Separeercel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mar 2007 23:32

MissF schreef:Een separeer wegdoen lijkt me niet handig.
Jongeren die psychotisch zijn, moeten daar wel heen, omdat ze daar anders nog veel moeilijker weer uit komen. Prikkelarm, en dat is meestal vooral de separeer. Ook wij hebben op de groep een jongen gehad die zo groot en sterk was, dat in de time-out op onze groep niet logisch was, omdat hij waarschijnlijk die deur door zou rammen, dan is ook de separeer de enige oplossing, omdat hij een enorm gevaar vormde voor de anderen om hem heen.
Dus laat asljeblieft die separeer blijven. Hij mag sowieso altijd alleen maar gebruikt worden onze strenge voorwaardes.


We hebben het 1 keer gehad dat een bewoner de separeer wist te slopen met zijn bloten handen. Had zelfs het dubbele onbreekbaar raam aan diggelen gekregen, raam in de deur, plafond en nog wat dingen.
Dan besef je pas als je dat hoort, hoe gevaarlijk je beroep kan wezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Separeercel

Berichtdoor Roodkapje » 22 mar 2007 23:39

Marnix schreef:
Dimdidoro schreef:Zijn er mensen die ook in de separeer (psychiatrie en/of op het politieburo) hebben gezeten? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb er nog net geen trauma aan over gehouden, maar het heeft me wel heel veel gedaan. En dan niet in de positieve zin.
Het teruggebracht worden naar 'primitivisme'; het uitkleden waar de juut of verpleging bijstaat... ik heb het niet echt als 'helend' ervaren.
Werd er suïcidaal gedropt, maar kwam er semi-semi-semi-suïcidaal weer uit.
Zouden er nou echt geen betere methoden zijn?


Het is beschermend bedoeld voor mensen die zichzelf dingen zouden kunnen aandoen, of anderen. Als je suicidaal bent moet zoiets misschien wel, omdat je anders dingen kan doen aan jezelf of anderen die nog schadelijker zijn... het is niet fijn, maar kan het anders? Zie je zelf een andere optie dan?

Mensen worden alleen maar in de separeer gezet wanneer ze een gevaar voor zichzelf vormen (suïcidaal), voor anderen (agressie) en wanneer alle andere middelen niet werken of niet uitvoerbaar zijn.
Het is niet leuk, maar soms kan het inderdaad niet anders.
Ik ben ook wel benieuwd wat je zelf voor alternatief in gedachten hebt. Electroconvulsieve therapie? (Elektroshocks). Heel veel andere mogelijkheden zie ik niet.... En omdat elektroshocks wat omstreden zijn wordt liever de mogelijkheid tot separeren ingezet. Verder verdwijnen suïcidale gedachten niet door separatie. Daarvoor moet je toch echt therapie volgen of medicijnen slikken. Als je bijvoorbeeld te agressief bent voor therapie, dan wil het weleens gebeuren dat men je laat logeren in de separeer om je wat af te laten koelen.

De hulpverlening gaat alleen maar op die maatregel over als alle andere opties zijn uitgesloten, niet omdat ze daar één of ander sadistisch genoegen in zouden scheppen.
Verder lijkt het me dat hoe jij iets ervaart niet overeen hoeft te komen met de bedoeling van anderen. Het is altijd goed om daar dus navraag naar te doen.

boxy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 aug 2006 13:20

Berichtdoor boxy » 23 mar 2007 10:00

wij gebruiken in de gehandicapten zorg de zweedse band nog. ik heb op meerdere groepen gewerkt waar ze de zweedse band gebruiken. dit is dan ook echt nodig omdat je iemand beschermd tegen nachtelijk dwalen. ik heb ook met de separeer gewerkt dit vond ik nooit leuk.

Gebruikersavatar
Lorijntje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 feb 2004 11:55
Locatie: Leiden

Berichtdoor Lorijntje » 27 mar 2007 09:47

Hm, ik heb met Korsakovpatienten gewerkt. Zowel Zweedse band als separeer gebruikt en ik vond het ideaal.

