Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jnien

Berichtdoor jnien » 20 apr 2007 17:25

Aragorn schreef:Dat zal best, maar dat heeft niets met vreemdgaan te maken. Vreemdgaan doe je meestal omdat je je niet echt meer aangetrokken voelt tot je eigen partner en vervolgens iemand tegenkomt waarmee het beter klikt. Dat gaat vaak een stuk dieper dan alleen maar een grotere cupmaat.

Die redenering van eerst begerig gemaakt worden door een billboard en dat vervolgens uitleven op de eerste de beste die met je wil vreemdgaan raakt kant nog wal, zo werkt dat gewoon niet.

Klopt,, maar dat gaat nog niet eens altijd om diepere gevoelens!
Het uiterlijk of verveling kan eerlijk waar zoveel meespelen,,

Die eerste redenering was een poging-tot-inleven in zulke mensen :wink:
Dat is niet mijn mening hoor! Maar dat wil dan ook niet zeggen van dat ik niets afweet van dingen rondom vreemdgaan!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2007 17:31

jnien schreef:
Aragorn schreef:Dat zal best, maar dat heeft niets met vreemdgaan te maken. Vreemdgaan doe je meestal omdat je je niet echt meer aangetrokken voelt tot je eigen partner en vervolgens iemand tegenkomt waarmee het beter klikt. Dat gaat vaak een stuk dieper dan alleen maar een grotere cupmaat.

Die redenering van eerst begerig gemaakt worden door een billboard en dat vervolgens uitleven op de eerste de beste die met je wil vreemdgaan raakt kant nog wal, zo werkt dat gewoon niet.

Dat is ook wel zo natuurlijk, maar ik geloof niet dat dat nou versterkt wordt door reclame ofzo.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 17:36

Aragorn schreef:
jnien schreef:

Dat is ook wel zo natuurlijk, maar ik geloof niet dat dat nou versterkt wordt door reclame ofzo.

Toch kan dat wel zo zijn.

jnien

Berichtdoor jnien » 20 apr 2007 17:36

Aragorn schreef:
jnien schreef:

Dat ligt aan hoe die persoon er tegenaan kijkt!
Als je daar een zwak voor hebt kan dat meespelen denk ik..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2007 17:46

Mjah, misschien. Ik kan me er zelf iig niks bij voorstellen. Als ik vreemd zou gaan zou dat toch vooral zijn met iemand die op wat meer gebieden interessant is dan haar uiterlijk en ik heb nog nooit een reclamemodel willen bespringen. Maarja, de meeste billboardvrouwen kunnen mijn vriendin ook niet overtreffen natuurlijk. 8)

edit: wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je volgens mij vreemdgaat om bepaalde specifieke kenmerken van die persoon, niet omdat je nu eenmaal zo graag vreemd wil gaan - ongeacht met wie.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 20 apr 2007 18:00

Ik zou denk vreemd kunnen gaan omdat de andere de dingen heeft die mijn eigen man niet heeft.
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

man_on_fire
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor man_on_fire » 20 apr 2007 18:20

tante-tortel schreef:Klopt helemaal. Ik zeg ook niet dat een kerkenraad altijd de goede dingen doet.
Maar waarom moest er bewezen worden dat er gemeenschap was geweest? Dat begrijp ik niet zo goed.
Je partner wilde toch scheiden? Hij had toch een ander?

Maar laten we niet te veel eigen verhalen gaan gebruiken want je kunt nooit hier de hele situatie vertellen. Dan kunnen er maar zo scheve verhoudingen komen.

Dan voor M-O-F. Ik zeg helemaal niet dat je dan moet scheiden! Ik zeg juist dat je nooit moet scheiden. Want wat God heeft samengevoegd kan niet meer scheiden. Dan ben je één!
Maar er is al echtbreuk als je een ander aanziet om te begeren. Dat staat er en dat is ook zo. Maar daarom hoefd er nog geen scheiding te zijn.
Dan wordt het wel tijd om aan je relatie te gaan werken, denk ik.

Is de verleiding groter? Ik weet het niet.
Als ik denk aan het topic over TV dan schijnen we reclame's met halfblote vrouwen of een blote man al heel gewoon te vinden en zeker niet een reden om de tv niet aan te zetten. Misschien wennen we er wel te veel aan?

Oke, ik heb ook niet willen beweren dat je zei dat iemand moet scheiden. Maar... In jouw redenenering is het (als ik het goed begrijp...) zo dat als je man iemand heeft begeerd je van hem MAG scheiden, van God. Zou je mijn argument daar tegen uit mn vorige bericht willen weerleggen?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 20 apr 2007 21:18

man_on_fire schreef:
tante-tortel schreef:Klopt helemaal. Ik zeg ook niet dat een kerkenraad altijd de goede dingen doet.
Maar waarom moest er bewezen worden dat er gemeenschap was geweest? Dat begrijp ik niet zo goed.

