Moderator: Moderafo's
Bevlogen schreef:Ik heb zoals je ziet een klein probleem. Dit bos heb ik op de foto gezet, maar door de bomen zie je de lucht. Nu vertekent die lucht de takken en bladeren bovenin de bomen. Hoe kan ik dat bij een volgende foto voorkomen?
mini schreef:Ik had pas een hele mooie foto gemaakt op een tulpenveldje. Thuisgekomen zie ik echter dat mijn lens weerspiegelt in de bladeren van de tulpen. Ik heb niet geflitst. Weet iemand hoe dat kan en hoe je dat kunt voorkomen?
Ness schreef:oh daarzo te zien een aanrader ter afwisseling van wandelgebied (kernhem)
Ik neem aan dat je die blauwe zweem rond de takken bedoelt?
In vaktermen heet dat chromatische abberatie. Ik denk dat je deze geschoten hebt met een compactcamera want deze hebben daar nogal vaak last van.
Het probleem zit hem in de lens en het enige wat je eraan kunt doen is het gebruiken van een kleiner diafragma. Ik weet niet waarmee deze geschoten is, maar als probeer een iets van f5.6 of zelfs f8.
Napoleon schreef:@ l'etre: er "wandelen" nogal wat schaduwen door het beeld, die ik nogal storend vind, en verder leidt de achtergrondkleur (het roze) wat af van het hoofdonderwerp, de ratten (althans, bij mij). probeer de schaduwen te vermijden, en de achtergrond egaler van kleur te krijgen, dan krijg je volgens mij mooiere platen. wel grappige ratjes trouwens
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten