Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Technico

Berichtdoor Technico » 03 mar 2007 21:48

Ha, cvfilm.nl, daar stond zelfs een artikel over in de Spits of Metro (geen idee meer welk :mrgreen:), mooi initiatief. =D>

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mar 2007 00:24

Inderdaad, eindelijk worden films eens op hun eigen merites beoordeeld. :)

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 04 mar 2007 13:03

't Is dat ik mezelf niet zo goed vind in recenseren, anders had ik wel een of twee artikelen kunnen schrijven voor CV.film :lol:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 mar 2007 10:47

Bij l'abri in Utrecht tonen ze elke week een film, die meestal ook besproken wordt. Ik ben er nooit geweest, maar het lijkt me wel interessant en misschien ga ik het vanavond of de volgende keer eens proberen.

Vanavond is Tim Burton's "Big Fish" te zien. Verder komen nog "The girl from monday" en over vier weken "The constant gardener" die ik eigenlijk echt wil zien. Zijn er mensen vertrouwd met de l'abri filmavonden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 06 mar 2007 10:55

Nee . . . maar in A'dam hadden we een tijdje filmavonden in DwazeZaken.
Ik vond het altijd erg leuk. Vooral omdat iedereen met andere ogen kijkt.
Mensen die van de geschiedenis, politiek, kunst, psychologie , etc kijken.

Het napraten is wel een essentieel onderdeel. Anders kun je ent zo goed thuis de DVD kijken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2007 12:16

Shooting Dogs is een verantwoorde, zij het enorm tragische film.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mar 2007 14:32

parsifal schreef:Bij l'abri in Utrecht tonen ze elke week een film, die meestal ook besproken wordt. Ik ben er nooit geweest, maar het lijkt me wel interessant en misschien ga ik het vanavond of de volgende keer eens proberen.

Vanavond is Tim Burton's "Big Fish" te zien. Verder komen nog "The girl from monday" en over vier weken "The constant gardener" die ik eigenlijk echt wil zien. Zijn er mensen vertrouwd met de l'abri filmavonden?

Ik ben er nooit geweest, maar las er pas toevallig iets over. Jij bent er verder ook niet mee bekend?

The Constant Gardener is wel oke, alhoewel je wel merkt dat het een boekverfilming is en je daardoor sommige dingen mist. Tenminste, die indruk had ik.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 mar 2007 17:12

Das Leben der Anderen is een echte aanrader.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 10 mar 2007 19:56

CGK<3 schreef:Oei, verantwoorde films, daar ben ik niet zo goed in. Maar heel erg verantwoord was de film die ik dinsdag heb gezien: Die Grosse Stille ofwel The Great Silence:

Het Grande Chartreuse klooster in de Franse Alpen vormt het hoofdkwartier van de kartuizer orde en is één van de meest afgesloten plekken ter wereld. De monniken in het klooster hebben de zwijggelofte afgelegd en leven in sobere cellen waar ze alleen uitkomen om te werken en drie keer per dag te bidden. Door de afwezigheid van dialogen wordt het geluid van een appel die geschild wordt of een brandende houtoven bijna voelbaar. Het resultaat is een bijzondere visuele reis in stilte.

Hé, wat een interessante tip. Ik heb gelijk eens even rondgeneusd en morgenavond kan ik hem hier gaan zien. Ik ben erg benieuwd.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 11 mar 2007 13:50

wormpje schreef:
CGK<3 schreef:Oei, verantwoorde films, daar ben ik niet zo goed in. Maar heel erg verantwoord was de film die ik dinsdag heb gezien: Die Grosse Stille ofwel The Great Silence:

Het Grande Chartreuse klooster in de Franse Alpen vormt het hoofdkwartier van de kartuizer orde en is één van de meest afgesloten plekken ter wereld. De monniken in het klooster hebben de zwijggelofte afgelegd en leven in sobere cellen waar ze alleen uitkomen om te werken en drie keer per dag te bidden. Door de afwezigheid van dialogen wordt het geluid van een appel die geschild wordt of een brandende houtoven bijna voelbaar. Het resultaat is een bijzondere visuele reis in stilte.

Hé, wat een interessante tip. Ik heb gelijk eens even rondgeneusd en morgenavond kan ik hem hier gaan zien. Ik ben erg benieuwd.

