Waarom behoort een christen nee te zeggen tegen homeopathie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 21 feb 2007 20:00

Hahnemans wet is zeker geen lariekoek! Het gaat uit van het effect van gelijksoortigen. Een bepaald probleem kan met een gelijksoortig iets behandeld worden om de verhoudingen weer goed te krijgen. Deze wet wordt ook in de reguliere geneeskunde gebruikt.

De wederzijdse reactie heeft zoiets als actie = reactie. Vaak wordt in de homeopathie gebruik gemaakt van stoffen waar je normaal van zou zeggen dat het onzin zou zijn. Deze stoffen kunnen een bepaald orgaan tot actie overzetten zodat het lichaam het probleem zelf oplost.

Bijv. Een bekende had al jaren lang last van haar pols. De reguliere huisarts keek niet verder dan de pols zelf. De diagnose was uiteindelijk dat het een onbenoembaar probleem was. De homeopaat kwam erachter dat de oorsprong in de keel zat. In de keel was de verhouding tussen goede en niet goede bacterien scheef. Nadat diegene een homeopathisch geneesmiddel voor haar keel heeft geslikt was ze van haar polsklachten af.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 21 feb 2007 20:11

mba schreef:Hahnemans wet is zeker geen lariekoek! Het gaat uit van het effect van gelijksoortigen. Een bepaald probleem kan met een gelijksoortig iets behandeld worden om de verhoudingen weer goed te krijgen. Deze wet wordt ook in de reguliere geneeskunde gebruikt.

De wederzijdse reactie heeft zoiets als actie = reactie. Vaak wordt in de homeopathie gebruik gemaakt van stoffen waar je normaal van zou zeggen dat het onzin zou zijn. Deze stoffen kunnen een bepaald orgaan tot actie overzetten zodat het lichaam het probleem zelf oplost.

Bijv. Een bekende had al jaren lang last van haar pols. De reguliere huisarts keek niet verder dan de pols zelf. De diagnose was uiteindelijk dat het een onbenoembaar probleem was. De homeopaat kwam erachter dat de oorsprong in de keel zat. In de keel was de verhouding tussen goede en niet goede bacterien scheef. Nadat diegene een homeopathisch geneesmiddel voor haar keel heeft geslikt was ze van haar polsklachten af.

Je buikpijn gaat niet over als je buikpijn veroorzakende giften slikt.
Ook niet als de dosering zo laag is dat deze heel ver onder vergiftigingsdrempel zit.
Lariekoek van 1 van de allerlaatste alchemist van west-Europa.
Aannames zonder bewijs mogen verworpen worden zonder bewijs.

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 21 feb 2007 20:19

Goed lezen :wink: Ik schreef niet dat het met het veroorzakende gift behandeld werd. Het word namelijk met een gelijksoortig iets behandeld.

Ik kan je een voorbeeld geven uit de reguliere geneeskunde: Bij een teveel aan testosteron bij een vrouw word er behandeld met oestrogenen of progesteron. Het zijn alledrie hormonen, en dat bedoel ik met gelijksoortig.. Het idee daarachter is om de verhoudingen weer goed te krijgen.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 21 feb 2007 20:25

mba schreef:Goed lezen :wink: Ik schreef niet dat het met het veroorzakende gift behandeld werd. Het word namelijk met een gelijksoortig iets behandeld.

Ik kan je een voorbeeld geven uit de reguliere geneeskunde: Bij een teveel aan testosteron bij een vrouw word er behandeld met oestrogenen of progesteron. Het zijn alledrie hormonen, en dat bedoel ik met gelijksoortig.. Het idee daarachter is om de verhoudingen weer goed te krijgen.

Wil je verder een discussie hoe goed de reguliere geneeskunde werkt?

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 21 feb 2007 20:29

Nee dat hoeft niet heur..

Maar ik probeer te laten zien dat er tussen reguliere geneeskunde en homeopathie eigenlijk veel overeenkomsten zijn.
Persoonlijk vind ik dat homeopathie de reguliere geneeskunde goed aanvuld.

Ik ben er van overtuigd dat geen enkele geneeskunde helemaal 100% werkt. Veel artsen staren zich blind op een bepaald facet van de geneeskunde en vergeten andere dingen. en ja.. dit komt ook in de homeopathie voor..

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 21 feb 2007 20:39

mba schreef:Nee dat hoeft niet heur..

Maar ik probeer te laten zien dat er tussen reguliere geneeskunde en homeopathie eigenlijk veel overeenkomsten zijn.
Persoonlijk vind ik dat homeopathie de reguliere geneeskunde goed aanvuld.

Ik ben er van overtuigd dat geen enkele geneeskunde helemaal 100% werkt. Veel artsen staren zich blind op een bepaald facet van de geneeskunde en vergeten andere dingen. en ja.. dit komt ook in de homeopathie voor..

