De CU in de regering !/?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Louise01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Louise01 » 27 feb 2007 19:44

Machiavelli schreef:
GKN'er schreef:
Louise01 schreef:
Denkertje21 schreef:Dan zouden we heel wat minder strijd hebben. Dat arrogante patent claimen op de waarheid is refo's een beetje erg eigen geworden en oorzaak van al dit gekissebis...
Kan jij mij zeggen wie onder de definitie refo's vallen? (en wie niet? :mrgreen: )

Vermoedelijk bedoelt hij de reformatorischen, ook wel bekend als de bevindelijk-gereformeerden, oftewel leden van de CGK (Bewaar het Pand-flank), HHK, deel van de GB in de PKN, GG, GG in Ned., GG in Ned. (buiten verband), OGG in Ned. en Vrije OGG.
En dit weet je uit je hoofd?
Dat is echt eng...

Calvijn (ofzo) hoort er ook bij

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 27 feb 2007 20:21

Louise01 schreef:
Machiavelli schreef:
GKN'er schreef:
Louise01 schreef:
Denkertje21 schreef:Dan zouden we heel wat minder strijd hebben. Dat arrogante patent claimen op de waarheid is refo's een beetje erg eigen geworden en oorzaak van al dit gekissebis...
Kan jij mij zeggen wie onder de definitie refo's vallen? (en wie niet? :mrgreen: )

Vermoedelijk bedoelt hij de reformatorischen, ook wel bekend als de bevindelijk-gereformeerden, oftewel leden van de CGK (Bewaar het Pand-flank), HHK, deel van de GB in de PKN, GG, GG in Ned., GG in Ned. (buiten verband), OGG in Ned. en Vrije OGG.
Dat is echt eng...

Calvijn (ofzo) hoort er ook bij
Calvijn wat?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 feb 2007 20:22

Louise01 schreef:Calvijn (ofzo) hoort er ook bij

Ik dacht het niet. Al die kerkgenootschappen zijn gebaseerd op het Calvinisme, althans dat denken we.
Maar Calvijn kon zich - met permissie gezegd - wel eens in zijn graf omdraaien als hij wist wat er in dit landje van gemaakt is...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 feb 2007 21:53

Volgens mij was Calvijn geen lid van de CU. :?
Oftewel, zijn we niet een klein beetje offtopic aan het raken?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 28 feb 2007 21:43

Machiavelli schreef:
GKN'er schreef:Vermoedelijk bedoelt hij de reformatorischen, ook wel bekend als de bevindelijk-gereformeerden, oftewel leden van de CGK (Bewaar het Pand-flank), HHK, deel van de GB in de PKN, GG, GG in Ned., GG in Ned. (buiten verband), OGG in Ned. en Vrije OGG.
Dat is echt eng...

Ja, ik weet het uit mijn hoofd. Maar eng is het niet! Ik heb:
a) een goed geheugen;
b) een bovengemiddelde interesse voor de kerkgeschiedenis van de calvinistische kerken in Nederland.

;)

@ Louise01: wat bedoelde je met "Calvijn (ofzo) hoort er ook bij"? De bevindelijke kerken zijn alle geworteld in de calvinistische traditie, maar geen van die kerken draagt de term "calvinistisch" in zijn naam. Dat komt omdat de termen "hervormd" en "gereformeerd" in kerkbenamingen gangbaar zijn geworden voor de term "calvinistisch".
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Louise01
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Louise01 » 01 mar 2007 19:56

GKN'er schreef:
Machiavelli schreef:
GKN'er schreef:Vermoedelijk bedoelt hij de reformatorischen, ook wel bekend als de bevindelijk-gereformeerden, oftewel leden van de CGK (Bewaar het Pand-flank), HHK, deel van de GB in de PKN, GG, GG in Ned., GG in Ned. (buiten verband), OGG in Ned. en Vrije OGG.
Dat is echt eng...

Ja, ik weet het uit mijn hoofd. Maar eng is het niet! Ik heb:
a) een goed geheugen;
b) een bovengemiddelde interesse voor de kerkgeschiedenis van de calvinistische kerken in Nederland.

