toxisch schock syndroom oftewel tamponziekte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

toxisch schock syndroom oftewel tamponziekte

Berichtdoor lekker wijntje » 11 jan 2007 21:45

ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden tss gehad en zou graag willen weten of er nog meer mensen zijn die dit gehad hebben. Of dat je mensen kent. Het is toch een zeldzaam iets maar ik blijf nog steeds sukkellen met m'n ongesteldheid e.d. en ben dit erg beu. Wie heeft hier ook ervaring mee?[b][/b]

Cisca

Berichtdoor Cisca » 11 jan 2007 21:48

*foutje*
Laatst gewijzigd door Cisca op 14 jan 2007 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jan 2007 21:51

:?: Dat is toch heel wat anders.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 jan 2007 22:09

Lalage schreef::?: Dat is toch heel wat anders.

Klopt. Dit heeft niets met elkaar te maken.

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lekker wijntje » 11 jan 2007 22:11

klopt, dit heeft meer te maken met bloedvergiftiging

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 jan 2007 22:41

TSS is een afkorting voor toxic shock syndrome. Het is een bacteriële infectie die geassocieerd is met het gebruik van tampons. Het wordt daarom ook wel de ‘tamponziekte’ genoemd. De symptomen zijn onder andere hoge koorts, diarree, rillingen en huiduitslag, met name op de handpalmen en voetzolen. Het is een ernstige ziekte, die zelfs dodelijk kan zijn. Begin jaren ’80 kwam deze ziekte onder de aandacht omdat veel vrouwen hierdoor getroffen werden. Uit onderzoek bleek dat ongeveer 90% van hen ongesteld waren en tampons gebruikten. De tampons zijn daarna van samenstelling veranderd en de ziekte komt nu nog maar erg weinig voor.In de jaren ‘80 werd vrouwen aangeraden ’s nachts geen tampons te gebruiken, maar tegenwoordig kan dat zonder enig probleem. Wel is het handig een nieuwe tampon in te doen zodra je wakker bent. Ook kun je sterk absorberende tampons beter vermijden.

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lekker wijntje » 11 jan 2007 23:01

Bedankt voor het opzoeken!

Ik wist dit eigenlijk al, maar geeft niet hoor. Ik kreeg deze ziekte nl. ook en kwam plotseling 8 dagen op de IC te liggen en het duurde dagen voordat ze wisten wat het was. Het is een wonder dat ik er nog ben aldus de artsen want ze konden absoluut niks doen. Gelukkig wist ik er zelf niks van ik werd gewoon in slaap gehouden vanwege de hoge koorts, maar voor vrienden en familie ( man met 2 kids ) was het erg moeilijk, daarom zou ik graag wat ervaringen horen van andere mensen....

alsnog bedankt

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 jan 2007 23:09

Oké! Ik had het ook niet voor jou opgezocht, want je zal vast goed weten wat het is. :wink: Maar meer even voor de duidelijkheid voor andere mensen die niet weten wat het is.

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lekker wijntje » 11 jan 2007 23:28

Thanks! Ik was dat zelf eigenlijk een beetje vergeten!

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 12 jan 2007 14:00

Zitten er tegenwoordig in doosjes tampons geen bijsluiters waarin op de gevaren van TSS wordt gewezen?

Sowieso lijkt het me in het kader van hygiëne inderdaad slim om regelmatig te verwisselen. Ik heb zelf altijd een zware ongesteldheid, dus ik verwissel om de 3-4 uur mijn tampons en 's nachts gebruik ik ze inderdaad nooit. Na het zwemmen verwissel ik altijd direct mijn tampons. Verder epileer ik de bikinilijn en hou ik alles kort, dit ook in het kader van hygiëne.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 12 jan 2007 15:06

Ik heb er ooit eens een documentaire over gezien op discovery. Medische raadsels ofzoiets. En het ging idd over vrouwen die allemaal ineens met heel vage klachten ernstig ziek werden. Na een grootscheeps onderzoek kwamen onderzoekers erachter dat al deze vrouwen in hun maandelijkse periode zaten, of net hadden gehad. En allemaal ja hadden gezegd op de vraag of ze ook tampons gebruikten. Zo is dat balletje gaan rollen. Maar ik wist niet dat het nu nog voorkwam. Wel eng, zeker als je er zo ontzettend ziek van kan worden.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jan 2007 17:13

Vriendin heeft ook een week op ic gelegen hierdoor!!!
Je hebt ook vaginale cups, geen idee of dat ook zo werkt...btw niet zomaar gaan proberen :wink: !

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jan 2007 18:28

Roodkapje schreef:Zitten er tegenwoordig in doosjes tampons geen bijsluiters waarin op de gevaren van TSS wordt gewezen?

Jawel, er staat ook nog met koeienletters op dat je het bij elk doosje weer moet lezen! (ik geloof nooit dat veel mensen dat doen, maar goed, als je het ooit hebt gelezen onthoud je dat hopelijk wel)

Roodkapje schreef:Sowieso lijkt het me in het kader van hygiëne inderdaad slim om regelmatig te verwisselen. Ik heb zelf altijd een zware ongesteldheid, dus ik verwissel om de 3-4 uur mijn tampons en 's nachts gebruik ik ze inderdaad nooit.

Nou da's niet zo zwaar hoor, er zijn ook mensen die elk uur naar de wc rennen (ik gelukkig niet) en die de nacht alleen doorkomen met zowel een tampon als maandverband.

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lekker wijntje » 12 jan 2007 19:47

hoi hier ben ik weer, leuk al die reacties!

Ik lees ook zeker elke keer die bijsluiter niet alhoewel ik er wel meer van gehoord had. het blijkt ook een huidbacterie te zijn die 1 op de 3 mensen bij zich draagt. Zelf draag ik tampons nooit lang maar ja het is een huidbacterie en als die een keer met bloed in aanraking komt heb je de poppen aan het dansen, zal ik maar zeggen. Het gebeurde overigens wel na mijn ongesteldheid dat ik ziek werd.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 12 jan 2007 19:57

Lalage schreef:
Roodkapje schreef:Sowieso lijkt het me in het kader van hygiëne inderdaad slim om regelmatig te verwisselen. Ik heb zelf altijd een zware ongesteldheid, dus ik verwissel om de 3-4 uur mijn tampons en 's nachts gebruik ik ze inderdaad nooit.

Nou da's niet zo zwaar hoor, er zijn ook mensen die elk uur naar de wc rennen (ik gelukkig niet) en die de nacht alleen doorkomen met zowel een tampon als maandverband.

inderdaad, ik ben een van die gelukkigen :S

Heftig trouwens, tss... van naam weet ik het inderdaad wel, maar in m'n omgeving nooit gehoord dat het voorgekomen is - gelukkig...

Terug naar “Archief”