Kerkelijke achtergrond forummers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ik ben:

PKN (Confessioneel/Vrijzinnig/Gereformeerd)
54
5%
PKN (Gereformeerde Bond)
163
15%
Christelijk Gereformeerd
120
11%
Hersteld Hervormde Kerk
131
12%
Gereformeerd Vrijgemaakt
53
5%
Nederlands Gereformeerd
16
1%
Gereformeerde Gemeenten
278
26%
Gereformeerde Gemeenten in Ned. (binnen- en buitenverband)
41
4%
(Vrije) Oud Gereformeerd
27
3%
Anders Reformatorisch (b.v. thuislezers)
8
1%
Vergadering der Gelovigen
8
1%
Vol Evangelisch
13
1%
Anders evangelisch/Pinkstergemeente
41
4%
Rooms Katholiek
21
2%
Anders gelovig
31
3%
Niet gelovig
31
3%
...anders namelijk (zet je antwoord in een post)
44
4%

Totaal aantal stemmen: 1080

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 21 apr 2007 12:26

SimonT schreef:
GKN'er schreef:Als er een nieuwe poll komt, zou het misschien handig zijn om de richtingsmodaliteiten in de PKN niet op zo'n diverse "hoop" te gooien als nu het geval is. Confessioneel, Vrijzinnig, Gereformeerd is dusdanig divers dat het eigenlijk van de zotte is dat op deze manier samen te voegen.
Niet om een discussie aan te zwengelen edoch een reactie die me ineens te binnenschoot... Als we op RW de PKN al weer gaan splitsen... hoelang duurt het nog voordat het IRL ook gebeurd... (clue: hoe dicht bij de werkelijkheid is RW een afspiegeling van kerkelijk nederland) maw... Laat die mensen gewoon in de PKN zitten niet zo lang lopen mekkeren en het dan weer terug draaien :)

Jij geeft blijk weinig weet te hebben van het karakter der PKN. De Protestantse Kerk in Nederland kent vier verschillende gemeenten:
• hervormde gemeenten
• gereformeerde kerken
• evangelisch-lutherse gemeenten
• (gefuseerde) protestantse gemeenten (lokale NHK en/of GKN en/of ELK)

Als iemand zegt dat hij "protestants" is, of "PKN", dan is dat net zo zinledig als dat hij zegt dat hij "mens" is. M.a.w.: de NHK, GKN en ELK hanteren sinds 2004 dan wel dezelfde kerkorde, maar de verschillen tussen de kerkgenootschappen blijven (lokaal) meestal gewoon bestaan. Zie de PKN als "overkoepelende" naam voor NHK, GKN en ELK tezamen. Daarom is het handig bij een nieuwe poll de PKN uit te splitsen naar: hervormd, gereformeerd, evangelisch-luthers en (gefuseerd) protestants. Bovendien omvat de opeenhoping "Confessioneel/Vrijzinnig/Gereformeerd", zoals deze nu in de poll staat, dusdanig uiteenlopende modaliteiten, dat zij niet te rechtvaardigen valt. Alsof "confessioneel", "vrijzinnig" en "gereformeerd" ook maar in de verste verte op elkaar zouden lijken... :roll:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2007 16:34

GKN'er schreef:Alsof "confessioneel", "vrijzinnig" en "gereformeerd" ook maar in de verste verte op elkaar zouden lijken... :roll:

Ach, het is allemaal niet-refo, dat is vast het belangrijkste. 8)

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 21 apr 2007 18:44

GKN'er schreef:
SimonT schreef:
GKN'er schreef:Als er een nieuwe poll komt, zou het misschien handig zijn om de richtingsmodaliteiten in de PKN niet op zo'n diverse "hoop" te gooien als nu het geval is. Confessioneel, Vrijzinnig, Gereformeerd is dusdanig divers dat het eigenlijk van de zotte is dat op deze manier samen te voegen.
Niet om een discussie aan te zwengelen edoch een reactie die me ineens te binnenschoot... Als we op RW de PKN al weer gaan splitsen... hoelang duurt het nog voordat het IRL ook gebeurd... (clue: hoe dicht bij de werkelijkheid is RW een afspiegeling van kerkelijk nederland) maw... Laat die mensen gewoon in de PKN zitten niet zo lang lopen mekkeren en het dan weer terug draaien :)

