Stelling: God heeft de val niet besloten.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Stelling: God heeft de val niet besloten.....

Berichtdoor Hizkia » 25 okt 2003 21:06

want dan zou Hij de auteur van de zonde zijn. Bovendien staat dit nergens in de bijbel!

Zie Job 34:10:
Daarom, gij, lieden van verstand, hoort naar mij: Verre zij God van goddeloosheid, en de Almachtige van onrecht!

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 25 okt 2003 21:35

Nee hoor, een proeve van gehoorzaamheid eisen is geen zonde. Ook al weet je dat dit geen stand houdt. Mensen zijn niet als robots geschapen, maar als mensen met een vrije wil. God wil en zal uiteindelijk vrijwillig gediend worden. Is mijn inzicht...
Niet het aanzien, maar het wezen!

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hizkia » 25 okt 2003 21:40

Toriso schreef:Nee hoor, een proeve van gehoorzaamheid eisen is geen zonde. Ook al weet je dat dit geen stand houdt. Mensen zijn niet als robots geschapen, maar als mensen met een vrije wil. God wil en zal uiteindelijk vrijwillig gediend worden. Is mijn inzicht...

Dit is juist! Maar is geen antwoord op de vraag. Het gaat niet om de vraag of God de val niet van te voren zou hebben geweten, maar of God de val heeft besloten, met andere woorden heeft gewild.

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 21:48

tuurlijkheeft hij dat niet gewild maar Hij wist wel dat dat een consequentie zou kunnen zijn van het inbouwen van een eigen wil bij de mens.

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hizkia » 25 okt 2003 21:50

joris schreef:tuurlijkheeft hij dat niet gewild maar Hij wist wel dat dat een consequentie zou kunnen zijn van het inbouwen van een eigen wil bij de mens.

hier ben ik het roerend mee eens :D

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 25 okt 2003 21:53

Ik las pas in de rubriek "Opgemerkt" een stukje over infra- en supralapsarisme. Die schrijver stelde onder meer dat het per definitie mank gaat wanneer met God volgens een chronologische maat wil 'narekenen'. Een juiste vaststelling. Toch willen we een antwoord.

Ik zou het zo willen zeggen: God heeft de mensen de vrijheid gegeven, zelfs om tegen Gods bevel in te gaan, hoewel Hij dat niet wilde. Ook wilde hij niet ingrijpen, want Hij wil vrijwillig gediend worden. Dus Hij heeft het niet niet gewild.

Hoe konden overigens de duivelen vallen, dat is hetzelfde 'probleem'. Bovendien is Gods 'project' nog niet voltooid. Pas als Christus Zijn van de Vader gekregen macht aan Hem teruggeeft, is de Openbaring zoals wij die kennen 'voltooid'. Pas dan kan de 'balans' opgemaakt worden.

Welkom overigens, Hizkia!
Niet het aanzien, maar het wezen!

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hizkia » 25 okt 2003 22:20

Bedankt voor het welkom! :D We schijnen het met elkaar eens te zijn. Maar ben je het ook eens met de schrijver van het ingezonden stuk? ;-) En zo ja waarom?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 26 okt 2003 12:52

Toriso schreef:Nee hoor, een proeve van gehoorzaamheid eisen is geen zonde. Ook al weet je dat dit geen stand houdt. Mensen zijn niet als robots geschapen, maar als mensen met een vrije wil. God wil en zal uiteindelijk vrijwillig gediend worden. Is mijn inzicht...

Ik vind die hele zondeval kwestie eigenlijk een nare streek van God. Je geeft mensen vrije wil. Oh zo fijne, vrije wil. Je geeft ze ook nieuwsgierigheid, wat ook heel leuk is. Dan plant je een boom van kennis midden tussen hen in en zeg je dat ze daar niet van mogen eten. Ze hebben een vrije keus en zijn nieuwsgierig, maar mogen geen vruchten van kennis eten. En als ze dat wel doen (uit vrije wil en nieuwsgierigheid), dan zijn ze voor eeuwig verdoemd en in zonde gevallen.
Het is alsof je een kind hebt die graag snoepjes lust. Dan zet je de snoepjestrommel voor zijn neus neer en zegt "mmmm wat een lekkere snoepjes". Maar ondertussen heb je naast al die lekkere snoepjes ook een lading muizenvallen onder de snoepjes verborgen. Dan kan je toch niet het kind de schuld geven als het een snoepje pakt en met zijn vingers in een muizenval terechtkomt?