;)

@ Louise01: wat bedoelde je met "Calvijn (ofzo) hoort er ook bij"? De bevindelijke kerken zijn alle geworteld in de calvinistische traditie, maar geen van die kerken draagt de term "calvinistisch" in zijn naam. Dat komt omdat de termen "hervormd" en "gereformeerd" in kerkbenamingen gangbaar zijn geworden voor de term "calvinistisch".

Wel, ik heb mijn oor laten hangen naar een persoon die dacht
dat dat een apart kerkgenootschap(je) was!
Excuus voor de ontstane verwaring :oops:

Ja, Calvijn speelt een belangrijke rol bij de Reformatorische kerken, net zoals Luther trouwens.

De discussie over de kerkgenootschappen kwam op gang door een reactie
van Denkertje21 over het claimen van DE waarheid door 'refo's'.
Maar de refo's hebben niet de waarheid in pacht geen mens (gelukkig)
maar de waarheid staat in De Bijbel mag ik geloven!

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 02 mar 2007 20:30

Riska schreef:
Louise01 schreef:Calvijn (ofzo) hoort er ook bij

Ik dacht het niet. Al die kerkgenootschappen zijn gebaseerd op het Calvinisme, althans dat denken we.
Maar Calvijn kon zich - met permissie gezegd - wel eens in zijn graf omdraaien als hij wist wat er in dit landje van gemaakt is...

Calvijn mag van mij blijven draaien in zijn graf. Recentelijk vertelde Geert Wilders wat hij met de profeet Mohammed zou willen doen indien die nu in Nederland zou wonen. Calvijn zou van mij voor dezelfde behandeling in aanmerking komen. Een bijzonder eng, intolerant en fundamentalistisch mannetje. Christelijk alleen in naam, niet in daden.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mar 2007 22:01

FrankB schreef:Calvijn mag van mij blijven draaien in zijn graf. Recentelijk vertelde Geert Wilders wat hij met de profeet Mohammed zou willen doen indien die nu in Nederland zou wonen. Calvijn zou van mij voor dezelfde behandeling in aanmerking komen. Een bijzonder eng, intolerant en fundamentalistisch mannetje. Christelijk alleen in naam, niet in daden.

Je vergist je zeer. Het is wat van Calvijn is gemaakt. Hij was vóór kinderen aan het Avondmaal, vóór iedere week Avondmaal om maar wat te noemen.
Wellicht ken je de uitdrukking "Roomser dan de paus", wanneer bekeerlingen erg fel kunnen worden.
Welnu, een leerling van Calvijn was calvinistischer dan Calvijn, oftewel hij heeft veel dingen die Calvijn gezegd heeft, verscherpt en aangepast.
Calvijn heeft alleen, - helaas - de naam gekregen.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 02 mar 2007 22:09

Riska schreef:Je vergist je zeer. Het is wat van Calvijn is gemaakt. Hij was vóór kinderen aan het Avondmaal, vóór iedere week Avondmaal om maar wat te noemen

Volgens mij was Calvijn er wel voor dat die kinderen eerst belijdenis deden, in zijn tijd deden ze dat ook soms al op hun twaalfde.

Overigens, om bij het onderwerp te blijven. De ChristenUnie in de regering is mij qua plannen nog niet zo bevallen (accijns alcohol en belasting op vliegtickets omhoog :wink: ).
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 02 mar 2007 22:52

Even gezocht op Wikipedia:
""Eerste Geneefse periode
In 1536 reisde Calvijn naar Genève vanwaar hij van plan was terug te keren naar Bazel. Toen Farel zijn hulp inriep bij het hervormen van de kerk besloot Calvijn echter in Genève te blijven. Calvijn schreef hierover dat hij dit verzoek ervoer als een roeping van God. Samen met Farel probeerde hij een aantal wijzigingen door te voeren in het openbaar bestuur van de stad en in het religieuze leven. Om deze reden stelden ze een catechismus en een geloofsbelijdenis op. Calvijn en Farel eisten vervolgens dat alle inwoners van Genève deze onderschreven. Het bestuur in Genève weigerde in te gaan op Farels en Calvijns eisen en ontnam hen in 1538 het recht mensen te excommuniceren. Omdat beide dit recht als essentieel ervoeren voor hun werk reageerden zij hierop door het avondmaal te onthouden aan alle inwoners van Genève tijdens de paasdienst. Als reactie hierop werd Calvijn verbannen uit Genève."

