he hans,
ik proef een beetje, begrijp uit je reactie, dat je een stricte scheiding maakt tussen de eerste bekering (=wedergeboorte?) en vervolgens een eventuele latere bekering, waarbij je afgegleden bent en opnieuw naar God gaat.
Dat onderscheid, daar begrijp ik niet zoveel van.
Volgens mij vraagt God jou en mij hier en nu (en morgen, en ook gisteren) voortdurend bekering.
Nu zijn er mensen die niet opgroeien met God, of aantoonbaar afgedwaald zijn en een tijd lang niets met Hem te maken wilden hebben, die vervolgens met Hem werden geconfronteerd en berouwvol (opnieuw) kozen voor een leven met God. Dan is die (eerste?) bekering lekker aanwijsbaar, zo'n moment. Maar voor mij geldt (en voor jou denk ik ook?) dat ik als kind gedoopt ben, opgegroeid in de kerk, het werd me met de paplepel ingegoten. En ik ben ook nooit ver weg geweest. Mijn vertrouwen op God is altijd groot geweest en mijn zoeken naar Hem intens.
Toch is er wel een moment in mijn leven geweest (ik was toen 18 jaar) dat ik iets nieuws leerde: dat ik een relatie met Hem kon hebben, dat Hij mijn Heer wilde zijn, dat ik een plek in zijn koninkrijk mocht hebben, enzovoorts. Niet dat dit nooit tegen mij gezegd was natuurlijk, -hoewel te weinig en hoewel de gespreksonderwerpen vaak zinloze en ellenlange theologische verhalen waren- maar toen drong dat tot mij door, en heb ik ervoor gekozen: God, u mag mijn leven hebben, ik wil met u gaan en naar u luisteren en leven in uw liefdevolle aanwezigheid. Sindsdien ben ik enorm gegroeid, in wijsheid, bijbelkennis, relatie met God, nederige houding, liefde, alles wat God van mij vraagt. En hij heeft de leiding genomen in mijn leven, ook in praktische zaken, Hij heeft veel dingen wonderlijk mooi geleid, en me getroost in donkere dalen.
Wat ik wil zeggen is: God roept je NU op tot bekering. Dat betekent niet dat je vanaf NU zondeloos zult zijn. Maar wel dat -als je er gehoor aan geeft en je kracht, heil en eer zoekt bij Hem alleen, en vraagt om zijn Geest om in je te werken- Hij voor je klaar staat, je opvangt, je alles zal geven, zijn Geest, kracht, alles, en je zal leiden, helpen nederig, liefdevol enz. te worden.
kortom: bekeer je, NU (hang die drie woorden maar omgekeerd aan je bril, of boven je bed, of waar dan ook,

)