Het is een lange zit, maar het is zo mooi! 8)

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 12 mar 2007 17:39

Ja hoor, ik ben geweest. Wat een aparte film. Je weet echt niet wat je ziet.
In het begin probeerde ik nog dingen te begrijpen, maar dat heb ik vrij snel opgegeven. De rust is wel heerlijk, maar ik zou het er geen 3 dagen uithouden volgens mij.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 12 mar 2007 17:53

Nee, eerst is het inderdaad nogal raar, maar gewoon sit back and relax. Ik vond de monnikken er vrij vrolijk en gelukkig uitzien!

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 13 mar 2007 22:19

Aragorn schreef:Inderdaad, eindelijk worden films eens op hun eigen merites beoordeeld. :)

Reinier Sonneveld is theoloog en cvfilm recensist.
Onderstaand fragment is zijn vertaling van Hooglied 5.

3. ‘Het valt eenvoudig te bepalen of een film slecht is of niet’

Een meisje droomt. Ze droomt van een jongen die dichterbij komt, steeds dichterbij. Ze fluistert: ,,Maar ik heb mijn kleed al uitgedaan!’’ De jongen steekt een vinger naar binnen en een siddering trekt door haar heen… Ze doet haar ogen open, en de jongen is weg. Was het allemaal een fantasie? Haar vingers druipen van het vocht.
Dit is geen passage uit een damesromannetje, dit is niet Jan Wolkers, maar Hooglied 5:2-6. De schrijver heeft buitengewoon bekwaam twee lagen van interpretatie in elkaar gevlochten. Een lichterotische, van een meisje dat naakt is en de deur niet open wil doen, maar haar vriend die toch met zijn hand binnen komt. Maar de woorden zijn - met name in de grondtekst - zo dubbelzinnig, dat een tweede interpretatielaag onvermijdelijk is, die vertelt over een expliciete seksuele fantasie van een meisje.

Om het werk van zulke theologen geef ik dus geen stuiver, en ik snap meteen waarom Reinier geen probleem heeft met sex en vloeken in de film. Dat legt nl hij ergens anders uit.
Dit is niet films aan de hand van de bijbel toetsen, maar de bijbel naar je hand zetten bij een film.

Vooralsnog ben ik best blij met deze site, het is iig iets.
Laatst gewijzigd door Gian op 13 mar 2007 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2007 22:23

En waarom geef je geen stuiver voor zijn exegese? Vind je het een onverdraaglijk idee dat ook erotiek een plaats heeft in de bijbel?

Als je ook bij erotiek in films gelijk al de knop om zet begrijp ik wel waarom je liever niet dit soort vertalingen van het Hooglied ziet. Maar ik ben geneigd te denken dat er dan toch eerder iets aan de hand is met je eigen seksualiteitsbeleving dan met die films of de bijbel.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 mar 2007 22:24

Gian schreef:Reinier Sonneveld is theoloog en cvfilm recensist.
Onderstaand fragment is zijn vertaling van Hooglied 5.

3. ‘Het valt eenvoudig te bepalen of een film slecht is of niet’

Een meisje droomt. Ze droomt van een jongen die dichterbij komt, steeds dichterbij. Ze fluistert: ,,Maar ik heb mijn kleed al uitgedaan!’’ De jongen steekt een vinger naar binnen en een siddering trekt door haar heen… Ze doet haar ogen open, en de jongen is weg. Was het allemaal een fantasie? Haar vingers druipen van het vocht.
Dit is geen passage uit een damesromannetje, dit is niet Jan Wolkers, maar Hooglied 5:2-6. De schrijver heeft buitengewoon bekwaam twee lagen van interpretatie in elkaar gevlochten. Een lichterotische, van een meisje dat naakt is en de deur niet open wil doen, maar haar vriend die toch met zijn hand binnen komt. Maar de woorden zijn - met name in de grondtekst - zo dubbelzinnig, dat een tweede interpretatielaag onvermijdelijk is, die vertelt over een expliciete seksuele fantasie van een meisje.

Om het werk van zulke theologen geef ik dus geen stuiver, en ik snap meteen waarom Reinier geen probleem heeft met sex en vloeken in de film. Dat legt nl hij ergens anders uit.
Dit is niet films aan de hand van de bijbel toetsen, maar de bijbel naar je hand zetten bij een film.

Vooralsnog ben ik blij dat ik in 1 opslag kan zie of er erotiek in een film voorkomt.
Het is een vrij rake vertaling hoor.

Terug naar “Archief”