Curatorium Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 mei 2007 18:43

Wat een ophef om twee mensen die predikant worden :wink:

JanV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JanV » 24 mei 2007 19:45

Wat is jullie doel? God komt aan Zijn eer! Niet door 7 pagina's vol roddelen over het curatorium!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2007 19:48

Ach, God komt idd toch wel aan z'n eer, dus daar hoeven wij ons alvast niet druk om te maken. :wink:

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 24 mei 2007 19:52

JanV schreef:Wat is jullie doel? God komt aan Zijn eer! Niet door 7 pagina's vol roddelen over het curatorium!

Roddelen over het Curatorium? Het is een - keurige - discussie tussen GG'ers die het instituut hartstochtelijk verdedigen en anderen die bij bepaalde punten van het Curatorium vraagtekens plaatsen. Er is nergens met modder gesmeten o.i.d., dus deze reactie lijkt me een beetje overtrokken. Ik wens beide kandidaten (en de GG) zeer veel succes, maar ik hoef het toch niet met de lofzangen op het Curatorium van de GG'ers eens te zijn?

Ik bemerk dat ook wel eens als je kritiek durft te hebben op de SGP; voorstanders beschuldigen je vrijwel direct van blasfemie... :roll:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 24 mei 2007 20:04

GKN'er schreef:Dan vind ik het bijvoorbeeld toch raar dat iemand als ds. Heemskerk loopt te beweren dat het niet in Gods beschikking heeft gelegen dat de PKN tot stand is gekomen, terwijl bij de PKN veel meer kandidaten met een roeping aankloppen (en aangenomen worden). Heeft Hij dáár dan ook niet gesproken? Of handelt de toelatingscommissie van de PKN niet in opdracht van God; en het Curatorium - uiteraard - wel?

In de PKN is geen toelatingscommissie.

Overigens dient de gemeente uiteindelijk de roeping te bevestigen door daadwerkelijk een beroep te doen op een kandidaat.
Veel kerkverbanden hebben echter ook een toelatingscommissie om te onderzoeken of de kandidaat wel daadwerkelijk een roeping heeft en de leer van de kerk onderschrijft.
Ik vraag me overigens af hoe dit in de CGK gaat, want ik hoor soms dominees preken wat haaks staat op hoe andere dominees preken. Maar goed de diversiteit binnen de CGK is bijzonder groot. Zo is de jongerenvereniging gefuseerd met de jongerenvereniging van de HHK. Je ziet maar.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 24 mei 2007 20:09

vaandel schreef:In de PKN is geen toelatingscommissie.

Maar ook in de PKN gelden toelatingseisen voor een kandidaat wordt voorbereid op het ambt. Als hij zijn kerkelijke opleiding met succes heeft afgerond, is hij proponent en na een beroeping predikant (en alleen in dat geval mag hij de titel 'dominee' voeren).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 24 mei 2007 21:25

GKN'er schreef:
vaandel schreef:In de PKN is geen toelatingscommissie.

Maar ook in de PKN gelden toelatingseisen voor een kandidaat wordt voorbereid op het ambt. Als hij zijn kerkelijke opleiding met succes heeft afgerond, is hij proponent en na een beroeping predikant (en alleen in dat geval mag hij de titel 'dominee' voeren).

Dat is wat ik zeg.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 mei 2007 21:25

Ik vraag me overigens af hoe dit in de CGK gaat, want ik hoor soms dominees preken wat haaks staat op hoe andere dominees preken. Maar goed de diversiteit binnen de CGK is bijzonder groot. Zo is de jongerenvereniging gefuseerd met de jongerenvereniging van de HHK. Je ziet maar.

Daar studeer je theologie in Apeldoorn, moet je ook toelatingsgesprekken doen om toestemming te krijgen verder te leren voor dominee. Ook hierbij heb ik mijn vraagtekens hoor, maar toch wat minder, simpelweg omdat meer mannen de kans krijgen, met hulp van God, te groeien in dat ambt. Het is de beperktheid bij de GG die de grootste vragen bij mij oproept. En die grote verschillen binnen de CGK, tsja jammerlijk.
Het is nog jammerlijker dat er zoveel naar gekeken wordt. Binnen onze classis is dat een poos ook flink mis gegaan, maar (vooral door jeugddistrict) gaat dat nu weer wat beter en wordt er meer naar het gezamenlijke gekeken.
pobody's nerfect

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 24 mei 2007 22:58

Dimdidoro schreef:
Klaas-Jan schreef:
Jo'tje schreef:maar wel dat ik zware twijfels heb bij deze manier van menselijke selectie!)

Ik ben ervan overtuigd dat onze curatoren hun werk doen in afhankelijkheid van God en daarom kan ik niet leven met de bovenstaande uitdrukking...

Klaas Jan, volgens mij zijn we op dit forum over gebeleven als een hutje in de komkommerhof...

