seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 feb 2007 12:58

Ok, op die manier :wink:

Je kunt ook op het pijltje vorige pagina klikken, misschien lukt het dan wel :D

Riska

Berichtdoor Riska » 14 feb 2007 14:15

gewoon alleen de puntjes achterlaten, dan verwijdert de mod hem wel - of een mod een pb'tje sturen met verzoek die post te verwijderen.

janneke29
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2007 16:22

Berichtdoor janneke29 » 14 feb 2007 21:05

ik ben zelf getrouwd (bijna 9 jaar)tis in gezin schoonfamilie gebeurd mijn man is een ZOgenoemde dader

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 feb 2007 21:15

janneke29 schreef:ik ben zelf getrouwd (bijna 9 jaar)tis in gezin schoonfamilie gebeurd mijn man is een ZOgenoemde dader


Dat lijkt me heel moeilijk om mee te maken van zo heel dichtbij, 'k weet er eigenlijk geen zinnig woord op te zeggen.

Heel veel sterkte in ieder geval.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 feb 2007 11:19

Dorothee heeft er al op gereageerd en ik kan mij daar wel in vinden.

Ik heb erover na zitten denken - vandaar ook nu pas mijn reactie - en ik denk dat het in de eerste plaats belangrijk is vast te stellen wanneer het gebeurde. Dus hoe oud hij was. Was er besef van wat hij deed, was het er niet. Als de ouders het wisten - en ik begrijp dat ze het deden, want je zegt dat ze 'met woorden' straften, dan was het goed geweest als er toen al professionele hulp was ingeschakeld, zowel naar het slachtoffer als naar de dader. Dat is kennelijk niet gebeurd.

Wat nu erg belangrijk is dat je man erkent dat hij dader is geweest. Ik heb weet van een eigen ervaring, waarbij ik tig jaar na dato de dader heb gevraagd of hij begreep dat ik dat als misbruik had ervaren. Hij erkende dat en betuigde spijt. Dat is al heel wat - erkenning van wat je is aangedaan.

Wanneer een slachtoffer in therapie gaat, komen veel emoties weer boven, en dat kan betekenen dat de verhoudingen moeilijker zijn/worden dan voordat men in therapie is gegaan. Dat zal je man moeten accepteren. Ook zal het goed zijn, denk ik, dat hij zich verdiept in wat er inmiddels bekend is aan onderzoeken over de gevolgen. Wat het kan betekenen voor een incest-slachtoffer.

Je kunt niet alles op de ouders afschuiven, zeker in de volwassenheid is er een erkenning nodig dat in de jeugd dingen niet goed zijn gegaan.

janneke29
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2007 16:22

Berichtdoor janneke29 » 15 feb 2007 12:22

iedereen bedankt voor de reaties

mijn man was ongeveer 10 jaar, maar qua opvoeding veel jonger dit zeg ik omdat er nu nog kinderen in het gezin zijn die bijna 18 zijn en die nog van bijna niets weten over het sexuelen gebeuren dit is er triest vooral al s je nu in deze wereld wordt gegooid!! zo is het met alle kinderen gegaan erg beschermd altijd jammer genoeg ook in die dingen. ik zelf ben daar door ook heel teruggetrokken worden toen wij verkering hadden werden we strak in de gaten gehouden en ow als ze niet wisten waar we waren werd heel het land afgebeld waar we waren, want we waren immers met ons tweeen en dan kun je............. erg veel vertrouwen dus .... niet dus.

waar ik nu mee zit is eigelijk. mijn man heeft zich altijd als schuldig beschouwd en ik heb dat niet denk ik wat moet ik nu ook als je bedenkt dat ik getrouwd ben met hem !!!!!!!!!!!!!! heeft hij dan overspel gepleegd!!!!!!!!!!!

Riska

Berichtdoor Riska » 15 feb 2007 16:22

Janneke29 schreef:waar ik nu mee zit is eigelijk. mijn man heeft zich altijd als schuldig beschouwd en ik heb dat niet denk ik wat moet ik nu ook als je bedenkt dat ik getrouwd ben met hem !!!!!!!!!!!!!! heeft hij dan overspel gepleegd!!!!!!!!!!!

Nee, dat heeft hij niet, laat die gedachte alsjeblieft varen.
Een kind van 10 kan heel goed weten wat hij doet, maar als er ook totaal geen enkele openheid is in het gezin en hij dus zeker geen voorlichting heeft gehad, hoe summier ook, dan liggen de zaken niet echt helder.
Het is in ieder geval zo dat hij zich schuldig voelt. Mocht dus de zus bij hem komen met wie er wat gebeurd is, dan kan hij eerlijk zeggen dat het hem spijt, dat hij zelf ermee zit. Dat is voor een slachtoffer heel belangrijk en maakt dat ze erkend wordt.

