Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 15:01

[quote="Harm-J"]* mijn lijstje was niet voor niets cynisch bedoelt.

Imho heeft iedereen recht op een donororgaan. Is iemand het daar niet mee eens, word dan geen donor en wees dan ook geen onrvanger van een donor. quote]

Wat heeft het afstaan van organen bij overleiden volgens jou te maken met het ontvangen van organen?

Verder geloof ik best dat mensen hun leven kunnen beteren, daar gaat het me niet om. Maar dat iemand die als crimineel door het leven gaat, en daarvoor terecht staat voorrang krijgt op zoveel andere mensen die het ook hard nodig hebben vind ik niet kunnen! Zolang dat soort dingen niet beter onderzocht en geregeld zijn kies ik ervoor om geen donor te zijn.
Dit zegt de Heer: Zoek mij en leef!

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 15:04

rosalie83 schreef:
xiMaTix schreef:
rosalie83 schreef:
xiMaTix schreef:
rosalie83 schreef:
xiMaTix schreef:Klopt, kun je niet aangeven.. En natuurlijk kan het ook niet, niet rokers voor laten gaan op wel rokers.. Maar wat ik niet snap is dat het bij sommige mensen wel schijnt te kunnen!

Willem Holleder is op die manier bijvoorbeeld voorgetrokken bij zijn behandeling. Alles en idereen moest wijken voor een crimineel met hartklachten! Schandalig vind ik dat, en niets anders! Zeker als je daarna hoort dat een te lange wachttijd een 23 jarige man (jongen) fataal is geworden! Niet dan die ene plek voor hem geholpen zou hebben. Maar het klopt niet! Het is te gestoord voor woorden dat een crimineel de de staat al zo idioot veel geld kost word voorgetrokken bij een operatie. Zo iemand moet je JUIST achter in de rij zetten..! Lekker laten zweten en pijn laten hebben! Weg met dat tuig!

Nou nou nou!! Kan het misschien ietsjes minder? :shock:

Excuus voor mijn misschien wat boze woorden.. heb mijn dag niet zo :wink:

Als het maar wel overkomt! Want het blijft geen stijl!

Nee, maar criminelen achter aan de lijst zetten ook niet...!

Pardon? Wat geeft hun het recht dat ze niet achteraan in de rij aan hoeven te sluiten?

Iedereen heeft wat dat betreft even veel rechten, hoe onrechtvaardig het wellicht soms ook lijkt.

Blijkbaar heeft niet iedereen evenveel rechten. In dit geval heeft een crimineel die terecht staat voor niet de minste misdaden voorrang op heel erg veel mensen die het net zo hard of misschien wel harder nodig hebben. Is dat eerlijk? Lijkt me niet, al helemaal niet wanneer een dag later een persoon ( !! 23 !! ) overleid doordat hij niet snel genoeg geholpen kon worden.. ( van dezelfde wachtlijst )

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 15:06

xiMaTix schreef:Wat heeft het afstaan van organen bij overleiden volgens jou te maken met het ontvangen van organen?

Alles! Als jij zelf niets wilt afstaan aan een ander na je sterven, waarom zou jij dan nu wel zelf iets accepteren van iemand als je het nodig hebt?

xiMaTix schreef:Verder geloof ik best dat mensen hun leven kunnen beteren, daar gaat het me niet om. Maar dat iemand die als crimineel door het leven gaat, en daarvoor terecht staat voorrang krijgt op zoveel andere mensen die het ook hard nodig hebben vind ik niet kunnen! Zolang dat soort dingen niet beter onderzocht en geregeld zijn kies ik ervoor om geen donor te zijn.

Nee, een crimineel mag geen voorrang krijgen, dat mag niemand.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 15:07

xiMaTix schreef:Blijkbaar heeft niet iedereen evenveel rechten. In dit geval heeft een crimineel die terecht staat voor niet de minste misdaden voorrang op heel erg veel mensen die het net zo hard of misschien wel harder nodig hebben. Is dat eerlijk? Lijkt me niet, al helemaal niet wanneer een dag later een persoon ( !! 23 !! ) overleid doordat hij niet snel genoeg geholpen kon worden.. ( van dezelfde wachtlijst )

Waar haal je dat vandaan?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 apr 2007 15:16

xiMaTix schreef:
Wat heeft het afstaan van organen bij overleiden volgens jou te maken met het ontvangen van organen?

Als je het niet eens bent met de wet op orgaandonatie, geef dan aan dat jij geen ontvanger wilt zijn. Jij zou eens een lever kunnen ontvangen van een verstokte roker.!

xiMaTix schreef:Verder geloof ik best dat mensen hun leven kunnen beteren, daar gaat het me niet om. Maar dat iemand die als crimineel door het leven gaat, en daarvoor terecht staat voorrang krijgt op zoveel andere mensen die het ook hard nodig hebben vind ik niet kunnen! Zolang dat soort dingen niet beter onderzocht en geregeld zijn kies ik ervoor om geen donor te zijn.