Maar laten we niet te veel eigen verhalen gaan gebruiken want je kunt nooit hier de hele situatie vertellen. Dan kunnen er maar zo scheve verhoudingen komen.

Dan voor M-O-F. Ik zeg helemaal niet dat je dan moet scheiden! Ik zeg juist dat je nooit moet scheiden. Want wat God heeft samengevoegd kan niet meer scheiden. Dan ben je één!
Maar er is al echtbreuk als je een ander aanziet om te begeren. Dat staat er en dat is ook zo. Maar daarom hoefd er nog geen scheiding te zijn.

Als ik denk aan het topic over TV dan schijnen we reclame's met halfblote vrouwen of een blote man al heel gewoon te vinden en zeker niet een reden om de tv niet aan te zetten. Misschien wennen we er wel te veel aan?

Oke, ik heb ook niet willen beweren dat je zei dat iemand moet scheiden. Maar... In jouw redenenering is het (als ik het goed begrijp...) zo dat als je man iemand heeft begeerd je van hem MAG scheiden, van God. Zou je mijn argument daar tegen uit mn vorige bericht willen weerleggen?

Nee, dat zeg ik dus niet. Dan pleeg je echtbreuk. Zo staat het er.
Van mij mag je nooit scheiden. En volgens mij zeg jij dat ook.
Dus ik begrijp niet wat je bedoeld :oops:

man_on_fire
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor man_on_fire » 20 apr 2007 21:52

tante-tortel schreef:
man_on_fire schreef:

Nee, dat zeg ik dus niet. Dan pleeg je echtbreuk. Zo staat het er.
Van mij mag je nooit scheiden. En volgens mij zeg jij dat ook.
Dus ik begrijp niet wat je bedoeld :oops:

Ok. Vele malen sorry.
Ik durf het bijna niet te vragen... maar.. bedoel je dat je ook niet mag scheiden als je partner overspel gedaan heeft?

Want in Mattheus 19:9 staat:
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, [die] doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet [ook] overspel.

Dat houdt dan toch in dat als je vrouw hoerereert je haar MAG verlaten?

Vandaar mijn redenering...

jnien

Berichtdoor jnien » 20 apr 2007 23:22

Aragorn schreef:Mjah, misschien. Ik kan me er zelf iig niks bij voorstellen. Als ik vreemd zou gaan zou dat toch vooral zijn met iemand die op wat meer gebieden interessant is dan haar uiterlijk en ik heb nog nooit een reclamemodel willen bespringen. Maarja, de meeste billboardvrouwen kunnen mijn vriendin ook niet overtreffen natuurlijk. 8)

edit: wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat je volgens mij vreemdgaat om bepaalde specifieke kenmerken van die persoon, niet omdat je nu eenmaal zo graag vreemd wil gaan - ongeacht met wie.

Haha, houden zo :wink:
Ik kan het me verder ook niet voorstellen hoor,, tzou ook niks voor mij zijn :roll: :wink:

edit: Oke, ik weet niet of dat zo is. Misschien ook wel ja, omdat je je dan verveelt en gaat zoeken naar iets/iemand.. Bedoel je dat?
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je iemand tegenkomt die je helemaal geweldig vind en gaat vergelijken met je eigen partner, om tot de conclusie te komen dat die ander toch wel net iets leuker is.. Of dat er dan " per ongeluk " iets gebeurd...

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 20 apr 2007 23:51

jnien schreef:
Aragorn schreef:Mjah, misschien. Ik kan me er zelf iig niks bij voorstellen. Als ik vreemd zou gaan zou dat toch vooral zijn met iemand die op wat meer gebieden interessant is dan haar uiterlijk en ik heb nog nooit een reclamemodel willen bespringen. Maarja, de meeste billboardvrouwen kunnen mijn vriendin ook niet overtreffen natuurlijk. 8)

Haha, houden zo :wink:
Ik kan het me verder ook niet voorstellen hoor,, tzou ook niks voor mij zijn :roll: :wink:

edit: Oke, ik weet niet of dat zo is. Misschien ook wel ja, omdat je je dan verveelt en gaat zoeken naar iets/iemand.. Bedoel je dat?
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je iemand tegenkomt die je helemaal geweldig vind en gaat vergelijken met je eigen partner, om tot de conclusie te komen dat die ander toch wel net iets leuker is.. Of dat er dan " per ongeluk " iets gebeurd...

