Gods genade voor de zondeval

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lorit

Gods genade voor de zondeval

Berichtdoor lorit » 07 nov 2003 19:02

Was God voor de zondeval genadig? Mijn idee bij het woord genade is dat God de mens vergeeft ondanks zijn zonde en puur vanuit Zijn liefde.
Dus dat God de mens niet verdoemt, maar hem voor eeuwig zaligmaakt door de gave van het geloof te schenken. Over genade is denk ik nog wel meer te zeggen, waar het mij om gaat is dat ik het in relatie zie tot de vergeving van zonde.
Mijn vraag is dan: Was het voor de zondeval nodig dat God genadig was? De mens had toen immers nog niet gezondigd?
Hoe zien jullie dit?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 nov 2003 19:18

Als ik aan genade denk, dan hoort daar voor mij onlosmakelijk vergeving bij. Aan gezien de mens toen nog nergens vergeving voor nodig had, hoefde God ook niet genadig te zijn.
Wel bezat God deze eigenschap al, want Hij was, is en zal altijd dezelfde blijven!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 01:07

genadig voor de zondeval... denk denk denk..

Ja, ik denk het wel. eerlijk gezegt weet ik het zeker.
God wist al dat we in de zonde zouden vallen en zouden kiezen voor de duivel. God wist al dat hij de keuze zou maken om Jezus naar de aarde toe te zenden voor onze zonde. God weet alles van te voren, zelfs voor de zondeval wist Hij al dat wij zouden valen. Daarom was Hij voor de zondeval ook al genadig, omdat Hij toen al de beslissing had genomen om genadig te zijn. (beslissing??? waarneer??? in de eeuwigheid??? kan dat??? begrijp ik dat??? Nee!)
Daarom denk ik niet dat het een beslissing is maar een eigenschap.

(btw: ik ben benieuwt of ons verstand in de hemel zo ver zou gaan dat we de eeuwigheid kunnen begrijpen.)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 08 nov 2003 11:26

(btw: ik ben benieuwt of ons verstand in de hemel zo ver zou gaan dat we de eeuwigheid kunnen begrijpen.)

In de hemel zijn we volmaakt!! Dan weten we dus ook alles!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 11:41

bloempie19 schreef:

In de hemel zijn we volmaakt!! Dan weten we dus ook alles!

Ja mischien weten we dan wel dat we de eeuwigheid niet kunnen begrijpen :mrgreen:

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 08 nov 2003 12:06

Waren wij nog niet onder invloed van de zonde voor de zondeval? Ik denk het juist wel... want hoe anders konden wij Gods Gebod overtreden (=zonde)?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 12:42

Ruben Hadders schreef:Waren wij nog niet onder invloed van de zonde voor de zondeval? Ik denk het juist wel... want hoe anders konden wij Gods Gebod overtreden (=zonde)?

ik denk het niet..

Vergelijk het met een boek waar een dobbelsteen op ligt. Als dit boek horizontaal staat dan kan de dobbelsteen er niet afvallen. Zo was het voor de zondeval, wij hadden de keuze om te kiezen voor het goede of het kwade. We hadden nee kunnen zeggen.

Nu na de zondeval (de vekeerde keuze) is het boek scheef gaan de dobbelsteen glijd vanzelf naar beneden, we hoeven een kind niet te leren om te zondigen dat gaat vanzelf. We gleiden vanzelf de verkeerde kant op.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 10 nov 2003 14:49

Ik denk dat als God eeuwig is Zijn eigenschappen dat ook zijn. Als gevolg van bepaalde gebeurtenissen, zoals de zondeval, komen er geen eigenschappen bij, maar komen er hooguit nieuwe eigenschappen tot uiting.
Was God overigens ook genadig voor gevallen engelen (die val die in de hemel plaatsvond voor de val van de mens op aarde)? Ik geloof het niet, voor engelen is er toch geen weg terug?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

lorit

Berichtdoor lorit » 12 nov 2003 21:29

Bedankt voor de reacties.
Ik heb het ook met anderen over dit onderwerp gehad. Daar kwam uit dat God ook voor de zondeval genadig was, in die zin dat Hij alles onderhield.

Ruben, ik ben het niet met je eens als je zegt dat we voor de zondeval ook al onder invloed stonden van de zonde.
Dan had God nooit kunnen zeggen dat het 'zeer goed' was.
Het is juist andersom, door de zondeval kwam de mens onder invloed te staan van de zonde.

Terug naar “Archief”