Wat is een defnitie van crimineel... en waar ligt de grens? (Weer cynisch bedoeld) Daarbij krijgt niemand voorrang.!! Er word alleen gekeken naar de beschikbaarheid en de noodzakelijkheid van transplantatie.

N.B
Bij lekkende Hartkleppen zoals in het geval van bv W.H word er vaak gebruikt gemaakt van mechanische kleppen, of het aantrekken van de eigen hartkleppen. Daarbij (weet ik niet zeker) mogelijk gebruikt gemaakt worden van dierlijke (varkens)hartkleppen. Verdiep je aub ergens eerst ergens in, voor jij een (mogelijk) een onjuiste conclusie trekt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 15:17

rosalie83 schreef:
xiMaTix schreef:Blijkbaar heeft niet iedereen evenveel rechten. In dit geval heeft een crimineel die terecht staat voor niet de minste misdaden voorrang op heel erg veel mensen die het net zo hard of misschien wel harder nodig hebben. Is dat eerlijk? Lijkt me niet, al helemaal niet wanneer een dag later een persoon ( !! 23 !! ) overleid doordat hij niet snel genoeg geholpen kon worden.. ( van dezelfde wachtlijst )

Waar haal je dat vandaan?

Vertelde mijn moeder, gelezen in een tijdschrift ofzo.. Zal even navragen welk of wat..

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 15:19

xiMaTix, je hebt je gisteren geregistreerd zie ik en je gaat gelijk tekeer hier... Ik ervaar dat persoonlijk als niet zo positief. Het is niet meer echt een normaal gesprek op zo'n manier. En wat Harm-J ook zegt: het gaat niet om voorrang, maar om beschikbaarheid en noodzaak op een bepaald moment.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 apr 2007 15:20

xiMaTix schreef:Vertelde mijn moeder, gelezen in een tijdschrift ofzo.. Zal even navragen welk of wat..

Van horen zeggen dus... ! *zwijgt.... :mrgreen:

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 15:23

Harm-J schreef:
xiMaTix schreef:

Als je het niet eens bent met de wet op orgaandonatie, geef dan aan dat jij geen ontvanger wilt zijn. Jij zou eens een lever kunnen ontvangen van een verstokte roker.!

Wat is een defnitie van crimineel... en waar ligt de grens? (Weer cynisch bedoeld) Daarbij krijgt niemand voorrang.!! Er word alleen gekeken naar de beschikbaarheid en de noodzakelijkheid van transplantatie.

N.B
Bij lekkende Hartkleppen zoals in het geval van bv W.H word er vaak gebruikt gemaakt van mechanische kleppen, of het aantrekken van de eigen hartkleppen. Daarbij (weet ik niet zeker) mogelijk gebruikt gemaakt worden van dierlijke (varkens)hartkleppen. Verdiep je aub ergens eerst ergens in, voor jij een (mogelijk) een onjuiste conclusie trekt.

Ik haal even wat door elkaar.. Op een rijtje:

Zolang er niet goed gekeken word naar wie wel of niet voorrang krijgt en waarom meld ik me niet aan. Heb dus ook aangegeven dat ik dat ( nog ) niet wil.

Doet me zeer als ik lees dat Holleeder voorrang krijgt bij een opetratie. Voorrang op heel veel mensen op een wachtlijst. Daardoor is dus iemand overleden. Iemand te niet op tijd geholpen is.

Wat ze verder gedaan hebben aan mechanische kleppen, of van een varken maakt me niet uit en idd dat weet ik niet. Gaat mij erom dat het systeem niet deugd naar mijn mening. Zou niet verkeerd zijn om dat eens te onderzoeken en aan te passen. ( Niet alleen donor-systeem maar dus ook wachtlijsten enzo.. )

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 15:29

xiMaTix! Het gaat niet om voorrang, maar om beschikbaarheid! Niet elk donororgaan past bij iedereen! Dus dan kan het zijn dat 'nummer 2 op de lijst' eerder wordt geholpen dan nummer 1! Verdiep je er nou eerst eens wat beter in!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 20 apr 2007 15:31

xiMaTix schreef:Doet me zeer als ik lees dat Holleeder voorrang krijgt bij een opetratie. Voorrang op heel veel mensen op een wachtlijst. Daardoor is dus iemand overleden. Iemand te niet op tijd geholpen is.

Geen voorrang....niks uitzonderings positie.!! Gewoon een operatie, die op 'dat' moment noodzakelijk was.!!
Hoe kom jij er nu weer bij dat er daardoor iemand niet op tijd geholpen zou zijn? Er zijn meerdere ok's, ziekenhuizen, chirurgen etc etc....!!

xiMaTix schreef:Wat ze verder gedaan hebben aan mechanische kleppen, of van een varken maakt me niet uit en idd dat weet ik niet. Gaat mij erom dat het systeem niet deugd naar mijn mening. Zou niet verkeerd zijn om dat eens te onderzoeken en aan te passen. ( Niet alleen donor-systeem maar dus ook wachtlijsten enzo.. )

Ah...nu deugt het systeem weer niet....

*gaat de Donald Duck lezen....

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 15:37

rosalie83 schreef:xiMaTix! Het gaat niet om voorrang, maar om beschikbaarheid! Niet elk donororgaan past bij iedereen! Dus dan kan het zijn dat 'nummer 2 op de lijst' eerder wordt geholpen dan nummer 1! Verdiep je er nou eerst eens wat beter in!

Dat is logisch, en niet eens de moeite waard om op in te gaan.. Ik doel op een lijst van misschien wel enkele honderden personen die moeten zien hoe iemand voorrang krijgt die nooit achteraan heeft gestaan. Prima als er geen haast bij is. Maar het zou je zoon/dochter maar wezen die net die paar plaatsjes tekort komt en het niet overleefd..

Is het dan logisch dat je jezelf eens achter de oren krabt en afvraagt waarom die persoon die heel zijn leven maar raak geleefd heeft en zijn lichaam heeft afgebroken eerder aan de beurt is dan jou zoon of dochter die voorzichtig en gezond omgaat met zijn of haar lichaam en ook net die ene long nodig heeft..

Natuurlijk zijn de lijsten er niet voor niets. En natuurlijk is het heel erg lastig om daar een keuze uit te maken als dat nodig zou zijn. Maar de vraag is donor ja of nee. En dan zeg ik nee, simpelweg om het feit dat het naar mijn mening niet helemaal klopt zoals het nu gaat!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 apr 2007 15:42

xiMaTix schreef:
rosalie83 schreef:xiMaTix! Het gaat niet om voorrang, maar om beschikbaarheid! Niet elk donororgaan past bij iedereen! Dus dan kan het zijn dat 'nummer 2 op de lijst' eerder wordt geholpen dan nummer 1! Verdiep je er nou eerst eens wat beter in!

Dat is logisch, en niet eens de moeite waard om op in te gaan.. Ik doel op een lijst van misschien wel enkele honderden personen die moeten zien hoe iemand voorrang krijgt die nooit achteraan heeft gestaan. Prima als er geen haast bij is. Maar het zou je zoon/dochter maar wezen die net die paar plaatsjes tekort komt en het niet overleefd..

Is het dan logisch dat je jezelf eens achter de oren krabt en afvraagt waarom die persoon die heel zijn leven maar raak geleefd heeft en zijn lichaam heeft afgebroken eerder aan de beurt is dan jou zoon of dochter die voorzichtig en gezond omgaat met zijn of haar lichaam en ook net die ene long nodig heeft..

Natuurlijk zijn de lijsten er niet voor niets. En natuurlijk is het heel erg lastig om daar een keuze uit te maken als dat nodig zou zijn. Maar de vraag is donor ja of nee. En dan zeg ik nee, simpelweg om het feit dat het naar mijn mening niet helemaal klopt zoals het nu gaat!

*gaat hier niet meer op in*

xiMaTix
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor xiMaTix » 20 apr 2007 15:44

Harm-J schreef:
xiMaTix schreef:Doet me zeer als ik lees dat Holleeder voorrang krijgt bij een opetratie. Voorrang op heel veel mensen op een wachtlijst. Daardoor is dus iemand overleden. Iemand te niet op tijd geholpen is.

Geen voorrang....niks uitzonderings positie.!! Gewoon een operatie, die op 'dat' moment noodzakelijk was.!!
Hoe kom jij er nu weer bij dat er daardoor iemand niet op tijd geholpen zou zijn? Er zijn meerdere ok's, ziekenhuizen, chirurgen etc etc....!!

xiMaTix schreef:Wat ze verder gedaan hebben aan mechanische kleppen, of van een varken maakt me niet uit en idd dat weet ik niet. Gaat mij erom dat het systeem niet deugd naar mijn mening. Zou niet verkeerd zijn om dat eens te onderzoeken en aan te passen. ( Niet alleen donor-systeem maar dus ook wachtlijsten enzo.. )

Ah...nu deugt het systeem weer niet....

*gaat de Donald Duck lezen....

Waarom lukt het zo'n persoon dan wel om binnen enkele dagen geopereerd te zijn en mijn moeder niet? Het is voor jan met de pet geen frietje bestellen bij elke eerste de beste frietkraam langs de kant van de weg. Gaat dagen, zo niet weken wachten aan vooraf. Gesprekken, brieven.. Dokter dit, dokter dat.. Klopt niet ( vind ik ) dat zo iemand voorrang krijgt en er tussen word gepropt.

* Gaat ook de Donald Duck lezen in de hoop dat hij daarvan net zo slim word als ome Harm *

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 20 apr 2007 15:45

Ben geen orgaandonor. Ik ben van mening dat je je lichaam van God hebt gekregen. Dit klinkt misschien egoistisch maar zo voel en zie ik het. Maar wanneer ik iemand ken die wel geholpen kan worden en ook een orgaan van een ander krijgt, zou ik wel van mening kunnen veranderen...

Verder ben ik wel bloeddonor en ik zou ook wel plasmadonor willen worden.

Terug naar “Archief”