De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2007 23:16

Kun je er dan voetstoots vanuit gaan dat een verschillende dosering geen effect heeft op de werking? En zo ja, waarom worden er dan verschillende doseringen toegepast?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 mei 2007 01:21

De hoogte van de dosering heeft vaak met het gewicht te maken van de persoon die het inneemt.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 15 mei 2007 08:24

Acire schreef:De hoogte van de dosering heeft vaak met het gewicht te maken van de persoon die het inneemt.

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord! Hoe kom je hier aan?
Ik weet wel dat ik eerst Microg. 50 mg kreeg, maar omdat ik daar zo ontzettend misselijk van werd is dat terug geschroefd naar 30 mg. Maar die 50 mg kreeg ik gewoon omdat het nogal een aparte ziekte is...en niet omdat ik wat zwaarder ben dan mijn buurvrouw :mrgreen:
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 mei 2007 08:30

Hippieblijhoofd schreef:
Jo'tje schreef:
De sterkste anticonceptieve werking van de normale pil ligt overigens in het voorkomen van ovulatie, zodat er al helemaal geen rijpe eicel ontstaat, en voorkoming van bevruchting door ondoordringbaar worden van het slijm in de baarmoederhals voor spermatozoën, zodat er zelfs als er een eicel is geen bevruchting optreedt.

En Tante Tortel, waarom wordt hier dan weer overheen gelezen?

Daar las Tante Tortel waarschijnlijk niet overheen, maar het punt is dus dat de pil abortief kan werken (dus: normaal gesproken werkt de pil niet abortief, maar als het faalt, kan de pil abortief werken).
Als je tegen abortus bent, en doding van een bevruchte eicel als abortus ziet, is het een beetje vreemd dat je zo nonchelant met de pil om gaat, en dát probeert Tante Tortel duidelijk te maken.. als ik het goed heb.

Helemaal juist!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 15 mei 2007 08:33

Aragorn schreef:Kun je er dan voetstoots vanuit gaan dat een verschillende dosering geen effect heeft op de werking? En zo ja, waarom worden er dan verschillende doseringen toegepast?

Omdat teveel hormonen niet goed zijn voor een mens. Dus proberen ze een zo laag mogelijke hormoon te vinden die toch zorgt dat je niet zwanger kan worden.
Maar dan moeten ze wel alle mogelijkheden uitsluiten.
Daarom zijn er hormonen die alle drie de werkingen hebben in gedaan.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 15 mei 2007 10:44

Nog nooit gehoord dat het met je gewicht te maken heeft. Zelf slik ik stediril30/migrogynon30, omdat ik nog steeds weleens erge buikpijn had ben ik naar de dokter gegaan of ik een zwaardere pil mocht. Deze kreeg ik niet mee omdat je met (pilnaam)-50 meer kans op kanker hebt, vooral als je jong bent. Hij gaf het alleen mee aan vrouwen waarbij het echt niet meer anders kon.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 mei 2007 10:47

Acire schreef:De hoogte van de dosering heeft vaak met het gewicht te maken van de persoon die het inneemt.

Waar haal je dat vandaan?

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 15 mei 2007 11:29

Een arts kijkt bij het voorschrijven van de pil zeker wel naar het gewicht. De bedoeling van de pil is om de hormoonspiegel in het lichaam zo hoog te houden dat er geen eisprong plaats vind. Grotere mensen hebben vaak ook een zwaardere pil nodig. Meestal wordt het wel eerst geprobeerd met een lichtere pil.

Als je de pil iedere dag op tijd slikt is de kans op abortus eigenlijk niet aanwezig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2007 12:03

Maar de verschillen tussen de verschillende pillen zitten toch niet alleen maar in de dosering? Anders had je aan één merk wel genoeg.

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 15 mei 2007 12:26

Klopt, er zijn meer verschillen. De diane35 bijvoorbeeld is geen anticonceptiepil. Deze heeft een hele andere samenstelling en is alleen bedoeld voor acne.
Als anticonceptiepil wordt meestal een combinatiepreparaat voorgeschreven. De ene stof voorkomt de eisprong en de andere stof maakt de baarmoeder ongeschikt voor innesteling. Deze combinatiepreparaten zijn er in verschillende 'hoeveelheden' nl. '50'- pillen en sub-50 pillen. Dan heb je ook nog 1-fase en 2-fase pillen. (zelfs 3-fase maar dan is de laatste week een placebo)

Dan heb je ook nog 1e, 2e en 3e generatie-pillen. 1e generatiepillen zijn de zwaardere zoals microgynon 50.
2e generatiepillen zijn de sub '50'pillen zoals microgynon 20, stederil,
3e generatiepillen zijn diane35 en marvelon.
De 3e generatie zijn niet geschikt als anti-conceptie en hebben veel bijwerkingen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 mei 2007 13:16

rosalie83 schreef:

Waar haal je dat vandaan?

