil wel vaak mensen gebruiken om aan anderen dinge duielijk te maken. Ik stel mij daarvoor in deze situatie beschikbaar.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 12 jun 2007 11:28

Aha, maar het is toch aan God om die mensen uit te zoeken in plaats van jezelf op te werpen als een instrument in Gods hand???

De zaaiers en de maaiers zijn niet altijd dezelfde personen hè!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jun 2007 11:34

Je kan ook tegen God zeggen: Heere, ik heb een gesprek met de dominee en kerkenraad over Uw Tafel. Zou U door mij hen duidelijk maken hoe U wilt dat dit gedaan wordt.

Dat is niet mijzelf als Zijn instrument zien, maar wel bereid willen wezen om mijzelf weg te zetten zodat Hij Zijn werk kan doen

Terug naar “Archief”