Ik las de volgende vraag in de vragenrubriek:
"Ik heb nu iets meer dan anderhalf jaar verkering en m'n vriend en ik praten nooit echt over het geloof of bidden nooit samen. Ik heb vorige week gezegd dat we misschien wat serieuzer moesten doen over de Bijbel. We deden op zich wel serieus, maar we lazen nooit Bijbel. We lieten wel merken dat we er veel om gaven maar we spraken er nooit echt over. Nu willen we proberen samen Bijbel te lezen, maar ik vind het nu zo moeilijk om er weer over te beginnen. En als we gaan bijbellezen, kunnen we dan het beste de Psalmen gaan lezen of een ander bijbelboek? Wilt u ons helpen? Alvast bedankt."
De refowebdominee had op zich wel een aardig advies, maar ik wilde toch nog ff óók hierop reageren, mocht de vragenstelster zich op het forum bevinden.
Wat je óók zou kunnen doen is samen iedere week één zondag uit de Heidelbergse Catechismus lezen, en daarna proberen uit te vissen waar het nou over gaat. Dat is best pittig (en vereist daarom wel wat doorzettingsvermogen), maar ook erg leerzaam. De HC is in feite een soort basiscursus over wat het christendom is (een soort Alphacursus voor doorzetters) en daarom erg zinvol om eens diep in te duiken.