Moderator: Moderafo's
Ik weet niet. Zij zeggen dat het allemaal mijn schuld is, maar ik kan dat bijna niet geloven. Al die ruzies thuis. Al die stomme, eindeloze conflicten. Die er niet alleen met mij waren. En dan is het mijn schuld? Nou ja, het is de schuld van de aan autisme verwante stoornis die ik heb, dus is het mijn schuld. Ik vind het apart. Alsof ze niet verder kijken dan hun neus lang is.leclerc schreef:L'etre,
Ik hoop echt niet dat de hulpverleners het woord "schuld" hebben gebruikt ten opzichte van jou situatie. Dat vind ik nogal een beladen term en die zou ik zeker niet gebruiken bij iemand met een beschadigd zelfbeeld.
Ik heb heel veel aan geblabla zoals jij het noemtWellicht heb je niks aan l het geblabla en daarom wens ik je vooral veel sterkte toe en bid dat je baat hebt bij een behandeling.
Je bent nog jong!! Je hebt nog een heel leven om er iets leuks van te maken.
Alleen al door dit te zeggen doe je heel veelrosalie83 schreef:Ohw meisje... ik heb het met je te doen! Eigenlijk weet ik gewoon niet goed wat ik moet zeggen...! In elk geval: veel sterkte en ik bid voor je!
@Roodkapje of iemand anders die dat weet, kun je (symptomen van) een depressie krijgen of overspannen raken hierdoor? Door al die ruzies die onstonden door dat PDD-NOS? En het lijkt mij dat ik dan niet door zou moeten hebben dat ik mensen kwets, dat ik niet aan lichaamstaal zou moeten zien hoe mensen zich voelen, en dat soort dingen. Ik kan wel hele domme opmerkingen maken soms hoor, die totaal niet bij de situatie horen
L'être extraterrestre schreef:Ze hebben niet gezegd dat die stoornis mijn schuld is, wel dat de problemen mijn schuld zijn.Roodkapje schreef:PDD-NOS is een ontwikkelingsstoornis, net als bij een gestoorde persoonlijkheidsontwikkeling is zoiets nooit jouw schuld. Ik kan me niet voorstellen dat de hulpverleners dat beweerd hebben. Ik denk dat je moet oppassen om niet meer uit iemands woorden te willen halen dan ze echt zeggen.
dE bAdEeND schreef:Persoonlijk vind ik het apart dat er op jouw leeftijd deze diagnose wordt gesteld. Maar dat is omdat ik er vanuit ga dat een autistisch-spectrum stoornis altijd ontdekt wordt bij personen in hun kinderjaren.
Ik heb geen moeite met die situatie, wel heb ik situaties waarin ik, volgens anderen, bot overkom. Aan de andere kant zei iemand, vandaag nog, dat ik mijn mond houd zodra het nodig is. Ik zit tijdelijk in een groep jongeren, en een van hen zei dat. Als zij uit school komt, en ze ziet er brak uit, vraag ik hooguit, hoe was het op school, niet leuk? Zij zegt dan nee, en ik zeg vervolgens, dat is rot. Geef een knuffel, en houd mijn mond of ga een spelletje met haar doen.dE bAdEeND schreef:@Roodkapje of iemand anders die dat weet, kun je (symptomen van) een depressie krijgen of overspannen raken hierdoor? Door al die ruzies die onstonden door dat PDD-NOS? En het lijkt mij dat ik dan niet door zou moeten hebben dat ik mensen kwets, dat ik niet aan lichaamstaal zou moeten zien hoe mensen zich voelen, en dat soort dingen. Ik kan wel hele domme opmerkingen maken soms hoor, die totaal niet bij de situatie horen
Het komt voor dat personen met PDD-NOS andere personen zouden kunnen kwetsen door bepaalde opmerkingen. En dan gewoon omdat de personen niet weten hoe zij om moeten gaan met bepaalde situaties. Bijvoorbeeld als er iemand een verlies te verwerken heeft is dat geen moment om een grap te maken. Ook mensen die geen autistische stoornis hebben voelen het verdriet van diegene niet, maar uit gewoonte zeg je dan: "Wat naar voor je, ik leef met je mee," Personen met een autistische stoornis leren om gaan met situaties (Hoe zij dan moeten handelen) naarmate zij ouder worden.
