wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

eMHa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor eMHa » 21 okt 2003 08:27

helemaal mee eens, Kaw, als God mij oproept 'Bekeer je!', dan kan ik dat niet 'retour afzender' sturen.

Ik denk dat we moeten leren scheiden wat Gods werk is en wat zijn opdracht aan ons is. Hij zegt: 'Geloof in mij'. En ik geloof in Hem. En ik zie dat Hij me de ogen geopend heeft om in Hem te geloven. En ik zie alle mensen die weigeren te geloven. En ik bid 'Open de ogen van hun hart, Heer!' En ik vertel ze over jezus. En soms, soms opent Hij de ogen van hun hart. En dan dank ik God daarvoor.

Het gaat er dus om, vanuit de basis van vertrouwen op God -Hij is de Baas en Hij is degene die harten verandert, ook mijn hart (wat een rust geeft dat vertrouwen!)- te doen wat Hij zegt: je bekeren, in Hem alleen geloven, God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf.

zegen, maarten
You can have it all
My empire of dirt
I will let You down
I will make You hurt

(NIN interpreted by The Man In Black)

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 21 okt 2003 08:30

eMHa schreef:helemaal mee eens, Kaw, als God mij oproept 'Bekeer je!', dan kan ik dat niet 'retour afzender' sturen.

Ik denk dat we moeten leren scheiden wat Gods werk is en wat zijn opdracht aan ons is. Hij zegt: 'Geloof in mij'. En ik geloof in Hem. En ik zie dat Hij me de ogen geopend heeft om in Hem te geloven. En ik zie alle mensen die weigeren te geloven. En ik bid 'Open de ogen van hun hart, Heer!' En ik vertel ze over jezus. En soms, soms opent Hij de ogen van hun hart. En dan dank ik God daarvoor.

Het gaat er dus om, vanuit de basis van vertrouwen op God -Hij is de Baas en Hij is degene die harten verandert, ook mijn hart (wat een rust geeft dat vertrouwen!)- te doen wat Hij zegt: je bekeren, in Hem alleen geloven, God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf.

zegen, maarten

ik geloof niet dat dit allemaal zo gemakkelijk gaat zoals jij dat zegt, wij moeten God vragen of hij ons wil helpen, van nature kunnen wij dat niet. ook daarmee moet hij ons helpen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 21 okt 2003 08:35

Tirreg ik geef je gedeeltelijk gelijk, maar wij moeten zelf ook werken, oke met goede werken komen we er niet....God moet het doen, tuurlijk maar daarom moeten we wel bidden tot God, vragen of Hij je zonden wil vergeven, of Hij je wil bekeren! Zou God een oprecht bidder laten staan??? Dat geloof ik nooit!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 08:35

Nog even over de eis van ellendekennis voordat God je wilt bekeren.

Jeremia 31:
18 Ik heb wel gehoord, dat zich Efraim beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd, en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!
19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 09:35

Een misschien vreemde maar treffende gelijkenis:

Er waren eens drie kinderen die op school een fiets kregen om naar huis te fietsen.

De eerste dacht dat ie zelf wel kon fietsen, maar hij viel steeds. Hij gooide op een gegeven moment de fiets in de bosjes en liep naar een speeltuin, waar hij ook stierf.

De tweede zag de eerste aan en zei:"Ik kan niet fietsen! Als ik naar huis moet, zal de meester wel voor me fietsen." De jongen wachte op school, totdat hij stierf.

De derde zag de eerste 2 kinderen en wist niet hoe hij ooit naar huis zou kunnen fietsen. Hij riep de meester om hulp:"Meester! Leer me alstublieft fietsen! En blijf bij me, zodat wanneer ik val, u er bent om me op te rapen, me te troosten en me weer aan het fietsen te zetten." En hij stapte op de fiets en de meester liep met hem mee. De meester ging mee totdat de jongen thuis was. Onderweg is de jongen 10tallen keren gevallen en vaak was ie de weg kwijt, maar hij kwam thuis, dankzij de meester.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 21 okt 2003 11:28

Kaw schreef:Nog even over de eis van ellendekennis voordat God je wilt bekeren.

Jeremia 31:
18 Ik heb wel gehoord, dat zich Efraim beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd, en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!
19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb.

