een vader als kluizenaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faithfull^
Verkenner
Verkenner

een vader als kluizenaar

Berichtdoor Faithfull^ » 28 dec 2006 22:07

Heej mensen,

Ik zit eigenlijk met zo'n probleem. Mijn vader begint een kluizenaar te worden. Hij gaat nooit weg, zit altijd in huis, durft de telefoon niet op te pakken en geeft helemaal niks om mijn moeder lijkt weleens. Ik weet het gewoon niet meer. Soms heb ik het gevoel dat hij me nogeneens als zijn kind ziet. Hij zegt vaak rotkinderen, ze komen alleen maar voor de centen enz. Tegen familie is hij heel aardig en lijkt hij de beste schoonzoon en familie ooit en hier is hij heel anders.. ik weet het gewoon niet meer... praten helpt niet en hij loopt alles te eten wat los en vast zit
Mensen help me, want ik vind dit niet meer leuk worden :cry:

Groeten Alida
Geloof, hoop en liefde

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 28 dec 2006 22:22

Dit klinkt inderdaad wel heel ernstig ja! Hoe oud ben je?

Weet je misschien of hij een stoornis ofzoiets heeft?
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Faithfull^
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Faithfull^ » 28 dec 2006 22:30

ik ben 16 jaar en een bepaalde stoornis heeft hij niet. Als hij weg zou gaan, zou het me nogeneens schelen denk ik. Dat is toch erg?
Toch heb ik zo'n gevoel en soms kan ik me mateloos irriteren aan hem.
Geloof, hoop en liefde

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 28 dec 2006 22:33

wat vreselijk naar zeg! hoe lang is dit al aan de gang?
komt dit ''soort gedrag'' meer in de familie voor en weten mensen in jouw familie dat dit speelt?
praat je er wel eens over met de andere gezinsleden?
lijkt mij verstandig om iemand hierover in vertrouwen te nemen die jouw en jullie gezin verder kan helpen.. (bijv. vertrouwenspersoon op school/ huisarts o.i.d.)het lijkt mij voor jouw vader belangrijk dat hij professionele hulp krijgt!
heel veel sterkte overal mee!
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

Faithfull^
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Faithfull^ » 28 dec 2006 22:38

Dat is nou het probleem. Zn zus en broers zijn heel anders dan hem. Hij is al hoog in de 50 dus wat doe je er aan??? Het gezin lacht er maar een beetje om en maken er vaak grappen om, maar ik kan er echt niet tegen!! Ik ben bang dat ik straks precies op hem ga lijken en dat wil ik gewoon voorkomen!
Geloof, hoop en liefde

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 28 dec 2006 22:47

hoe komt het dat jij er zo erg van baal en dat de anderen erom lachen?? heeft dit te maken met karakter, leeftijd ofzo? hebben de andere gezinsleden er dan nooit moeite mee?
is het probleem van jouw vader nu niet meer jouw probleem aan het worden??? of heeft hij er zelf ook moeite mee?
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 dec 2006 23:00

Oei dat klinkt niet fijn, ik had vroeger een vriendin met ook zo'n vader. Die was al jaren werkloos en ging alleen de deur uit om boodschappen te doen. Jouw vader heeft blijkbaar ook geen werk (meer)? Misschien kan je 's chatten met iemand van Eleos, dat kan via refoweb. Of je kunt bellen met de SOS hulplijn, die kunnen je doorverwijzen naar andere instanties. Je vindt het telefoonnummer op de achterkant van elk telefoonboek.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 dec 2006 00:20

zulke situaties zijn zeer complex. Ik maak ze in mn werk wel mee, maar dan zijn er (gelukkig) geen echtgenoot en kinderen bij betrokken.

-probeer allereerst je moeder en andere gezinsleden zover te krijgen dat ze het probleem inzien. Zorg dat ze om 1 tafel komen te zitten en laat ieder zn zegje doen.
- stap naar de huisarts, ga er niet eerder weg voordat hij beloofd iets te doen. Al is het maar langskomen
- ga met nog een ander gesprek aan met je vader.

je zegt dat je vader geen stoornis heeft, maar dat heeft hij dus wel. Het kan een gevolg zijn van iets zeg maar.

Daarnaast: je bent bang dat jij ook zo gaat worden. Dat is nergens voor nodig. Om zo te worden is heel wat nodig. Daarnaast heb jij het proces bij je vader gezien en kun je daardoor de signalen bij jezelf opvangen. En zo vroeg mogelijk hulp zoeken mocht het nodig zijn.

Nogmaals: onderneem wat.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 29 dec 2006 10:26

Dat chatten met Eleos is inderdaad wel goed denk!
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 dec 2006 22:57

Misschien zijn er in jouw familie wel meer van zulke mensen maar kun je het bij en aan hen niet merken als ze buiten de deur zijn. Bij jouw vader is dat immers ook zo, begrijp ik uit jouw post.

Het is in elk geval wel een moeilijk verhaal. Ik ken er ook die zo ontzettend op zichzelf zijn en er geen behoefte aan hebben om kontakt met anderen te hebben. Ze hebben het best op de manier waarop ze leven, thuis hebben ze alles wat ze nodig hebben.

