Samen bijbellezen ofzo in verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Samen bijbellezen ofzo in verkeringstijd

Berichtdoor TheEdge » 09 jan 2007 15:10

Ik las de volgende vraag in de vragenrubriek:

"Ik heb nu iets meer dan anderhalf jaar verkering en m'n vriend en ik praten nooit echt over het geloof of bidden nooit samen. Ik heb vorige week gezegd dat we misschien wat serieuzer moesten doen over de Bijbel. We deden op zich wel serieus, maar we lazen nooit Bijbel. We lieten wel merken dat we er veel om gaven maar we spraken er nooit echt over. Nu willen we proberen samen Bijbel te lezen, maar ik vind het nu zo moeilijk om er weer over te beginnen. En als we gaan bijbellezen, kunnen we dan het beste de Psalmen gaan lezen of een ander bijbelboek? Wilt u ons helpen? Alvast bedankt."

De refowebdominee had op zich wel een aardig advies, maar ik wilde toch nog ff óók hierop reageren, mocht de vragenstelster zich op het forum bevinden.

Wat je óók zou kunnen doen is samen iedere week één zondag uit de Heidelbergse Catechismus lezen, en daarna proberen uit te vissen waar het nou over gaat. Dat is best pittig (en vereist daarom wel wat doorzettingsvermogen), maar ook erg leerzaam. De HC is in feite een soort basiscursus over wat het christendom is (een soort Alphacursus voor doorzetters) en daarom erg zinvol om eens diep in te duiken.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2007 16:02

Hm... of samen Hooglied lezen? :) Best boeiend denk ik. Of een dagboekje aanschaffen, die dagelijks gaan lezen (tekst met uitleg) en dan dat doorspreken samen, hoe je dat beiden persoonlijk ziet, wat het voor je samen te zeggen heeft.... en sowieso is samen bidden heel belangrijk, dat kan je dan eigenlijk niet laten... dus dat zou ik zeker ook bij de Bijbelstudie doen.... Maak er een gewoonte van, probeer er tijd voor in te plannen.... het is echt fijn als je die dingen samen kan gaan delen, lijkt me essenteel voor een goede relatie, als je ook samen met God in die relatie wil staan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jan 2007 16:12

Of je praat na over een preek of een lezing die je gehoord hebt. Of je gaat bijbelstudie doen aan de hand van een vraag waar je mee worstelt. Of je vertelt gebedspunten aan elkaar en steekt er een kaarsje bij aan of je schrijft ze op... het hoeft niet zo formeel met moeilijke woorden enzo. Op die manier wordt de drempel om samen te bidden misschien wat lager.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 jan 2007 16:20

Kijk ook gewoon naar wat je tegen komt. Als het voor beiden belangrijk is dan kom je er vanzelf over te spreken toch?
En samen er tijd voor maken is belangrijk. Allebei er ook voor open staan. Kan eng zijn in het begin, maar het is wel super mooi om samen met God je relatie aan te gaan. De bekende driehoek, allebei in een hoek onderin, God in de punt bovenin. Hoe dichterbij je allebei bij God komt, hoe dichter je ook bij elkaar komt :)
pobody's nerfect

jagertje
Verkenner
Verkenner

Re: Samen bijbellezen ofzo in verkeringstijd

Berichtdoor jagertje » 13 jan 2007 13:37

Ik denk dat samen God zoeken in je verkering wel een van de belangrijkste dingen is, ook al is het heel moeilijk, en dat geef je ook zelf aan. Maar ik denk juist door die stap te zetten, dat je op dit gebied meer naar elkaar toe groeit! Je schreef ook: wat kan ik dan het beste lezen. Je gaf zelf de Psalmen al aan. Ik zou zeggen als je de het makkelijkste vind begint daar dan mee, het zijn ook niet van die hele lange stukken. ook zijn de Spreuken heel begrijpelijk en leerzaam, je kunt er bijvoorbeeld ook een dagboek er bij gebruiken. en dan spreek je bijvoorbeeld af dat je elke avond het zelfde leest als je vriend(in). of je gebruikt de stukjes uit de "Daniel"(als je die leest) het jongerenblad van de Jeugdbond. daar staan onder het hoofdstuk "lees je bijbel" voor elke dag een stukje die je kunt lezen. Het zijn allemaal maar tips hoor!! je moet maar zien in ieder geval veel succes samen.

TheEdge schreef:Ik las de volgende vraag in de vragenrubriek:

"Ik heb nu iets meer dan anderhalf jaar verkering en m'n vriend en ik praten nooit echt over het geloof of bidden nooit samen. Ik heb vorige week gezegd dat we misschien wat serieuzer moesten doen over de Bijbel. We deden op zich wel serieus, maar we lazen nooit Bijbel. We lieten wel merken dat we er veel om gaven maar we spraken er nooit echt over. Nu willen we proberen samen Bijbel te lezen, maar ik vind het nu zo moeilijk om er weer over te beginnen. En als we gaan bijbellezen, kunnen we dan het beste de Psalmen gaan lezen of een ander bijbelboek? Wilt u ons helpen? Alvast bedankt."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Samen bijbellezen ofzo in verkeringstijd

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jan 2007 13:46

TheEdge schreef:Wat je óók zou kunnen doen is samen iedere week één zondag uit de Heidelbergse Catechismus lezen, en daarna proberen uit te vissen waar het nou over gaat. Dat is best pittig (en vereist daarom wel wat doorzettingsvermogen), maar ook erg leerzaam. De HC is in feite een soort basiscursus over wat het christendom is (een soort Alphacursus voor doorzetters) en daarom erg zinvol om eens diep in te duiken.

ik denk niet dat dit advies iets voor ons is ;)

Ik lees dan liever de Bijbel samen dat staat voor ons echt ver boven de H.C.

