dankdag, wat zegt het je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Re: dankdag, wat zegt het je?

Berichtdoor cire » 05 nov 2003 23:45

Pim schreef:
Tirreg schreef:vandaag is het dankdag, maar zegt het je ook echt wat? natuurlijk, vandaag een halve dag vrij, 2 keer naar de kerk, maar verder?

Bij ons in de kerk is daar geen aparte dankdag voor, komende zondag staat in het teken van dankdag. Vind ik wel zo handig eigenlijk.

Ik zou het ook wel handig vinden. Aan de andere kant vind ik het ook wel wat hebben. Zo'n gewone doordeweekse dag, waarop de 's middags (in ons geval) en 's avonds naar de kerk gaat. Daarmee plaats je de dankdag midden in het gewone leven.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 06 nov 2003 06:58

Beste Ge2rt,

Ik heb niet beweerd dat de volken die gelovig zijn geworden aan Jesjoea nu de Torat Mosje (de wet v Mozes) incluis de feesten zouden moeten gaan houden. Maar de hypocrisie schuilt in het feit dat men zegt dat ze zijn afgeschaft, om dan vervolgens die feesten toch te gebruiken (Pasen - ooit Pascha/Pessach; Pinksteren - Sjavoeoth) en dan zo te gebruiken of in te vullen dat ze weinig meer met hun oorsprong van doen hebben en op andere dagen gevierd worden dan G-d had geboden. Veel van hun profetische vervulling is zo verloren gegaan.
Een voorbeeld: Pessach (Hebreeuws) ofwel Pascha/Pischa (Aramees) was de benaming van het te slachten lam. Het woord betekent "overschrijding", "voorbijgaan". Iedereen kent het verhal van Israels verlossing uit Egypte; over het bloed van dit Pessach dat op de deurposten moest worden gesmeerd zodat de verdelger die dood bij de Egyptenaren bracht de huizen van de Israelieten passach "voorbijgaan" zou. Dit verlossende aspect wijst ook(!) vooruit naar het werk van de verlossende Masjiach, die zelf tot lam zou worden (Jes.53). Nu viert men "goede vrijdag" in het christendom, terwijl men dus met Pessach aan het werk van zijn Heer had moeten denken, en noemt men de dag dat hij opstond Pasen, terwijl Pessach/Pascha over het geslachte lam gaat! Misbruik dus van namen, feesten, profetie die erin lag veronachtzamend uit anti-semitisme. Natuurlijk, u niet die het hedentendage doet. U weet niet beter. Maar wel die christenen uit de 2e eeuw die hun Joodse broeders die geloofden in Jesjoea en ook hen het geloof gebracht hadden in de vorige generatie, verachtten en banden van hun vergaderingen (concilies) en er op los theologiseerden. Aan het eind van de 2e eeuw beklaagde men zich dat men de geest G-ds niet meer zo ervoer als voorheen. Hoe zou dat nu komen (beetje hoogmoed, eigenzinnigheid wellicht?).

Sam
Nee, ik ben geen Adventist maar afstammend van Avraham, Jitschak, Ja'akkov en Levi. En ik vind dus niet dat de volken (niet-Joden) verplicht zouden moeten worden de inzettingen, wetten, bepalingen en rechten van Israel te moeten gaan doen, iets wat in de Israels vervangingstheologie wel past, maar on-Schriftuurlijk is. Maar de Adventisten laten enigzins de wet de wet van G-d. Maar de andere gelovigen vervormden haar naar believen. Het is G-ds wet, niet iets voor mensen om mee te knoeien, want waar is dan het ontzag voor hem?

Terug naar “Archief”