De eerste kan ik niets over zeggen. De tweede heb ik nu in ieder geval geen last meer van, alhoewel ik aanrakingen niet prettig vind, en niet echt uit kan leggen waarom. Zeker ondervachtse aanrakingen vind ik onprettig. Is dat wat jij bedoeld? Laatste ook geen herkenning.Er zijn wel diagnoses die samen kunnen gaan met autisme;
-Niet-verbale leerstoornis. In het gedrag van kinderen met NLD valt op; weinig spel, veel praten, moeite met nieuwe situaties, beperkt sociaal inschattingsvermogen en op communicatief gebied zijn er moeilijkheden met het herkennen van gelaatsuitdrukkingen en het begrijpen van de nonverbale communicatie.
-Het Fragiele-X syndroom. Kenmerken; motorische stereotypieeën, overgevoeligheid voor aanrakingen en geluiden, vaste stereotype patronen en afwijkende spraak.
-Aandachtstekortstoornis net hyperactiviteit(ADHD) en de stoornis Gilles de la Tourette. In het geval van ADHD is het dan moeilijk vast te stellen waardoor de onrust komt, Gilles de la Tourette houdt stereotype gedrag in. (tics)
Ik heb zo weinig kenmerken dat het nooit goed is onderzocht.Persoonlijk vind ik het apart dat er op jouw leeftijd deze diagnose wordt gesteld. Maar dat is omdat ik er vanuit ga dat een autistisch-spectrum stoornis altijd ontdekt wordt bij personen in hun kinderjaren.
Het is net of je een emmer ijskoud water over je heen krijgt. Wat ik ook heel erg vind, ik heb vandaag nog te horen gekregen dat ik maar een heel klein vleugje autisme heb. Zo klein dat het nauwelijks te benoemen is. Desondanks worden toch al mijn problemen er aan vastgekoppeld, wat ik heel erg vind, omdat ze nu alleen naar mij gaan kijken, en niet of nauwelijks naar de andere kant van het verhaal.Ik kan me ook best voorstellen dat je nu negatief bent, ik heb ook werkelijk geen idee hoe ik zou reageren als ik zou horen dat ik een gedraqstoornis zou hebben. Maar aan de andere kant, nu de diagnose gesteld is kun je opzoek gaan naar dingen die jou kunnen helpen! Ik wens je veel succes
Ik vind van niet. Maar dat is natuurlijk erg eenzijdig. Zoals alles wat ik hier opschrijf, meestal zijn het ook niet de autisten die heel erg last hebben van hun gedrag, maar de omgeving.Roodkapje schreef:Je kunt je niet achter je probleem verschuilen: ik deed dit en dat, maar daar kan ik niets aan doen, want ik heb autisme. Alsof je dan als autist opeens vanwege die autisme een vrijbrief hebt om bepaald gedrag te gaan vertonen. Als je op die manier problemen krijgt, kun je stellen dat het dan je eigen schuld is. Maar ik weet dus niet of dat in jouw geval ook zo speelt, ik ken je verder niet.
Wie zegt dat ik mijn problemen niet goed aanpak? Het gaat misschien wat langzamer dan bij een opname, maar er word evengoed iets aan gedaan.Eerder gaf je aan dat je bij je eerste optie je werk zou verliezen, bij de tweede optie je sociale contacten, en dat bij de derde optie je niet bij je ouders zou kunnen inwonen. Ik vind alle drie de gedachtes nogal gericht op de korte termijn. Je bent bang, kennelijk, om iets te verliezen. Heb je je er al aan gedacht dat je meer kunt verliezen dan je denkt als je je problemen niet goed aanpakt?
