grenzen in je verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SimonT
Luitenant
Luitenant

Re: grenzen in je verkeringstijd

Berichtdoor SimonT » 22 mei 2007 09:39

Eruanna schreef:Misschien ook even handig om te weten, Erufailon is 16 en Eruanna is 17.
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 22 mei 2007 09:40

Jo'tje schreef:Ehm, mag ik vragen hoe oud jullie zijn?? Ook geen hele onbelangrijke factor voor je allemaal tips gaat lopen geven ofzo...

Eruanna schreef:Misschien ook even handig om te weten, Erufailon is 16 en Eruanna is 17. Dus we hebben nog wat jaartjes voor de boeg, en kunnen niet over anderhalf jaar trouwen :P:P [jammergenoeg]
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 09:43

Haha, sorry niet zo goed gelezen ;)

Tsja, ik zou niet kiezen voor zo'n stappenplan hoor, daar wordt het alleen maar geforceerd van volgens mij.
Voor goede info én bijbelse onderbouwing over dit onderwerp zou je eens kunnen kijken op de website van Stichting Cris.
pobody's nerfect

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 22 mei 2007 09:57

Hehe ik was ook al Eruanna aan t quoten over de leeftijd maar zie dat het inmiddels niet meer nodig is ;/

Een stappenplan klinkt mij ook een beetje bevreemdend in de oren.. =)
Ik voel me niet de aangewezen persoon om tips te geven eigenlijk, mareh.. misschien is afspreken wat je in ieder geval niet wil voor je huwelijk wel een goed punt. Dan valt er waarschijnlijk nog genoeg te ontdekken, met je onderbroek aan ;]

Je moet je ook realiseren dat je best nog eens van standpunt zou kunnen veranderen en dat veel mensen die zeiden geen seks te willen voor het huwelijk, dit toch wel gedaan hebben.

Het lijkt me ook belangrijk dat je weet waarom je niet wilt. Als je zoiets uit vage onderbuikgevoelens besluit en niet eens weet waarom je niet wil is het lastig om aan deze principes vast te houden als jullie allebei opgewonden zijn, lijkt me.. :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 22 mei 2007 10:06

Onderbuikgevoelens JK 8)

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 22 mei 2007 10:41

Ja, ik twijfelde ook al aan de correctheid van m'n woordkeus 8)
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 14:46

http://www.chris.nl/index.php?pagina_id=4900

Heb het niet helemaal doorgelezen, maar ik vind het pijlersysteem altijd wel een heel goed plaatje om in de gaten te houden.
pobody's nerfect

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 22 mei 2007 15:28

Tips die ik vond op de site www.wareliefdewacht.nl
dit is een site die de positieve punten benoemt om
te wachten met geslachtsgemeenschap voor het huwelijk.
misschien hebben jullie er wat aan

* Als je jong verkering hebt, ga dan niet té intensief en té serieus in je relatie op, maar doe leuke dingen in een groep met andere jongeren.
* Gehoorzaam je ouders en hou je aan de gemaakte afspraken. Voorkom gelegenheden waar je (lang) alleen met z’n beiden bent (bv. een slaapkamer).
* Ben je te ver gegaan?
Het is nooit te laat om vergeving te vragen en een nieuwe start te maken. Maar vraag hulp en denk niet te snel dat het jullie alleen wel lukt. En schaam je niet zoals wij. Ouderen zijn ook jong geweest.
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

Eruanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eruanna » 22 mei 2007 15:37

Bedankt allemaal voor jullie reacties...
Om ff met de laatste te beginnen (die link naar de Chris-site): dit LEGS-systeem kennen we, en we proberen er ook echt rekening mee te houden, dus alles een beetje gelijk op te laten lopen zegmaar. Natuurlijk is dit best moeilijk, maar gelukkig praten we echt over alles met elkaar, dus ook over bijvoorbeeld het geloof. Voor ons is dat eigenlijk de basis van ons leven, en dus in feite ook van onze relatie.
We willen proberen ook hierin te luisteren naar wat God zegt, en dus wat er hierover in de Bijbel staat. Volgens ons komt hierin duidelijk naar voren dat God niet wil dat je vóór het huwelijk met elkaar naar bed gaat. Daarom willen we echt proberen om dit ook niet te doen. Voor ons zou het dus ook wél erg zijn als t een keertje misging...