Mauren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 jan 2007 02:30
Locatie: ----

Berichtdoor Mauren » 26 mei 2007 00:42

Hoi.
Ik heb zelf ook meerdere keren in de separeercel doorgebracht.
ik was erg suicidaal, en als ik probeerde te ontsnappen, als de deur open ging, rende ik er met volle macht tegenaan, en kwam zo buiten, maar bijna alle keren konde ze mij op de gang al aanhouden, dan werd ik de separeercel in gebracht.
en geloof me, je wordt niet rustiger omdat je in de separeercel zit/ dat het daar prikkel arm is, ofiets, nee ik werd rustig omdat ik daar finaal kapot ging!!!
ook al was ik redelijk snel rustig, toch moest ik er langer in blijven. ik weet dat er mensen zijn die langer er moesten blijven, ik vond dat toen ik er van 3 uur smiddags tot de volgende dag 11 uur inzat, toch echt een ramp.
ik herken het als je zegt, dat je er een (bijna) trauma aan over hebt.
ik kan heel boos worden als mensen zeggen dat er een separeercel is, en dat dat nodig is, dat die vooral niet weg moet.
in tiel zijn ze bezig geweest met een onderzoek. en daaruit bleek dat de separeercel veel minder ingezet KAN worden. nu hebben ze daar 1 separeercel weg gehaald, en er een prikkelarme woonkamer gebouwd! super toch!!!!!!!

Groetjes mauren

Amalia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mar 2007 22:11
Locatie: Wassenaar

Berichtdoor Amalia » 26 mei 2007 18:20

ik kan heel boos worden als mensen zeggen dat er een separeercel is, en dat dat nodig is, dat die vooral niet weg moet.
in tiel zijn ze bezig geweest met een onderzoek. en daaruit bleek dat de separeercel veel minder ingezet KAN worden. nu hebben ze daar 1 separeercel weg gehaald, en er een prikkelarme woonkamer gebouwd! super toch!!!!!!!


Hoi Mauren, de reacties hierboven filterend zie je dat vooral de hulpverleners het prettig vinden. Daaruit blijkt in sommige gevallen dat het eenzijdig als prettig ervaren wordt. Ik denk dat hulpverleners (de goede niet te na gesproken) er zich moeilijk een beeld van kunnen vormen hoe het is om er in gestopt te worden. Vreselijk! Ik kan er ook over meepraten. Je gunt het niemand, en wat jij ervaart, ervaarde ik ook: de prikkel wordt helemaal niet weggenomen, je bent namelijk in een totaal andere situatie als daarvoor. Ik ben vóór sedatie, en jouw voorbeeld: een vriendelijke omgeving creeren, zo'n prikkelvrije huiskamer. Geweldig initiatief.
Hoop dat hulpverleners de tijd en genegenheid (lees: hart voor hun werk hebben) kunnen vinden om zich te blijven verplaatsen in de client. Dat ontbreekt er nogal eens aan.

Hoe gaatt trouwens nu met je? Sterkte!

Mauren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 jan 2007 02:30
Locatie: ----

Berichtdoor Mauren » 26 mei 2007 18:42

HOi amalia
Mee eens wat je schrijft.
wel heb ik gemerkt dat het ook per lokatie verschild, hoe ze omgaan met de separeercel.
en ik snap ook dat als er niet genoeg personeel is, ze de separeer wel als beste optie zien. maar ik hoop en blijf hopen dat er niemand meer in gestopt zal worden!

het is overigens al iets meer dan een jaar geleden dat ik voor het laatst in de separeer zat.

hoe het nu me tmij gaat?
niet zo. ben weer uit een opname, maar ben er niet beterder van geworden. ik blijf depressief.
ik probeer echt elke dag weer opnieuw verder te gaan, en de ene dag kan ik het beter dragen dan de ander. maar fijn voel ik me niet!
Nou groetjes mauren

sarimarijs
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2007 19:54
Locatie: gemeente zederik

Berichtdoor sarimarijs » 27 aug 2007 11:11

Ik heb zelf nooit in het separeer gezeten, maar mijn vriendin wel. Het lijkt met niet fijn, maar het is ook meer een nood oplossing zoiets wordt niet zomaar gedaan.
Verder over die zweedse band. Die wordt nog steeds gebruikt.
Het is gewoon een band om je middel die je met een sleuteltje dichtklikt waardoor mensen niet uit bed kunnen komen.
Ik heb zelf vakantie werk gedaan bij de gehandicapten waar ik ook iemand met die zweedse band vast moest leggen.
groetjes sara
Ik doe de opleiding Spw en wil met gehandicapten gaan werken ik ga graag met mensen om.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 106 gasten