Een vraag !!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 28 mar 2007 18:55

Da's gezond nuchter denken, Marnix :lol: ! Ben het helemaal met je eens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mar 2007 21:29

*Annet* schreef:Toen ik een half jaar getrouwd was ofzo vroeg iemand aan me of ik al verlangde naar kinderen. Ik schrok me het ik weet niet wat dat iemand dat aan me vroeg. Niet omdat we ze wel of niet konden krijgen maar gewoon dat iemand dat "zomaar" aan me vroeg.

Gewoon zeggen dat kinderen het laatste zou zijn dat je er nog bij zou willen hebben in je reeds overcomplete leven, dan druipen ze vanzelf wel af. :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2007 21:33

Aan mij is ook al is gevraagd wat de planning is qua trouwen en kinderen. Net of andere mensen dat aan gaat. Ze horen van zelf wel wanner wij de volgende stap zetten. Mensen mogen best meeleven maar niet met mijn planningen bemoeien.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 29 mar 2007 06:13

Aragorn schreef:Gewoon zeggen dat kinderen het laatste zou zijn dat je er nog bij zou willen hebben in je reeds overcomplete leven, dan druipen ze vanzelf wel af.

Gerdien B schreef:Aan mij is ook al is gevraagd wat de planning is qua trouwen en kinderen. Net of andere mensen dat aan gaat. Ze horen van zelf wel wanner wij de volgende stap zetten. Mensen mogen best meeleven maar niet met mijn planningen bemoeien.

Ik kan jullie helemaal gelijk geven qua het bemoeien van jullie leven, maar zelf heb ik nog steeds als stelling, kinderen krijg je, neem je niet, want als je wacht tot je een jaartje of 35 bent en erdan achter komt dat het eigenlijk niet wil, kun je daar behoorlijk last van krijgen.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 29 mar 2007 08:32

Marnix schreef:
*Annet* schreef:Toen ik een half jaar getrouwd was ofzo vroeg iemand aan me of ik al verlangde naar kinderen. Ik schrok me het ik weet niet wat dat iemand dat aan me vroeg. Niet omdat we ze wel of niet konden krijgen maar gewoon dat iemand dat "zomaar" aan me vroeg.

Gewoon normaal antwoord op geven? Misschien is het beangstigend als je uit een cultuur komt waar men verwacht dat je wel snel aan de kinderen gaat ofzo, maar zo moet je het denk ik niet zien :) Het is gewoon belangstellend, informerend. In dit geval. Lijkt mij :) Gewoon eerlijk antwoord op geven, je hebt niks te verbergen toch? :)

Dat bedoel ik. Praat er gewoon over. Al die stomme taboe's dat je over dat soort dingen zo geheimzinnig moet doen... Een open gesprek over dergelijke thema's werkt heel bevrijdend en verhelderend.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 29 mar 2007 13:23

@Teuntje --> tuurlijk praten de mensen er over op een verjaardag en kijken ze een klein beetje met een schuin oog. Dat doen ze misschien niet vanuit een wat negatieve kant, maar omdat ze er rekening mee willen houden. Ze gaan er dus vanuit dat jij er niet over mee wilt/kan praten. Je kan er zelf dus verandering in brengen en zelf de deur opengooien en wel mee gaan praten en misschien we tussendoor zeggen dat je het leuk vind om daarover mee te praten.
Benader het van de positieve kant, ze proberen dus eigenlijk rekening met je te houden, en dat is ook heel wat waard. Als je het dus zelf anders ziet moet je dat kenbaar maken want ze kunnen het niet aan je ruiken :wink:

@Marnix --> precies gewoon lekker opengooien! Mensen vragen het aan mij ook ontzettend vaak en ik geef er gewoon eerlijk en vooral duidelijk antwoord op, en het werkt :mrgreen:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 29 mar 2007 14:08

@-petje af-: ben het helemaal eens met de stelling dat je er gewoon over moet praten en eerlijk antwoord moet geven als de vraag gesteld wordt! Daar ben ik voorstander van en doe het ook. Maar ik vraag me af of jij wel eens op een feestje/etentje bent gevraagd of je ook snel kinderen wilt, en je hebt moeten antwoorden met 'we willen ze zielsgraag, maar we kunnen ze niet krijgen' (of iets in die strekking). Moet je eens zien hoe snel de sfeer omslaat... :? en dan wordt je opeens zielig gevonden, terwijl je dat helemaal niet wilt! Hoop niet dat ik fel of negatief op je overkom, want dat is mijn bedoeling niet.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 29 mar 2007 19:47