Aan jullie reacties te zien vindt bijna niemand ons stappenplan een goed idee. Op de Chris-site staat daarover het volgende:
"Maak praktische afspraken tot hoever je samen wilt gaan. Dit getuigt van respect voor de gevoelens van je vriend of vriendin, ze getuigen ook van verlangen om de Heere God op de eerste plaats te zetten in je relatie.
Afspraken kunnen bijvoorbeeld zijn: niet strelen onder de kleren, geen geslachtsdelen aanraken, enz. Wees hierbij concreet, noem de dingen bij hun naam, zet ze desnoods op papier.
Deze afspraken kunnen verlegd worden, maar ga nooit over je grenzen heen, ook al voelt het goed."

Zijn jullie het hier helemaal niet mee eens zegmaar, of is er een andere en betere manier om dit concreet in te vullen?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2007 16:30

Dingen op papier zetten vind ik nog wel wat anders dan echt een stappenplan maken. Wat ook al eerder aangegeven werd, kun je dan erg naar een datum of een bepaald punt toe gaan leven. Dan gaat zo'n stappenplan denk ik zijn doel een beetje voorbij.
Het is belangrijker om dan je hoofddoel te stellen en daar consequenties/afspraken aan te verbinden. Dan hou je altijd voor ogen waarom je bepaalde keuzes en afspraken hebt gemaakt en ga je tegen dat je iedere keer naar een stapje verder toeleeft zegmaar.

Ga er ook samen voor bidden. Niemand hier zegt: ach, makkie. Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen. Het is een keuze die je maakt op basis van jullie geloof en de bijbel. Praat er dan ook met God over. Beloof Hem ook dingen, betrek Hem er echt bij, dat kan misschien een stok achter de deur zijn?
pobody's nerfect

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 mei 2007 17:38

Een boekentip uit de serie "jongeren perspectief".
"Liefde en liefde is twee" door H van Groningen.
http://www.gebrkoster.nl/boeken/1463/LI ... +TWEE.html

Een aanrader om samen te lezen, met ook een hoofdstuk over sekualiteit.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mei 2007 17:55

Ik vind zo'n stappenplan misschien nog niet eens zo'n raar idee, als je ervan overtuigd bent dat je geen seks voor het huwelijk wilt en pas over een poos gaat trouwen.

Toen ik er nog op tegen was (was ook 16, zij 17) hebben we dan weer niet met stappenplannen gewerkt, maar ik geloof dat we niet echt onder de kleren gingen. Dat werkte wel, maar het wordt hoe dan ook een beetje krampachtig op den duur en ondertussen ben ik ervan overtuigd dat het geen enkel voordeel oplevert om persé geen seks te willen hebben. Het staat een ontspannen naar elkaar toegroeien na een poosje namelijk wel in de weg en dat is jammer. :)

Storm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Storm » 22 mei 2007 19:10

Zo'n stappenplan lijkt me echt vreselijk. Daarmee leg je juist heel veel nadruk op de 'stappen'. Ik vind persoonlijk dat intimiteit van nature moet komen. Ken je eigen grenzen, op basis van je leeftijd, je gevoel en eventueel je geloof. Bespreek samen wat je wel of niet wilt, en zo te zien doen jullie dit. Respect voor elkaar vind ik het belangrijkst.
Ik ben geen voorstander van 'geen seks voor het huwelijk', ik vind seks een belangrijk deel van je relatie en zelfs zo belangrijk, dat ik zelf graag zou willen weten of het op seksueel gebied ook klikt voordat ik zou trouwen. Maar seks heeft wel meer waarde als je weet dat je het deelt met een bijzonder iemand.

Erufailon
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erufailon » 22 mei 2007 20:08

Ok, hartelijk bedankt allemaal,
Het is natuurlijk ook weer niet zo dat we een heel logboek bij houden van alles wat we doen. Maar zoals er dus op die Chris-site staat, gewoon een aantal zaken op papier zetten.
En deze grenzen hebben we niet alleen omdat we misschien nu grenzen overgaan, maar ook voor later. Als je van te voren weet dat je nog minstens 4 jaar verkering voor de boeg hebt, en je laat de teugels los, dan weet ik wel dat het erg lastig kan worden dat laatste jaar.
Dat was ook vooral de reden waarom we het wat rustiger aan wouden doen. Maar misschien is stappenplan idd niet het goede woord voor wat we bedoelen.
En inderdaad, het is heel zinvol om het ook voor God neer te leggen. Dat doen we ook zeker. Bedankt voor al jullie reacties.
Erufailon

Storm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Storm » 22 mei 2007 20:20

...en geniet van je relatie! :)

Terug naar “Archief”