Solus schreef:In ontzettend veel hervormde kerken wordt niet onderscheidend gepreekt; er is geen separatie tussen ware gelovigen en niet-gelovigen. Iedereen hoort erbij. Er wordt gepleisterd met loze kalk. De Heere Jezus was wel separerend.
Helaas is dat waar. Er wordt niet meer opgeroepen tot de beproeving. Al moet dit wel de juiste plaats krijgen (Bij Paulus wordt de hele gemeente als heiligen aangesproken en roept hij vervolgens op tot beproeving). Er zijn genoeg predikanten op wie deze kritiek niet terecht is trouwens. Ik denk aan bijvoorbeeld Ds Russcher uit Barneveld, Ds van Noort uit Noorden (Om maar twee predikanten te noemen die ik een paar keer gehoord heb). Het is denk ik sowieso goed om zonde bij naam te noemen en niet tot algemene termen te vervallen.
Voorts zijn er ontzettend veel dwalingen onder gedeelten van de predikanten: o.a. dat de Bijbel niet letterlijk van kaft tot kaft waar is, maar veel "verhalen" bevat die niet echt gebeurd zijn maar terug grijpen op heidense legendes etc.
In de CGK heb je dr. Loonstra die ook van alles in twijfel trekt, o.a. de scheppingsleer, en die ongemoeid is gebleven door de synode.
Valt Augustinus ook onder de ketters? Kritiek uit sommige niet-gereformeerde kerken is soms juist dat men in de reformatie zo vrij is geweest met het uitleggen van Openbaringen. En Hooglied moeten we ook niet in de eerste plaats letterlijk lezen. Is het dan vreemd dat men zich binnen het academisch onderzoek dezelfde vragen stelt over bijvoorbeeld Genesis?
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."