Ik durf die opname niet aan, ik wil niet een uur reizen voor ik thuis ben om te werken, ik wil ieder moment op de fiets kunnen stappen om met wat vrienden iets te gaan drinken. Om even naar de winkel te gaan. Niet constant bekeken worden. Ik wil weer gewoon leven.Je kunt wel zeggen: ik ga af en toe voor een gesprek, dan kan ik blijven werken. Maar als je niet goed sociaal functioneert op je werk, dan kan dat ook problemen opleveren, promoties blijven uit enzovoort. Als je je sociale contacten verliest door een tijdje opgenomen te zijn, dan moet je eens gaan afvragen hoe goed die contacten dan zijn.
Daar tegenover staat dat als jij je op laat nemen en je werkt hard aan je problemen, dat je na je opname waarschijnlijk makkelijker en beter sociale contacten aangaat dan nu.
Ze durven het niet aan, zijn bang voor problemen, zijn bang dat ik ga automutileren, suïcidaal word.En als je niet bij je ouders kunt wonen, vraag ik me af waarom dat zo is. Willen je ouders je daarmee motiveren om toch vooral die behandeling te doen?
Tsjah, je bent een van de vele die dat slimmer lijkt. Het is alleen wel zo dat niemand in mijn hoofd kan kijken wat écht het beste is voor mij.Al met al lijkt het me slimmer om je gewoon op te laten nemen. Misschien kun je dan niet bij de politie, maar als je zonder opname solliciteert bij de politie en je hebt je problemen nog steeds, dan komt dat bij de psychologische test die je moet afleggen ook wel boven tafel. Dus voor je politie-aspiraties maakt het wel of niet opgenomen worden waarschijnlijk niets uit.
Zoals je misschien wel weet, een autist heeft moeite met nieuwe situaties. Je zegt het immers zelf? En dan moet je je voorstellen wat het is om 6 maanden weg te zijn uit je vertrouwde omgeving. Iedere dag word je geconfronteerd met jezelf, hoe je doet. Je maakt je zorgen, vinden ze me niet heel erg raar? Doe ik niet belachelijk? Je zit constant tussen mensen met zware problemen. Dit in zijn geheel is heel bedreigend voor mij! En ik heb het naar mijn zin bij mijn baan, ik heb het er mee getroffen, en ik ga dat niet opgeven omdat ik een vleugje autisme heb.Ik denk dat je een soort kosten-baten analyse zou kunnen maken: wat kost opname en wat levert het op? En dan op de lange termijn. Op grond daarvan zou ik een beslissing nemen, en niet op grond van emotionele argumenten als 'ik verlies mijn baan, ik verlies mijn sociale contacten.' Ook al verlies je je baan, die baan is niet de enige baan die in Nederland beschikbaar is. Er zijn vast wel meer banen...
Ik weet niet of ik daar moeite mee heb. Zal het eens vragen. Dat mag heel raar klinken, maar je begrijpt me wel denk ik.Daarom is het vaak zo dat dit soort stoornissen pas later boven water komen. En bij PDD-NOS gaat het om een pervasieve ontwikkelingsstoornis met autistische trekjes die niet thuis te brengen is in de andere categorieën van autisme (NOS = Not Otherwise Specified). Dus het is een restcategorie van autisme. En meestal heeft iemand met PDD-NOS ook nog andere stoornissen (co-morbiditeit): persoonlijkheidsstoornis, AD(HD). Ook zijn deze mensen vaker dan anderen depressief omdat ze moeite hebben met het in toom houden van emoties.
Cocosno schreef:Wat ik ook heel erg vind, ik heb vandaag nog te horen gekregen dat ik maar een heel klein vleugje autisme heb. Zo klein dat het nauwelijks te benoemen is. Desondanks worden toch al mijn problemen er aan vastgekoppeld, wat ik heel erg vind, omdat ze nu alleen naar mij gaan kijken, en niet of nauwelijks naar de andere kant van het verhaal.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten