Foto-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 15 apr 2007 11:26

Landgoed Kernhem? :)
RPG!
music is the art of living

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 apr 2007 13:52

Ratten maar weer eens op de de foto gezet, het ziet er vast niet uit...

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Ik hoopte gebruik te kunnen maken van het zonlicht, maar er kwamen juist lelijke schaduwen. helaas.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 15 apr 2007 17:57

Moooie foto's weer allemaal! :wink:

ennuh die ratten zijn wel érg leuk om te zien ! lekkere nieuwsgierige beestjes lijkt me...of nie ? :)

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 15 apr 2007 18:38

Ness schreef:Landgoed Kernhem? :)

Nee, 't bos heet "De Sysselt" :) Ligt vlak bij het station Ede-Wageningen :D

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 15 apr 2007 20:01

oh daar :) zo te zien een aanrader ter afwisseling van wandelgebied (kernhem)
RPG!

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 15 apr 2007 20:59

Ik had pas een hele mooie foto gemaakt op een tulpenveldje. Thuisgekomen zie ik echter dat mijn lens weerspiegelt in de bladeren van de tulpen. Ik heb niet geflitst. Weet iemand hoe dat kan en hoe je dat kunt voorkomen?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 apr 2007 21:50

Kun je niet voorkomen :wink: Nou jah, zo de camera houden dat het niet weerspiegelt :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2007 22:45

Bevlogen schreef:Ik heb zoals je ziet een klein probleem. Dit bos heb ik op de foto gezet, maar door de bomen zie je de lucht. Nu vertekent die lucht de takken en bladeren bovenin de bomen. Hoe kan ik dat bij een volgende foto voorkomen?

Ik neem aan dat je die blauwe zweem rond de takken bedoelt? In vaktermen heet dat chromatische abberatie. Ik denk dat je deze geschoten hebt met een compactcamera want deze hebben daar nogal vaak last van. Het probleem zit hem in de lens en het enige wat je eraan kunt doen is het gebruiken van een kleiner diafragma. Ik weet niet waarmee deze geschoten is, maar als probeer een iets van f5.6 of zelfs f8.

mini schreef:Ik had pas een hele mooie foto gemaakt op een tulpenveldje. Thuisgekomen zie ik echter dat mijn lens weerspiegelt in de bladeren van de tulpen. Ik heb niet geflitst. Weet iemand hoe dat kan en hoe je dat kunt voorkomen?

Ik kan me er eerlijk gezegd weinig bij voorstellen. Voorbeeldje?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 16 apr 2007 09:53

Ness schreef:oh daar :) zo te zien een aanrader ter afwisseling van wandelgebied (kernhem)

Zekrs te weten! :D Ik ga er regelmatig fietsen met vrienden. En bijna elke keer spotten we wild ;)

Ik neem aan dat je die blauwe zweem rond de takken bedoelt?

Jups :)

In vaktermen heet dat chromatische abberatie. Ik denk dat je deze geschoten hebt met een compactcamera want deze hebben daar nogal vaak last van.

Geschoten met een digitale camera (HP Photosmart M417).

Het probleem zit hem in de lens en het enige wat je eraan kunt doen is het gebruiken van een kleiner diafragma. Ik weet niet waarmee deze geschoten is, maar als probeer een iets van f5.6 of zelfs f8.

Ah, het F-getal stelt mijn camera automatisch vast. Ik kan wel een handje helpen door een bepaalde modus te kiezen. Ik denk dat het dan met de modus Landschap wel beter gaat. Combineert namelijk een hoog F-getal met een betere scherptediepte... Zoals het in de gebruiksaanwijzing staat :) Is dat ongeveer wat je bedoeld?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2007 14:29

@ l'etre: er "wandelen" nogal wat schaduwen door het beeld, die ik nogal storend vind, en verder leidt de achtergrondkleur (het roze) wat af van het hoofdonderwerp, de ratten (althans, bij mij). probeer de schaduwen te vermijden, en de achtergrond egaler van kleur te krijgen, dan krijg je volgens mij mooiere platen. wel grappige ratjes trouwens 8)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 16 apr 2007 16:36

Napoleon schreef:@ l'etre: er "wandelen" nogal wat schaduwen door het beeld, die ik nogal storend vind, en verder leidt de achtergrondkleur (het roze) wat af van het hoofdonderwerp, de ratten (althans, bij mij). probeer de schaduwen te vermijden, en de achtergrond egaler van kleur te krijgen, dan krijg je volgens mij mooiere platen. wel grappige ratjes trouwens 8)

Ik vind juist daarom de eerste foto van de 3 wel erg leuk. Juist vanwege het roze/de schaduwen/de achtergrond... :)
RPG!

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 16 apr 2007 17:06

@ Klaas, voorbeeldje zie rechtsonderin de foto (klikbaar)
Afbeelding

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 apr 2007 17:25

dat is geen weerspiegeling van je camera maar lensflare :)

kijk hier maar eens voor meer informatie

http://www.kalons.nl/wiki/index.php?title=Lens_Flare_in_de_Praktijk

hopelijk heb je er wat aan :)

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 16 apr 2007 18:17

Klaas en PeterK; Prachtige foto´s weer. Jullie (ook al de andere die hier foto´s plaatsen :wink: ) kunnen kleine dingen heel bijzonder maken door het op een bepaalde manier te fotograferen.

L'être extraterrestre: Leuke ratjes, ze kijken heel ondeugend.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 16 apr 2007 18:26

Weet je het zeker? Zoals de beschrijving ook aangeeft zijn ze er in het groen, paars en rood. Terwijl dit toch overduidelijk geen paars, rood of groen is en ook geen vlekjes zijn. Ik heb weleens die gekleurde vlekjes op een foto gezien, maar nooit op deze manier. De foto's zijn ook niet direct tegen de zon ingenomen en weerkaatsing van de zon in de bladeren lijkt me ook sterk.
Maar het zou kunnen, weet je ook hoe je het kunt voorkomen?

Terug naar “Archief”