Kaw,
het voorbeeld van Jer. 31 wil zeggen dat Efraim tot inkeer kwam, nl. dat ze gezondigd hebben, daarover had hij berouw. Wel is het zo dat God je tot het licht brengt en je laat zien dat je gezondigd hebt. Het past ook helemaal in de lijn van de profetie van Jeremia.

Jeremia profeteert namelijk over de terugkomst van het volk van juda uit Babel. Het inkeer van Efraim vindt plaats in Babel. Eerst is er in de ballingschap boetedoening en belijdenis van zonde en gebed om terugkeer. Daarna zal de terugkeer ook daadwerkelijk plaatsvinden.

Als je dit over wilt brengen naar de wedergeboorte dan betekent dit dat de wedergeboorte begint met een roepen naar God en een schamen voor God vanwege de bedreven zonde.

Wil je die conclusie nu ook maken?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 okt 2003 12:36

Hans schreef:Als je dit over wilt brengen naar de wedergeboorte dan betekent dit dat de wedergeboorte begint met een roepen naar God en een schamen voor God vanwege de bedreven zonde.

Nee, daar wil ik juist tegen vechten.
Ik proef al meer een gedachte dat er 1 weg is die God met de mensen wil gaan. De mens moet er achter komen dat hij voor God niet kan bestaan, dan moet ie gaan smeken voor genade en dan wil God wel een keer de benodigde kracht geven tot bekering en verlossing. De ellendekennis als fundament van het geloof, waar geloof als fundament zou moeten zitten.

Deze tekst laat zien dat uit Efraims bekering zondebezef voortvloeide, maar dan pas na de bekering.

Het is overigens niet erg om te bidden "Bekeer me God, dan zal ik bekeerd zijn.", maar dan net zo als die man die uitriep "Ik geloof! Kom mijn ongeloof te hulp!" Niet bevroren, maar juist bevrijdt. God zal me de kracht tot bekering geven, want ik heb er om gevraagt en daarom zal het gebeuren, want God laat geen bidder staan die om een brood vraagt. En dan zal er bekering komen, zowaar als dat je nu een beeldscherm voor je neus hebt.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 21 okt 2003 12:52

Kaw schreef:
Hans schreef:Als je dit over wilt brengen naar de wedergeboorte dan betekent dit dat de wedergeboorte begint met een roepen naar God en een schamen voor God vanwege de bedreven zonde.

Nee, daar wil ik juist tegen vechten.
Ik proef al meer een gedachte dat er 1 weg is die God met de mensen wil gaan. De mens moet er achter komen dat hij voor God niet kan bestaan, dan moet ie gaan smeken voor genade en dan wil God wel een keer de benodigde kracht geven tot bekering en verlossing. De ellendekennis als fundament van het geloof, waar geloof als fundament zou moeten zitten.

Deze tekst laat zien dat uit Efraims bekering zondebezef voortvloeide, maar dan pas na de bekering.

Ik begrijp je frustratie, maar ik heb de tekst wat grondiger gelezen en in zijn context proberen te plaatsen. Vervolgens heb ik het op exact dezelfde wijze overgezet m.b.t. wedergeboorte en bekering als jij doet. Je moet natuurlijk wel consequent zijn. In dit gedeelte wordt bekering gebruikt in de zin van 'tot inkeer komen', of 'wakker worden' of 'tot het besef komen van de werkelijkheid'. Die werkelijkheid is meer dimensionaal.

In de eerste plaats is er hoop want Efraim is zich bewust van zijn tuchtiging vanwege zijn zonde, totdat inzich is hij gekomen. (of eigenlijk het volk Efraim) Vanuit de nood, de ellendigheid (letterlijk: uit landig, uit het land!!!) roept Hij tot God om bekering (terugkeer) . DIt wordt door Jeremia gepresenteerd als hoopvol, want zal God laten staan die boetvaardig tot Hem gaan?
In de tweede plaats is Efraim dan wel tot inkeer gekomen, hij is nog wel in Babel en nog niet verlost.

Ik wil geen schema opleggen, dat moeten we ook niet doen. Alsof een zondaar het werkschema er bij zou kunnen pakken en zeggen, kijk nu ben ik hier en dit en dat moet nog. Zo werkt het niet.

Wat ik wilde aangeven dat jouw beroep op deze tekst m.i. niet deugd en eerder bepleit wat je wilt bestrijden dan wat je voorstaat.

eMHa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor eMHa » 22 okt 2003 15:08

he hans,

ik proef een beetje, begrijp uit je reactie, dat je een stricte scheiding maakt tussen de eerste bekering (=wedergeboorte?) en vervolgens een eventuele latere bekering, waarbij je afgegleden bent en opnieuw naar God gaat.

Dat onderscheid, daar begrijp ik niet zoveel van. Volgens mij vraagt God jou en mij hier en nu (en morgen, en ook gisteren) voortdurend bekering.

Nu zijn er mensen die niet opgroeien met God, of aantoonbaar afgedwaald zijn en een tijd lang niets met Hem te maken wilden hebben, die vervolgens met Hem werden geconfronteerd en berouwvol (opnieuw) kozen voor een leven met God. Dan is die (eerste?) bekering lekker aanwijsbaar, zo'n moment. Maar voor mij geldt (en voor jou denk ik ook?) dat ik als kind gedoopt ben, opgegroeid in de kerk, het werd me met de paplepel ingegoten. En ik ben ook nooit ver weg geweest. Mijn vertrouwen op God is altijd groot geweest en mijn zoeken naar Hem intens.

Toch is er wel een moment in mijn leven geweest (ik was toen 18 jaar) dat ik iets nieuws leerde: dat ik een relatie met Hem kon hebben, dat Hij mijn Heer wilde zijn, dat ik een plek in zijn koninkrijk mocht hebben, enzovoorts. Niet dat dit nooit tegen mij gezegd was natuurlijk, -hoewel te weinig en hoewel de gespreksonderwerpen vaak zinloze en ellenlange theologische verhalen waren- maar toen drong dat tot mij door, en heb ik ervoor gekozen: God, u mag mijn leven hebben, ik wil met u gaan en naar u luisteren en leven in uw liefdevolle aanwezigheid. Sindsdien ben ik enorm gegroeid, in wijsheid, bijbelkennis, relatie met God, nederige houding, liefde, alles wat God van mij vraagt. En hij heeft de leiding genomen in mijn leven, ook in praktische zaken, Hij heeft veel dingen wonderlijk mooi geleid, en me getroost in donkere dalen.

Wat ik wil zeggen is: God roept je NU op tot bekering. Dat betekent niet dat je vanaf NU zondeloos zult zijn. Maar wel dat -als je er gehoor aan geeft en je kracht, heil en eer zoekt bij Hem alleen, en vraagt om zijn Geest om in je te werken- Hij voor je klaar staat, je opvangt, je alles zal geven, zijn Geest, kracht, alles, en je zal leiden, helpen nederig, liefdevol enz. te worden.

kortom: bekeer je, NU (hang die drie woorden maar omgekeerd aan je bril, of boven je bed, of waar dan ook, ;))
You can have it all

My empire of dirt

I will let You down

I will make You hurt

(NIN interpreted by The Man In Black)

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 22 okt 2003 16:31

eMHa,

Misschien begrijp je me verkeerd. Wat ik aan wilde geven is dat KAW naar mijn inzien een tekst verkeerd gebruikte, door deze op het gehoor af te citeren. Het theologische onderscheid wat je bij mij meent te bespeuren ken ik niet.

Als ik verder inga op je woorden, dan moet ik zeggen dat je me op kunt roepen tot bekering, natuurlijk dat is waar. 100% Maar je zult me eerst van de noodzaak tot bekering moeten overtuigen. Of eigenlijk (ik spreek nu maar in de derde persoon), de Heilige Geest moet een mens overtuigen van de noodzaak van bekering. Er moet toch eerst een overtuiging zijn dat je op de verkeerde weg bent, voordat oproep tot bekering zin heeft?

Let op; ik wil daar geen maatstaf aanleggen hoe diep dat dan zou moeten zijn. Voorzichtig zou ik kunnen zeggen dat die overtuiging zodanig moet zijn dat de noodzaak tot bekering duidelijk wordt.

Bekering (omkeer, inkeer) vindt altijd plaats in een situatie.

Terug naar “Archief”