joris

Berichtdoor joris » 26 okt 2003 12:57

soms voel ik dat ook wel zo ja.

maar tegelijk wordt God er voor mij alleen maar groter van. Ik hou er wel van dat Iemand zo duidelijk is. afblijven, want als je er van eet zul je sterven. Geen discussie met een kind, gewoon afblijven omdat papa weet dat dat beter voor je is. Iemand met zo''n betrouwbare naam: ik ben die ik ben, die kunnen we toch vertrouwen?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 okt 2003 13:14

Hoe zien jullie in dit licht Amos 3:6 en Klaagliederen 3:37. Ik weet dat dit niet noodzakelijk ook op de val betrekking heeft, maar het geeft wel te denken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Frost
Mineur
Mineur

Re: Stelling: God heeft de val niet besloten.....

Berichtdoor Frost » 26 okt 2003 13:20

[knip]
Laatst gewijzigd door Frost op 26 okt 2003 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Frost
Mineur
Mineur

Re: Stelling: God heeft de val niet besloten.....

Berichtdoor Frost » 26 okt 2003 13:21

Hizkia schreef:want dan zou Hij de auteur van de zonde zijn. Bovendien staat dit nergens in de bijbel!

Jesaja 45:7 "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 26 okt 2003 13:27

Ik weet zelf het antwoordt op bovenstaande vraag ook niet zo goed.

Aan de ene kant, wanneer komt God meer aan zijn eer? Als er perfecte mensen zouden gebleven zijn (WIJ mensen, bleven staande), die altijd leven tot Gods eer. Of als er een God is die de mensen verlost en hen die perfectie zal geven in de eeuwigheid (de eer van die perfectie zal dan naar God gaan, want anders waren we perfect van onszelf en hebben we onszelf staande gehouden)

Aan de andere kant, God kan de zonde toch niet gewild hebben? Hij heeft het zeker voorzien, daar twijfel ik niet aan.

Hoe zit het met de tekst: "en het berouwde de Heere." Natuurlijk kun je dat berouw niet zien zoals berouw bij mensen, maar kunnen we daar ook niet uit afleiden dat God de zondeval niet gewild heeft?

joris

Berichtdoor joris » 26 okt 2003 13:28

amos 3:7: welnu, God, de HEer, doet niets zonder zijn plannen bekend te maken aan zijn dienaren, de profeten.

Ik denk nog steeds dat het probleem is datw ij niet willen luisteren naar wat God zegt> Heel veel kwaad wat gebeurt had niet gehoeven als we gewoon luisterne naar God. Dat geldt voor Adam en Eva, maar dat geld nog steeds iedere dag voor ons. God is zo duidelijk!!!!

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hizkia » 26 okt 2003 14:14

parsifal schreef:Hoe zien jullie in dit licht Amos 3:6 en Klaagliederen 3:37. Ik weet dat dit niet noodzakelijk ook op de val betrekking heeft, maar het geeft wel te denken.

Hoi Parsifal,

Ik zal de bijbelteksten proberen uit te leggen.

Amos 3:6:Zal de bazuin in de stad geblazen worden, dat het volk niet siddere? zal er een kwaad in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?

Deze tekst slaat naar mijn idee niet op het kwaad in de zin van de zonde, maar op rampen. Andere vertalingen (zoals de nieuwe vertaling) vertalen het hebreeuwse woord Ra@ met ramp.
P.s. Bedoel je niet Klaagliederen 3:38? trouwens.

Klaagliederen 3:37/38
Mem. Wie zegt wat, hetwelk geschiedt, zo het de Heere niet beveelt?
Mem. Gaat niet uit den mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?

Ook het kwade in klaagliederen 3:38 zijn rampen. Het hebreeuws heeft meervoud. Ra@oth (=kwade dingen, rampen)

Shalom!

Terug naar “Archief”