Jij geeft blijk weinig weet te hebben van het karakter der PKN. De Protestantse Kerk in Nederland kent vier verschillende gemeenten:
• hervormde gemeenten
• gereformeerde kerken
• evangelisch-lutherse gemeenten
• (gefuseerde) protestantse gemeenten (lokale NHK en/of GKN en/of ELK)

Als iemand zegt dat hij "protestants" is, of "PKN", dan is dat net zo zinledig als dat hij zegt dat hij "mens" is. M.a.w.: de NHK, GKN en ELK hanteren sinds 2004 dan wel dezelfde kerkorde, maar de verschillen tussen de kerkgenootschappen blijven (lokaal) meestal gewoon bestaan. Zie de PKN als "overkoepelende" naam voor NHK, GKN en ELK tezamen. Daarom is het handig bij een nieuwe poll de PKN uit te splitsen naar: hervormd, gereformeerd, evangelisch-luthers en (gefuseerd) protestants. Bovendien omvat de opeenhoping "Confessioneel/Vrijzinnig/Gereformeerd", zoals deze nu in de poll staat, dusdanig uiteenlopende modaliteiten, dat zij niet te rechtvaardigen valt. Alsof "confessioneel", "vrijzinnig" en "gereformeerd" ook maar in de verste verte op elkaar zouden lijken... :roll:

Allemaal leuk en aardig maar die grenzen zullen steeds meer vervagen, nu er een predikantenopleiding is voor PKN predikanten zal over x jaar er geen onderscheid meer zijn, dus wat dat betreft...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

symen
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor symen » 08 mei 2007 20:46

Gereformeerde Gemeente In Nederland Binnen Verband

lombas
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lombas » 09 mei 2007 15:44

Ik voel mij aangetrokken tot het Quakerisme en ga binnenkort een wijdingssamenkomst meemaken.
We're bachelors, baby.

frankvanderhoeven
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor frankvanderhoeven » 19 mei 2007 09:44

ik ben gereformeerd vrijgemaakt beleidend lid :D
wil je meer kunst van mij zien kijk dan op www.windeagle.deviantart.com

Doortje84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Doortje84 » 21 mei 2007 13:12

Hoi,

ik ben hersteld hervorm. Heb ook belijdenis gedaan

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 mei 2007 15:22

SimonT schreef:Allemaal leuk en aardig maar die grenzen zullen steeds meer vervagen, nu er een predikantenopleiding is voor PKN predikanten zal over x jaar er geen onderscheid meer zijn, dus wat dat betreft...

Nee, want je kunt je in een bepaalde modaliteit qua vakkenpakket bewegen. Dit was in de hervormde kerk al zo en dat blijft in de PKN. Zo zijn er bijv. leerstoelen vanwege de Gereformeerde Bond, waar GB professoren doceren. Je kunt dus bij hen bepaalde vakken volgen en bij hen ook afstuderen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 jun 2007 11:41

Hersteld Hervormd, hoop dit jaar daar ook op belijdeniscatechisatie te gaan. :)

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 11 jun 2007 15:05

Sinds een tweetal weken BELIJDEND lid van de CGK.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 14 jun 2007 19:00

Eefje schreef:weer een stem toegevoegd aan de PKN (gereformeerde bond).

Ik ook

linsy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor linsy » 27 jun 2007 17:35

hier in belgie heb je niet zoveel strekkingen
wij zijn dus lid van een pinkstergemeente

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 18 jul 2007 14:36

Gereformeerd opgevoed maar tegenwoordige een trouwe bezoeker van Pinkstergemeente. :D Internationale kerk, engelstalig (hetgeen niet altijd meevalt). :|

Gandalf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gandalf » 28 jul 2007 01:28

Ik ben christen, orthodox protestants en evangelisch in engere zin.

Een wat vreemde poll trouwens, ik zal niet gaan zeuren dat je bijvoorbeeld evangelisch en gereformeerd kan zijn omdat evangelich een interdenominale beweging is (in denominaties kan voorkomen, waaronder in gereformeerde kerken, de anglicaanse kerk, etc.). :P Maar:
De keuze Vol Evangelisch - Anders evangelisch/Pinkstergemeente snap ik niet helemaal. Ik zou beiden kunnen invullen aangezien mijn kerkgenootschap een fusie uit beiden is. Ik zou IMHO dan nog eerder een meldling van vrij evangelisch ipv vol evangelisch in de poll verwachten.

Veer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Veer » 02 aug 2007 18:20

PKN ger. bond!
toen ik aant stemmen was verbaasde ik me toch weer over het aantal kerkgenootschappen helaas... :?

Terug naar “Archief”