Als je tot de ontdekking kom dat je die ander leuker vind, pleeg je in gedachten ook al overspel... als je eenmaal al zover bent is de stap naar het feitelijke overspel mijns inziens al een stuk dichterbij...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2007 08:04

Met het gevaar dat dit verwijdert wordt i.v.m. off topic .
Man O.F er staat nog iets voor de tekst die je aangaf en dat is dit:
3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest.

Er blijft dus staan: scheidde de mens niet! Kan ook eigenlijk niet, want wat één is kun je ook niet meer scheiden. Dan krijg je twee helften.
Bij de reden die mozes als "geoorloofd" scheiden aangaf staat: de hardheid uwer harten. Er kon geen vergeving zijn, geen heling van wat gebroken was, er was hardheid in het hart, daarom mocht er gescheiden worden.
Maar er blijft staan: Wat God samengevoegd heeft scheidde de mens niet.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 apr 2007 08:51

tante-tortel schreef:Met het gevaar dat dit verwijdert wordt i.v.m. off topic .
3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest.

Er blijft dus staan: scheidde de mens niet! Kan ook eigenlijk niet, want wat één is kun je ook niet meer scheiden. Dan krijg je twee helften.
Bij de reden die mozes als "geoorloofd" scheiden aangaf staat: de hardheid uwer harten. Er kon geen vergeving zijn, geen heling van wat gebroken was, er was hardheid in het hart, daarom mocht er gescheiden worden.

Tja, weetje, zulk soort dingen zijn van de zijlijn altijd zo simpel te benoemen, en met bijbelteksten smijten is dan zo simpel.
Ik kan erg blij zijn met mijn ouders, die nog steeds erg veel om elkaar geven, en dus niet zullen scheiden. Maar helaas ken ik ook mensen in mijn omgeving die wel gescheiden zijn. En niet altijd omdat er overspel was, maar wel om ruzies, om geestelijke mishandelingen.
En idd, de Bijbel is er helder over: wat God bij elkaar bracht mag een mens niet scheiden. Maar toch vind ik dat er situaties zijn, waarin mensen zo enorm lijden onder het huwelijk van henzelf of van ouders, dat ik echt niet ga zeggen tegen hen: let op he, de Bijbel zegt: je mag niet scheiden!

Ga dan alsjeblieft uit elkaar en zorg dat je gelukig wordt.

En ik weet dat jij het hier niet mee eens zult zijn, omdat je de Bijbel erg strikt wilt nemen, maar ik denk dat het lastig is om zo strak te blijven als je er zelf ooit eens in zit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 apr 2007 12:11

MissF schreef:
tante-tortel schreef:Met het gevaar dat dit verwijdert wordt i.v.m. off topic .

Tja, weetje, zulk soort dingen zijn van de zijlijn altijd zo simpel te benoemen, en met bijbelteksten smijten is dan zo simpel.
Ik kan erg blij zijn met mijn ouders, die nog steeds erg veel om elkaar geven, en dus niet zullen scheiden. Maar helaas ken ik ook mensen in mijn omgeving die wel gescheiden zijn. En niet altijd omdat er overspel was, maar wel om ruzies, om geestelijke mishandelingen.
En idd, de Bijbel is er helder over: wat God bij elkaar bracht mag een mens niet scheiden. Maar toch vind ik dat er situaties zijn, waarin mensen zo enorm lijden onder het huwelijk van henzelf of van ouders, dat ik echt niet ga zeggen tegen hen: let op he, de Bijbel zegt: je mag niet scheiden!

Ga dan alsjeblieft uit elkaar en zorg dat je gelukig wordt.

En ik weet dat jij het hier niet mee eens zult zijn, omdat je de Bijbel erg strikt wilt nemen, maar ik denk dat het lastig is om zo strak te blijven als je er zelf ooit eens in zit.

Jij was toch degene die mij nogal vooringenomen vond en vond dat ik wel erg makkelijk dingen aannam, en daardoor veroordelend ben?
Misschien goed om eens naar jezelf te gaan kijken?
Want hoe weet je dat ik het makkelijk vind? Hoe weet je dat het voor ons niet lastig is geweest? Hoe weet jij dat wij het zelf nooit bij de hand hebben gehad?

Verder kun je wel uit elkaar gaan, maar dan houd dat in de je verder ongehuwd zult behoren te blijven. Ook dat is dan Bijbels gezien juist.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2007 15:23

SimonT schreef:Als je tot de ontdekking kom dat je die ander leuker vind, pleeg je in gedachten ook al overspel... als je eenmaal al zover bent is de stap naar het feitelijke overspel mijns inziens al een stuk dichterbij...

Dat vind ik onzin. Of je iemand anders leuker vindt, daar kun je niets aan doen. Terwijl het feitelijke vreemdgaan altijd een keuze is.

Terug naar “Archief”