Het is verschillend. Wij hebben het vrij regelmatig over het geloof. Soms lezen en bidden we samen. Eigenlijk doen we dit alleen als 1 van beide aangeeft er behoefte aan te hebben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2007 14:45

De HC is voor ons ook een iets te ver-van-het-bed-show, zeg maar.
Wij begonnen met een dagboekje van mij. Iets later heb ik voor allebei hetzelfde dagboekje gekocht, zodat we, ook als we niet samen zijn, wel hetzelfde lezen. Daar praatten we soms een andere dag dan over door.
Na een preek over het Hooglied hebben we dat helemaal gelezen.
Nu zijn we bezig in een boekje over het huwelijk en het toeleven daar naartoe.
Het is belangrijk dat je iets uitzoekt wat je allebei boeit. En waar je samen stof tot nadenken over krijgt. Want alleen lezen en verder niks, lijkt mij niet veel toevoegen. Het is belangrijk dat je samen open wordt over je geloof, samen durft te gaan bidden.
Wij hebben ervoor gekozen om de beurt te bidden, vooral omdat mijn vriend dit niet gewend was. Het is dan nogal makkelijk om te zeggen: naja, ik ben het gewend, dus ik bid wel. Het is belangrijk om ook dit allebei te doen.
En echt: het voegt enorm veel toe aan je relatie, en je gaat merken dat je geen relatie met zn tweeen hebt, maar met zijn drieeen!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 feb 2007 13:25

Ik zat er ook heel erg mee. We spreken wel samen over de preek, wat het inhoud en wat het voor ons betekent... maar omdat ik alleenstaand woont en hij nog bij zijn ouders zien we elkaar elk weekend en dan nog 1x door-de-weeks. Soms ook niet eens 's avonds. Ik vind het dan ook echt moeilijk om een geschikt tijdstip te vinden om een stukje uit de Bijbel te lezen of een dagboek.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 feb 2007 21:24

kwebbel schreef:Ik zat er ook heel erg mee. We spreken wel samen over de preek, wat het inhoud en wat het voor ons betekent... maar omdat ik alleenstaand woont en hij nog bij zijn ouders zien we elkaar elk weekend en dan nog 1x door-de-weeks. Soms ook niet eens 's avonds. Ik vind het dan ook echt moeilijk om een geschikt tijdstip te vinden om een stukje uit de Bijbel te lezen of een dagboek.

Dan trek je je even terug in zijn kamer, of als je bij jou bent is het makkelijker toch?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 feb 2007 22:47

Inderdaad. Even na het eten ofzo? Of voor het slapen gaan/naar huis gaan.
Mooi om een maaltijd of dag samen mee af te sluiten lijkt me :)
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 feb 2007 19:14

rosalie83 schreef:
kwebbel schreef:Ik zat er ook heel erg mee. We spreken wel samen over de preek, wat het inhoud en wat het voor ons betekent... maar omdat ik alleenstaand woont en hij nog bij zijn ouders zien we elkaar elk weekend en dan nog 1x door-de-weeks. Soms ook niet eens 's avonds. Ik vind het dan ook echt moeilijk om een geschikt tijdstip te vinden om een stukje uit de Bijbel te lezen of een dagboek.

Dan trek je je even terug in zijn kamer, of als je bij jou bent is het makkelijker toch?

Ik wil geen roet in het eten gooien, en vind het echt een goed idee, maar lang niet alle stelletjes mogen samen op 1 kamer zijn hoor...
Een vriendin van mij mag gewoon niet samen zijn, in het huis van haar ouders. En bij hem alleen af en toe. Tja, dan kies je gewoon de auto ofzo, als je die hebt, maar als je bijbel wilt lezen is een kamer fijner :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 feb 2007 20:04

Ik wil geen roet in het eten gooien, en vind het echt een goed idee, maar lang niet alle stelletjes mogen samen op 1 kamer zijn hoor...
Een vriendin van mij mag gewoon niet samen zijn, in het huis van haar ouders. En bij hem alleen af en toe.

Zucht, soms kan ik me ook blijven verbazen over het vertrouwen en gedrag van mensen...
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 feb 2007 20:57

Jo'tje schreef:
Een vriendin van mij mag gewoon niet samen zijn, in het huis van haar ouders. En bij hem alleen af en toe.

Zucht, soms kan ik me ook blijven verbazen over het vertrouwen en gedrag van mensen...

Mwah, in sommige gevallen snap ik ouders wel hoor.
Ik ken 'genoeg' mensen die idd al eerder met een ander het bed ingedoken zijn, en daar achteraf enorme spijt van hadden.
Maar als er nog nooit zoiets is gebeurd, en je weet dat je dochter/zoon een grens, of geen, heeft, en daar achter staat, wie ben je als ouders dan om hen niet te vertrouwen idd

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 23 feb 2007 02:48

Wij lazen samen eenzelfde (dag)boekje, en spraken daarover, als we samen waren sloten we samen de dag af met gebed. Als we in het weekend samen waren begonnen we de dag ook samen.

Verder hebben we samen het boekje: "Samen praten" gelezen, volgens mij heeft van Groningen dat geschreven.
En idd een boekje over het toeleven naar het huwelijk en een boekje van Alie Hoek - van Kooten over het lichamelijk toeleven naar elkaar en het beleven van seksualiteit.

Ik vond het heel waardevol, en het helpt denk ik ook om dit dan voort te zetten in je huwelijk (samen de dag beginnen en afsluiten)
A smile costs nothing, but gives much

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 feb 2007 06:56

Dan moet je man geen ochtendhumeur hebben :mrgreen:

Terug naar “Archief”