Nee, homeopathie is geen geneeskunde.
Homeopathie is kwakzalverij.
Hoort in het rijtje thuis van jomanda-instraling, de biostabil en astrologie.

mba
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mba » 21 feb 2007 20:47

Geneeskunde: Integratie van diverse wetenschappen met als doel de kennis van de aard en de oorzaken van ziekten en de behandelingsmogelijkheden ervan te bevorden.

Homeopathie is dus duidelijk een soort geneeskunde. Daar hoef je ook geen discussie over te beginnen want dat is gewoon een feit. Alle manieren om iemand met een ziekten te behandelen (of jij erin gelooft of niet) vallen onder geneeskunde.

Dat Jomanda sympathie heeft voor homeopathie is geen argument om dan homeopathie te voordelen.

Astrologie en homeopathie staan totaal los van elkaar

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 21 feb 2007 20:50

mba schreef:Geneeskunde: Integratie van diverse wetenschappen met als doel de kennis van de aard en de oorzaken van ziekten en de behandelingsmogelijkheden ervan te bevorden.

Ja...

Homeopathie is dus duidelijk een soort geneeskunde. Daar hoef je ook geen discussie over te beginnen want dat is gewoon een feit. Alle manieren om iemand met een ziekten te behandelen (of jij erin gelooft of niet) vallen onder geneeskunde.

Nee hoor. Homeopathie gaat niet wetenschappelijk te werk, en aangezien geneeskunde dat wel doet, en dat ook tegelijkertijd een wezenskenmerk van geneeskunde is, heb je zelf al aangetoond waarom homeopathie geen geneeskunde is. Homeopathie doet namelijk geen beroep op wetenschappelijk principes. (Dubbelblind-procedures, herhaalbaarheid).

Dat Jomanda sympathie heeft voor homeopathie is geen argument om dan homeopathie te voordelen.

Astrologie en homeopathie staan totaal los van elkaar

Denk je, het is beide pseudo-wetenschap. Ze proberen zich van een wetenschappelijk taalgebruik te bedienen om zo wetenschappelijk te klinken, maar hun handelswijze is niet wetenschappelijk, al het pseudowetenschappelijke, wollige taalgebruik ten spijt.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 21 feb 2007 21:17

Roodkapje schreef:
HansenMirjam schreef:Daarbij verhoogt het je vruchtbaarheid, niet ehct handig als je bijv. de pil slikt om niet zwanger te raken.

Wat een kul. Een tricyclisch antidepressivum doet niets met je vruchtbaarheid, noch zijn er interacties met anticonceptiva.

De enige interacties van St. Janskruid die bekend zijn, zijn die met andere anti-depressiva. Zo kun je het serotoninesyndroom oplopen als je St. Janskruid tegelijkertijd met een MAO-remmer slikt. (MAO-remmers zijn ook een soort antidepressiva). Het wordt altijd afgeraden om meerdere antidepressiva tegelijkertijd te gebruiken, dus als je depressief bent en je slikt een antidepressivum, dan moet je gewoon van de St. Janskruid afblijven.

Je hoeft het niet te geloven hoor, maar hier zijn een paar links:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/02/0225R080.htm
http://www.contraceptiononline.org/contrareport/article01.cfm?art=213

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 21 feb 2007 21:25

Rufi schreef:
Roodkapje schreef:
HansenMirjam schreef:Daarbij verhoogt het je vruchtbaarheid, niet ehct handig als je bijv. de pil slikt om niet zwanger te raken.

Wat een kul. Een tricyclisch antidepressivum doet niets met je vruchtbaarheid, noch zijn er interacties met anticonceptiva.

De enige interacties van St. Janskruid die bekend zijn, zijn die met andere anti-depressiva. Zo kun je het serotoninesyndroom oplopen als je St. Janskruid tegelijkertijd met een MAO-remmer slikt. (MAO-remmers zijn ook een soort antidepressiva). Het wordt altijd afgeraden om meerdere antidepressiva tegelijkertijd te gebruiken, dus als je depressief bent en je slikt een antidepressivum, dan moet je gewoon van de St. Janskruid afblijven.

Ik wacht liever wat klinische studies af dan wat geroep ingegeven door juridische motieven. ;) De links hebben het namelijk niet over welke stof voor de interactie zorgt: hypericine of hyperforine... Dat maakt enorm uit.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 21 feb 2007 21:38

Roodkapje schreef:
Rufi schreef:
Roodkapje schreef:

Ik wacht liever wat klinische studies af dan wat geroep ingegeven door juridische motieven. ;) De links hebben het namelijk niet over welke stof voor de interactie zorgt: hypericine of hyperforine... Dat maakt enorm uit.