Ik begrijp nooit waarom iedereen zo opstandig is over het curatorium. Het lijkt wel alsof men het erger vindt dat iemand onterecht wordt geweigerd dan dat iemand onterecht wordt toegelaten. Het is per slot van rekening even erg... Ik weet het, we moeten altijd voorzichtig omgaan met de voorzienigheid Gods, maar weet dat ook dit allemaal door God wordt toegelaten. Als God iemand niet op de Theologische School wil hebben, gebeurt dat echt niet. Moet er iemand echt op de Theologische School komen, dan zal God de curatoren de vrijmoedigheid geven om ze toe te laten. We moeten altijd voorzichtig zijn, omdat we dit niet zomaar op alle terreinen (zoals bijv. kwaad) kunnen toepassen, maar een stukje vertrouwen in het curatorium kan geen kwaad. Volgens mij kijkt Dimdidoro hetzelfde tegen deze zaak aan.

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 24 mei 2007 23:05

Christa schreef:
Klaas-Jan schreef:
Jo'tje schreef:maar wel dat ik zware twijfels heb bij deze manier van menselijke selectie!)

Ik ben ervan overtuigd dat onze curatoren hun werk doen in afhankelijkheid van God en daarom kan ik niet leven met de bovenstaande uitdrukking...

Ja ik ben er ook van overtuigd, niettemin vind ik het weinig. Dat heeft misschien niet direct betrekking op het werk van de curatoren dan wel van het geestelijk leven en de roeping binnen de GG.

Dimdidoro schreef:
Klaas-Jan schreef:

Klaas Jan, volgens mij zijn we op dit forum over gebeleven als een hutje in de komkommerhof...

3 nachthutjes in de komkommerhof :wink:

Dirk
Sergeant
Sergeant

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Dirk » 25 mei 2007 10:20

Klaas-Jan schreef:Over 2 weken hoopt het Curatorium van de Gereformeerde Gemeenten te vergaderen. Op D.V. woensdag 23 mei 2007 zal bekend gemaakt worden wie er zullen worden toegelaten om de 4-jarige opleiding tot predikant te volgen aan de Theologische School in Rotterdam.

Stelling: Het Curatorium van de Gereformeerde Gemeenten moet worden afgeschaft, omdat de mogelijkheid blijft bestaan dat er onterecht mensen niet worden toegelaten.

en deze stelling is geplaatst door iemand die zichzelf een nachthutje vindt. Eerste een stelling neer zetten die negatief is uit te leggen, en als er dan wat stof opwaait ach en wee gaan roepen. Bah!

Klaas Jan, ik kan je maar een advies geven: bezint eer ge begint!!

Dat neemt niet weg dat ik ook gehoopt had op een stuk of 5 studenten ofzo. Bij een gemiddelde diensttijd van ongeveer 30 jaar zou dan iedere gemeente een dominee kunnen hebben.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Klaas-Jan

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Klaas-Jan » 25 mei 2007 10:26

---
Laatst gewijzigd door Klaas-Jan op 25 mei 2007 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas-Jan

Curatorium Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Klaas-Jan » 25 mei 2007 10:27

Dirk schreef:
Klaas-Jan schreef:Over 2 weken hoopt het Curatorium van de Gereformeerde Gemeenten te vergaderen. Op D.V. woensdag 23 mei 2007 zal bekend gemaakt worden wie er zullen worden toegelaten om de 4-jarige opleiding tot predikant te volgen aan de Theologische School in Rotterdam.

Stelling: Het Curatorium van de Gereformeerde Gemeenten moet worden afgeschaft, omdat de mogelijkheid blijft bestaan dat er onterecht mensen niet worden toegelaten.

en deze stelling is geplaatst door iemand die zichzelf een nachthutje vindt. Eerste een stelling neer zetten die negatief is uit te leggen, en als er dan wat stof opwaait ach en wee gaan roepen. Bah!

Klaas Jan, ik kan je maar een advies geven: bezint eer ge begint!!

Dat neemt niet weg dat ik ook gehoopt had op een stuk of 5 studenten ofzo. Bij een gemiddelde diensttijd van ongeveer 30 jaar zou dan iedere gemeente een dominee kunnen hebben.

Ik heb deze stelling absoluut niet geplaatst, omdat ik ermee eens ben. Integendeel, ik dacht dat intussen wel duidelijk was, hoe ik erover dacht. Maar ik wilde graag een discussie op gang brengen, om te weten hoe daar over gedacht wordt bij alle refowebbers...

En over nachthutjes gesproken: je moet deze woorden niet verkeerd begrijpen... Mochten we allemaal maar een hutje zijn in de wijngaard, een nachthutje in de komkommerhof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 11:55

Wat is een hutje in de wijngaard? En een nachthutje in de komkommerhof?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 mei 2007 12:06

Jesaja1:7 Uw aardrijk is een verwoesting, uw steden zijn met het vuur verbrand; uw land verteren de vreemden in uw tegenwoordigheid, en een verwoesting is er, als een omkering door de vreemden.
8 En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.
9 Zo niet de HEERE der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”