@ LauraC--> komt niet vervelend over hoor!
En ja ik weet hoe dat voelt! Ik heb aan beide kanten gestaan. Eerst dat ik het zelf lastig vond om er met mensen over te praten omdat ik wist dat het moeilijk lag. En nu weet ik dat ik zelf misschien geen kinderen zal krijgen. Ik begrijp dus zeker wat je bedoelt als dat gebeurt op een verjaardag. Ik merk ook wel dat mensen dan opeens zich terugtrekken in het gesprek om over een ander onderwerp verder gaan. Maar ik heb dat gewoon gezegd. Klinkt een beetje vaag, en ik begrijp ook wel dat niet iedereen dat zal kunnen, maar probeer het! Het lucht enorm op voor beide kanten!

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 29 mar 2007 20:00

Sorry @petje af, soms dan laat ik me misschien ook wel gaan, en dan komt het er niet helemaal uit zo als ik het bedoel, maar af en toe dan wordt je er gewoon moe van.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 30 mar 2007 09:24

@Teuntje --> I can understand :wink:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 mar 2007 11:50

Weet je wat ik nou zo frappant vind? Eerst lijkt het alsof ik de enige ben die met kinderloosheid te kampen heeft (tenminste, in mijn omgeving), en nu blijkt toch dat er meer zijn in de gereformeerde gezindte! Misschien een nieuw topicje opstarten? :lol: :wink:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 mar 2007 13:35

Of geef dit topic een andere titel: "ongewenst kinderloos" of iets in die geest.

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 30 mar 2007 17:02

*Annet* schreef:Of geef dit topic een andere titel: "ongewenst kinderloos" of iets in die geest.

LauraC schreef:Weet je wat ik nou zo frappant vind? Eerst lijkt het alsof ik de enige ben die met kinderloosheid te kampen heeft (tenminste, in mijn omgeving), en nu blijkt toch dat er meer zijn in de gereformeerde gezindte! Misschien een nieuw topicje opstarten?

Nou dit topic is iets uitgebreider geworden, maar mijn vraag in het begin was is dit een straf van God, maar als jullie een nieuw topic willen open prima hoor :)

GJB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GJB » 30 mar 2007 17:19

Hoi!
Ik heb niet het hele onderwerp reactie voor reactie doorgelezen, maar ik wil je alleen wijzen op het boekje van ds. Van Aalst: "Waar liefde woont". Hij behandelt daar het huwelijksformulier en zet daar helder uiteen hoe men tegen wel/geen kinderen in een huwelijk aan moet kijken, op Bijbelse gronden (!).

Misty
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Misty » 30 mar 2007 21:11

Beste Teuntje,

Ik zie het niet als een straf van God. Maar dat is mede ook omdat ik niet in een God geloof die straft. Hij laat ons af en toe wel kaai hard tegen de muur aan lopen, maar ik zie dat meer als niet willen luisteren naar wat Hij nou precies voor mij in petto heeft en van mij verwacht.

Waar ik vaak aan moet denken wanneer dingen niet helemaal gaan zoals ik ze graag zou willen, is het lied, maar volgens mij ook een bijbeltekst : "Wannner God ergens een deur sluit, opent Hij altijd een venster." MEt andere woorden in mijn woorden vertaald als we niet de zegening krijgen die wij graag willen, zegent Hij ons op een ander manier/gebied.

Dingen gebeuren niet voor niks en hoe moeilijk ze soms kunnen zijn of juist zeer doen, nu zien we niet waarom, maar later begrijpen we het.

Ook jij mag bidden met je man om de reden er achter te vinden en de zegeningen die God nu wel geeft te zien. Er kunnen zo veel redenen zijn waarom er geen kinderen komen, maar ik zie het nooit als een straf van God. Want dan zou Hij ook niet in z'n woord zeggen dat het een zegening is. Want hoe kun je nou straffen als het een zegening zou moeten zijn?

Ik wens jou en je man Gods zegeningen toe.

Terug naar “Archief”