en nog een stukje:
"De executie van Michael Servet

Een negatieve periode in het leven van Calvijn brak aan in het conflict dat hij had met de Spaanse arts en theoloog Michael Servet. Servet was een eminent geleerde die vanwege zijn anti-trinitarische denkbeelden vervolgd werd door zowel de rooms-katholieke kerk als door de reformatoren. In 1553 publiceerde Servet anoniem het boek Restitutio Christianismi (Nederlands: Herstel van het christendom). Daarin bekritiseerde hij Calvijn en diens Institutie. Servet wilde niets weten van drie personen binnen de Godheid, maar sprak van drie krachten.

Op zondag 13 augustus 1553 woonde Servet in Genève een dienst in de Madeleinekerk bij die door Calvijn werd geleid. Daar werd Servet herkend en gevangen genomen. Het kwam tot een rechtszaak bij de Raad van Genève, een wereldlijke rechtbank. Daarbij dolf Servet het onderspit en werd, met goedkeuring van Calvijn en andere reformatoren (waaronder Farel, Beza, Pietro Vermigli en Philipp Melanchthon[2]), tot ketter verklaard en vervolgens veroordeeld tot de brandstapel. Calvijn stelde voor deze doodstraf door de brandstapel om te zetten in de doodstraf door het zwaard, hetgeen echter niet gebeurd is. Servet stierf op 27 oktober 1553 op de brandstapel.

Naar aanleiding van de executie van Servet ontbrandde een hevige polemiek over tolerantie en over de rol van de overheid in religieuze aangelegenheden. Van kritiek op zijn heftige optreden in godsdienstige polemieken moest Calvijn niets weten; hij zag zichzelf als degene die door God geroepen was om de waarheid te verkondigen en hij was ervan overtuigd dat het zijn plicht was om net als eens de oudtestamentische profeten dat hadden gedaan, deze waarheid te verdedigen. De terechtstelling van Michael Servet was het begin van een hevige polemiek tussen Calvijn en de (reformatorische) geleerde humanist Sebastian Castellio".
Laatst gewijzigd door FrankB op 02 mar 2007 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mar 2007 22:56

FrankB schreef:Het staat me bij dat Calvijn zich in een Zwitserse stad erg intolerant heeft gedragen jegens mensen met een andere religie.

zal best wel, maar wat heeft dat overigens nu met de CU te maken?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 mar 2007 23:30

Zozo, het is mijn subforum niet, maar gewoon als gebruiker de vraag om even on-topic te blijven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sendis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sendis » 01 apr 2007 09:25

Calvijn liet in Geneve ook tegenstanders als ketter op de brandstapel belanden, in die zin had hij niet (of juist wel) veel geleerd van de Spaanse/Rooms Katholieke Inquisitie.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 apr 2007 18:42

Sendis schreef:Calvijn liet in Geneve ook tegenstanders als ketter op de brandstapel belanden, in die zin had hij niet (of juist wel) veel geleerd van de Spaanse/Rooms Katholieke Inquisitie.

meervoud nog wel. Interessant voor een nieuw topic.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 apr 2007 09:13

Interessante analyse in de VK van gisteren over de CU. Vroeger hadden gewetensbezwaarde trouwambtenare het makkelijker dan nu. Toen werden ze gewoon gedoogd. Maar nu de CU een paar regels erover in het regeerakkord heeft laten zetten is het ineens een hot issue. Van het CDA hoeft de CU in deze weinig steun te verwachten en de CU begint te merken dat christelijke politiek voeren nog zo makkelijk niet is in seculier Nederland.

Terug naar “Archief”