Misschien is dit iets: http://www.kennislink.nl/web/show?id=139220&vensterid=811&cat=60424.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 feb 2007 09:40

Ben zelf een beetje een leek hierin, maar van die kruidenpilletjes enzo, zit daar wel voldoende werkzame stof in om "geneeskrachtig" te zijn? Homeopatische middeltjes die zo vaak verdunt zijn dat je liters of kilo's pillen moet gaan slikken, dat lijkt me idd grote kwakzalverij. Maar kan iemand me vertellen of pillen die gebaseerd zijn op kruiden ook onder homeopathie vallen? In Sri Lanka is ayurveda nogal bekent, en dat baseert zich vooral op kruiden enzo, en daar leven de mensen al duizenden jaren gezond mee, dus lijkt mij wel werkzaam....(en een lokale gids legde ook uit dat als ze ernstig ziek worden, kanker bijvoorbeeld, dat ze echt wel naar een reguliere dokter gaan).

Anyway, of je je als christen er ver vandaan moet houden? Denk ik niet. Waarom wel? Als je objectief gezien gewoon kunt zeggen dat een bepaald drankje zo is verdunt, dat je letterlijk liters van dat spul moet drinken, dan ruikt het mijns inziens naar placebo effect. Maar ja, dat is bidden natuurlijk ook. Is ook iets waar je in moet geloven omdat het natuurkundig, biologisch en chemisch niet is aan te tonen dat het werkt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 22 feb 2007 09:50

Katlheen schreef:Ben zelf een beetje een leek hierin, maar van die kruidenpilletjes enzo, zit daar wel voldoende werkzame stof in om "geneeskrachtig" te zijn? Homeopatische middeltjes die zo vaak verdunt zijn dat je liters of kilo's pillen moet gaan slikken, dat lijkt me idd grote kwakzalverij. Maar kan iemand me vertellen of pillen die gebaseerd zijn op kruiden ook onder homeopathie vallen? In Sri Lanka is ayurveda nogal bekent, en dat baseert zich vooral op kruiden enzo, en daar leven de mensen al duizenden jaren gezond mee, dus lijkt mij wel werkzaam....(en een lokale gids legde ook uit dat als ze ernstig ziek worden, kanker bijvoorbeeld, dat ze echt wel naar een reguliere dokter gaan).

Anyway, of je je als christen er ver vandaan moet houden? Denk ik niet. Waarom wel? Als je objectief gezien gewoon kunt zeggen dat een bepaald drankje zo is verdunt, dat je letterlijk liters van dat spul moet drinken, dan ruikt het mijns inziens naar placebo effect. Maar ja, dat is bidden natuurlijk ook. Is ook iets waar je in moet geloven omdat het natuurkundig, biologisch en chemisch niet is aan te tonen dat het werkt.

Het gaat erom dat er werkzame stoffen in een geneesmiddel zitten.
Van kruidengeneeskunde kan je daar gewoon ja of nee op zeggen en er er gewoon onderzoek mee doen of het werkelijk effect heeft op een menselijke lichaam.

Bij homeopathie zitten er geen werkzame stoffen meer in, alleen de geneeskrachtige energie van een werkzame stof, zeggen ze.
Dat is lariekoek natuurlijk, elk normaal wetenschappelijk onderzoek toont dat aan.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 feb 2007 10:04

Kijk dat bedoel ik idd. Kruiden lijken mij idd gewoon goed, omdat je kunt aantonen hoeveel mg werkzame stof erin zit, en wat dit met je doet. Andere medicijnen worden toch vaak afgeleid van wat er in de natuur voorhanden is, of niet? Dat dacht ik altijd namelijk, dat "chemische"medicijnen hetzelfde doen als bepaalde kruiden, maar dan in versterkte vorm.

Liters valeriaan tinctuur later, moest ik erkennen dat mijn tics nog net zo hard aanwezig waren, als ervoor. En dat ik van oxazepam en aanverwante middelen wel een stuk rustiger werd..... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Çluny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Çluny » 22 feb 2007 10:25

Katlheen schreef:Kijk dat bedoel ik idd. Kruiden lijken mij idd gewoon goed, omdat je kunt aantonen hoeveel mg werkzame stof erin zit, en wat dit met je doet. Andere medicijnen worden toch vaak afgeleid van wat er in de natuur voorhanden is, of niet? Dat dacht ik altijd namelijk, dat "chemische"medicijnen hetzelfde doen als bepaalde kruiden, maar dan in versterkte vorm.

Liters valeriaan tinctuur later, moest ik erkennen dat mijn tics nog net zo hard aanwezig waren, als ervoor. En dat ik van oxazepam en aanverwante middelen wel een stuk rustiger werd..... :mrgreen:

Toch kan je nog werkzamere stofjes ( en 100% puur natuur ) uit het maanzaadplantje winnen, die nog beter werken dan oxazepam.

Terug naar “Archief”