Dat je vader zegt dat zijn kinderen rotkinderen zijn en alleen voor de centen komen vind ik wel heel erg. Dit is misschien "oud zeer", er moet toch een reden voor zijn om dit te zeggen.

Echt, je moet proberen hulp te zoeken, zoals MW ook al zei.
ja, dat is mijn mening dan he.....

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 30 dec 2006 23:04

Hoi Faitfull,

Ik weet dat het gek klinkt, maar ik kan je sowieso niet helpen.

Als jouw vader zo doet, zit hem iets dwars, dat is duidelijk. Dat hij dat op jullie afreageerd, is erg genoeg. Er word hier gezegd, hulp zoeken, dat kun je doen, zeker voor jezelf, maar of je vader dat wil? Bedenk wel, hoe stom, rot dat ook klinkt, jij bent niet verantwoordelijk voor wat jouw vader doet. Sterkte.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 dec 2006 23:10

Maar je hebt wel gelijk Letre, ook al klinkt dat niet altijd even makkelijk. het is ook neit makkelijk om dat onder ogen te zien. Maar je moet eigenlijk wel anders ga je er zelf onder door.
Als jij er aan onder door gaat, dan ga je met z'n allen straks erg hard de neerwaartsespiraal door.

Je kan wel voor jezelf hulp zoeken. Er zijn instanties: Eleos, Vluchtheuvel, Schuilplaats.

Zij kunnen je handreikingen doen om zo goed mogelijk met deze situatie om te gaan, om er zelf niet aan onder door te gaan en om je te laten zien hoe jij kan voorkomen om ook zo te worden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Zazaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zazaa » 15 jan 2007 22:41

Ha Alida!!!

Wat erg voor je dat je met dit probleem zit. Ik weet niet hoe lang het al gaande is, en wat de ernst is van het probleem wat je beschrijft, maar ik kan me voorstellen dat je hier niet zo graag mee verder kan/wil.

Een tip: probeer je vader dingen weer aan te leren: bijv. de telefoon gaat, en je doet even alsof je heel druk bent, vervolgens zal je vader de telefoon op moeten nemen. Neem hem ook mee voor allerlei dingen, maar ook heel belangrijk: betrek hem in allerlei opzichten met alles.

Het feit dat hij in de familie er 'schoon' uitziet, heeft misschien te maken met het feit dat je vader helemaal niet wil zijn zoals hij nu is. Daarom: Je vader wil misschien ook van zijn probleem af, probeer een keer een gesprek met hem aan te gaan en erachter te komen wat de reden van zijn gedrag is!

Heel veel sterkte ermee........!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 16 jan 2007 13:26

Uit ervaring weet ik dat praten in dit geval niet zla helpen. Deze persoon staat nergens open voor, dus al helemaal niet voor een goed gesprek.
Het enige wat je kan doen is idd hulp inschakelen, maar die stap is best moeilijk en zwaar, zeker als de andere gezinsleden eigenlijk lijnrecht tegenover je staan.....
Wat ik wel aanraad is om er iig met een goede vriend/vriendin mee te praten. Zij kunnen dan bv begrijpen waarom je je vriendinnen juist wel of niet liever thuis uitnodigt. Soms is het ook het beste om gewoon even de boel te negeren.....dat is moeilijk en doet pijn, maar soms kan het gewoon even niet anders....

Dat over de telefoon opnemen.....Ik denk (weet bijna wel zeker) dat je zo'n persoon echt niet zover krijgt om wél de telefoon op te nemen, omdat jij evne druk bent...Waarschijnlijk zal hij hem dan gewoon over laten gaan...
Afbeelding

jagertje
Verkenner
Verkenner

een vader als kluizenaar

Berichtdoor jagertje » 22 jan 2007 20:18

Hallo ik heb je verhaal gelezen. Heel erg voor je vader, jou en de rest van je familie. Ik begrijp dat je het er heel moeilijk mee heb dat je vader zo doet. Maar weet je ook waarom hij zodoet? Kan je een reden bedenken, Zo maar voor jezelf (je hoeft dit niet op internet zetten). Misschien heeft je vader het wel heel moeilijk met iets. Misschien wel met iets van vroeger of van nu. En is dit een soort harnas dat hij over zich heen trekt. tegenover jullie en wil hij dit tegenover de rest van zijn familie dit niet laten weten. Ik heb wel eens iemand horen zeggen die zei: "is iemand moelijk voor een ander? dan heeft hij het vaak zelf ook niet makkelijk". Ook las ik in een van de antwoorden in het forum over een stoornis, ik vind niet dat dat gezegd mag worden. en je zei zelf ook al dat dat niet zo is. gelukkig maar.

Maar probeer maar voor je vader te bidden! Je kan ook contact opnemen met een dokter, predikant of gewoon een goede vriend die je alles verteld en die jou, jullie en je vader wilt helpen. ook al is het alleen maar om mee te praten.

sterkte met alles.

Terug naar “Archief”