Jouw man zou overspel plegen als hij nu een relatie had met een andere vrouw dan jou of - en God verhoede dat (wat ik echt letterlijk bedoel) - dat hij nu met kinderen zou rommelen. Maar als jij aangeeft dat hij zich schuldig voelt over zijn jeugd, dan zal dat wel niet gebeuren. (afgezien van het feit dat ik geen idee heb of je überhaupt kinderen hebt!

Maar geen gedachten over overspel - nergens voor nodig!

janneke29
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2007 16:22

Berichtdoor janneke29 » 15 feb 2007 16:33

rikska,

dank voor je reatie.

ik/wij heb inderdaad drie kinderen mijn man heeft vergeving gevraagd en gekregen nu is het zo dat er in het zelfde gezin nu na ongeveer 4jaar nog een geval is dus mijn man met een zusje en nu een broer met een ander zusje dit maakt het allemaal zo er moeilijk ik weet nu ook niet meer hoe ik tegen mij schoonouders aan moet kijken. heb wel een hele goede band met het jongste zusje die het laast misbruikt is en weet ook iets meer van thuissituatie van toen er moeilijk allemaal.

nogmaals dank ik krijg een hoop reaties waar ik denk ik wel wat mee kan. in indergeval kan ik het mijn man gewoon niet kwalijk nemen wat er is gebeurd. en aan de kinderen komen nee dat geloof echt ik niet.

kort
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 jan 2006 14:50

Berichtdoor kort » 16 feb 2007 13:19

Dan wil ik een vraag in de groep gooien: Wanneer is iets misbruik? Ik hoef geen details te weten van janneke, (dat weet je wel.. anders pb je me maar :wink: ) maar: is het zo dat een kind van 10 z'n zusje echt dwingt? Of gaat het meer op de manier van ontdekken? Ik denk dat hier een wezenlijk verschil in zit.

janneke29
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2007 16:22

Berichtdoor janneke29 » 16 feb 2007 14:29

ik denk dat het ontdekken was vooral omdat ik weet dat de jongens niet voorgelicht zijn. maar daar zitten wij ook mee met die vraag ik denk dat mij veel duidelijk is geworden door deze reacties allemaal erg bedankt het help ons echt verder

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2007 15:09

Er is in ieder geval een definitie van wat incest is.
Marthe Link Kosian beschreef het zo: "Onder incest versta ik geseksualiseerd geweld tegen een kind dat van de dader min of meer afhankelijk is, met wie ze op grond van familiebanden (of banden uit de directe levenssfeer) emotioneel en loyaal verbonden is, waardoor de dader op grond daravan macht heeft over dat kind, een macht waaraan het zich niet onttrekken kan".

En een tweede: van Jenny Schneider-van Egten:
"We spreken van incest als iemand zijn eigen intimiteit en seksuele handeling aan een kind opdringt en het voor het kind niet mogelijk is zoiets te weigeren, omdat die persoon lichamelijk of rationeel macht over het kind heeft".

(Marthe Link Kosian behoort tot de stichting Pastoraat en Seksueel geweld Noord-Holland, gevestigd in Haarlem em Jenny Schneider-van Egten was lid van de provinciale werkgroep Godsdienst en Incest te Utrecht. )

Dorothee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jun 2003 22:04

Berichtdoor Dorothee » 18 feb 2007 20:48

kort schreef:Dan wil ik een vraag in de groep gooien: Wanneer is iets misbruik? is het zo dat een kind van 10 z'n zusje echt dwingt? Of gaat het meer op de manier van ontdekken? Ik denk dat hier een wezenlijk verschil in zit.

We weten allemaal wel dat hier een wezenlijk verschil in zit. Tot op zekere hoogte is het ook gewoon dat broertjes en zusjes bij elkaar ontdekken dat ze er anders uit zien.
Maar het is dus heel goed mogelijk dat een kind van 10 z'n zusje dwingt, zeker als er een leeftijdsverschil van een jaar of 5,6 tussen zit. Dat kun je ook opmaken uit de citaten die Riska gaf.

En inderdaad Janneke, het is erg belangrijk dat je man heeft toegegeven dader te zijn geweest en daarvoor vergeving heeft gevraagd. Dat laat toch zien dat hij inziet verkeerd te hebben gehandeld, geeft nu ook respect coor het slachtoffer weer. Ik denk dat dat een van de beste dingen is die je voor een slachtoffer kunt doen: erkennen dat de fout bent geweest en vragen wat je nu vor een slachtoffer kunt betekenen!

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 mar 2007 20:57

Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 15 mar 2007 01:33



Prima hoor Hero, als zij echt schuldig is (dus niet is bedreigd door haar man etc..) is het een mooi ding, maarre.. ik denk dat dit enig leed niet verzacht voor de slachtoffers.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Riska

Berichtdoor Riska » 15 mar 2007 07:41


Wil je daar weer mee aangeven dat de moeders (mede-)daders zijn?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten