Foute leringen in CGK en NHK?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Foute leringen in CGK en NHK?

Berichtdoor Sabra » 12 nov 2003 19:47

Solus schreef:Ik blijf het toch vreemd vinden dat er in een paar jaar tijd 4 boeken verschenen zijn tegen de leer van de GG, terwijl die zich volledig binnen kaders van Schrift en belijdenis bevindt, terwijl er in de reformatorische wereld lang zulke strijdschriften niet verschenen zijn tegen ongezonde leringen in de CGK of NHK.
En de reacties die ik op mijn vorige posting heb gekregen maken het niet veel helderder

Ik ben erg benieuwd waar jij aan denkt. Ik kom regelmatig in een Hervormde kerk, maar het valt me niet op dat er onbijbelse dingen worden verteld of geleerd. Dit in tegenstelling met de Ger Gem.

Misschien wil je uitleggen wat je bedoelt, en misschien vinden anderen dat ook wel zo.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 nov 2003 20:03

eerlijkheid bij bijv het uitleggen van de gelijkenis van de zaaier.
Er zijn tijdgelovigen, en iedereen moet dat bij zichzelf nagaan.

Wijnig diepgang in preken, (ik bedoel dus diep op de text ingaan, meer globaal)
Eerlijk zijn over zonde.

Ik kom er niet zo vaak.. maar de keren dat ik er geweest ben viel het met het op.

Dit is niet om commentaar te leveren, maar gewoon opbouwende kritiek die iedere gemeente nodig heeft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 12 nov 2003 20:18

In ontzettend veel hervormde kerken wordt niet onderscheidend gepreekt; er is geen separatie tussen ware gelovigen en niet-gelovigen. Iedereen hoort erbij. Er wordt gepleisterd met loze kalk. De Heere Jezus was wel separerend.
Voorts zijn er ontzettend veel dwalingen onder gedeelten van de predikanten: o.a. dat de Bijbel niet letterlijk van kaft tot kaft waar is, maar veel "verhalen" bevat die niet echt gebeurd zijn maar terug grijpen op heidense legendes etc.
In de CGK heb je dr. Loonstra die ook van alles in twijfel trekt, o.a. de scheppingsleer, en die ongemoeid is gebleven door de synode.

maarten83
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maarten83 » 12 nov 2003 20:24

Solus schreef:In ontzettend veel hervormde kerken wordt niet onderscheidend gepreekt; er is geen separatie tussen ware gelovigen en niet-gelovigen. Iedereen hoort erbij. Er wordt gepleisterd met loze kalk. De Heere Jezus was wel separerend.
Voorts zijn er ontzettend veel dwalingen onder gedeelten van de predikanten: o.a. dat de Bijbel niet letterlijk van kaft tot kaft waar is, maar veel "verhalen" bevat die niet echt gebeurd zijn maar terug grijpen op heidense legendes etc.
In de CGK heb je dr. Loonstra die ook van alles in twijfel trekt, o.a. de scheppingsleer, en die ongemoeid is gebleven door de synode.

Jij doelt op ds. Ter Linden neem ik aan of ook Ned. Hervormde op G.G.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 nov 2003 20:29

Tja, iets zeggen over de NHK is volgens mij nog lastiger dan over de GG aangezien de verschillen in de NHK vele, vele malen groter zijn. NHK loopt van vrijzinng naar gekrookte riet dus kom maar op met je kritiek. Voor delen van de NHK gelden de dingen die Solus stelt idd; voor andere weer helmaal niet.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 nov 2003 20:35

Solus schreef:In ontzettend veel hervormde kerken wordt niet onderscheidend gepreekt; er is geen separatie tussen ware gelovigen en niet-gelovigen. Iedereen hoort erbij. Er wordt gepleisterd met loze kalk. De Heere Jezus was wel separerend.

Helaas is dat waar. Er wordt niet meer opgeroepen tot de beproeving. Al moet dit wel de juiste plaats krijgen (Bij Paulus wordt de hele gemeente als heiligen aangesproken en roept hij vervolgens op tot beproeving). Er zijn genoeg predikanten op wie deze kritiek niet terecht is trouwens. Ik denk aan bijvoorbeeld Ds Russcher uit Barneveld, Ds van Noort uit Noorden (Om maar twee predikanten te noemen die ik een paar keer gehoord heb). Het is denk ik sowieso goed om zonde bij naam te noemen en niet tot algemene termen te vervallen.

Valt Augustinus ook onder de ketters? Kritiek uit sommige niet-gereformeerde kerken is soms juist dat men in de reformatie zo vrij is geweest met het uitleggen van Openbaringen. En Hooglied moeten we ook niet in de eerste plaats letterlijk lezen. Is het dan vreemd dat men zich binnen het academisch onderzoek dezelfde vragen stelt over bijvoorbeeld Genesis?

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

maarten83
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maarten83 » 12 nov 2003 20:35

Klaas schreef:Tja, iets zeggen over de NHK is volgens mij nog lastiger dan over de GG aangezien de verschillen in de NHK vele, vele malen groter zijn. NHK loopt van vrijzinng naar gekrookte riet dus kom maar op met je kritiek. Voor delen van de NHK gelden de dingen die Solus stelt idd; voor andere weer helmaal niet.

Klaas

Daarom plaatste ik dit al

Jij doelt op ds. Ter Linden neem ik aan of ook Ned. Hervormde op G.G.[/qoute]

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 nov 2003 20:41

Dat kun je nu wel heel gemakkelijk roepen, maar ik ben in heel wat hervormde kerken geweest van zowel vrijzinnig tot gekrookte riet, en heb nergens gehoord dat alle mensen behouden zullen worden. Natuurlijk zijn er een aantal mensen die dit onderscheid niet meer maken, maar dat is slechts een klein groepje uit de vrijzinnige hoek.

Zelf geloof ik ook niet dat de bijbel van kaft tot kaft letterlijk waar is. Het gaat om de boodschap en niet om details. De grote lijn daar gaat het om.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 13 nov 2003 14:41

Trouwens. de CGK heeft geen officiele leer maar baseert zich alleen op de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 nov 2003 14:51

Sjaan schreef:Trouwens. de CGK heeft geen officiele leer maar baseert zich alleen op de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

Sorry dit is niet waar. Verschillende zaken zijn kerkorderlijk vastgelegd bijvoorbeeld over de wedergeboorte (Het leergeschil tussen ds. F.L.P.C van Lingen en ds. Wisse Czn in 1892) Deze predikanten en verschillende kerken gingen in 1892 niet mee in het samengaan in de Gereformeerde kerk synodaal. Zij blijven Christelijk Gereformeerd. Daarnaast in de '30-er jaren is er een leergeschil opgetreden over het 1000-jarige rijk en ook daar heeft de classis en synode duidelijk gesproken. Dus ook de CGK heeft een leer, echter deze zijn niet appart vastgelegd in leeruitspraken zoals binnen de gergem over het genadeverbond. Maar er is toch wel een duidelijke leer. En als je in apeldoorn gaat studeren dan worden je toch wel erg duidelijk ingeprent en worden bepaalde zaken zoals een 2-verbonden leer absoluut niet op prijs gesteld, dus dan is het wel niet officieel maar je kan het ook op een andere manier regelen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 nov 2003 14:59

De zaak mbt het boek van ds. Loonstra duurt op de achtergrond nog steeds voort. De laatste synode heeft gesprekken met hem gehad en dat duurde een tijd want de kerkenraad van Loonstra wilde eerst geen gesprekken, maar na aandringen hebben die gesprekken plaatsgevonden. Er is gerapporteerd en het zal wel weer zo zijn dat aankomende synode er weer over gesproken wordt.

In het verleden zijn de zaken rond ds Berkhof en Prof. Oosterhof geweest. De eerste heeft zijn ambt neergelegd en Prof. Oosterhof heeft een aantal artikelen geschreven waarin hij zijn opvattingen terug nam. Verder zijn er de laatste jaren predikanten geschorst en/of losgemaakt waar ook leergeschillen een belangrijke rol hebben gespeeld. Maar wat je wel mee maakt is dat een groot deel van de CGK uit elkaar groeit. Het ene deel wil niets meer met het andere deel te maken hebben en houden zich niet aan kerkelijke besluiten en als een meerderheid in een classis het ook niet belangrijk vind dan trek je als kerk in die classis aan een heel kort eindje. Dit verschijnsel komt jammer genoeg steeds meer en meer voor.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andreas Poetin » 13 nov 2003 15:13

Ik kan inhoudelijk aan de discussie over de prediking in de Nederlandse Hervormde Kerk iets toevoegen, ik weet wel dat ze bij ons in het dorp laatst een soort disco bij de kerk hadden toen het kerkgebouw er 100 jaar stond.
bij dezen neem ik alles terug wat ik gezegd heb

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 13 nov 2003 15:52

Wat betreft de NHK, ga er maar vanuit dat in zeer vele kerken Arminiaans wordt gepredikt (goede zaak lijkt me).
Afbeelding

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor woelratje » 15 nov 2003 00:30

Beste mensen,

Foute leerlingen in de CGK dat kan ik lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk van Ermelo niet onderschrijven. Trouwens Dr. Loonstra predikant bij mijn oma in Hoogeveen heeft idd een boek geschreven waarin hij bepaalde dingen in twijfel trekt. Hij zou best nog eens gelijk kunnen hebben !! Ik heb in ieder geval een kinderlijk geloof en volg die discussies niet zo tussen theologen onderling.
Kijk ook eens op: http://www.eecomputers.nl

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor woelratje » 15 nov 2003 00:31

Speedy schreef:
Sjaan schreef:Trouwens. de CGK heeft geen officiele leer maar baseert zich alleen op de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

Amen !!!
Kijk ook eens op: http://www.eecomputers.nl

Terug naar “Archief”