tante-tortel schreef:Met het gevaar dat dit verwijdert wordt i.v.m. off topic .
Man O.F er staat nog iets voor de tekst die je aangaf en dat is dit:
3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest.
Er blijft dus staan: scheidde de mens niet! Kan ook eigenlijk niet, want wat één is kun je ook niet meer scheiden. Dan krijg je twee helften.
Bij de reden die mozes als "geoorloofd" scheiden aangaf staat: de hardheid uwer harten. Er kon geen vergeving zijn, geen heling van wat gebroken was, er was hardheid in het hart, daarom mocht er gescheiden worden.
Maar er blijft staan: Wat God samengevoegd heeft scheidde de mens niet.
Tja, weetje, zulk soort dingen zijn van de zijlijn altijd zo simpel te benoemen, en met bijbelteksten smijten is dan zo simpel.
Ik kan erg blij zijn met mijn ouders, die nog steeds erg veel om elkaar geven, en dus niet zullen scheiden. Maar helaas ken ik ook mensen in mijn omgeving die wel gescheiden zijn. En niet altijd omdat er overspel was, maar wel om ruzies, om geestelijke mishandelingen.
En idd, de Bijbel is er helder over: wat God bij elkaar bracht mag een mens niet scheiden. Maar toch vind ik dat er situaties zijn, waarin mensen zo enorm lijden onder het huwelijk van henzelf of van ouders, dat ik echt niet ga zeggen tegen hen: let op he, de Bijbel zegt: je mag niet scheiden!
Ga dan alsjeblieft uit elkaar en zorg dat je gelukig wordt.
En ik weet dat jij het hier niet mee eens zult zijn, omdat je de Bijbel erg strikt wilt nemen, maar ik denk dat het lastig is om zo strak te blijven als je er zelf ooit eens in zit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...