Ik weet niet of dit bij 'de Pil' ook zo is, maar het zou een optie kunnen zijn.

(Bij Ritalin bv, speelt het gewicht van de persoon die het inneemt een belangrijke rol.)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 mei 2007 16:37

3e generatiepillen zijn diane35 en marvelon.
De 3e generatie zijn niet geschikt als anti-conceptie en hebben veel bijwerkingen.

En waar komt die wijsheid dan vandaan? Ik ken teveel mensen om me heen die een combinatie van anti-conceptie en acnébestrijding hebben gevonden in de diane35. Het lijkt me stug dat al die huisartsen (en ik heb het er dan over minstens 6) een verkeerde pil voorschrijven die niet geschikt is.

Over die bijwerkingsverhalen hebben we het eerder in dit topic al wel gehad. Dat verschilt erg per persoon en het zijn lang niet de spookverhalen die altijd de ronde doen. Dat is echt niet specifiek iets voor diane35 en marvelon.
pobody's nerfect

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 15 mei 2007 16:53

De enige indicatie waarop een arts diane35 voor mag schrijven is acne. Ik zeg ook niet dat iedereen last heeft van die bijwerkingen maar deze bijwerkingen heb je bij andere pillen sowieso niet. Het is typisch iets voor diane35.

Ik ben werkzaam in de gezondheidszorg en ik heb ieder dag met dit onderwerp te maken dus je zou kunnen zeggen dat ik er redelijk wat van af weet. ;)

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 15 mei 2007 17:17

Marvelon [Organon Nederland BV]Aan de aanspraak op dit middel zijn voorwaarden gesteld; klik voor meer informatie.
'Sub-50 pil'.
Tablet. Strip met 21 tabletten bevattende ethinylestradiol 30 microg, desogestrel 150 microg per tablet.

Bron: http://www.fk.cvz.nl/

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 15 mei 2007 17:30

Beschikbare middelen

Alle thans in Nederland verkrijgbare combinatiepreparaten bevatten het oestrogeen ethinyloestradiol in een dosering variërend van 20 tot 50 µg per dag. Alle progestagenen zijn 19-nortesteronderivaten, afgeleid van het testosteron, waarbij de C-19 groep is verwijderd. Alleen het cyproteronacetaat, aanwezig in de Diane®-pil (ook verkrijgbaar onder de namen Minerva en Elisa), is een 21-hydroxyprogesteronderivaat. Preparaten met cyproteronacetaat zijn overigens geregistreerd als anti-acne middel en niet als anticonceptiemiddel, alhoewel deze preparaten een anticonceptieve werking hebben die vergelijkbaar is met de anticonceptieve werking van de eenfasepreparaten. Men onderscheidt de progestagenen in progestagenen van de eerste, tweede en derde generatie. Tot de eerste generatie behoren norethisteron, lynestrenol en ethynodiolacetaat. Deze progestagenen zijn steeds gekoppeld aan een dosering van 35 tot 50 µg ethinyloestradiol. Het levonorgestrel is een progestageen van de tweede generatie en gekoppeld aan ethinyloestradiol in een dosering van 30 tot 50 µg. De derde generatie progestagenen, waartoe desogestrel, gestodeen en norgestimaat behoren, zijn gekoppeld aan een dosering van ethinyloestradiol van 20 tot 50 µg. De progestagenen hebben onderling een sterk wisselende biologische activiteit, waardoor het niet mogelijk is aan de hand van het aantal milligrammen een onderlinge vergelijking van de sterkte te maken. Sindskort zijn er een tweetal nieuwe progestagenen beschikbaar: het drospirenon en het dienogest. Alleen een pil met het drosperinon is in Nederland verkrijgbaar: de Yasmin.

De combinatiepreparaten zijn verkrijgbaar als eenfase-, tweefasen- en driefasenpreparaten, afhankelijk van de samenstelling van de pillen per pilstrip. De in Nederland verkrijgbare combinatiepreparaten met hun samenstelling en verdeling in een-, twee- en driefasenpreparaten worden weergegeven in het overzicht. Sinds kort is er ook een combinatiepreparaat beschikbaar in de vorm van een ring, die net als een tampon in de vagina kan worden ingebracht.

http://www.anticonceptie-online.nl/de_pil.htm

Terug naar “Archief”