Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pastafarian
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pastafarian » 06 mei 2007 23:02

Caligula schreef:
Pastafarian schreef:
Uhuh, en de kruistochten betekenden dikke pret voor iedereen die niet christelijk was, en geen intentie had dit te worden... Wat is je punt?

Dat heeft niets van doen met de subdiscussie die wordt gevoerd over Marokko.

Mijn fout, ik verwarde Hassan II met Hassan I
"The Bible is like a person, and if you torture it long enough, you can get it to say almost anything you’d like it to say"
--Rev. Dr. Francis H. Wade

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 07 mei 2007 13:26

Optimatus schreef:Ik denk, Caligula, dat de ruimte die moslims claimen door diezelfde moslims ook aan anderen gegegund moet worden en omgekeerd.

Absoluut, echter ik bespeur zo hier en daar om mij heen dat moslims niet de ruimte aan anderen laten die hen wel wordt gelaten.

Mocht het bovenstaande kenmerkend zijn voor moslims, dan heb ik er geen enkele moeite mee om hun vrijheid te beperken als daar bepaalde vrijheden mee kunnen worden gewaarborgd.

Hoe groot die wederzijdse ruimte dan moet zijn? Me dunkt dat, gezien artikel 1 van onze Grondwet, een ieder een gelijke hoeveelheid maatschappelijke ruimte dient te krijgen.

Ten principale is deze ruimte onbeperkt, gezien bepaalde historische ontwikkelingen is deze in Nederland echter niet beperkt.
Dulce et decorum est pro patria mori

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 mei 2007 13:35

Caligula schreef:
Optimatus schreef:Ik denk, Caligula, dat de ruimte die moslims claimen door diezelfde moslims ook aan anderen gegegund moet worden en omgekeerd.

Absoluut, echter ik bespeur zo hier en daar om mij heen dat moslims niet de ruimte aan anderen laten die hen wel wordt gelaten.

Mocht het bovenstaande kenmerkend zijn voor moslims, dan heb ik er geen enkele moeite mee om hun vrijheid te beperken als daar bepaalde vrijheden mee kunnen worden gewaarborgd.

Hoe ga je dat meten? Is er nog ruimte voor proces? hoe zou je die vrijheid inperken?

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 07 mei 2007 13:43

Het meten van radicalisering is niet heel moeilijk te weten, dat gebeurt namelijk al.

Voor wat betreft het sanctioneren zou je kunnen denken aan het opleggen van een preekverbod tot het sluiten van een moskee.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 mei 2007 13:51

Caligula schreef:Het meten van radicalisering is niet heel moeilijk te weten, dat gebeurt namelijk al.

Voor wat betreft het sanctioneren zou je kunnen denken aan het opleggen van een preekverbod tot het sluiten van een moskee.

Ok, en dan gaat het ondergronds . . .En dan?

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 07 mei 2007 13:59

scape schreef:

Wie zegt dat het ondergronds staat?

Je kunt natuurlijk niet zomaar een preekverbod opleggen, maar je moet dit duidelijk motiveren en uitleggen waarom een bepaalde imam niet langer welkom is in Nederland.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 mei 2007 14:07

Caligula schreef:
scape schreef:

Wie zegt dat het ondergronds staat?

Je kunt natuurlijk niet zomaar een preekverbod opleggen, maar je moet dit duidelijk motiveren en uitleggen waarom een bepaalde imam niet langer welkom is in Nederland.

Als ik mij inleef vanuit het christendom propageren wij ook ondergronds te gaan. Ligt het niet voor de hand dat een orthodoxe / fundamentalistische stroming hiervoor kiest? We against the world? In dit geval: gehoorzaamheid aan God / Allah boven de overheid. . .

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 07 mei 2007 15:43

scape schreef:
Als ik mij inleef vanuit het christendom propageren wij ook ondergronds te gaan.

Speak for yourself.

Ligt het niet voor de hand dat een orthodoxe / fundamentalistische stroming hiervoor kiest? We against the world? In dit geval: gehoorzaamheid aan God / Allah boven de overheid. . .

Ik heb geen idee of dit voor de hand ligt. Als je de intellectuele leiding isoleert, lijkt me daarvan geen sprake.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 mei 2007 15:56

Caligula schreef:
scape schreef:
Als ik mij inleef vanuit het christendom propageren wij ook ondergronds te gaan.

Speak for yourself

Wat bedoel je hiermee?

Ligt het niet voor de hand dat een orthodoxe / fundamentalistische stroming hiervoor kiest? We against the world? In dit geval: gehoorzaamheid aan God / Allah boven de overheid. . .

Ik heb geen idee of dit voor de hand ligt. Als je de intellectuele leiding isoleert, lijkt me daarvan geen sprake.
[/quote]

Hoe wil je de intelectuele leiding isoleren? Zijn dat enkel imams in NL? What about internet, literatuur buiten de reguliere markt om? Hoe controleer je dit?

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 07 mei 2007 16:51

scape schreef:Wat bedoel je hiermee?

Dat ik als christen niet snel ondergrond zal gaan. En wat is ondergronds, wat in je hoofd zit kan niemand je afpakken. Enkel aangepast gedrag kan men afdwingen.

Hoe wil je de intelectuele leiding isoleren? Zijn dat enkel imams in NL? What about internet, literatuur buiten de reguliere markt om? Hoe controleer je dit?

Volledige censuur toepassen kan natuurlijk niet, maar je kunt natuurlijk wel de bronnen bestrijden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2007 17:18

Kan dat? Kun je als Nederlandse overheid geflipte websitebouwertjes uit Saudi-Arabië aanpakken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2007 17:31

Er wordt wel eens gezegd dat de islam geen andere godsdiensten tolereert.
Tolereren andere godsdiensten dan wel concurrentie?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mei 2007 17:44

Optimatus schreef:Er wordt wel eens gezegd dat de islam geen andere godsdiensten tolereert.
Tolereren andere godsdiensten dan wel concurrentie?
Niet echt, gelukkig kennen wij in dit land een scheiding tussen kerk en staat. In tegenstelling tot de meeste landen met een Islamitische meerderheid, waar de Islam een monopolie heeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2007 18:08

Juist ja.

En die scheiding van overheid en kerk dient dan ook naar de andere kant toe te gelden. Van overheid naar de kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 mei 2007 18:33

Optimatus schreef:Juist ja.

En die scheiding van overheid en kerk dient dan ook naar de andere kant toe te gelden. Van overheid naar de kerk.
Hoe bedoel je dat?

Terug naar “Archief”