Waarom wordt er vaak zo krampachtig over gedaan? Alsof goede werken bij voorbaat besmet zijn! Ik denk dat we er veel positiever tegenaan mogen kijken dan meestal het geval is.
Eigenlijk stoor ik me een beetje aan hoe er vaak over de rijke jongeling gesproken wordt. Vergeet niet: er staat 'Jezus beminde hem'. Kom je verder nergens in het evangelie tegen! (mij zegt zoiets wat).
Het is heel goed mogelijk om goede werken te doen omdat je beseft dat ze goed zijn, en niet om iets te verdienen of iemand te zijn. Ook door 'ongelovige' mensen. Het is niet terecht om mensen automatisch in het hokje van werkheiligheid te stoppen, ik vindt daar zelfs een raar luchtje aan zitten.
Zou het niet zo kunnen zijn dat veel mensen zelf geen trek hebben om goede werken te doen, en daarom het doen van goede werken maar afschrijven of toch verdacht maken? Immers, als je zegt dat iemand die ze doet een werkheilige is, die er op eigen kracht wil komen, ben je mooi zelf van de verplichting ontheven....en nog rechtzinnig ook!